Trasig hov

Har du någon erfarenhet av att verka barfotahästar?

För det första så är det inte direkt lätt att "dra av", man skär med kniven.

För det andra så bor vi i ett klimat där det blir väldigt lite nötning på hovvägg och stråle från underlaget (gräs, lera och snö). Man får ta sig ut på grusvägarna och nöta mil om man ska få till samma förutsättningar som de som bor i torra och varma län i USA.

Vi har också många kallblod och kallblodskorsningar som ofta har en hysterisk tillväxt på strålen.

Därför är det helt olämpligt att komma med generella påståenden som att "man ska inte verka strålen på en barfotahäst".

Ett sådant tips kan vara direkt skadligt för många av våra svenska hästar.

Strålen ska verkas lagom mycket, är ett lämpligare svenskt råd.

Och hänger strålen fritt i luften när hästen står i hagen efter en normal verkning så har man nog lämnat nån centimeter vägg för mycket,och då är strålen minsta problemet...
Jag har ingenstans skrivit att man inte skall verka strålen eller att jag är expert, så sluta lägga ord i munnen på andra för du har någon dålig dag eller vad som har gjort att du gjort igång på någon slags framfart här. :confused:
Herregud, om du skall hålla på så, så kommer jag inte svara dig något mer här i tråden. Snacka om en strawman argument.

"om man skall ha barfota så skall strålen lämnas i frid mest möjligt" va det jag skrev, som även finns i citat i det du citerade.

Vilket du själv även skrev här "Gammalt, övervuxet och dött måste bort, annars blir det bara röta. Men en del hovslagare tar massa frisk vävnad också bara för att det ska bli snyggt, och det är ju inte så lämpligt på barfotahäst."

vilket är precis det jag menade, men orkar inte om man skall starta en diskussion över exakt inget, bara för att.
 
Jag brukar vara försiktig med att kommentera andras jobb speciellt som det gått många veckor. Bästa är att se när hästen är nyverkad/nyskodd. Men det här ser verkligen inte speciellt bra ut alls. Är samma hovslagare påväg nu snart att sko denna eller hittade du någon annan som kan komma?
 
Jag brukar vara försiktig med att kommentera andras jobb speciellt som det gått många veckor. Bästa är att se när hästen är nyverkad/nyskodd. Men det här ser verkligen inte speciellt bra ut alls. Är samma hovslagare påväg nu snart att sko denna eller hittade du någon annan som kan komma?
Nej, vi siktar på att hitta en annan. Har skrivit till en som sa sig nog kunna ta henne men inte fått svar än (skrev igårkväll så det är inte konstigt). Även en i stallet har frågat sin. Så än så länge ingen bokad tid men förhoppningsvis har vi fått en tid ikväll.
 
Jag rekommenderar verkligen inte Apex, hon är inte själv utbildad eller särskilt duktig utan snor bara material från andra och rapar det vidare, plus extremt kultig Facebook-grupp.

Vill man ha källmaterial och från aktiva, professionella verkare som även verkar tävlingshästar på elitnivå, så ta kontakt med någon inom Applied Equine Podiatry (KC La Pierre).

Vi har flera mycket duktiga barfotaverkare i Sverige, en av dom har nu även gjort klart jordbruksverkets tilläggskurs för att bli godkänd hovslagare.

Så vi behöver inte ta råd från dramaqueens på Facebook. Vi kan fråga yrkesverksamma i vårt eget land.

(Och ja, hovarna på TS häst är katastrof. Men det är ett långt steg från att se att något är fel, till att veta hur det bäst rehabbas utefter vårt klimat och lagstiftning.)
Har du ens kollat på hennes Apex trim success stories?
Skillnaden på hovarna är enorm och jag väljer att gå på folks positiva erfarenheter snarare än att vara låst i att bara lyssna på en person.

När jag rek sidan så var det för att ts skulle få öva sitt "hovöga" och se skillnaden mellan en sjuk hov och en frisk. För många idag verkar inte kunna se skillnaden pga att det florerar så mycket uselt arbete ute i stallen. Folk är bekväma och orkar inte eller litar fullt ut på att hovslagaren gör sitt jobb och efter vad jag sett när jag varit på klinik med min häst eller andras så blir jag inte förvånad över att det finns så mycket trasiga hästar om vi säger så. Då måste man börja någonstans och börja tänka kritiskt och ifrågasätta denna skoning som verkar så vanlig idag, var och varannan häst är ju npa och det är verkligen inte sunt!
 
Har du ens kollat på hennes Apex trim success stories?
Skillnaden på hovarna är enorm och jag väljer att gå på folks positiva erfarenheter snarare än att vara låst i att bara lyssna på en person.

När jag rek sidan så var det för att ts skulle få öva sitt "hovöga" och se skillnaden mellan en sjuk hov och en frisk. För många idag verkar inte kunna se skillnaden pga att det florerar så mycket uselt arbete ute i stallen. Folk är bekväma och orkar inte eller litar fullt ut på att hovslagaren gör sitt jobb och efter vad jag sett när jag varit på klinik med min häst eller andras så blir jag inte förvånad över att det finns så mycket trasiga hästar om vi säger så. Då måste man börja någonstans och börja tänka kritiskt och ifrågasätta denna skoning som verkar så vanlig idag, var och varannan häst är ju npa och det är verkligen inte sunt!
Jag är väl bekant med Lana och Apex, och litar inte ett dyft på henne efter att ha varit i hennes grupp och ett gäng andra under 1,5 år.

Hon rakt av snor material från andra. Och en del av dom hon snor från, verkar på sätt som inte är förenligt med svensk djurskyddslagstiftning. Jag vet det, eftersom jag under några år höll koll på så många olika metoder som möjligt för att få en bredd i min kunskap. Och när Lana blir konfrontetad med plagiat så tar det hus i helvete med äkta kultstil på det.

Det finns gott om välrenommerade riktiga utbildningar. Och bättre FB-grupper att hänga i. Själv har jag valt bort FB helt och hållet numera så jag slipper se skiten.

Alltså: du behöver inte amerikanska gurus, speciellt inte såna. Det går bra att kritisera hovar med kunskap, du måste inte namedroppa. Men om du vill namedroppa, välj nån av giganterna istället. Det finns en anledning till att de är giganter.
 
Jag har ingenstans skrivit att man inte skall verka strålen eller att jag är expert, så sluta lägga ord i munnen på andra för du har någon dålig dag eller vad som har gjort att du gjort igång på någon slags framfart här. :confused:
Herregud, om du skall hålla på så, så kommer jag inte svara dig något mer här i tråden. Snacka om en strawman argument.

"om man skall ha barfota så skall strålen lämnas i frid mest möjligt" va det jag skrev, som även finns i citat i det du citerade.

Vilket du själv även skrev här "Gammalt, övervuxet och dött måste bort, annars blir det bara röta. Men en del hovslagare tar massa frisk vävnad också bara för att det ska bli snyggt, och det är ju inte så lämpligt på barfotahäst."

vilket är precis det jag menade, men orkar inte om man skall starta en diskussion över exakt inget, bara för att.
När det gäller hovar på internet så är det viktigt att vi är väldigt precisa med hur vi uttrycker oss, speciellt när det gäller barfota.

Det finns en etablerad "spika på sko så är det bra"-kultur i Sverige, och den har en tendens att vara väldigt gammeldags patriarkal. Om vi som unga kvinnor ska kunna stå enade och kräva bättre kunskap och resultat av de vi köper en tjänst av (alltså hovslagarna) så måste vi öva oss i att prata om hovar på ett sätt som inte kan "plockas isär" av stöniga göbbar.

Annars så blir vi bara bortviftade.
 
När det gäller hovar på internet så är det viktigt att vi är väldigt precisa med hur vi uttrycker oss, speciellt när det gäller barfota.

Det finns en etablerad "spika på sko så är det bra"-kultur i Sverige, och den har en tendens att vara väldigt gammeldags patriarkal. Om vi som unga kvinnor ska kunna stå enade och kräva bättre kunskap och resultat av de vi köper en tjänst av (alltså hovslagarna) så måste vi öva oss i att prata om hovar på ett sätt som inte kan "plockas isär" av stöniga göbbar.

Annars så blir vi bara bortviftade.
Den där "spika på skor så blir det bra" kulturen måste existera i ditt huvud. Det jag ser är att de flesta är oerhört intresserade av sina hästars fötter och att hästägarna röstar med fötterna vad gäller hovslagarens kompetens.
 
verkar på sätt som inte är förenligt med svensk djurskyddslagstiftning.

Detta får du väldigt gärna utveckla, för hur menar du då? att hon får folk att trimma hästar som är djurmisshandling eller? :confused:

Vad jag har sett i grupperna har jag inte sett någonting sånt alls, men om det finns vill man da gärna veta det.
Jag tycker hovarna som är skodde som hovslagaren i denna tråden är skodda på ett sätt som är "inte förenligt med svensk djurskydd" - katastrof rent av.

En hov som delades i barfota gruppen, som en SANCHP verkare hållit på med:

278179523_10158427889357330_3613672997842639337_n.jpg


Det tycker jag tangerar djurmishandling att en yrkesverksam verkare gör en hov så.

Men jag tar det mesta från folk uppifrån och ner, jag tycker ha fått bra råd och bilder från hovarna i grupperna, men är ingen följare eller annat, tar vad som kan användas och skiter i resten. Dom verkarna jag har haft ute (SANHCP) har jag tyvärr brutit mitt förtroende och inte hjälpt min häst alls, men gärna vilja ta rysligt bra betald för konstiga saker. AEP verkar inte finnas någon nära, kontaktade en som jag gärna ville ha ut, men hon tyckte det va för långt och tipsade om en kollega som blåste mig totalt. 🤔 (kollegan är inte AEP) Hovslagaren som är i stallet är duktig på att sko, men gick inte alls att föra någon som helst konversation med honom riktigt (verkar vara svår att prata med) och han avvisade direkt med "att inte kunna barfota", en häst verkas barfota av honom, men är suuuuuper lång i tån och därvid snubblig som bara den.

Men som sagt, har inte sett några bilder på såna verkningen under Apex hovar, så därav jag undrade, jag tycker ju informationen hon delar är bra (även om den skulle vara snodd, vet inte om hon säger hon är källa till sakerna eller inte, men oavsett är hon ingen guru för mig, följer KC la Pierre med och tycker hon delar mycket bra info i gruppen på facebook, samma med Equine Documentalist etc)

Skall komma en clinic till för AEP nu till hösten som jag har anmäld intresse till.
 
Detta får du väldigt gärna utveckla, för hur menar du då? att hon får folk att trimma hästar som är djurmisshandling eller? :confused:

Vad jag har sett i grupperna har jag inte sett någonting sånt alls, men om det finns vill man da gärna veta det.
Jag tycker hovarna som är skodde som hovslagaren i denna tråden är skodda på ett sätt som är "inte förenligt med svensk djurskydd" - katastrof rent av.

En hov som delades i barfota gruppen, som en SANCHP verkare hållit på med:

278179523_10158427889357330_3613672997842639337_n.jpg


Det tycker jag tangerar djurmishandling att en yrkesverksam verkare gör en hov så.

Men jag tar det mesta från folk uppifrån och ner, jag tycker ha fått bra råd och bilder från hovarna i grupperna, men är ingen följare eller annat, tar vad som kan användas och skiter i resten. Dom verkarna jag har haft ute (SANHCP) har jag tyvärr brutit mitt förtroende och inte hjälpt min häst alls, men gärna vilja ta rysligt bra betald för konstiga saker. AEP verkar inte finnas någon nära, kontaktade en som jag gärna ville ha ut, men hon tyckte det va för långt och tipsade om en kollega som blåste mig totalt. 🤔 (kollegan är inte AEP) Hovslagaren som är i stallet är duktig på att sko, men gick inte alls att föra någon som helst konversation med honom riktigt (verkar vara svår att prata med) och han avvisade direkt med "att inte kunna barfota", en häst verkas barfota av honom, men är suuuuuper lång i tån och därvid snubblig som bara den.

Men som sagt, har inte sett några bilder på såna verkningen under Apex hovar, så därav jag undrade, jag tycker ju informationen hon delar är bra (även om den skulle vara snodd, vet inte om hon säger hon är källa till sakerna eller inte, men oavsett är hon ingen guru för mig, följer KC la Pierre med och tycker hon delar mycket bra info i gruppen på facebook, samma med Equine Documentalist etc)

Skall komma en clinic till för AEP nu till hösten som jag har anmäld intresse till.
Du tycker det där tangera djurmisshandel samtidigt som du säger att svenska hovslagare ägnar sig åt lagvidrig verkning? Den där bilden tangerar inte någon misshandel det är GROV misshandel och jag lider med den stackars häst som plågats på det sättet.
 
Du tycker det där tangera djurmisshandel samtidigt som du säger att svenska hovslagare ägnar sig åt lagvidrig verkning? Den där bilden tangerar inte någon misshandel det är GROV misshandel och jag lider med den stackars häst som plågats på det sättet.
Tror du läste fel, hoven i bilden är verkat av en verkare som jag tycker är mishandling och att jag även tycker hovarna i början av inlägget är mishandling av hästen, att man slår på såna skor är totalt ofattbart för mig.
 
20220607_133318.jpg

Så om jag förstår er (+diverse länkar) rätt så är ett stort problem att vinkeln vid hoven och kron-och strålbenet är bruten vilket beror på understrykna trakter, långa tår och att hoven tillåtits flyta ut i kanterna?
 
Den där "spika på skor så blir det bra" kulturen måste existera i ditt huvud. Det jag ser är att de flesta är oerhört intresserade av sina hästars fötter och att hästägarna röstar med fötterna vad gäller hovslagarens kompetens.
TS bilder visar ju på exakt den kulturen, och hennes häst är inte ensam om det.

Men, ska tilläggas, jag har norrländskt perspektiv. Under en period hade vi här i Norrbotten inte en enda aktiv av JSV godkänd hovslagare.

Jag är väldigt glad åt att senaste åren har det kommit fler och fler kvinnliga hovslagare från utbildningen :)
 
Visa bifogad fil 92470
Så om jag förstår er (+diverse länkar) rätt så är ett stort problem att vinkeln vid hoven och kron-och strålbenet är bruten vilket beror på understrykna trakter, långa tår och att hoven tillåtits flyta ut i kanterna?
07b2c51f9a63f0465c4bf7e6a38aa273.png


Ja som du ser här är hälen ju på väg att kollapsa baköver kanten på skon och utvecklingen där är det ju många som snackar om- det är riktigt dåligt för hästens hållbarhet. Har försökt rita lite med, men du är inne på rätt spår- väldigt fel vinkel på benet.

https://fb.watch/du_CvgonEG/ (vet inte om det går att se denna, men han visar iaf med skor)
 
Jag är väl bekant med Lana och Apex, och litar inte ett dyft på henne efter att ha varit i hennes grupp och ett gäng andra under 1,5 år.

Hon rakt av snor material från andra. Och en del av dom hon snor från, verkar på sätt som inte är förenligt med svensk djurskyddslagstiftning. Jag vet det, eftersom jag under några år höll koll på så många olika metoder som möjligt för att få en bredd i min kunskap. Och när Lana blir konfrontetad med plagiat så tar det hus i helvete med äkta kultstil på det.

Det finns gott om välrenommerade riktiga utbildningar. Och bättre FB-grupper att hänga i. Själv har jag valt bort FB helt och hållet numera så jag slipper se skiten.

Alltså: du behöver inte amerikanska gurus, speciellt inte såna. Det går bra att kritisera hovar med kunskap, du måste inte namedroppa. Men om du vill namedroppa, välj nån av giganterna istället. Det finns en anledning till att de är giganter.
Men jisses!! Jag har inte namedroppat någon det enda jag föreslog att ts kunde gå ut och kolla på bilderna för att träna sitt öga, om någon namedroppat så är det ju du! Jag tycker fortfarande bilderna på hennes succes stories är riktigt bra och skiter faktiskt fullständigt i att du tycker det är skit. Jag läser och är öppen för alla olika teorier och bildar sedan min egen uppfattning. Det jag ser på bilderna är katastrofala hovar som blivit riktigt fina i dom flesta fall och det är det jag tar till mig. Ang verka efter svensk djurskyddslagstiftning så har jag haft ute sk klinikhovslagare som gjort helt katastrofala jobb så du får ursäkta om jag inte lägger så mycket vikt vid olika personers fina titlar. För det är tyvärr inte alls en garanti för ett bra jobb. Bara för några år sedan så lade Lövsta ut en bild på en godkänd hingst med så katastrofala hovar att tom gemene man reagerade och det blev en storm på nätet. Istället för att då fixa hovarna och ta nya bilder så photoshopar man bakhovarna till framhovarna vilket folk direkt uppmärksammade och tyckte var enormt pinsamt. Jag tror inte dom hade haft en kretipleti hovis till den hingsten utan det visar bara på hur sjuk hovslagarvärlden är idag!
 
TS bilder visar ju på exakt den kulturen, och hennes häst är inte ensam om det.

Men, ska tilläggas, jag har norrländskt perspektiv. Under en period hade vi här i Norrbotten inte en enda aktiv av JSV godkänd hovslagare.

Jag är väldigt glad åt att senaste åren har det kommit fler och fler kvinnliga hovslagare från utbildningen :)
Att TS hovslagare skor som en blind orangutang för inte att svenska hästägare i gemen, och dit räknar jag TS, anser att "spika på en sko så är problemet löst". Att det finns usla hovslagare säger inget om den generella kulturen i landet. Jag tycker du drar mycket märkliga slutsatser utifrån enstaka fall där ägaren, vad jag minns, även tidigare diskuterat just den usla hovvården och problemet med hovslagarbrist i området.
 
"Osvinna apa" kan man säga på fornnordiska 😂.

TS hovar ser ut som de bättre av de kadaverhovar jag sett själv (som är från Norrbotten och Västernorrland) och de jag sett på bild från övriga Sverige.

Det är tragiskt vanligt, tyvärr.

Jag kanske feltaggade nån men min kritik gäller alltså Apex/Lana och andra amerikanska halvkulter på FB. Hon som verkar på sätt som inte är förenligt med svensk lagstiftning (operativa ingrepp) är ironiskt nog en som kritiserat Strasser men själv gjort rätt sjuka grejer, hon heter TACT/Linda Harris. Hon är duktig på att läsa hov och kritisera men hennes egna verkningsprojekt är... Ja, vi gör inte så här, helt enkelt. Man får inte ta så mycket och experimentera så mycket.
 
Visa bifogad fil 92470
Så om jag förstår er (+diverse länkar) rätt så är ett stort problem att vinkeln vid hoven och kron-och strålbenet är bruten vilket beror på understrykna trakter, långa tår och att hoven tillåtits flyta ut i kanterna?
Svårt med bild men tycker mer tån är för hög än för lång.
Grovt förenklat så går det att utgå från mitten av kontan och dra en rak linje som har samma lutning som kotbenet så ska det finnas lika mycket hov bakom som framför denna linje. Likt den blå linjen fast jag har svårt på bild att avgöra vad men mitten på kotan är med hovskägg, kamerans vinkel och den röda linjen mm.
Screenshot_20220608-152532_Chrome.jpg
 
Varning för långt inlägg, det råkade bli en del.

Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som är drabbad denna gång. Nu funderar jag på hur man bäst får ordning på den. Att prata med hovslagaren är inte helt lätt då denne gärna bara skor och inte gärna pratar om hur och varför han gör på ett visst sätt. Skulle därför uppskatta era åsikter.

1) Försöka få på skon så snart som möjligt, vet ej om det är nu eller om en vecka.
Fördel: enkelt med järnsko om han får den att sitta.
Nackdel: riskerar att tappas igen och då dra bort ännu mer hov.

2) Låta henne gå med boots ett tag, putsa lite vid behov och sedan sko när hoven är bra.
Fördel: känns lättare att få ordning på hoven i övrigt. Minskar kraftigt risken med tappsko där då skon nog sitter betydligt mycket bättre när hoven är hel.
Nackdel: risk för skav. Klumpigt med boots.

Finns säkert fler alternativ, skriv gärna!

Jag anser att trakterna behöver byggas upp och tån kortas av på iaf bägge fram. Nu ska hon vara skodd med mycket överrullning men hon har fortfarande lite långa tår enligt mig. Kortade av den en del nu. Trakten är vikt och inte det minsta uppbyggd, nu tog jag bort det som var vikt under hoven med hovtången. Men hur bygger man upp trakterna? Kändes inte lämpligt att de var som de var iaf.

Hästen har skadehistorik, ligamentskador i kotorna bf och pålagringar i höger SI-led vilket såklart måste tas hänsyn till. Men hovarna har varit tveksamma ett tag nu och det verkar inte hända särskilt mycket, vilket gör att jag funderar på om jag kan göra något själv. Hon är inte helt enkel att sko heller, måste pausa en del pga skadorna vilket inte tillåts av hovslagaren.

Så, hur hade ni gjort?
Här från innan mer fix än lite bortplock av flisor:
Tyvärr du behöver byta hovslagare till en som det går att prata och resonera med. Inte bara en som verkar och slår på skor utan att vilja svara på mina frågor.

Jag har haft mycket värre hovar som det gått att få på skor på. Det man behöver göra är att förebygga nya avtramp på alla vis det går.
Också resonera kring varför skorna trampas av. Görs utlägg av sko på ogynnsamt ställe ur avtrampssynpunkt?
Om man "måste" göra utlägg, fasar hovis av kanterna ordentligt med vinkelslip innan skorna sätts på osv.

Jag hade velat ha sko på, sedan satt boots.
Hade också hållit koll på sömmarna för att förebygga att skon lossnar. Ibland byter jag någon söm själv eller ringer hovis när jag ser att det börjar bli risk att skon kan röra sig.
Är hovarna så torra ochbsprlda som de är när min drar med sig delar av vägg så håller den öht inte för barfota.

Vilken hovslagare däremot gör stor skillnad.
Var i landet finns du?
Jag kanske har tips om du bor i Mälardalsregionen.

Edit: såg nu att du inte fanns nära mig.
 
Tack för ett så utförligt svar!
Vad menar du med flexibel sula? Räknas cavalloboots in till det? Det är en sådan hon går med nu. Vad kan man ha för inlägg?
Intressant att du nämner rörelsemönstret också, för det har jag också reagerat på med henne. Hon går som du beskriver, tån tydligt först och är nu ganska kort i steget (främst skritten).
Det gör de ju (iaf enligt min erfarenhet) om tårna blir för långa och/eller vinkeln fel. Oavsett sko eller inte. Snubbliga kan de också bli.
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 830
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 934
Senast: Marvin
·
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 041
Senast: ameo
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 838
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp