Treårstest SWB 2016

Lite tveksam till hur bra de passar proffsen också för den delen med tanke på vilka problem de också haft med avkommor till A och F.

Vad syftar du på då?

För mig är 3-årstestet är en utmärkt värdemätare på hur hästarna fungerar i arbete. Hingstar som har en stor andel avkommor som visas fram (med höga betyg) är troligen mycket bra förärvare av ridbarhet. Och jag skulle inte som amatör vilja köpa en häst som inte jobbar korrekt och använder hela kroppen, framför allt bakbenen. Den är ju mycket svårare att få att jobba i en bra form och därmed även att sitta komfortabelt på. Jag har själv som hobbyryttare en häst med nerv och rejäla gångarter det är hur kul som helst att rida en häst som är taggad på uppgiften!
 
@Hiddeous Jag syftar till Floricellos avkommor på bruks (både Oban och Fairway hade tendenser till istadighet som jag inte hade velat ha), även Ampere verkar lämna tendens till spänning och viss istadighet (Flambeau och tex Amplituds spänning som han iofs jobbar igenom). Att Ampere själv blev så förstörd av visningarna när han var ung tycker jag också är ett varningstecken. Många är de hingstar som gjort samma resa som honom och fixat det mentalt. JAG hade inte velat ha en sån häst och jag kan ärligt säga att om jag tittar mig omkring på de tävlingar jag är ute (lätt-msvklass) så är det inte många ryttare som hade fixat en häst med gång genom kroppen och ffa inte en massa tryck i bakbenen.

Sen håller jag helt med dig att det är mycket mycket lättare att rida en häst som är byggd för det arbete en vill göra, men det är skillnad på att vara bra byggd och att var byggd för toppsport och ha gång för det. SO har vad jag sett lämnat bra typ och fina fronter, och för gemene man är det nog viktigare än tryck i bakkärran.
 
@Hiddeous Jag syftar till Floricellos avkommor på bruks (både Oban och Fairway hade tendenser till istadighet som jag inte hade velat ha), även Ampere verkar lämna tendens till spänning och viss istadighet (Flambeau och tex Amplituds spänning som han iofs jobbar igenom). Att Ampere själv blev så förstörd av visningarna när han var ung tycker jag också är ett varningstecken.

Jag tror man måste ge de här unga hästarna mer tid. Fungerar de inte på tävling kastreras de (och vissa blir mer påverkade av hormoner än andra - det är ju ingen som tycker att ston som blir jobbiga under brunst har generella istadighetsproblem, eller hur?). Spänning är naturligt hos känsliga hästar, det är i grunden positivt. Man får bara ha lite mer tålamod. Jag undrar om de hade tålamod med Ampere. Unga hingstar forceras som bekant väldigt hårt utomlands.
Jag hade själv en valack för några år sedan som kosparkade av istadighet första tävlingen han var med i. Han var en mardröm under hela första säsongen, man visste aldrig vad han skulle göra. Två år senare gick han unghäst-VM (jag var inte ryttaren dock). Nu rids han av en äldre dam, amatör, med ryggproblem! Det finns hopp ;)
 
Jag tycker överlag att det blir lite fel att säga att hingstarna inte passar till nån som vill ha amatörhästar, för att deras avkommor som är godkända hingstar beter sig "illa" på bruksprov och hingstvisningar. Tror det är få amatörer som rett ut en unghingst på bruksprov oavsett stam...
 
@sona Nja. Nog finns det hingstar som visats fram som jag mycket väl tror hade tagit hand om sin ryttare. Och om proffsen har svårt att sitta kvar och stävja istadighet kan jag bara föreställa hur prompt omöjlig hästen hade varit med en sämre ryttare. För mig är inte ridbarhet enbart förmåga att samla, länga, ändra form mm mm utan för mig är en vilja att hjälpa sin ryttare viktigast av allt. Aim to please helt enkelt.

När jag var yngre och jobbade med hästar red jag ett antal olika hingstar, både unga inför bruks och nygodkända hingstar (bla Acacio som väl vann sitt bruks) samt äldre hingstar. Min uppgift var mest att rida ut i skogen och jag var 16-18 år då och red väl knappast fantastiskt. Aldrig att det var problem. Snälla trevliga individer som ändå presterat i toppsporten.
 
När jag var yngre och jobbade med hästar red jag ett antal olika hingstar, både unga inför bruks och nygodkända hingstar (bla Acacio som väl vann sitt bruks) samt äldre hingstar. Min uppgift var mest att rida ut i skogen och jag var 16-18 år då och red väl knappast fantastiskt. Aldrig att det var problem. Snälla trevliga individer som ändå presterat i toppsporten.

Väldigt stor skillnad mellan att rida en häst i skogen i hemmiljö och att ta den till en tävling eller evenemang. Det finns hästar som är underbara på tävlingsbanan, men som inte går fram i skogen, och tvärtom. Och hästar som gladeligen gör både och. Unghästar är också föränderliga och deras psyken och beteenden är inte statiska, utan ett resultat av hur vi tränar dem. De allra flesta hästar behöver minst en säsong på sig för att lära sig prestera på bortaplan. I början är det normalt att de är spända, står emot, inte vill gå fram (för att omgivningen skrämmer dem, inte bara för att de är "istadiga"!) De energiska hästarna hjälper sina ryttare på sikt, oavsett nivå, genom att ha den energi och arbetsvilja som de har. Jag tycker synd om ägare till unga hingstar, faktsikt. Jag förstår att de knappt vågar ta ut dem med tanke på hur resonemanget går här och på andra ställen.
 
Floricello ansågs också vara lite svårare, sen kom han tvåa på unghästVM och vann Fbo. Klarar man det har man inte dåligt temperament. Utanför banan på Fbo stod han lugnt med huvudet i skötarens famn. Jag valde honom just pga viljan att vara till lags och det är där avkomman skiljer sig starkast från mamman.

Vi är ett flertal här och jag känner fler in real life och ingen har en svår avkomma till F. Känslig med flykt absolut men aldrig dum, stökig eller brötig. De visas ridna på 3års så uppenbarligen inte omöjliga.
 
Väldigt stor skillnad mellan att rida en häst i skogen i hemmiljö och att ta den till en tävling eller evenemang. Det finns hästar som är underbara på tävlingsbanan, men som inte går fram i skogen, och tvärtom. Och hästar som gladeligen gör både och. Unghästar är också föränderliga och deras psyken och beteenden är inte statiska, utan ett resultat av hur vi tränar dem. De allra flesta hästar behöver minst en säsong på sig för att lära sig prestera på bortaplan. I början är det normalt att de är spända, står emot, inte vill gå fram (för att omgivningen skrämmer dem, inte bara för att de är "istadiga"!) De energiska hästarna hjälper sina ryttare på sikt, oavsett nivå, genom att ha den energi och arbetsvilja som de har. Jag tycker synd om ägare till unga hingstar, faktsikt. Jag förstår att de knappt vågar ta ut dem med tanke på hur resonemanget går här och på andra ställen.

Fast att vara så stressad på tävlingsbanan/anläggning att det tar åratal för ägaren att få bra resultat är väl knappast positivt? Som visar jättefin talang hemma, men är som en fiolsträng ute på tävling är ju knappast en bra häst för gemene man. Och det verkar inte helt ovanligt med sådana.
 
Fast att vara så stressad på tävlingsbanan/anläggning att det tar åratal för ägaren att få bra resultat är väl knappast positivt? Som visar jättefin talang hemma, men är som en fiolsträng ute på tävling är ju knappast en bra häst för gemene man. Och det verkar inte helt ovanligt med sådana.

Ja - om det rör sig om "åratal". Men inte unghästar. Oban och Fairway har ju knappast haft åratal på sig, de är ju födda 2012. Och precis som Ponteveccio skrev, hästar som klarar Falsterbo och UVM har synnerligen bra psyke. Det är en mycket tuff prövning för unga hästar att prestera i de miljöerna.
 
Ja - om det rör sig om "åratal". Men inte unghästar. Oban och Fairway har ju knappast haft åratal på sig, de är ju födda 2012. Och precis som Ponteveccio skrev, hästar som klarar Falsterbo och UVM har synnerligen bra psyke. Det är en mycket tuff prövning för unga hästar att prestera i de miljöerna.

Nej, jag håller med. Men med tanke på hur spända många hästar verkar vara på tävlingsplatser så verkar det ju påverka på längre tid också. Ska bli spännande att se Zafferanos avkommor sen med tanke på att han verkar väldigt lugn själv.
 
Har varit lite off förra helgen och därefter, men dessa har också varit igång nu:

Södra Älvsborgs Län: http://www.sehf.se/, endast ett Hoppdiplom, avkomma till Corporal VDL.

Gävleborg: http://online.equipe.com/sv/competitions/16493, Gångartsdiplom till Temptation, Clever Hill Q och Totilas, Hoppdiplom till Casall

SWB Södermanland: http://www.xn--swbsdermanland-ypb.se/13/19/resultat/ Gångartsdiplom till Temptation och Quaterback, Hoppdiplom till Diabeau vd Heffinck, Contant Q, Cabachon, Quintus RAA och Weltman.
 
Är det förresten någon som sett resultat från Vännäs/Västerbotten? Vad jag kan se är det fortfarande bara startlistor om ligger på deras hemsida...
 

Liknande trådar

Avel Idag drar första Unghästtesten igång, och jag tänkte att i den här tråden kunde vi diskutera resultat ur ett allmänintresse, alltså...
Svar
15
· Visningar
4 256
Senast: ranunkel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp