Bukefalos 28 år!

Transporttäcke om det regnar vid lastning?

A

Atalantha

Hur gör man om man har en svårlastad häst en regnig dag? Om det tar tex 20 minuter att få in hästen i transporten, så hinner ju transporttäcket bli blött, och det känns ju som en mindre bra sak om det skulle dra i transporten. Detta gäller en resa på 2 mil i början av juni, min tanke är att köra utan täcke, men om det då regnar så blir ju pälsen blöt, och om det då drar och är kallt den dagen så är ju inte det någon höjdare.. :/ Jag har inga som helst möjligheter att ta på/av täcket i transporten tyvärr. Någon som har förslag?
 
Sv: Transporttäcke om det regnar vid lastning?

Det är bättre att vara naken än att ha ett blött täcke på sig. Annars kanske ett tunt ofodrat regntäcke?
 
Sv: Transporttäcke om det regnar vid lastning?

Det är bättre att vara naken än att ha ett blött täcke på sig. Annars kanske ett tunt ofodrat regntäcke?

Okej, tack! Har inget ofodrat, och pållen skulle nog svettas ihjäl med ett regntäcke tyvärr. Jag får be till gudarna att han antingen går på snabbt eller att vi får lagom varmt. Eller både och :idea:
 
Sv: Transporttäcke om det regnar vid lastning?

Hm, en så svettig häst skulle jag inte utsätta för täcke öht. Och hur kallt riskerar det att bli i juli? Inte ens om det regnar är det väl speciellt kallt... Du kan nog vara lugn :)
 
Sv: Transporttäcke om det regnar vid lastning?

Hästen behöver absolut inget täcke för att åka transport i två mil när det är mitt i sommaren. Oavsett väder.
 
Sv: Transporttäcke om det regnar vid lastning?

Jag hade inte ens tänkt tanken på täcke mitt i sommaren, och för en så kort resa.
 
Sv: Transporttäcke om det regnar vid lastning?

Svar till alla:

Nej jag undviker gärna täcke, men fick bannor för att jag transporterade en svettig häst i transport där det kan dra :/ Menmen, då fortsätter jag som vanligt :) Slapp regn iallafall, och hade definitivt inget täcke. Dock tog det 3 timmar att lasta.. :grin: Men han var åtminstone inte svettig när vi kom fram ;)
Tack för alla svar!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 217
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 392
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 828
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 745
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp