Traumatized by menskopp

Det som skrämmer mig mest är allt prat om livmodertappen... har använt p-ring, tamponger, grävt efter avhalkade kondomer osv men aldrig känt någon "botten" i snippan..
Ingen som jag haft sex med har heller "hittat" den trots att jag frågat (iofs kanske de inte vet vad det är).
Just den biten är ingenting att vara orolig för. Tror de flesta kan lära sig hitta den. Den är inte så stor och rätt mjuk, (kanske 1,5cm i diameter?) men fastare än resten av insidan och det finns mer plats bredvid så den är inte nödvändigtvis helt i botten. För en del kan den sitta lite mer på sidan än mitt i och har man kort livmoderhals är den säkert svårare att hitta. Toppen känns som en liten donut, och man vet när man hittar den. Men det är säkert svårt för någon annan än den som den hör till att känna den eftersom den såklart har samma temperatur som allt annat.
 
Det beror nog på vad man har för upplevelser i bagaget skulle jag säga. Man bör vara mentalt förberedd på att det kan göra fruktansvärt ont om man har otur. (I synnerhet om man har tendens till vaginism). Vilket ju är lite kontraproduktivt eftersom man ju måste vara extra noga med att vara avslappnad då. Jag hade gärna velat veta att det kunde göra så ont om det blir fel.

Jag är som sagt rätt smärttålig, men den krampaktiga smärta jag fick vid första försöket var väldigt oväntad och ganska chockerande!
Jag har aldrig upplevt någon kraftig smärta men har inte heller vaginism eller annat. Någon gång har jag inte haft ett bra grepp om den så att vikningen fällts upp precis vid slidmynningen och det gjorde ont. Men annars är det väldigt smärtfritt med både i och ur sättning för de allra flesta som inte har några trauman eller sjukdomar.
 
Fy vad hemskt det låter 😱

Jag är en vekling, inget får göra minsta ont, bara obekvämt eller krångligt. Trivs bra med tamponger och trosskydd


Är dessutom en klant. Kan tänka mig vad som kommer hända om jag måste tömma den där koppen på tåget, hopp och skak, blod överallt 😅
 
Det som skrämmer mig mest är allt prat om livmodertappen... har använt p-ring, tamponger, grävt efter avhalkade kondomer osv men aldrig känt någon "botten" i snippan..
Ingen som jag haft sex med har heller "hittat" den trots att jag frågat (iofs kanske de inte vet vad det är).
Jag bryr mig aldrig om livmodertappen. Jag sätter in mensskoppen på två-tre sekunder (tar absolut inte längre tid än en tampong) och känner bara snabbt efter att den vecklat ut sig. Man ska inte behöva gå in så långt med fingrarna att man känner livmodertappen eller måste leta efter den.
 
Fy vad hemskt det låter 😱

Jag är en vekling, inget får göra minsta ont, bara obekvämt eller krångligt. Trivs bra med tamponger och trosskydd


Är dessutom en klant. Kan tänka mig vad som kommer hända om jag måste tömma den där koppen på tåget, hopp och skak, blod överallt 😅
Jag tömmer bara koppen hemma. Morgon och kväll räcker för mig. Enstaka gång har jag tömt på jobbet om jag glömt bort att göra det hemma. Men vet att vissa kan behöva tömma oftare än så pga riklig mens.
Tömmer direkt ner i toaletten medan jag sitter på toalettstolen så allt hamnar rakt ner i toaletten :)
 
Det som skrämmer mig mest är allt prat om livmodertappen... har använt p-ring, tamponger, grävt efter avhalkade kondomer osv men aldrig känt någon "botten" i snippan..
Ingen som jag haft sex med har heller "hittat" den trots att jag frågat (iofs kanske de inte vet vad det är).
Nu känner jag mig korkad, har haft kopp i flera år men har aldrig tänkt på livmodertappen? Varför måste man hitta den menar du?
Jag stoppar bara in koppen. Har testat lite och lärt mig vilket läge den sitter bäst i.
 
Jag tömmer bara koppen hemma. Morgon och kväll räcker för mig. Enstaka gång har jag tömt på jobbet om jag glömt bort att göra det hemma. Men vet att vissa kan behöva tömma oftare än så pga riklig mens.
Tömmer direkt ner i toaletten medan jag sitter på toalettstolen så allt hamnar rakt ner i toaletten :)

Är ganska rikligt första två dagarna, har även pass som kan vara 13 timmar långa och ibland bussersättning.
Då lär jag väl tappa den där i istället 😅 ibland har vi inget vatten ombord heller.
Nja, tanken är god men jag håller mig till tampongerna.
 
Nu känner jag mig korkad, har haft kopp i flera år men har aldrig tänkt på livmodertappen? Varför måste man hitta den menar du?
Jag stoppar bara in koppen. Har testat lite och lärt mig vilket läge den sitter bäst i.
Det måste man inte. Jag har aldrig hittat min livmodertapp och det fungerar bra med kopp ändå. Har liksom aldrig känt att jag behöver veta.
 
Det måste man inte. Jag har aldrig hittat min livmodertapp och det fungerar bra med kopp ändå. Har liksom aldrig känt att jag behöver veta.
Jag har nog aldrig ens läst någonstans att man ska försöka hitta den? Inte vad jag lagt på minnet iaf.
 
Man kan råka missa den om man har otur och hamnar koppen bredvid kommer ju inte blodet att samlas upp, därför är det bra att veta var den sitter. Obs att det är individuellt hur nära livmodertappen koppen behöver sitta. Huvudsaken är att den inte är bredvid iallafall.

Jag tror jag satte in koppen för långt första gångerna, plus att jag tryckte på botten/piggen vilket orsakade ett svårlöst vacuum. Den ska sitta längre ner än man tror. (Jämfört med tampong)
 
Senast ändrad:
Man kan råka missa den om man har otur och hamnar koppen bredvid kommer ju inte blodet att samlas upp, därför är det bra att veta var den sitter. Obs att det är individuellt hur nära livmodertappen koppen behöver sitta. Huvudsaken är att den inte är bredvid iallafall.

Jag tror jag satte in koppen för långt första gångerna, plus att jag tryckte på botten/piggen vilket orsakade ett svårlöst vacuum. Den ska sitta längre ner än man tror. (Jämfört med tampong)
Men inte på alla. Jag hade problem med att jag kände den när jag gick och att den ibland halkade ut om jag satte den där man skulle "längre ner än en tampong". Fick ta in den så långt jag kunde i princip för att jag inte skulle gå och tänka på att den var där hela tiden.
 
Nej, koppen ska inte sitta så långt in så man behöver bekymra sig om livmodertappen?

Jag har både kopp och cervixpessar och det är rätt stor skillnad på hur långt man ska ha in dem, pessaret ska definitivt in så långt som tappen men koppen ska ju liksom bara förbi första tröskeln sas. :)

F ö har jag haft kopp i säkert 15 år, jag har fortfarande samma som jag haft hela tiden, en rätt hård Diva-cup.
Häromåret skaffade jag en mjuk variant som jag hittade i mataffären och den funkar lika bra den.

Har aldrig orkat koka utan tar lite handsprit eller kör den i diskmaskinen ibland.
 
Det beror väl på hur lågt den sitter.
Jo självklart måste man ta hänsyn till anatomin men jag vill ändå poängtera att det inte är meningen att koppen ska omsluta tappen till varje pris. 🙂

Vacuumet uppstår mot slidväggen och inte runt tappen, det är runt tappen det kan göra ont.
 
Fy vad hemskt det låter 😱

Jag är en vekling, inget får göra minsta ont, bara obekvämt eller krångligt. Trivs bra med tamponger och trosskydd


Är dessutom en klant. Kan tänka mig vad som kommer hända om jag måste tömma den där koppen på tåget, hopp och skak, blod överallt 😅
Jag hat haft hundra gånger mer problem och smärta med tampong. Jag bara ryser när jag tänker på en tampong som är lite för torr så man drar ut den!

Jag har aldrig nånsin haft ont av koppen, och jag tror att det vanligaste är just så även om det givetvis folk som koppen inte passar för.
 
Jag hat haft hundra gånger mer problem och smärta med tampong. Jag bara ryser när jag tänker på en tampong som är lite för torr så man drar ut den!

Jag har aldrig nånsin haft ont av koppen, och jag tror att det vanligaste är just så även om det givetvis folk som koppen inte passar för.

Jag har å andra sidan aldrig haft problem med tamponger 😊
Tror kopp kan vara jättebra men det känns inte som något för mig.
 
Spontant gissar jag att tampong har större potential att orsaka smärta än kopp.. utslaget på alla individer och all användning. Individuella skillnader finns så klart!
Vad nu min spontana gissning kan vara värd..
 
@ekra Av det du beskriver skulle jag personligen inte våga mig på menskopp igen.
Jag testade för en jäkla massa år sedan men fick trots ett par månaders testande fick aldrig till snitsen. Blöder rätt mycket och får man inte ut den bra är det blod överallt, precis det jag helst ville slippa.
Har nästan helt slutat med tamponger p.g.a. att slemhinnorna blir knas (får däremot ofta köra tampong + bindor nattetid, men ska gå över till ekologiska så fort detta lagret är slut).
Jag har numer en egen tvättmaskin så har tänkt köra på tygbindor.

Jag kände av menskoppen när jag red (trots avklippt "pigg) hatade det vakuumet som blev. Sorry, jag vet det är populärt på buke, en dag ger jag det kanske en andra chans. 🤷‍♀️
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 838
Senast: Luff
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 599
Senast: Tofs
·
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 316
Senast: Fibusen
·
Hundträning Hej, Vi har fick för 2 veckor sedan hem vår alldeles perfekt lilla Samojed tjej (hon är 10 veckor nu) och mycket går super bra men det...
2
Svar
38
· Visningar
4 276
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp