Traumatized by menskopp

Spontant gissar jag att tampong har större potential att orsaka smärta än kopp.. utslaget på alla individer och all användning. Individuella skillnader finns så klart!
Vad nu min spontana gissning kan vara värd..
Jag hat haft hundra gånger mer problem och smärta med tampong. Jag bara ryser när jag tänker på en tampong som är lite för torr så man drar ut den!

Jag har aldrig nånsin haft ont av koppen, och jag tror att det vanligaste är just så även om det givetvis folk som koppen inte passar för.
Jag hade absolut otur. Men det är stor skillnad mellan det obehag som en torr tampong kan orsaka och den mycket kraftiga smärta koppen kan orsaka.

Det är ju inte själva koppen som gör ont utan att den kan suga fast med hjälp av vacuum på platser där man har många nerver. Jag tror att det som hände mig var att den kom för högt upp. Ena gången fastnade den definitivt på livmodertappen, och en gång bredvid. Tredje gången vet jag inte. Jag tror att det första gången delvis var för att jag fick en krampreaktion av kopp+fingrar vid insättningen när jag hade lite dåligt grepp och att jag miste greppet, det gör ju rätt ont i sig pga ”mekanisk smärta” av att koppen vecklar upp sig fel samtidigt som slidan drar ihop sig med full kraft, men med hjälp av vacuumet som blev i koppen sögs den in längre och stoppade på en smärtsam plats där den alltså satt fast med sitt vacuum. (Den var rätt platt där den satt fast i mig, inte bara ihopklämd utan fastsugen och då var det skitsvårt att lossa vacuumet, inte minst med tanke på att det inte direkt var gott om plats för fingrarna.)

Jag googlade och fann fler skräckhistorier. Det verkar ju inte så vanligt nej, men det är ju uppenbart något som kan hända som man bör vara medveten om. Det borde stå en varning om risken med att sätta in koppen för högt i instruktionerna. Och om att den kan flytta på sig om man har otur och hur man bäst hanterar situationen.

Någon skrev detta om sin (ännu värre) upplevelse. Men det ger kanske lite mer förståelse för vad det är jag pratar om. (”Diva”=Diva cup)

3FABD754-EDE0-4F11-956B-61BD4013CF81.jpeg
 
Senast ändrad:
Jag hade absolut otur. Men det är stor skillnad mellan det obehag som en torr tampong kan orsaka och den mycket kraftiga smärta koppen kan orsaka.

Det är ju inte själva koppen som gör ont utan att den kan suga fast med hjälp av vacuum på platser där man har många nerver. Jag tror att det som hände mig var att den kom för högt upp. Ena gången fastnade den definitivt på livmodertappen, och en gång bredvid. Tredje gången vet jag inte. Jag tror att det första gången delvis var för att jag fick en krampreaktion av kopp+fingrar vid insättningen när jag hade lite dåligt grepp och att jag miste greppet, det gör ju rätt ont i sig pga ”mekanisk smärta” av att koppen vecklar upp sig fel samtidigt som slidan drar ihop sig med full kraft, men med hjälp av vacuumet som blev i koppen sögs den in längre och stoppade på en smärtsam plats där den alltså satt fast med sitt vacuum. (Den var rätt platt där den satt fast i mig, inte bara ihopklämd utan fastsugen och då var det skitsvårt att lossa vacuumet, inte minst med tanke på att det inte direkt var gott om plats för fingrarna.)

Jag googlade och fann fler skräckhistorier. Det verkar ju inte så vanligt nej, men det är ju uppenbart något som kan hända som man bör vara medveten om. Det borde stå en varning om risken med att sätta in koppen för högt i instruktionerna. Och om att den kan flytta på sig om man har otur och hur man bäst hanterar situationen.

Någon skrev detta om sin (ännu värre) upplevelse. Men det ger kanske lite mer förståelse för vad det är jag pratar om. (”Diva”=Diva cup)

Visa bifogad fil 58970
Okej. Mun sitter alltid kring livmodertappen. Det är liksom inte så att det finns ställen hos alla kvinnor när koppen gör ont, utan jag kan tänka mig att några har otur med sin anatomi helt enkelt.
 
Min sitter också alltid runt tappen annars läcker den och halkar på sned. Hur högt den sitter beror på, det är väldigt olika. Jag har inga problem alls att sätta in den högt upp, gör det alltid och så lägger den sig där den vill sedan. Blir aldrig vakuum direkt men är alltid när jag ska ta ut den. Verkar funka ganska olika alltså 😁 I min hjärna får jag inte ihop hur den kan sitta med vakuum mot en vägg och livmodertappen utanför, hur samlar den då upp blod mm? Ni menar säkert bara att den sitter lågt och tappen ändå är ovanför men inte direkt ovanför gissar jag?
 
Min sitter också alltid runt tappen annars läcker den och halkar på sned. Hur högt den sitter beror på, det är väldigt olika. Jag har inga problem alls att sätta in den högt upp, gör det alltid och så lägger den sig där den vill sedan. Blir aldrig vakuum direkt men är alltid när jag ska ta ut den. Verkar funka ganska olika alltså 😁 I min hjärna får jag inte ihop hur den kan sitta med vakuum mot en vägg och livmodertappen utanför, hur samlar den då upp blod mm? Ni menar säkert bara att den sitter lågt och tappen ändå är ovanför men inte direkt ovanför gissar jag?

Min sitter också runt tappen (men jag gissar att kanterna på koppen sitter mot väggarna). Men tappen är definitivt precis i koppens öppning så att säga. Men min tapp sitter relativt långt ner.

Jag har klippt av piggen på koppen så mycket som det går och känner inte av den alls när den sitter i. Möjligtvis när jag är på toa och gör nr 2. Då kan den glida ut lite ibland. Men inte varje gång.
 
Har haft min sedan den diskuterades första gången här tror jag. En Diva. Måste ju minst vara 15 år sedan.
Var så trött på att jag inte ens kunde sitta i ett möte, utan att behöva ursäkta mig...

Första halvåret var knepigt. Testade alla tekniker som alla delade. Det läckte, var äckligt, funkade inte.

Sedan "knödde" jag bara in den. Ingen "teknik", bara in med den.
Håller i botten och bara vickar in den. Tömmer när den börjar halka ur. Mindre söl än med tampong.

Mitt största problem är att jag glömmer den.
Är man på olämpligt ställe utan toalett, sprider sig paniken när tynglagen säger sitt. 😅
 
Just den biten är ingenting att vara orolig för. Tror de flesta kan lära sig hitta den. Den är inte så stor och rätt mjuk, (kanske 1,5cm i diameter?) men fastare än resten av insidan och det finns mer plats bredvid så den är inte nödvändigtvis helt i botten. För en del kan den sitta lite mer på sidan än mitt i och har man kort livmoderhals är den säkert svårare att hitta. Toppen känns som en liten donut, och man vet när man hittar den. Men det är säkert svårt för någon annan än den som den hör till att känna den eftersom den såklart har samma temperatur som allt annat.

Jag kanske har för okänsliga och för korta fingrar 🧐 har bara känt av väggarna/aldrig något "tak" 🤔 hm...
 
Nu känner jag mig korkad, har haft kopp i flera år men har aldrig tänkt på livmodertappen? Varför måste man hitta den menar du?
Jag stoppar bara in koppen. Har testat lite och lärt mig vilket läge den sitter bäst i.

Ja jag förstår att det mest är att knövla in den, men i inlägg efter inlägg så skriver personer att den tiden på månaden så är tappen si eller så, att det skaver mot tappen, att tappen gör ont och så vidare och jag har aldrig ens hittat den, det känns lite som att jag har missat något om min kropps funktioner, ungefär som alla som pratade om orgasmer hur det känns osv. Trodde jag var onormal och så vidare. Jag får lite "kramp" bara men inga lyckokänslor eller så. Typ 2-3 sekunder att man får andningsuppehåll å spänner sig lite sen färdigt... 🤷‍♀️
har jag levt så länge utan att ha märkt av tappen det minsta lilla så kanske det inte är så mycket att oroa sig för 🤷‍♀️
 
Ja jag förstår att det mest är att knövla in den, men i inlägg efter inlägg så skriver personer att den tiden på månaden så är tappen si eller så, att det skaver mot tappen, att tappen gör ont och så vidare och jag har aldrig ens hittat den, det känns lite som att jag har missat något om min kropps funktioner, ungefär som alla som pratade om orgasmer hur det känns osv. Trodde jag var onormal och så vidare. Jag får lite "kramp" bara men inga lyckokänslor eller så. Typ 2-3 sekunder att man får andningsuppehåll å spänner sig lite sen färdigt... 🤷‍♀️
har jag levt så länge utan att ha märkt av tappen det minsta lilla så kanske det inte är så mycket att oroa sig för 🤷‍♀️
Jag är precis som dig, både med livmodertappen och orgasm😁 Min menskopp placerar jag så botten ligger alldeles innanför slidmynningen, och sen stannar den där tills jag krystar lite och kan föra ut den helt okomplicerat.
 
Tusen tack för den här tråden, hade inte vetskap om vaginism innan jag läste det här och läste om det (och vestibulit) på 1177. Den senare känns välbekant för mig! Skönt att ha ord på något som jag kan ta till när jag vågar mig på att gå till gynekologen.
 
.
Tusen tack för den här tråden, hade inte vetskap om vaginism innan jag läste det här och läste om det (och vestibulit) på 1177. Den senare känns välbekant för mig! Skönt att ha ord på något som jag kan ta till när jag vågar mig på att gå till gynekologen.
Så bra! :heart
 
Jag lyckades till slut få till det här med koppen, köpte några olika varianter och provade mig fram, en som såg så bekväm ut var för lång och gjorde ont när jag rörde mig, provade sen min första modell och det gick bra men den var typ omöjlig att ta ut och rymde för lite så har en tredje variant som jag bara han testa en dag som känns lovande. Så har verkligen testat nu och kommer fortsätta med koppen. Men har hehövt glidmedel. Måste alltid sitta ner när jag sätter in den och andas lugnt så kroppen slappnar av.

Ett problem är att jag har Vestibulit och om jag spänner mig minsta lilla eller vid viss beröring krampar allt ihop sig där nere och det blir sjukt svårt att få ut den och sätta in den. Då blir jag rädd och får mer panik och så krampar det mer och mer.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 841
Senast: Luff
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 604
Senast: Tofs
·
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 337
Senast: Fibusen
·
Hundträning Hej, Vi har fick för 2 veckor sedan hem vår alldeles perfekt lilla Samojed tjej (hon är 10 veckor nu) och mycket går super bra men det...
2
Svar
38
· Visningar
4 278
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp