Traumatized by menskopp

Så bra! Organicup som jag valde har en hård kant upptill. Ska kolla upp den du tipsar om.

Det var en av de som definitivt inte går för mig.... Den där kanten och varför hål? Så glad jag hittat en supermjuk som inte känns alls, lätt att vika och tack vare kanten sätter sig på plats själv. Ja jag är lyrisk och jag har inte mens mer än någon gång om året:o
 
Herregudihelvete… jag har funderat på kopp men efter den här tråden har jag insett att det Aldrig kommer att ske :crazy:
Det gäller bara att hitta rätt modell och sort, vissa prickar rätt på en gång.
Fick ofta svamp tidigare, både av binda och tampong trots att jag bytte ofta osv. Kopp är så mycket snällare mot min kropp.
 
Här är en till som hade en smärtsam och minst sagt komplicerad erfarenhet av menskopp. Testat flera sorter och storlekar och har hittills inte fått det att fungera utan smärta och obehag. Dessutom behövde jag tömma den rätt ofta när jag blöder som mest och den läckte gärna trots ordentligt vakuum vid isättning. Jag gillar verkligen idéen med menskopp, men det är smärtsamt och bökigt för mig så jag har gett upp.
 
Jag älskar verkligen menskopp, friheten den ger och att inte balansen i underlivet inte rubbas.

Under några år hade jag problem med koppen pga förlossningsskador, och gud vad det var frustrerande.
Jag hatar verkligen bindor och tamponger fungerar inte alls pga smärta.

Nu efter operation går det bättre med koppen även om det aldrig kommer bli som förr. Jag har blivit trängre, alltså är det svårare att få ut koppen och mjukare kopp fungerar inte.
Så jag har lärt mig att låta koppen bli nästan överfull, då kommer den ner fint när jag krystar och så plockar jag lätt ut den.

Frihet i en liten kopp :)
 
Tror också att det handlar mycket om att hitta rätt. Jag har det nog lätt, de koppar jag har köpt har funkat bra. Däremot testade min mor, på tips av mig, kopp för ett antal år sedan. För henne funkade inte koppen alls, till den grad att hon inte ville testa annan heller.

(När hon pratade om det med sin gynekolog så visste gynekologen inte alls vad menskopp var och hade väl varit en hel del skeptisk dessutom...)
 
Jag försökte mig på menskopp i somras, smörjde in med glidmedel eftersom jag behöver det även med tamponger. Menskoppen flög runt i badrummet, varje gång jag skulle vika ihop den flög den iväg och om jag lyckades vika den vägrade kroppen ta emot den. Så gav upp. Kändes som att den aldrig skulle få plats för att den var så stor.

Men jag har bestämt att prova en annan modell, letat runt lite och hittat en som verkar bra. Men jag är så rädd att inte få ut den. Att den fastnar. Kan det hända? Att man får åka till akuten så någon måste dra ut den?
 
Jag försökte mig på menskopp i somras, smörjde in med glidmedel eftersom jag behöver det även med tamponger. Menskoppen flög runt i badrummet, varje gång jag skulle vika ihop den flög den iväg och om jag lyckades vika den vägrade kroppen ta emot den. Så gav upp. Kändes som att den aldrig skulle få plats för att den var så stor.

Men jag har bestämt att prova en annan modell, letat runt lite och hittat en som verkar bra. Men jag är så rädd att inte få ut den. Att den fastnar. Kan det hända? Att man får åka till akuten så någon måste dra ut den?
😆 Ser det framför mig! Alltså hur koppen sprätter iväg. Jag tror inte att koppen kan fastna. Har iallafall inte läst om något sådant.

Jag hade bestämt mig för att skaffa ny mjukare kopp, men ger den jag har en chans till. Lyckades idag genom ”mental förberedelse” så som @ slappna av såpass att det gick att sätta in koppen utan att försvarssystemet aktiverades. Nu var jag ju beredd på risken att den hamnar fel och jag tror det hjälpte att jag var VÄLDIGT fokuserad på vad jag gjorde för att minimera risken att kroppen missförstod situationen som farlig.

MEN, jag är definitivt inte säker på att få ut den lille jäveln utan problem.:nailbiting:

Tips till alla som vill prova menskopp är att se på instruktioner på vikningar av koppen och illustrationer av hur den skall sättas in. Det var en aha-upplevelse. Den ska in motsatt mot vad man tror i förhållande till vinkel. (Pga pubisbenet hjälper eller stjälper uppfällningen). Jag följde instruktionerna förra gången med, men det gick fel iallafall. Nu hade jag bättre grepp om koppen så den inte fällde upp sig för fort.

Jag är lite osäker på storleken och formen på koppen jag har, tror mer på kopp utan den hårda kanten. Har haft den inne ett par timmar nu och tror mensvärken möjligen blivit liiite kraftigare.

Nåväl. Jag tror på menskopp som produkt, men att man får vara beredd på trial and error och att det kan göra väldigt ont om man har otur!:cautious: Blir intressant att få ut den. Ska följa @Hoarfrost råd med 100% fokus!
 
Senast ändrad:
Jag fick aldrig någon av mina att vara 100% tät, använde trosskydd också. Och tog jag i, typ lyfte tungt, hände det att de halkade ner. Dessutom följde hormonspiralen med ut när jag nyss hade satt in den.
Nu har jag ingen mens i princip, pga spiralen, så det är ett icke-problem.
 
Säger detsamma :crazy: förhoppningsvis är jag ju av med skiten om några år och tampongerna får duga tills dess.
Ja fy helvete rent ut sagt. Det var inte speciellt ok att bli överraskad av den smärtan!!!

Så här gick det med uttagningen:
Koppen satt lite snett och det var bökigt att lossa vacuumet. Den sög fast igen, men jag fick varken panik eller ont nu. Satte in den igen, men missade livmodertappen och fick inte koppen på rätt plats. Min livmoder verkar bokstavligt talat ha krupit in och gömt sig! Normalt är den rätt långt ner när jag har mens, men nu är den väldigt högt upp! Tog ut koppen igen och kände mig lite öm och bestämde att det är nog för den här gången.

Nej det blir nog ny sorts kopp av den runda typen utan kant. Den här känns lite för riskabel för mig.:down:
 
För mig har kopp fungerat fint, men det tog många tillfällen innan jag lärde mig att vika den på ett bra sätt, sätta in den rätt (inte för långt in, inte för långt ut) samt hur jag skulle göra för att få ut den. Man får testa sig fram, och läsa på lite samt kanske kolla filmer youtube på olika vikningar. Jag höll på att ge upp flera gånger men höll ut och nu skulle jag aldrig någonsin kunna tänka mig att gå tillbaka till tamponger.
Har haft organicup och var nöjd med den, glömde dock bort den när jag kokade den så att den smälte fast i botten och fick ett hål 😅
Nu har jag en Lunette som jag är väldigt nöjd med, köpte en rosa för att slippa de missfärgningar som blir så synliga på genomskinliga koppar.

Jag tycker verkligen inte att man ska bli avskräckt bara för att det inte funkar för vissa. Plus att man verkligen måste ge det tid och övning.
 
Jag tycker verkligen inte att man ska bli avskräckt bara för att det inte funkar för vissa. Plus att man verkligen måste ge det tid och övning.
Det beror nog på vad man har för upplevelser i bagaget skulle jag säga. Man bör vara mentalt förberedd på att det kan göra fruktansvärt ont om man har otur. (I synnerhet om man har tendens till vaginism). Vilket ju är lite kontraproduktivt eftersom man ju måste vara extra noga med att vara avslappnad då. Jag hade gärna velat veta att det kunde göra så ont om det blir fel.

Jag är som sagt rätt smärttålig, men den krampaktiga smärta jag fick vid första försöket var väldigt oväntad och ganska chockerande!
 
Jag har också organicup och tycker det kan göra lite ont om den "snäpper" upp. Har varit frälst ett tag, sedan menslös flera år och sedan mensen kom tillbaka provade jag menskopp men kände mig bekvämare med tampong + trosskydd, jag fick liksom inte till koppen sådär bra och "osynligt" känselmässigt som jag lyckades med tidigare. Nu har jag menskoppen ibland och som "hm, jag kanske får mens idag" eller "har den verkligen slutat...?".

Mig hjälpte det att bara vika in ena kanten så koppen blev som en "spets", skölja den i ljummet/varmt vatten innan jag satte in den och vid uttag, få ner koppen så långt att jag nåt att nypa om koppens botten för att lossa vakuumet. Det där med att lossa vakuumet med ett finger som beskrivs har jag aldrig riktigt lyckats med utan att få ont/obehag.
 
Älskar min kopp 😍 Men har någon variant jag inte ens tror finns längre. Den är gammal. Köpt någon extra och de har varit mycket hårdare kant. Denna mjuka är mycket lättare! Jag viker den som en spets och låter den öppna sig tidigt och ser sedan till att den kommer på plats runt livmodertappen med ett finger. Tömmer morgon o kväll som mest och oftast i duschen. Jag lossar vakuumet med ett finger och drar typ ut den på sned så gör den inget vakuum igen. Gör skitont att bara dra i den (samma smärta som när jag försökte använda spiral) men jag känner väldigt tydligt när det är vakuum o inte.

Hoppas du hittar ett sätt som funkar för dig! Själv får jag rysningar bara av att tänka på tamponger, de kändes alltid som sandpapper både att sätta i och ta ur för mig och jag förstår känslan av att det blir noll passage för kroppen blir rädd. Så tacksam att jag fick nys om menskopp via buke 🙏
 
Jag gillar verkligen tanken på och idén runt menskopp, men ju mer jag läser om krånglet runt in/ut och rengörande desto mer förtjust blir jag i mina tamponger.

Det som skrämmer mig mest är allt prat om livmodertappen... har använt p-ring, tamponger, grävt efter avhalkade kondomer osv men aldrig känt någon "botten" i snippan..
Ingen som jag haft sex med har heller "hittat" den trots att jag frågat (iofs kanske de inte vet vad det är).
 
Jag fick aldrig någon av mina att vara 100% tät, använde trosskydd också. Och tog jag i, typ lyfte tungt, hände det att de halkade ner. Dessutom följde hormonspiralen med ut när jag nyss hade satt in den.
Nu har jag ingen mens i princip, pga spiralen, så det är ett icke-problem.

Min halkade också ner de första månaderna. Men sen slutade den göra det. Min gissning är att mina muskler i slidan blev starkare och bättre på att hålla den uppe.
 
Jag försökte mig på menskopp i somras, smörjde in med glidmedel eftersom jag behöver det även med tamponger. Menskoppen flög runt i badrummet, varje gång jag skulle vika ihop den flög den iväg och om jag lyckades vika den vägrade kroppen ta emot den. Så gav upp. Kändes som att den aldrig skulle få plats för att den var så stor.

Men jag har bestämt att prova en annan modell, letat runt lite och hittat en som verkar bra. Men jag är så rädd att inte få ut den. Att den fastnar. Kan det hända? Att man får åka till akuten så någon måste dra ut den?

Skillnaden mellan menskoppen och tampongen är att tampongen börjar suga upp vätska så fort det finns nån vätska att suga upp vilket gör att den glider sämre mot slemhinnorna. Menskoppen suger inte upp nån vätska och glider bättre. Prova menskoppen utan glidmedel och se om det funkar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 841
Senast: Luff
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 605
Senast: Tofs
·
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 354
Senast: Fibusen
·
Hundträning Hej, Vi har fick för 2 veckor sedan hem vår alldeles perfekt lilla Samojed tjej (hon är 10 veckor nu) och mycket går super bra men det...
2
Svar
38
· Visningar
4 280
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp