Travare med väldigt mkt spring!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Golden Riverside
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 1 603
G

Golden Riverside

Har en travare med väldigt mkt tävlingshuvud. Just nu rider jag honom på pessoabett men tycker inte riktigt det funkar. Visst får jag stopp på honom men de känns som han mest böjer på huvudet när jag drar i tyglarna. Han är väldigt känslig i munnen men när det gäller att springa så är han väldigt svår att stanna. Försöker få honom att jobba fram mot bettet när jag rider ut å de funkar jättebra å han lugnar sig men tycker att bettet får honom att bli lite vinglig å att han blir väldigt "bruten" i nacken. Har testat tvådelat "vanligt" bett på honom å då känner jag att jag inte får stopp på honom =(. Snälla hjälp mig med förslag på vad jag ska använda för bett. Naturligtvis blir han lättare att hålla å rida ju mer jag rider honom .... men måste ändå ha ett bett som jag känner mig säker med.

Sv: Travare med väldigt mkt spring!

Varför inte börja med att sätta en tygel i tränsringen och bara ta o stångtygeln när han vill dra i väg?

måste bara säga att jag hade en sådan herre innan... ägaren innan mig hade mängder med tyglar, linor, bett och gudarna vet vad... hon kunde inte använda hälften heller...
det enda som funkat på den hästen är att få rida varje dag.. och en hel del tempo så han får "springa av" sig...
säger inte det för att vara taskig eller något liknande, jag vet precis hur jobbigt det kan vara, tro mig...
hoppas ni kan hitta ett sätt som funkar för er båda!
mvh/sinner

Det tror jag oxå på .... men dessvärre får han ju mer kondition ju mer han springer oxå ... försöker hålla igång honom varannan dag i alla fall ... han har lite träningsvärk i ryggen efter ett ridpass ... vilket gör att jag inte vågar rida honom varje dag heller .. många problem med travare ... men skulle inte byta bort honom för allt i världen :)

Menar du att jag ska ha två tyglar då ... förlåt mig om jag verkar dum :confused: det enda är att jag tycker att pessoabettet inte funkar så jag undrar om de kanske finns ngt bättre ??

Vi har just en sån häst stående i vårat stall nu, hans ägare har provat det mesta och lyckades till slut hitta ett bra alternativ när hon provade mitt sidepull. Prova många olika bett eller ett bettlöst, låna av kompisar, så kommer du snart att hitta ett ;)

Tack till Ewelina!! Får göra de ... För som de är just nu så känns de inte så bra.

Har du provar att lätta när hästen älgar iväg? travare tar i bland stöd i bettet och springer än värre ju mer man håller i dem.
bettlöst kan vara ett alternativ precis som någon skrev.Ett bett som annars kan vara idé att prova är jaktkandar.

*Q som äger en älg * ;)

Ett pessoabett med en tygel i den stora ringen fungerar precis som ett vanligt tränsbett. Sätter du en tygel till i någon av de nedre ringarna som du rider på nu (?) så har du två tyglar. Du rider med tygeln i den stora ringen sträckt och inverkar på hästen genom den. När hästen vill dra i väg kan du ta lite i den andra tygeln så du får kontroll igen och sedan kan du återgå till att bara använda tränstygeln. Förstår du nu?

Enklast möjliga att direkt nu idag låta hästen slippa obehaget av pessoats hävstång under hela ridturerna.

Sedan vad du ska ha för bett som hästen gillar är en annan poäng. Du måste testa olika mundelar med tränsringar för att känna det. Främst testa rakt, tvådelat och tredelat för att se vilken typ din häst gillar. Kanske vill den ha ett väldigt smalt bett eller ett lite tjockare. Kanske vill den ha fasta ringar på bettet, eller inte. Kanske vill den ha ett bett i syntetmaterial, eller ett i någon annan metall (mässing osv).

Troligtvis är det oxå en stor mängd ryttar/utbildnings-fel som ger bettkrånglet så dessutom behöver du säkert hjälp av en duktig tränare. Det kommer oxå ge att hästen accepterar din hand med och ni behöver inte inverka så mycket genom bettet - hästen stör sig mindre på bettet.

Dessutom har hästen kanske ont av annan utsrustning eller så stör utrsutningen den. Troligen så har den mer eller mindre spänningar i kroppen, kanske problem i munnen/av nosgrimmor/bett. Eller så har den ingen balanserad foderstat eller får för lite grovfoder/för mycket kraftfoder och mår inte väl inombords. Den kanske inte har någon stimulerande hage o kompisar eller vistas ute för lite. Eller har dåliga rutiner som gör den stressad.

Det finns sååå många aspekter som ALLA spelar in!!

Men som jag skrev så är det enklaste att sätta två tyglar i pessoat direkt så slipper du ha en häst som knäpper av (som du känt) men du har ändå en broms.

mitt varmblod var precis lika dan, jag testade alla möjligt typer av bett men inget funkade riktigt bra. sen tipsade en kompis om att testa hackamore eller sidepull, jag var väldigt skeptisk och tänkte att nu kommer jag aldrig få stopp på henne. :eek: men det blev totalt tvärtom nu lyssnar hon på minsta förhållning.
fast hon är fortfarande väldigt pigg, men hon lyssnar på mig iaf.

ett annat bra tips är, så fort hästen ökar det minsta mer än vad du vill att den ska göra, bryt då av och gör halt istället. släpp fram igen, går den lungt får den fortsätta, men försöker den öka eller dra iväg så gör halt igen. det tycker jag har funkat bra på många travare med mycket spring, dom brukar rättså snabbt förstå vad man menar

Jag tror iaf det är väldigt bra att prova bettlöst ;) Det är väääldigt onödigt att sätta på ett bett som är onödigt skarpt enligt mig..

Min kompis provade även ett hackamore nyligen men upplevde att hästen inte lyssnade när hon försökte styra men bromsen funkade iaf.

Om du känner att du vill ha en nödbroms är mitt favorit-alternativ pelham. Odelat och med kedjan korrekt spänd. Rids med TVÅ tyglar, då kan man rida på tränsbett tills man måste koppla in nödbromsen.

jag lägger mig i den här tråden för att jag har ett liknande "problem" - min foderhäst (ridtravare med mycket spring) drar gärna iväg när man rider ute i skogen (på banan är hon mycket lugnare). hon sticker inte, men älgar iväg i 180 km/h i traven och när man försöker hålla in så blir hon stressad och börjar trippa och takta i stället.
jag har försökt att göra halt så fort hon visar älg-tendenser, men hon blir nästan värre av detta. det som funkat bäst hittills för mig är att rida på volter och böjda spår (ut på någon åker eller liknande) så fort hon börjar rusa. tillslut förstår hon vad det handlar om och lugnar ner sig.
min fundering är om det är bäst att hålla henne (hon blir alldeles omöjlig tillslut och står och hoppar på stället och man får blåhålla tyglarna för att hon inte ska dra iväg) eller låta henne springa tills hon tröttnar/lugnar ner sig? vad tror ni?

Ååå jag har exakt samma problem som ovan. Min ridtravare trippar konstant i skritten och är nästan löjligt het. Använder ett pessoa nu, man kanske ska byta, någon som har en åsikt?

I stort sett alla bett är bättre än pessoa, gör en sökning i forumet så kommer du att hitta en mycket bra förklaring av Sorbe som förklarar VARFÖR pessoa inte är ett bra bett.

Rid hästarna i skritten, sitt inte och bromsa. Gör halter, halvhalter, tempoväxlingar, öppnor, slutor, serpentiner. När hästen börjar koncentrera sig kommer den att sluta trippa.

mitt varmblods sto passar väldigt mycket på ridplanen, men när jag ridet ut går det oftast bra. Har ni någora tips om hur jag kan få henne att trava på ridplanen?? Har prövat att lägga ut bommar och då gick det faktiskt väldigt bra ^^ men har ni något annat bra tips? :)

kl
Har också en travare med känslig mun. Har under flera år betslat upp och betslat om. Har nu insett att det som fungerar bäst är ett tjockt tredelat tränsbett. Nu vågar hon gå fram till handen och ta stöd vilket hon inte vågat tidigare då hon bara försökt att springa ifrån handen/bettet.

Att betsla upp en stressad häst är oftast ingen bra idé. Bevara den känsliga munnen istället.

passar hästen eller knäpper av i nacken och springer i väg tycker jag det låter som att hästen inte kan bära sig själv än..starkare bett tror jag inte kommer att hjälpa så mycket..bygg muskler så den orkar istället :)

Min ridtravare är precis likadan,nu rider jag western på honom och har gjort ett rep som hjälptygel, som när jag inte använder det ligger runt hornet sadeln. Jag fäster det i sadelgjorden med de öppna ändarna, löpande kabinhakar i bettringarna, sedan en ögla på mitten som ligger om hornet. Jag har för mig att det finns liknande att köpa heter Drawreins. men jag tror att tiedemannstyglar fungerar ung liknande. Nu ska man vara väldigt försiktig när man rider med hjälptyglar och har man inte kunskapen bör man inte göra det. Men har du en tränare som kan hjälpa dig så....I aslla fall har det hjälpt mig och min goa buse :love:

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 294
Senast: sweep
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 317
Senast: Pinus
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i... 2
Svar
27
· Visningar
2 852
Senast: villhöver
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 181
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka