Jag undvek att bli överkörd av en bil och skadade knäet. Sjukgymnastik blev det, men det hjälpte inte alls. Konstigt, sade doktorn, och efter tre månader fick jag magnetröntgas. Trasig menisk. Det kan läka! Men spring inte, sade doktorn. Det blev värre och värre. Doktorn erbjud kortison men då hade jag inte fått fortsätta med akupunktur vilket var det enda som hjälpte mot alla stackars stela muskler som fick kämpa med att balansera upp det trasiga knäet. Efter ett års sjukgymnastik och akupunktur gick jag till en annan ortoped för då var jag trött på att ha ont och inte läka. Han tog en titt på magnetröntgen och fick härdsmälta. ”They have let you walk around on that for nine months?!” Det blev operation, och sedan ytterligare en operation, totalt tre månader på kryckor och ett helt år i sjukgymnastik. Jag är fortfarande inte ”bra” men hjälps enormt av injektioner (hyaluronsyra) i leden.
Den här tråkiga historien är precis det motsatta av vad du efterfrågade MEN vad jag försöker säga är att om du inte känner att vad dina läkare/sjukgymnaster säger stämmer överens med vad du upplever, lita på dig själv och hitta en annan läkare. Jag hade förmodligen haft mer menisk kvar i mitt knä - och därför mindre risk för artros - om jag hade ifrågasatt läkaren som sade ”det kan läka! Konstigt att det inte läker! Du kan få kortison!”
Den här tråkiga historien är precis det motsatta av vad du efterfrågade MEN vad jag försöker säga är att om du inte känner att vad dina läkare/sjukgymnaster säger stämmer överens med vad du upplever, lita på dig själv och hitta en annan läkare. Jag hade förmodligen haft mer menisk kvar i mitt knä - och därför mindre risk för artros - om jag hade ifrågasatt läkaren som sade ”det kan läka! Konstigt att det inte läker! Du kan få kortison!”