transportskydd vs. lindor och boots?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lord Owen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 4 895
Sv: transportskydd vs. lindor och boots?

roslagen skrev:
Inget personligt mot dig nu utan generellt hur gör ni egentligen när ni lindar, hälften av er verkar ju inte veta vart kotan sitter på en häst ens... Kotled och kota är två SKILDA saker.

Lindor ger alltid mer stöd än färdigköpta varianter på skydd, rejäla paddar används vid transport av häst och dessa lindar man ända ner till hoven, boots är något nytt påfund som används i huvudsak av de som är för lata att använda riktiga lindor/transportskydd och transporterar sina hästar med senskydd etc.

Allvarligt talat, jag tror inte det spelar någon roll om vi alla är proffs på hästens anatomi så länge folk förstår vad man menar? Hur många fattar inte vad man menar om man skriver "linda över kotan"? Att kotled och kota är två skilda saker vet jag men förstår inte vad det skulle spela för roll i det här sammanhanget, om folk nu blandar lite?

Men FORTFARANDE. Ingen svarar på varför boots skulle vara farligt/dåligt? Lindo är stabilare ja, det har vi redan konstaterat men varför kan ingen förklara varför boots skulle vara farligt? Mer påståenden som redan är nedsrkiva här behövs inte. Utan svar på de frågor som ställts.

Med tanke på hur många som verkar linda över kotan och dessutom använda gummiboots på det så tycker jag att det är en STOR sak. Har man lindat över kotan har man lindat ner till hoven och då behöver man knappast använda gummiboots som kan BRÄNNA hästen i karleden etc...

roslagen skrev:
Med tanke på hur många som verkar linda över kotan och dessutom använda gummiboots på det så tycker jag att det är en STOR sak. Har man lindat över kotan har man lindat ner till hoven och då behöver man knappast använda gummiboots som kan BRÄNNA hästen i karleden etc...

Ursäkta men om man lindat över kotan har man inte lindat ner till hoven. Om man lindar ner över kronranden och ballarna så anser jag att man lindat ner till hoven? Om man använder boots och lindor så lindar man GIVETVIS också ner till hoven men har boots utanpå lindan som säkerhet. Eller? :devil:

Hur breda kronrand har din häst, normalhästen har kanske 1 cm och då är det svårt att trycka in ett boot därnedanför lindan....

roslagen skrev:
Hur breda kronrand har din häst, normalhästen har kanske 1 cm och då är det svårt att trycka in ett boot därnedanför lindan....

Jag menade att man ska ha bootsen över lindan? Förstår du? JAg syftar på boots med kardborrfäste som alltså går att reglera.

Jag har fleecelindor och boots när jag transporterar min häst. Hon är ett helvete att lasta och brukar stegra sig åtminstone en tio gånger innan vi får in henne i transporten. Hon har hittills trampat sönder alla transportskydd hon fått på sig, därför lindar jag henne. Innan jag satte boots på henne trampade hon sönder kronränderna.

Vi har alltid satt på bootsen först, sen lagt på padden så den överlappar med bootsen, sen lindat ner till där skarven mellan boots & padd är. Så att en bit av padden sticker ut nedanför lindan men uppepå bootsen, hänger du med? Svårt att förklara... Att sätta bootsen över padden tror jag blir knöligt.
Att gummiboots skulle vara "farligt" är väl kanske för att de kan brännas, det är det enda jag kan komma på. Gillar neoprenboots bättre, är mjukare och sitter bättre.

Hannely skrev:
Vi har alltid satt på bootsen först, sen lagt på padden så den överlappar med bootsen, sen lindat ner till där skarven mellan boots & padd är. Så att en bit av padden sticker ut nedanför lindan men uppepå bootsen, hänger du med? Svårt att förklara... Att sätta bootsen över padden tror jag blir knöligt.
Att gummiboots skulle vara "farligt" är väl kanske för att de kan brännas, det är det enda jag kan komma på. Gillar neoprenboots bättre, är mjukare och sitter bättre.

Men om man lindar benet ner till hoven och sedan sätter på bootsen som vanligt blir det ju inte knöligt? Lindan ligger och skyddar så att bootsen inte bränner och bootsen finns där som ett extra skydd. :banana:

Tänk bara på att fäst lindorna ordentligt så de inte trasslar upp sig.. det kan gå illa isf.

Du är nog den enda som har tänkt på att lindorna kan gå upp så att hästen kan trassla in sig :bow: Jag har lindor fram eftersom jag har backontrack men skulle helst velat ha transportskydd fram för jag är rädd för att min ponny ska trampa upp lindorna och fastna :eek:

Varför inte skaffa transportskydd då??

Jag har höga transportskydd som går ner över hoven med gummiboots innanför när min kuse är ute och far. Funkar bra!

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 199
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 328
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 056
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 201
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka