Travhingstar kända för sitt temperament?

Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Älskar min Go Hammering tös, lite irrevirre kokko ibland , otroligt vacker med lång pannlugg o man. Perfekt exteriör (om man lyssnar på Svenne Lindblom o co). Denna här har KaraMia(dk) på modersidan.

Jag hade lite hand om Go innan han oturligt dog i tarmvred:cry: (var med och fick säga adjö)
Underbar hingst men hans avkommor de jag hållit på med var rätt så jobbiga heta lite lätt hetsiga.
Men han själv var helt underbar:love:
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

*kl*

Avkomma efter Spotlite Lobell: snäll och trevlig. Lite egen vilja, men oftast väldigt samarbetsvillig.

Avkomma efter Foreign Office: valpsnäll :love: världens mest trevliga och samarbetsvilliga häst. Glosögd.

Avkomma efter Mustad: skarp gammal herre. Visste exakt vad han ville och backade inte. Gav snarare igen.

Avkomma efter Pål Best: skarp, egensinnig och hetsig. Hittade på grejer efter eget huve.

Sen har vi haft avkommor efter halvblodshingstar också, bla en skarp efter Romeo.

Norrland
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Har bara träffat två efter Gallant Baron. Båda har varit väldigt snälla men haft nerverna utanpå och varit hyperstressade och ängsliga när det kommer till voltning och springa med andra hästar och så vidare.
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Ja mina ston efter diamanten var två helt olika typer en var 168 och vägde runt 670kg och den andra var runt 160 och vägde 420.
Men otroligt trevliga och älskade att träna, de tog i så selen knakade:)
Jag vill ha kvar det blodet om än ngt utspätt:)

Min "Calle" älskade att träna, stark som ett as rent ut sagt. Tyvärr var det juh så hon gick sönder pga sin "över-seriöshet". Inte så stor utan ca 160 och kräver mängder mat annars tappar hon lätt.
Jag hoppas ungarna ärver styrkan o tränings/tävlingsviljan, första avkomman har startat men verkar ha jobbigt med aktionen. Lill gubben blir en rejäl kille , tyvärr ganska uttåttåad bak o has trång. :(
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Låter ju inge vidare, hoppas det kommer från mödernet!;)
Vi har tre ettåringar i stallet efter GB som vi är nöjda med så här långt, väldigt förnuftiga och trevliga.
Särskilt en av dem är verkligen stencool, beter sig som en gammelhäst. :cool:
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Som sagt, jag har bara träffat två stycken och de är helnerviga, men det kan bero på mördenet och dessutom står de hos samma ägare så det kan ju också vara ett alternativ:grin:
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

JAg har bara erfarenhet från en avk e GB så det säger väl inte så mycket. Hon var ett år då, gick på lösdrift med ett gäng andra. En framåt tjej med skinn på näsan var det. Säkert snäll egentligen men vid mitt "umgänge" (verkning) så var det dock kraftiga protester bitvis. Inte ängslig för fem öre utan det var mer - "vill inte"

Men som nån annan skrev så kan man ju inte relatera en hästs beteende på enbart modern eller fadern. Det finns så mycket annat som kan spela in.
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Ja, vad hästen har för ägare/tränare/skötare och påverkar ju enormt.
Vad i hästens beteende som är arv eller miljö är inte alltid lätt att veta, men det är rätt intressant att se att endel egenheter kommer igen.
Vi har en märr vars alla avkommor är lite jobbiga att sko och en annan där alla utom en är tittiga och lite svåra att få tag på i hagen och en tredje vars samtliga hingstföl borde fötts som valacker!

Oki, upplever även våra som orädda och framåt men de har inte visat något direkt "vill inte", i alla fall inte än så länge!:)
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

I slutet på 80-talet skötte jag om några hästar Ideal Kairos o de va ena sjuka :devil: fy f-n sicka odjur sen ska vi inte prata om UhlanII....Tjenare:cry:
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Delvin G Hanover har jag träffat på många riktigt vassa ston efter. Har haft ett sto själv e han som jag tog föl på. Avkomman blev ännu skarpare...
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Kul tråd! :)

och Firm Tribute från 80 talet?
Har bara träffat en knäppa avkommor efter honom, var det jag som hade otur eller finns det flera? :P
Vi har en valack e Firm Tribute, köpte honom som 6-åring och nu är han snart 18 år och har varit otroligt snäll hela tiden, verkligen en genomgo häst.

Har även en valack e Meadow Gallant, en bjässe på ca 175 i mankhöjd, fux, fick honom som 4-åring nu blir han 13 år. Har inte alltid varit den lättaste hästen, snäll men ganska knepig och vill jämt och ständigt ha någonting i munnen

En hingst jag undrar vad ni har för erfarenheter kring är Rite On Line och då ston efter honom? jag har träffat på två mkt speciella ston efter honom och hört historier om fler. Den första skulle jag köra in, när jag fick henne så sparkade hon bara jag tittade på hennes bakdel, hon pep och bet/sparakade så fort en annan häst tittade på henne och hon var konstant brunstig, den andra jag träffade var 10 ggr värre, hon var rent farlig, fanns inga hämningar, hon bet fram och sparkade både fram och bak, även hon var konstant brunstig dock tror jag att hon var flaskuppfödd (i italien om jag inte minns fel) och det kan ju spela in en del men borde inte spela in på brunstbeteendet... tror att hon nu finns på de gröna ängarna... Sköter dock en hingst e Rite On Line emellanåt och han är väldigt trevlig!
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Vi har fött upp tre efter Rite On Line. Två ston och en hingst. Alla har varit jättetrevliga. Stona har jag kört in och sedan sålts, hingsten såldes innan han blev inkörd.
Alla tre är enligt ägare/tränare/skötare snälla att ha att göra med.
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Kan hålla med. Men funderar på om inte Rite on Line lämnar överlag lite små hästar?

AM
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Kan hålla med. Men funderar på om inte Rite on Line lämnar överlag lite små hästar?

AM
De jag har träffat har varit väldigt små, visserligen unga men båda stona har haft ponnymått, hingsten är lite större men inte stor
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Har 2 st e. ROL. Hingsten vi har är 1.62. Märrn är 1.50 men då är hon bara 1 1/2 år o ska väl växa på sig nästan en tia.
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Av våra så är två stycken helsyskon med en mamma som lämna stort. De är stora. Den tredje har en mamma som kan lämna lite smått, men även hon är stor, så i vårt fall har han definitivt inte lämnat litet.
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Jag vet inte hur Mack Lobell var men jag passar en vallack efter honom som är helt underbart snäll, men det kan också bero på att han är 9 år gammal nu. Han är dock fortfarande lite hingstig och vad jag vet har han varit kastrerad i 5 år nu:) Han är hemskt lik sin pappa till utseendet och lite mer av en enmanshäst, jag vet inte om Mack Lobell var det?

Har också en valack efter Mack Lobell , lik pappa i utseendet ( dock inte travmässigt ...ridhäst numer). Så himla snäll att handskas med , en riktig gentleman ...Kanonbra psyke
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Ex på hingst som lämnar hästar med vasst humör är Love You.

Men alla Reve d´Udon hingstarna är bra ifall att man vill ha lite lugnande i blodet. Alltså Revenue, Offshore Dream och Kiss Francais lämnar nästan bara kloka och fina föl, och även väldigt rättställda.


(Men offshore dream är mindre än 161cm, alltså än vad som det står.. Han är max. 159cm,så han är ganska liten!)
 

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 828
Senast: Freazer
·
Avel Detta kommer att bli mitt första föl och jag känner att jag kanske inte alls är så påläst som jag borde vara. Kan ingenting men pluggar...
Svar
18
· Visningar
3 483
L
Avel Nu läser jag igenom min rubrik och tänker för mig själv hur frukstansvärt dum denna rubrik faktiskt låter, men faktum kvarstår att jag...
Svar
10
· Visningar
1 781
Senast: tanten
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
14 371
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp