Bukefalos 28 år!

Hemsk start på livet, stödmata kattunge.

Tibra

Trådstartare
Igår fann vi ett gäng kattungar i ett grishus vi har på gården. Vi har ingen egen katt och vi vet inte vems det var.

4 härliga kattungar låg där i halmen, mamman var borta. På sidan om låg en kall och stel kattunge. Hon rörde sig inte.

Vi tog upp den i näven, så liten! Hon måste vara död tänkte vi. Munnen ar öppen på henne och man kunde se den torra tungan. Typiskt jag fick för mig att kanske hade hjärtat nyss stannat? Vi började värma och massera kattungen.

Efter en kvart började tungan att röra sig. Vi fortsatte, i timtal. Hon blev varmare och piggare, började jama och kravla sig riktigt aktivt. For och köpte stödmjölk eller vad det kallas.

Oj vad hon drack! Hon drack så fort att det kom mjölk ut nosen och den lilla lilla katten fnös. Vi fick hejda henne lite.

Hon åt på bra. Blev jätte pigg, matade henne flera gånger och höll henne varm. Helst ville hon ligga i mina händer.

En olycka inträffade och hunden fick tag i katten, det varade bara någon sekund, jag bände upp munnen på hunden. Katten skrek, skinnet bak i nacken hade spruckit! Hur kunde vi detta låta ske!!! Helt förtvivlade! Jag tänkte nu är det kört!! Jag var panikslagen!

Men inget annat verkar ha skadats, hon blev lugn. Såret såg otäckt ut men det var rent och fint, det var inte själva köttet som skadats utan bara att skinnet spruckit upp. Hon kravlade som vanligt, åt som vanligt och sov som vanligt dom timmarna.

Jag tror på mirakel och det ser inte ut som om hon har ont, hon äter, kissar, bajsar och sover som hon ska, ibland sträcker hon på sig då jag kliar henne, vi har tejpat ihop med en speciell tejp. Lilla gumman hur kunde vi låta detta hända? Vi mår så dåligt :(

Det har gått jättebra över natten, jag har klivit upp o matat henne, hon har sovit på mitt börst ibland och verkar kry. Det ser ut som att såret börja läka..

Alldeles snart ska vi fara till veterinären, kanske kan hon sy ihop eller så funkar tejpen. Jag tror på denna kattunge.

Det sägs ju att en katt har nio liv, jag har en känsla av att hon kommer att klara sig. Hon verkar vara en riktig kämpe!!

31031832.jpg
 
Sv: Hemsk start på livet, stödmata kattunge.

Åh, lilla stackare. Hoppas det går bra. Har ni kollat så att hon inte har gomspalt? Tänker på att du skrev att det kom mjölk ur nosen, mycket vanligt hos kattungar med gomspalt.

Hoppas hon inte åker på någon infektion i såret. Hon har nog så det räcker ändå.

Heder åt dig som bryr dig om kattungarna.:bow:
 
Sv: Hemsk start på livet, stödmata kattunge.

Nej hon dricker för fullt nu :)

Jag har ju läst på lite och läst just det nu nämner gomspalt. Men hon äter och får i sig mjölken utan problem, hon kan vara lite päcklig i maten bara men jag tror hon får i sig skaplig mängd med mat ändå.

Veterinären tejpade bara, det hade redan börjat "läkt" ihop eller vad man ska kalla det, det var inte en glipa längre iaf utan sidorna har satts ihop liksom, hon tyckte vi skulle fortsätta mata ungen och se hur det går, hon trodde det skulle läka av sig själv.

Så nu har vi köpt en "resväska" åt katten så hundarna inte kommer åt henne (nu är dom inte i samma rum men OM olyckan skulle vara framme) så har hon en varm tjock pläd där och en vattenflaska med varmvatten i under pläden så det blir varmt.

Man blir så mammig! Hon tyr sig gärna till mina händer, kan ligga o skrika i andra nävar men kommer jag med mina fingrar då blir hon alldeles tyst och somnar, så hon är väl van vid min lukt.

Undra vad vi ska döpa henne till, förslag?
 
Sv: Hemsk start på livet, stödmata kattunge.

Stackars liten. :(
Hur är det med de andra ungarna - har mamman kommit tillbaka?
 
Sv: Hemsk start på livet, stödmata kattunge.

Ååååh :love: Gammalt "bondfolk" brukar säga att sköldpaddsfärgade kattor är de starkaste, så jag tror på din lilla tjej!

Hoppas att det går bra med kissen och att du fortsätter att uppdatera!
 
Sv: Hemsk start på livet, stödmata kattunge.

Oj oj oj, den där var ingen stor kisse :eek:
Hoppas hon överlever!


Hur gick det för de andra små?
 
Sv: Hemsk start på livet, stödmata kattunge.

Hjälp oss?

Ja vi trodde hon skulle dö. Hon slutade äta. Skinnet blev segt, hon var uttorkad. Eller ÄR. I timmtal låg hon i våran famn i väntan på döden. Oj tårar rann på oss alla. Hemskt. Fattar inte varför hon helt plötsligt slutade äta.

Efter flera timmar vill min sambo i slutet försöka ge henne välling. Så gör vi även om vi tror hoppet är ute. Katten skriker och sprattlar, det bara strömmar ut skit, HUR MYCKET SOM HELST! Stora korvar!!! Gula, vällingen förmodligen, alltså jisses vad hon SKET!!!! Efter det sög hon lite välling, väldigt lite, nu sover hon. Väldigt tunn och fortfarande uttorkad men min sambo vill inte ge upp. Ja vet inte jag..

Funkar det inte denna gång så får vi nog ta bort kattungen, för hennes bästa.

Men kan hon vara allergisk mot fodret?

Hon hade säkerligen förstoppning och ont i magen, ville därmed inte äta. Men vågar man fortsätta ge henne samma mat?

Jisses.. vilken kväll..

Behöver all hjälp vi kan få. Hon tycks verkligen vara en kämpare!!!!
 
Sv: Hemsk start på livet, stödmata kattunge.

Kattungar kan varken kissa eller bajsa på egen hand förrän de är typ 3-4 veckor.

Det är oerhört viktigt att ni hjälper lillkissen med detta annars är döden tyvärr nära =( Men det är lätt gjort! Ta en tops eller en papperstuss och massera rumpan efter varje gång ni matat. Då kommer kattungen att kissa och ibland även bajsa.

Jätteviktigt!!

/snurpe
 
Sv: Hemsk start på livet, stödmata kattunge.

Kattungar kan varken kissa eller bajsa på egen hand förrän de är typ 3-4 veckor.

Det är oerhört viktigt att ni hjälper lillkissen med detta annars är döden tyvärr nära =( Men det är lätt gjort! Ta en tops eller en papperstuss och massera rumpan efter varje gång ni matat. Då kommer kattungen att kissa och ibland även bajsa.

Jätteviktigt!!

/snurpe

Jo det vet jag om. Vi har blött ett hörn på en handuk och sedan har jag leiksom dragit försiktigt på magen och neråt, hon kissar varje gång, rätt mycket. Hon bajsade i morse och det var typ brunt. Sedan har hon inte bajsat mer men ikväll nu sket hon som en häst och hon skrek. Ljusbrun- gul färg.. så ska det väl inte vara??

Finns det nått att ge katten så hon får mer energi? Någon tipsade mig när min valp var orklös att ge honom vatten och socker.. men jag vet inte om jag törs ge den här lilla något annat.

Hon äter inte nu heller. Ligger på husses bröst och får värme.

Att hon inte är död!

Jag är rädd att hon ska få förstoppning igen..
 
Sv: Hemsk start på livet, stödmata kattunge.

Hoppas hoppas hon fortsätter äta/bajsa och växa som hon ska. :)

håller tummarna för er!!
 
Sv: Hemsk start på livet, stödmata kattunge.

Finns det nått att ge katten så hon får mer energi? Någon tipsade mig när min valp var orklös att ge honom vatten och socker.. men jag vet inte om jag törs ge den här lilla något annat.

Hon äter inte nu heller. Ligger på husses bröst och får värme.

Att hon inte är död!

Jag är rädd att hon ska få förstoppning igen..

Kan ju vara så att maten är lite för "stark" för hennes bebismage? Finns det ingen annan lösning som kanske är mildare som ni kan ge henne?
 
Sv: Hemsk start på livet, stödmata kattunge.

Kan ju vara så att maten är lite för "stark" för hennes bebismage? Finns det ingen annan lösning som kanske är mildare som ni kan ge henne?

Ja vi har spätt ut mjölkpulvret med mera vatten nu, det kanske var för stark så vi gör så några dagar (om hon nu lever så länge) Inget som veterinären hade sagt, men vi testar, kanske pulvret är alldeles för starkt som du menar. Bara hon inte får för lite näring nu då :(

VAD HON SKET IGEN, jisses, sambon ringde veterinären, jag skulle få henne att kissa och det bara forsa ut skit igen, fyfan vad det stank! Hon skrek och hade sig!! Jävlar vad bajs. Fattar inte att det får plats i den magen. Sedan försökte vi få henne äta.. då var hon som vanligt, skrek tjurigt och sprattla så som hon alltid gör när vi matar henne, annars har hon bara hängt och inte gjort en min nu när hon varit dålig. Så det var ju ett bra tecken! Hon började faktiskt suga på flaskan :) Sedan ville hon inte, det visade hon bestämt genom att vända bort huvudet, sprattla och pipa.

Hon är fortfarande slö, äter dåligt men vi har värmt upp en sån där rispåse som hon ligger på och så har hon en mjuk fäll över sig, vi brukar massera henne också.

HOPPAS HOPPAS!!
 
Sv: Hemsk start på livet, stödmata kattunge.

Nu vet jag inte vad du har för ersättning men ibland kan det vara bättre att bara ge dextropur (druvsocker) blandat med kokt avsvalnat vatten under några timmar. Då får hon energi så att hon orkar smälta maten sedan. Det är viktigt att du kokar vattnet som du blandar ersättning och dextropuren med. Någon matsked dextropur till 5 dl vatten är en lagom dosering.

Lycka till och hoppas verkligen att ungen överlever.
 
Sv: Hemsk start på livet, stödmata kattunge.

Hur har det gått för den lilla??

Usch ja vad jag har grinat!
För mig åt hon inget inatt eller tidigt i morse. Jag orkade inte se henne så sambon for med henne till svärmor som har hjälpt till förut. De fick henne att äta och även äta vatten med socker. Men nu är hon slö igen :(

Om vi kunde få tag i en kattmamma som kunde hjälpa.
 
Sv: Hemsk start på livet, stödmata kattunge.

Men vad har hänt med de andra ungarna då? De kan väl inte heller klara sig utan mamma, eller har hon kommit tillbaka till dem?
 
Sv: Hemsk start på livet, stödmata kattunge.

Ledsen över att vara den krassa (inte helt ovanligt för mig), men uppenbarligen mår den inte alls bra och hellre än att låta den självdö (vilket är ett mkt troligt och mindre trevligt scenario) skulle jag avliva kattungen snabbast möjligt.
 
Sv: Hemsk start på livet, stödmata kattunge.

Vad ger ni henne för ersättning? Känner massor som sagt att Royal är döden för bebismagar och jag har själv erfarenhet av det, bajset blir löst, gult-grått och STINKER
 
Sv: Hemsk start på livet, stödmata kattunge.

undrar jag med! för antigen ligger ju dom och svälter ihjäl eller så har mamman kommit tillbaka. och har hon det så är största chansen till överlävnad förmodligen att lägga tillbaks den lilla ungen med sina syskon. eller fråga runt hos alla djurskyddsorganisationer och katthem om dom har en kisse som precis fått ungar.

kan ju inte vara mer än någon vecka den där lilla stackaren.... :(
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 478
Senast: NotlikeI
·
Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
11 206
Senast: LevelSkin
·
Övr. Katt Min älskade lilla katt är sjuk, det kom så snabbt! Jag vet inte vad jag ska ta mig till.. eller egentligen så vet jag det, hon kommer...
Svar
12
· Visningar
1 381
Senast: Killaloe
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp