Trasigt knä - behöver pepp!

Bukefalos 30 år!

Jag undvek att bli överkörd av en bil och skadade knäet. Sjukgymnastik blev det, men det hjälpte inte alls. Konstigt, sade doktorn, och efter tre månader fick jag magnetröntgas. Trasig menisk. Det kan läka! Men spring inte, sade doktorn. Det blev värre och värre. Doktorn erbjud kortison men då hade jag inte fått fortsätta med akupunktur vilket var det enda som hjälpte mot alla stackars stela muskler som fick kämpa med att balansera upp det trasiga knäet. Efter ett års sjukgymnastik och akupunktur gick jag till en annan ortoped för då var jag trött på att ha ont och inte läka. Han tog en titt på magnetröntgen och fick härdsmälta. ”They have let you walk around on that for nine months?!” Det blev operation, och sedan ytterligare en operation, totalt tre månader på kryckor och ett helt år i sjukgymnastik. Jag är fortfarande inte ”bra” men hjälps enormt av injektioner (hyaluronsyra) i leden.

Den här tråkiga historien är precis det motsatta av vad du efterfrågade MEN vad jag försöker säga är att om du inte känner att vad dina läkare/sjukgymnaster säger stämmer överens med vad du upplever, lita på dig själv och hitta en annan läkare. Jag hade förmodligen haft mer menisk kvar i mitt knä - och därför mindre risk för artros - om jag hade ifrågasatt läkaren som sade ”det kan läka! Konstigt att det inte läker! Du kan få kortison!”

Jag har efter min knäskada tränat tyngdlyftning på elitnivå, spelat rugby (inte att rekommendera ens för oskadade knän :angel:), löptränat ett gäng mil i veckan och ridit fälttävlan. Tyngdlyftning är lite knepigt pga all explosiv belastning i bottenläge, men inte i något fall har det varit knät som stoppat kroppen. :)

Det måste hållas efter med rätt styrketräning, men det hade jag med överrörlighet nog varit tvungen till oavsett skada eller inte.

Detta är med en icke opererad korsbandsskada?
Hoppas jag kan slippa operation - har en vän som var tvungen och fast hon är helläkt nu så sa hon att smärtan efteråt var stark, betydligt värre än barnafödsel! (C-section dock, har glömt det svenska ordet!)

Jag har precis opererat menisken for tva veckor sedan, som slitit sig pa sadant satt att den blockerade min knaskal, ska jag kunde inte rata pa benet alls. Nu laker menisken, men jag har ocksa ett korsband som ar delvis av, och jag ar lite nervos over hur utvarderingen dar kommer att ga. I nulaget gar jag med en stor grej som stabiliserar benet medans menisken laker, men nar den kommer av sa blir det till att utvardera hur stabilt mitt kna ar,och om korsbandet behover opereras eller ej. Hoppas pa ej da jag forstar att lakningen efter en korsbandsoperation ar lang och ganska smartsam, men ar ocksa nervos over att ga runt med ett delvis avslitet korsband (blir det lattare for att resten att slitas av?) men det verkar vara manga som gar runt med helt eller delvis avslitna korsband och anda lever ganska ok liv?
Min orotoped sa att det finns elitidrottare med delvis avslitna korsband, sa da ska val mitt hobbysportande ga? (fast det var ocksa sa jag blev trasig...)
Ja det gör många (bla jag) utan några större begränsningar, kan få ont dagen efter jag spelat fotboll (blir en översträckning när jag skjuter) men skulle troligen slippa det med lite mer intensiv styrketräning. Här i Sverige har jag sällan hört om någon (på icke elitnivå) som opererat korsband om det fortfarande finns en rest/stopp.

Detta är med en icke opererad korsbandsskada?
Hoppas jag kan slippa operation - har en vän som var tvungen och fast hon är helläkt nu så sa hon att smärtan efteråt var stark, betydligt värre än barnafödsel! (C-section dock, har glömt det svenska ordet!)

Japp. Det gjorde svinont ett bra tag, det var tråkigt, jobbigt och frustrerande att träna sig tillbaka, men idag är knäet ett icke-problem som jag ser det.

Jag har hela tiden valt fysioterapeuter som har gedigen idrottsbakgrund och inställningen att man ska kunna komma tillbaka till full aktivitet, och det har varit väldigt bra stöd när man är osäker på om det verkligen går åt rätt håll och hur ont det egentligen får göra under tiden. För det tror jag att alla har oroat sig för under läkningen av den här typen av skador.

Ja det gör många (bla jag) utan några större begränsningar, kan få ont dagen efter jag spelat fotboll (blir en översträckning när jag skjuter) men skulle troligen slippa det med lite mer intensiv styrketräning. Här i Sverige har jag sällan hört om någon (på icke elitnivå) som opererat korsband om det fortfarande finns en rest/stopp.

Ah, fantastiskt. Hoppas verkligen att kvarvarande korsband är/blir starkt nog med sjukgymnastiken då.
Både min ortoped och fysio har knä och sportsfokus och är väldigt förtroendegivande, så jag hoppas det är framåt och uppåt härifrån.
Styrketräna gjorde jag redan, så kan gladeligen lägga till knästärkande arbete :)

I nuläget har jag väldigt lite smärta dag till dag, jag arbetar mest på att sträcka benet helt rakt (när menisken satt fast var låst till typ 30 gradeer) och at börja aktivera glutmusklerna igen.
Om 2-3 veckor tas min benstöd av, då är jag lite nervös över hur korsbandet kommer att reagera!

Ah, fantastiskt. Hoppas verkligen att kvarvarande korsband är/blir starkt nog med sjukgymnastiken då.
Både min ortoped och fysio har knä och sportsfokus och är väldigt förtroendegivande, så jag hoppas det är framåt och uppåt härifrån.
Styrketräna gjorde jag redan, så kan gladeligen lägga till knästärkande arbete :)

I nuläget har jag väldigt lite smärta dag till dag, jag arbetar mest på att sträcka benet helt rakt (när menisken satt fast var låst till typ 30 gradeer) och at börja aktivera glutmusklerna igen.
Om 2-3 veckor tas min benstöd av, då är jag lite nervös över hur korsbandet kommer att reagera!
Det kommer troligen göra ont (om ortopeden är låst nu) när du får ta av den, men det ger sig efter några veckor och handlar mer om strukturerna runt omkring som inte rört sig i yttre lägen under ett gäng veckor.

Det kommer troligen göra ont (om ortopeden är låst nu) när du får ta av den, men det ger sig efter några veckor och handlar mer om strukturerna runt omkring som inte rört sig i yttre lägen under ett gäng veckor.

Den tillåter rörelse mellan 0-90 grader, men den är låst rakt när jag går, så jag har viss rörelse i knät men knät blir snabbt stelt och att e.g. ställa sig upp tar en extra sekund att få benet helt rakt.

Förra veckan hade jag viss smärta bara att böja knät upp till 90 grader men det har i stora lag gett sig nu, men väntar mig väl samma när jag blir fri för en större rörlighet

Min ortoped säger ju att gemene man klarar sig utan korsband. Riskerna att operera verkar större än fördelarna?

Jag har precis opererat menisken for tva veckor sedan, som slitit sig pa sadant satt att den blockerade min knaskal, ska jag kunde inte rata pa benet alls. Nu laker menisken, men jag har ocksa ett korsband som ar delvis av, och jag ar lite nervos over hur utvarderingen dar kommer att ga. I nulaget gar jag med en stor grej som stabiliserar benet medans menisken laker, men nar den kommer av sa blir det till att utvardera hur stabilt mitt kna ar,och om korsbandet behover opereras eller ej. Hoppas pa ej da jag forstar att lakningen efter en korsbandsoperation ar lang och ganska smartsam, men ar ocksa nervos over att ga runt med ett delvis avslitet korsband (blir det lattare for att resten att slitas av?) men det verkar vara manga som gar runt med helt eller delvis avslitna korsband och anda lever ganska ok liv?
Min orotoped sa att det finns elitidrottare med delvis avslitna korsband, sa da ska val mitt hobbysportande ga? (fast det var ocksa sa jag blev trasig...)
Jag har ett nästan avslitet främre korsband i vä knä sen 2000 och saknar både främre och bakre (+ pajade yttre ledband) i hö knä sen förra hösten och jag har inga större besvär av det. Mitt vänsterknä har dock en totalpajad menisk också och jag borde se till att få det knät uppstädat igen för just nu gör det svinont men just korsbanden saknar jag inte.
Jag avstår dock numera från utförsåkning för att knäna ska hålla för att rida fälttävlan med. ;)

Min ortoped säger ju att gemene man klarar sig utan korsband. Riskerna att operera verkar större än fördelarna?
Det beror på hur rörlig man är sen innan, men ja gemene man kan leva ett bra liv utan korsband och göra typ allt man vill. Jag är inget bra exempel då jag visserligen troligen inte har korsband i något av knäna men har en väldigt stel (inte stel som i jag känner mig stel utan en på riktigt stel kropp, där jag innan skadorna inte någonsin kunnat sträcka ut knäna fullt). Är man överrrörlig kan det bli jobbigare. Oavsett är rekommendationen för oss ”vanliga” att köra en ganska intensiv rehab innan man ens funderar på operation. Jag låg som sagt på operationsbordet snabbt flera gånger pga min idrott, men med facit i hand hade det inte behövts utan varit mycket bättre att låta bli :)

Liknande trådar

• Munsår
  • Erfarenhet av gallstenar?
  • aj min axel
  • Tänder

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat