Trappa ner med krafftfodret inför bete?

T

Tiggertjejen

Ska nu släppa ut min lilla hingst på bete och jag undrar om jag ska trappa ner på kraftfodret innan jag släpper honom eller ska jag ge som vanligt fram tills betet?

Har innan haft mina hästar på bete hemma och då har dem fått kraftfoder hela sommaren i princip då jag har ridit dem!

Tacksam för svar?
 
Sv: Trappa ner med krafftfodret inför bete?

Förlåt att jag frågar men var bor du om du kan släppa hästar på bete redan?
 
Sv: Trappa ner med krafftfodret inför bete?

arabia skrev:
Förlåt att jag frågar men var bor du om du kan släppa hästar på bete redan?

Jag ska släppa i mitten på maj alltså men jag vill ju ha koll på allt nu!
 
Sv: Trappa ner med krafftfodret inför bete?

Om hon tänkt släppa honom nu hade hon inte behövt ställa frågan ju? Hon frågar ju om hon ska trappa ner innan betet!

Tiggertjejen: Vi ska ju ha våra på samma bete, jag ska trappa ner lite på krafften dom två sista veckorna. Men det gör du som du vill.
 
Sv: Trappa ner med krafftfodret inför bete?

Ska oxå trappa ner men hur mycket ska jag trappa ner? Snart ska de ju träffas, så roligt!!
 
Sv: Trappa ner med krafftfodret inför bete?

Inga påhopp tack. Hon skrev "ska nu släppa min lille hingst på bete".
Mao stog inget om Maj månad.
 
Sv: Trappa ner med krafftfodret inför bete?

Angående hur mkt du ska trappa ner beror det ju på hur mkt h*n ska ridas och hur bra betet är. Själv har jag en väldigt lättfödd sak som bara får mineraler förutom betet på sommaren.
 
Sv: Trappa ner med krafftfodret inför bete?

oj flåt, missade att det var en liten hingst :smirk:
ursäkta
 
Sv: Trappa ner med krafftfodret inför bete?

Har inte hoppat på nån :D. Hon frågade ju om hon skulle trappa ner innan betet och hur hon skulle göra fram tills dess. Jag tyckte bara det var uppenbart att det inte var menat att hon skulle släppa nu. Inget mer med det.
 
Sv: Trappa ner med krafftfodret inför bete?

Ja visst, men jag bara frågade var hon bodde som kunde släppa hästen på bete redan. Inget illa menat med det. Hade gärna själv släppt om det hade funnits möjlighet med gräsväxt o värme.
 
Sv: Trappa ner med krafftfodret inför bete?

Jag tycker du ska vänta och se..i och med att det är en hingst så kräver den ju en hel del i energi..mer än valacker/ston..Det är alls inte säkert att betet är fullgott åt just hingsten...Har sett ganska många magra hingstar på BRA bete..men som kräver ännu mera än vad gräset kan ge och vad dom orkar äta i gräsväg.... Så, vänta och se tills du väl släppt hästen tycker jag.
 
Sv: Trappa ner med krafftfodret inför bete?

Jag går också och funderar över det där. Min två års hingst ska till Bassholem=ingen möjlighet till extra fodring utöver vad gräset erbjuder. Har dock fått reda på att welsh cob brukar klara Bassholmen mycket bra.

Han äter idag: Betfor, havre, kli,kalk och mineraler samt fri tillgång på hösilage (lösdrift). Han äter ganska mycket av "krafftfodret", stor ranson.

Hingstsläppet är planerat till 7/Maj. Bör jag trappa ner krafftfodret innan han åker helt, så att hoppet från fullt till inget inte blir så "dramatiskt"? Hur skulle ni trappa ner?
 
Sv: Trappa ner med krafftfodret inför bete?

Har iallafall bestämt mig för att trappa ner med fodret om han nu inte reagerar med viktminskning o.s.v imed att han har fri tillgång till hö så borde han ju äta mer av det eller är jag ute och cyklar?

Vet inte hur mycket jag ska trappa ner men det är sådant som jag får se, det är ju bara förhoppningsvis en månad kvar innan vi kan börja släppa, men det låter lite tidigt så som ängarna ser ut nu!
 
Sv: Trappa ner med krafftfodret inför bete?

Har fått ett svar om att man kan ta bort full krafftfoder giva från en dag till en annan. De är inte känsliga angående sådant. Vad de är kännsliga för är plötsliga foderbyten. Så gräsvänja är det enda vi behöver tänka på. Kan fortsätta med full krafftgiva fram till betet!
 
Sv: Trappa ner med krafftfodret inför bete?

Ja jag får olika svar hela tiden, då jag tror att jag frar ner på det iallafall och håller koll på honom så att han inte reagerar negativt!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst ska på bete där hon ska stå ute dygnet runt nu den 1 juli. Tidigare har jag haft tillgång till gräshage som hon kunnat stå...
Svar
11
· Visningar
1 230
Senast: Habina
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 437
Senast: hollypolly
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 796
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp