Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har inga som helst problem att transportera med sadel på.. Kan inte se vad som skulle kunna vara en säkerhetsrisk med det? Har jag och många andra jag känner gjort i alla tider. Enklare att göra iordning hästen hemma och bara lasta ur och sitta upp när man kommer fram. Speciellt om man har en häst som är på tårna då denne vet att det är SUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUPER kul att kliva ur transporten för att han ska få hoppa..![]()
Risken är stor att hästen fastnar i något när man transporterar med sadel, har tex varit med om en häst som fick lyckades få ena sadelkåpan över mellanväggen och när det var dags att lasta ur fastnade i transporten och fick panik.
Samma sak om det händer en olycka, man krockar eller släpet välter, så är risken mycket större att hästen fastnar när den har sadel på.
Min häst vände sig en gång i släpet, han lyckades få av sig grimman, och stod med huvudet ut mot baklämmen, detta lyckades den här 173cm höga hästen med trotts att han hade mellanvägg i släpen, hade han haft sadel på hade han mycket väl oxå kunnat fastna.
*kl*
Jag har ett set Pessoa som jag är riktigt nöjd med. Kostade 800:- för fem år sen, och de är mycket flitigt använda men håller än. Även om det förstås syns att de är välanvända. Rejäla är dom iaf!
Jag är också sån som kör "färdigpåklädd" häst. Har aldrig varit några problem, och jag har heller inget i släpet som pålle kan fastna på. Kör också alltid med täcke över sadeln förstås.
Haha, är det några slags tvångstankar...?Förlåt men det lät så extremt!
För övrigt skiter jag fullständigt i hur folk gör, folk får köra dom med utrustning om de vill, JAG skulle never göra det men så har jag oxå vart med om hästar som fastnat över/under bommen. men det där tycker jag inte är lika korkat som att köra utan några som helst skydd, hoppas de som gör det slipper se en häst som verkligen trampat sig själv ordentligt, sparkat en medresenär illa eller vad som. känns ju fett korkat när man kan skydda mot VÄRRE saker än bara små.
Nu när jag fått ordning på hoppskydden äntligenså börjar jag fundera på att införskaffa ett par transportskydd. Jag tycker inte att dem är dödsviktiga så jag vill inte lägga halva min lön på ett par. Så jag är ute efter ett par BILLIGA och BRA skydd. Några förslag?? Hellre lite dyrare om alla billiga är plastiga och skit. Behöver inte vara ''märke'' på dem. De ska sitta i transporten, inte på ridbanan
![]()