Bukefalos 28 år!

Tre vveckor gamla kattungar och jag behöver börja stödmata...

andmatsam

Trådstartare
Jo, jag har tre stycken urgulliga kattungar, de är tre veckor om två dagar. Mamman har börjat krångla och jag måste börja stödmata. Jag har ersättning för lamm hemma just nu och det måste duga tills jag fixat ersättning för katt eller bebisar. Frågan är nu hur ofta äter de vid den här åldern? Någon som vet hur mycket pulver och vatten det ska va?

Med vänlig hälsning Andrea
 
Jag skulle råda dig till att skaffa kattmjölkersättning så snart som möjligt. Finns på apotek. Där brukar också finnas rekommendationer för hur ofta de ska ha mat. Här finns också lite handfasta tips från en uppfödare som nappat upp en kattkull. Det är ju en del mer än matning som man kanske inte tänker på, exempelvis toalettbesök.

Angående din ersättning åt lamm kan jag inte hjälpa dig. När vi nappade upp en kattkull och hade svårt att få tag på kattmjölkersättning använde vi bröstmjölksersättning på små tetra. Jag vet inte om det egentligen var helt optimalt, men hela kullen växte upp till stora fina friska katter.
 
Fixa ersättning för kattungar så fort som möjligt. Ersättning till lamm innehåller inte tillräckligt med fett, protein och specifikt taurin. De behöver äta med 2-3 timmars mellanrum, lite beroende på individ. Jag har ingen aning om hur man blandar till lammersättning men det är bättre att blanda för tunt än för tjockt. Är ersättningen för tjock kan kattungarna bli förstoppade.
 

Liknande trådar

Relationer Jag funderar lite över det här med vänskapsrelationer i vuxen ålder. Själv har jag nog mer eller mindre gett upp. Jag passar inte in...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 022
Senast: Azalea
·
Katthälsa För drygt två månader sedan tog jag över en väns katt. Katten är från början mammans, hon har flyttat utomlands, döttrarna kunde i ha...
Svar
16
· Visningar
2 643
Senast: Hipphopp
·
Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
17 480
Senast: Björk
·
Övr. Katt Igår fann vi ett gäng kattungar i ett grishus vi har på gården. Vi har ingen egen katt och vi vet inte vems det var. 4 härliga...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 444
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp