Traumatiserad hund.

karamelldrottningen

Trådstartare
Igår när vi gick på promenad så gick vi förbi en stor, kraftig kopplad hund. Den gjorde utfall till mig och min hund. Ägaren kunde nätt och jämt hålla i den. Vi gick på sidan, jag kände på mig att den hunden skulle göra utfall. Men vi kunde inte välja att gå så långt bort då det var vatten och hus på varsin sida. Alternativet hade varit att vända om men jag tänkte. Putsan, vi klarar detta. De är ju kopplade.

Bor i ett område med massor av hundar och vi går förbi flera daglingen, inga problem. Men denna gång var det annorlunda. Efter att den hunden hade gjort ett utfall så blev min hund så konstig. Idag har han varit deppighetens deppighet. Hade ingen feber eller nåt och åt och drack. Men inte alls sitt vanliga glada jag.

Han har tidigare blivit biten vid sidan vid ett liknande tillfälle och idag har han haft ont på den sidan.

Det hände ju inget igår, hundarna nuddade inte varandra, nån meter emellan. Men min hund har bettet sig som om han blev biten. Såfort jag bara nuddar den sidan så skriker han till. Han har skakat och varit spänd.

Vi har varit ute en hel del och ute verkar han må mkt. bättre.

Tänk vad gamla minnen kan ställa till det för en liten hund.

Sv: Traumatiserad hund.

Farbror blå ja... Jo det hade jag ju kunnat gjort fast vete 17 vad polisen skulle gjort år saken? Nu blir det ju lite svårt då jag inte vet något om den andra personen. Kan ringa och säga "det var en stor machokille med en ännu större hund och de var liiiivsfarliga". Jaha, det var ju mkt. att gå efter som beskrivning :p...

...eller inte.

Din hund är antagligen chockad! Min lille kan bli likadan. Sitter blickstilla och verkar väldigt deppig. Senast när han skadade tassen och fick bandage, satt med sitt lilla ben upplyft och skakade. Då var det inte mycket terrier kvar i honom :p

Det bästa du kan göra är att ignorera och bete dig som vanligt, han glömmer det snart.

Du kanske borde anmäla det till farbror blå för nästa gång orkar kanske inte ägaren hålla den och ett barn hamnar i vägen. :(

Amen ge dig. Ska hon ringa polisen och säga att en kopplad hund, som inte kom fram till hennes egen, eventuellt hade tänkt bita, eller kanske bara nosa om den hade nått fram? Varför tror folk alltid att barn ska bli inblandade nästa gång?

Nu säger jag inte att hundar inte kan reagera på händelser som påminner om tidigare erfarenheter, MEN... Ofta tror jag det sitter mer i oss än i hundarna!

Vi "tycker synd om", förväntar oss en reaktion, beter oss annorlunda för att hunden blivit rädd/fått bandage/varit hos vet osv.

Hur hade hunden i detta läget reagerat om matte - istället för att "bäva" för hundpassagen - plockat fram favvo-bollen och peppat hunden till att presetera lite olika moment strax innan - ev under - och direkt efter mötet?

Visst skall man hålla "ett öga" på hundar som ser ut att kunna utgöra en risk för den egna hunden, MEN det gäller att se upp så att man inte själv fasnar i "jag måte hålla koll på den hunden så att ingenting händer"-tänket!
Hänger jag upp mej på en hund så kommer min egen hund se/märka det och risken är då -självklart - större att även hunden hänger upp sej/blir osäker/stressar.

Så...
Glöm gårdagen, se framåt och undvik att leta efter upplevelser som "trycker" hunden! Leta istället efter de "nycklar" som gör att hunden lättare går vidare, ignorerar jobbiga situationer och fortare kommer över obehag!

/Swat

Word. Har själv en vek hund som garanterat skulle dra på sig massvis med rädslor om jag själv spände mig. Men än så länge är hon inte rädd för något, trots att hon blivit attackerad på promenad. Senast igår blev hon rejält biten av en av våra egna hundar, hade jag "tyckt synd om henne" då hade hon aldrig mer vågat gå i närheten av den andra hunden. Nu ligger de brevid varandra i soffan och sover, den bitna mesproppen med rakad kind under en filt -totalt oberörd av den andra hunden som igår skadade henne.

Jag håller med i en del av det du säger. Men grejen var att jag inte tyckte att var en direkt big deal utan eftersom båda hundarna var kopplade och jag tänkte att den hunden ev. skulle attakera men vi gick på sidan och hundägaren höll i den andra. Jag vet folk som hade vänt om istället för att gå förbi. Min mamma tar ofta upp hunden i famnen, vilket jag tycker är onödigt, känns som att han bara blir mer skakis då.

Sen kan jag inte undgå att konstatera att min hund är en riktig fegis och det har han alltid varit, sen han var valp. Och därför tycker jag att det är extra viktigt att exponera rädslan, vi går förbi x antal hundar per dag, detta funkar bra, men jag märker att han blir spänd när vi går förbi och är det då en kanske aggresiv hund vi möter så triggar det ju igång den andra hunden.

Min dröm vore ju om hunden var som jag, "vi går här och skiter i er där". men han verkar inte riktigt tänka så utan är ofta på sin vakt.

Fast... Våra hundar läser oss som en barometer läser lufttrycket! ;) Dvs vi behöver inte visa några stora "signaler" för att hundarna skall veta hur vi mår/vad vi känner.

Detta ses snabbt om man lånar någon annans hund!

Min lilla är en stabil och självsäker hund, men kan se väldigt "fisig" ut när det passar.
Om "fel" person går med henne - en person som förväntar sej att hon skall vara just "liten och fisig" - så är hon rädd och osäker på andra hundar, konstiga miljöer, personer med märklig gångstil osv.
Om någon annan går med henne och förväntar sej att hon skall vara som mina andra hundar - betongsuggor med stort självförtroende ;) - så går hon längst fram i snöret trots att mötande hundar gör utfall, betongbilar står parkerade med trumman igång och personer med rullatorer och sydväst skall passeras på en trång trottoar.

Så... Jag säger inte att det är så, men det KAN vara så att du omedvetet sänder signaler som trycker din hund! I situationer där du själv förväntar dej att hunden skall reagera.

Tipset blir att nästa gång du känner dej "fundersam" på en situation, gör något helt nytt! Ställ högre krav på hundens fokus, gör en cirkusövning, parkera hunden och gör en inkallning eller vad som helst och se om du får en annan effekt efteråt.

/Swat

Anmäla för vadå? O vad har barn med sken att göra?
:confused:

Amen ge dig. Ska hon ringa polisen och säga att en kopplad hund, som inte kom fram till hennes egen, eventuellt hade tänkt bita, eller kanske bara nosa om den hade nått fram? Varför tror folk alltid att barn ska bli inblandade nästa gång?

Hon skrev ju att den gjorde utfall. Och att ägaren knappt kunde hålla den! :grin: Gör den utfall mot hundar så kan den göra utfall mot barn (ni vet de där små människorna som finns i samhället) också.

Hon skrev ju att den gjorde utfall. Och att ägaren knappt kunde hålla den! :grin: Gör den utfall mot hundar så kan den göra utfall mot barn (ni vet de där små människorna som finns i samhället) också.
Då skulle väldigt många hundar o deras ägare anmälas.
Bara för att en hund gör utfall mot en ennan hund så betyder inte det att den skulle göra utfall mot barn.
Fast du kanske inte ser skillnad mellan små mäniskor o hundar?
;)

Alltså, många hundar som gör utfall kanske t ex är könsbundet aggressiva. Menar du på fullaste allvar att en hanne som är hanhundsilsk inte fattar skillnaden mellan en annan hanne och ett barn?

Det finns givetvis hundar som gör utfall av andra orsaker och hundar som gör utfall mot barn, men att den per automatik skulle vilja skada barn bara för att den gör utfall mot andra hundar känns ju bara löjligt?

Tja, då är det väl lika bra att polisanmäla mig på en gång också eftersom jag har en hund som i vissa lägen kan göra utfall mot andra hundar. Inte för att han någonsin reagerat med annat än viftande svans när han sett eller umgåtts med barn(eller katter), inte ens då de dykt upp plötsligt, men enligt ditt resonemang kan han ju vara livsfarlig och jag gör mig tydligen skyldig till något brott.

Ja härlig, en smirk. Klockrent argument. Texten i övrigt håller jag inte med om.

Nej jag menar inte att du är rädd ;) men kanske att du omedvetet undrar/oroar dej för hur din hund kommer reagera.

Ser du en hund som du tror att din hund kommer uppleva som obehaglig/skrämmande... Du hinner "analysera" att föraren KAN tappa hundarna, du hinner se för "din inre syn" vad som skulle kunna hända OM osv.

Självklart bör man alltid vara sunt medveten om vilka risker som föreligger när vi är ute och rastar, men... När man börjar fundera i termer som "traumatiserad" osv när ens hund endast mött en stökig hund på promenaden då är jag rädd att man överanalyserar och "förmänskligar" lite mycket.

/Swat

Jasså tycker du det. Det är möjligt att jag överananlyserar ibland. Men han var verkligen inte sig själv dagen efter och inte heller nästföljande dag. Fattar inte riktigt vart problemet låg. Nu är han iaf. sig själv igen.

Jag kom på att tänka på en helt annan sak. Den där Cesar Millan han är ju så duktig på hundkommunikation. Det hade varit intressant att höra vad han skulle ha sagt om mig och min hunds beteende. Han hade nog oxå förmodligen tyckt att ordet "traumatiserad" är ett förmännskilande ord. Men jag vet liksom inte vad jag ska kalla det. Helt klart att min hund har behövt en rehabilitering och det har ju fått oxå nu i form av vila. Natten efter åskade det nämligen en hel del och det är läskigt tycker han. Men nu efter både "attacken" och åskmullret är han tillbaka till sitt vanliga glada jag igen.

Åh, men please. Min ena gör också utfall om hon får chansen, men jag skulle aldrig låta något hända. Ska jag då anmälas för att min hund kanske skulle kunna skada någon..? Skulle inte tro det.

TS: Tror att SWAT har en stor poäng, det ligger nästan alltid hos oss att hundarna reagerar.

Åh, men please. Min ena gör också utfall om hon får chansen, men jag skulle aldrig låta något hända. Ska jag då anmälas för att min hund kanske skulle kunna skada någon..? Skulle inte tro det.

TS: Tror att SWAT har en stor poäng, det ligger nästan alltid hos oss att hundarna reagerar.

Tror inte heller på folk som ska anmäla hit och dit och sätta sig på sina höga hästar, min hane avskyr andra hanhundar tyvärr och kan göra utfall med andra förare än mig han har två gånger blivit biten av en lösspringade
( setter) hane och det var efter det som agrisiviteten mot hanhundar började.... ska jag änmälas för att min hund kan göra utfall pga sina dåliga erfarenheter?? Hans hobby är barn och aldrig att han skulle bita dem bara för att han kan göra utfall!!! tänk om tänk rätt... allt är inte svart eller vitt

Liknande trådar

Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 122
Senast: Rumpnissen
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 815
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi... 2 3
Svar
42
· Visningar
4 893
Senast: lilstar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 589
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31