Texaz

Trådstartare
Dags att blåsa liv i forumet tycker jag :D

Så, finns det något travfolk här inne?


Jag har ett fölsto, Regina Sund, hennes ettåring efter Super Photo Kosmos och ett föl efter Mr Picolit som snart ska komma ut :love:

Kommer på söndag att få hem en leasinghäst, ett fyraårigt sto efter Super Photo Kosmos som jag ska träna och tävla med.

Har inte varit aktiv inom travet på 30 år, förutom lite som hästskötare för några år sen, så jag vill väldigt gärna ha någon/några att bolla med.

Så, vad har ni för hästar?
 
Jag har inga travhästar, och håller inte längre på. Men jag har hållit på i massor med år, haft sköthästar, jobbat hos tränare och nu jobbar jag som funktionär på travet, vilket jag gjort i 13 år, så jag hänger gärna här! :D
 
Jag har en kallblodstravare efter Lome Elden med det ständiga projektet bantning... Han kvalade för mig i höstas och vi tränar på.

Jag har jobbat inom travet tidigare och har sen mest ägnat mig åt ridning, men vi tänkte att det kanske vore roligt att ha en travhäst också. Han har varit i proffsträning i 1,5 år och gått bra, men blev skadad och fick komma hem.
 
Jag har en kallblodstravare efter Lome Elden med det ständiga projektet bantning... Han kvalade för mig i höstas och vi tränar på.

Jag har jobbat inom travet tidigare och har sen mest ägnat mig åt ridning, men vi tänkte att det kanske vore roligt att ha en travhäst också. Han har varit i proffsträning i 1,5 år och gått bra, men blev skadad och fick komma hem.
Skoj, Lome Elden är ju en fin hingst :love:
Hur tränar du?
Jag har ju inte kommit igång än, enligt uppgift är stoet tränat fram till i höstas, men tanken är att börja från scratch, skritturer först och sen träna mycket i backe. Vi har underbara backar häromkring, sandvägar och varierande lutning.
Hoppas kunna fartträna i slutet av sommaren/början av hösten
 
Vi har två stycken.
May Grace 2011* - E: Super Photo Kosmos tjänat strax över 200 tusen men håller inte för tävlande pga av diverse grejer. Är ned skickad till Danmark för betäckning sedan ett par dagar. Hon betäcks med Conlight Ås.
June Grace 2015* - E: Super Photo Kosmos tränar inför kval under våren. Spännande liten häst med raktfart i rumpan typ ;)
Det är helsyskon men totalt olika Majsan är drygt 165 i mankhöjd och Jullan är ca 150 i mankhöjd. Men båda väldigt trevliga förutom att Jullan är skarp men de har hon ärvt efter mor sin.
 
Vi har två stycken.
May Grace 2011* - E: Super Photo Kosmos tjänat strax över 200 tusen men håller inte för tävlande pga av diverse grejer. Är ned skickad till Danmark för betäckning sedan ett par dagar. Hon betäcks med Conlight Ås.
June Grace 2015* - E: Super Photo Kosmos tränar inför kval under våren. Spännande liten häst med raktfart i rumpan typ ;)
Det är helsyskon men totalt olika Majsan är drygt 165 i mankhöjd och Jullan är ca 150 i mankhöjd. Men båda väldigt trevliga förutom att Jullan är skarp men de har hon ärvt efter mor sin.
Å så skoj med fler Super Photo Kosmos-ägare :)
Har bara hört gott om hans avkommor och hade tänkt betäcka med honom i år igen, men Regina känns trött, så det här får bli hennes sista föl. Nu blir hon pensionär och får fostra dom andra hästarna:D

Tror Vethutruth blir rätt stor, redan 145 på rumpan, men å andra sidan är mamman 172...

Ska verkligen bli spännande att få hem Parfait, hennes morbror som också är efter SPK har ju tjänat 4,7 miljoner :o

Hur tränar ni June?
 
Å så skoj med fler Super Photo Kosmos-ägare :)
Har bara hört gott om hans avkommor och hade tänkt betäcka med honom i år igen, men Regina känns trött, så det här får bli hennes sista föl. Nu blir hon pensionär och får fostra dom andra hästarna:D

Tror Vethutruth blir rätt stor, redan 145 på rumpan, men å andra sidan är mamman 172...

Ska verkligen bli spännande att få hem Parfait, hennes morbror som också är efter SPK har ju tjänat 4,7 miljoner :o

Hur tränar ni June?
June går mest intervaller just nu, hon leker med farter inför kval. Hon går redan kvaltid så egentligen är de väl bara att kvala om hon lyckas springa runt ovalen så att säga. Het som en kamin och de är så att huvudet har inte riktigt hängt med kroppen helt enkelt men sedan 2 månader går hon bara intervaller ca 4 dagar i veckan.Dock är underlaget jäkligt pissigt hemma nu så det är svårt att köra på skogen. Jullan har fått ett helt år av bara mängd träning så hon är ju stark som en björn. Hon behöver träna för att må bra helt enkelt annars börjar kolan snurra ;)
 
Skoj, Lome Elden är ju en fin hingst :love:
Hur tränar du?
Jag har ju inte kommit igång än, enligt uppgift är stoet tränat fram till i höstas, men tanken är att börja från scratch, skritturer först och sen träna mycket i backe. Vi har underbara backar häromkring, sandvägar och varierande lutning.
Hoppas kunna fartträna i slutet av sommaren/början av hösten
Även fast jag bor i Norrland så fanns det bara snö/is på byvägarna i kanske 6 v, så resten av vintern har jag fått träna på vår rakbana och sandbana med lätt stigning. Tråkigt tycker jag, men hästen verkar tycka att allt är roligt tack och lov.

Han går 5 galoppintervaller på sandbanan varannan dag. Jag försöker hålla pulsen på 180-190 och tack vare lutningen behöver jag inte rida så fort.

Men nu har även mina banor tinat fram och jag räknar med ett par veckors skritt innan tjälen har släppt och de går att använda igen :grin:

Han går även dressyrträningar när det passar (mitt hbl gick i pension, då fick kallblodet axla manteln). Och jag har startat dressyr 2 ggr under 2018.
 
Vi roade oss med igår att lasta June, och haha de slutade med att vi fick lägga in extra gummimatta i transporten annars gräver hon sig rakt igenom snart .. Samma i boxen där har hon med gummimatta för att hon gräver.
Om hon var människa kan jag lova att hon hade haft Diagnosen ADHD ..
 
Vi roade oss med igår att lasta June, och haha de slutade med att vi fick lägga in extra gummimatta i transporten annars gräver hon sig rakt igenom snart .. Samma i boxen där har hon med gummimatta för att hon gräver.
Om hon var människa kan jag lova att hon hade haft Diagnosen ADHD ..
Min gräver också i släpet, högst irriterande. Han är bättre om han har sällskap, mat och tussar i öronen men likt förbaskat gungar släpet när han sätter igång.. Jag har också extra matta för att skydda golvet.
Har även testat att hänga en stor matta i bommen framför honom men den gjorde bara att han blev ännu mer upprörd.
 
Hon är hemsk ... Hon har både luva och gummi tutor så tror inte att de är de att hon egentligen är upprörd utan hon tycker bara de är tråkigt typ. Varför måste jag stå här ungefär. Men jäkligt onödigt att hon gräver sönder transporten bara för att hon är uttråkad! Tyvärr får vi inte lasta mer en åt gången pga av lastvikten, knappt så vi får lasta Majsan ens när hon är tjock :angel:

Jullebullen ska besöka banan för första gången i hela sitt liv på Torsdag, blir intressant. Blev aldrig av förra året då hon var så stökig att de knappt ens gick att ta sig ut med henne själv så nu är de väl dags när de fungerar. Hon är verkligen en speciell häst ... På gott & ont.
 
Jullan bullan har vart på banan skötte sig ypplig och joggade 25 med långvagn utan check och med fast huva de bådar gott inför framtiden 😍 Storasysters pojkvän Conlight har idag fått sitt svenska omdöme där han fick mycket högt skattat avelsvärde! I Danmark fick han 80 poäng på hingstvisningen tidigare i år. Nu hoppas vi hon tar sig 🙏🏻
 
Ytterligare en med en avkomma efter SFC i stallet 😁 trevlig men med en hel del egna åsikter. Men morfar är ju Zoot Suit så det kan nog förklara en del 😂. Tuffar mest på på hobbynivå, ostartad.

Har leasat en märr som tränas för start, gått i proffsträning tidigare och jag tog min kusklicens med henne nu i höstas.
 
Väntar fortfarande på hovslagare här, och har inte kommit igång med att köra än, kommer att byta hovslagare för att få en som kan travhäst.

Har även fått ett föl efter Mr Picolit, hon fick en rätt dramatisk start då hon inte orkade resa sig. Vi fick ställa henne upp varje halvtimme första dygnet och tillsammans med påsar plasma rättade det till sig. Ytterligare ett dygn innan hon helt klarade att stå upp och dia själv, var rejält slut efter den pärsen, särskilt då jag knappt sovit dygnen innan pga fölvak.
Nu är hon dock pigg, en enormt stor dam med attityd 😎
 
Idag har vi varit och kört på banan för första gången sedan förra sommaren. Han fick gå lugnt tillsammans med ett gäng yngre kallblod och han kändes jättefin!
Nu är planen att han ska få framskor med öppen tå igen och lite lättare skor bak. Han är gräslig på att ta av sig framskorna och de som sitter bäst är tunga ridhästskor. I och med att han bara galopperas hemma på intervallerna så går det utmärkt med tunga skor till vardags.

Han har tack och lov även gått ner i vikt, går med munkorg och får peta lite i gräset ca 3 timmar/dag. I övrigt står de kvar i vinterhagen. Jag har även ökat intensiteten på galoppintervallerna så han ligger på 200 i puls istället för 180 (jag ville inte anstränga honom för hårt med övervikten).
 
38D13B5E-97A2-4234-9376-5CCA32D4D8D6.png
 
Åh! En tråd för mig och mina hästar! :)

Jag har fyra kallblodstravare.
Ett 8-årigt sto e. Järvsöfaks med massor av kapacitet men som kom till oss med en hel del bekymmer i bagaget. Hon har gjort ett 10-tal starter med en 3:e plats som främsta placering, men tyvärr har det blivit en hel del galopper. Hon har vilat från tävling i snart två år och känns nu fräsch och fin så snart hoppas jag kunna kvala henne igen! :up:

Så har jag mitt 11-åriga fölsto e. Troll Kos som jag haft sedan hon var tre år. Hon har tävlat ganska framgångsrikt, debuterade med tre raka segrar från debuten innan en massa krångel drabbade oss (omfattande sårskada, griffelbensfraktur osv, osv). Väldigt fint sto som är fri från både Järvsöfaks och Elding! :)

Och så småtjejerna då, u. ovan nämnda sto. 1-åringen e. Ulvsås Zico ser väldigt fin ut, hon är van sele och huvudlag men kommer inte att köras in förrän till hösten efter betet då hon får flytta till ett stall med bättre förutsättningar för det. Minstingen är bara en vecka gammal, även det ett sto, e. B.W. Modde. :love:
 

Liknande trådar

Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
2 879
Senast: MayGrace
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 648
Senast: lewellyn
·
Trav Ska vi ha en liten gissningslek! Hur många ston kommer hingstarna att betäcka 2008 i Sverige? Nedan är fjolårets hingstar med siffror...
Svar
3
· Visningar
1 577
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp