Treårstest SWB 2016

Holländska avelsförbundet tyckte att han rörde sig synnerligen väl, på alla sätt. Jag tycker att det är ett ganska starkt betyg. Rörelse genom ryggen är givetvis bara en parameter, men det är en viktig förutsättning och något som SO saknar, enligt mig. Han är för stel och har svagt påskjut.

Jag vet att han fått kanonpoäng - han vann till och med sitt bruksprov i Holland- men det jag sett efter det är inte att han rör sig genom kroppen och jag tycker faktiskt inte att det är en utmärkande egenskap hos hans avkommor heller - han är jättefin och ger superfina avkommor, men jag tror som sagt att han också fått ston av bättre kvalitet. Fram till detta år har jag tyckt precis som du att SO givit rätt trist - men de avkommor jag har sett iår är en rejäl uppryckning och jag tycker det är kul att se
 
Jag vet att han fått kanonpoäng - han vann till och med sitt bruksprov i Holland- men det jag sett efter det är inte att han rör sig genom kroppen och jag tycker faktiskt inte att det är en utmärkande egenskap hos hans avkommor heller

Jag trodde att det var det man bedömde (bland annat) i unghästtesterna? Obs - jag säger inte att du har fel, men jag förstår inte hur du menar. Eller så är våra 3-årstester undermåliga. Vad anser du utmärker Ampères avkommor?
 
Kollade in Sir Oldenburgs tyska index:
Dressyr 121 (95%) med följande underindex
Tävlingsindex dressyr Turniersport 119 (138 avkommor)
Unghästklasser dressyr Aufbauprüfung 110 (148 avkommor)
Sto-test Zuchtstutenprüfung 124 (43 döttrar)

Hoppning 113 (89%) med följande underindex
Tävlingsindex hoppning Turniersport 118 (81 avkommor)
Unghästklasser hoppnng Aufbauprüfung 120 (83 avkommor)
Sto-test Zuchtstutenprüfung 105 (43 döttrar)

Han har 269 avkommor med tysk tävlingslicens.
 
Jag trodde att det var det man bedömde (bland annat) i unghästtesterna? Obs - jag säger inte att du har fel, men jag förstår inte hur du menar. Eller så är våra 3-årstester undermåliga. Vad anser du utmärker Ampères avkommor?

Det är bra många fler egenskaper än rörlighet genom rygg som man bedömer på unghästtester . Jag anser inte att våra tester på något vis är undermåliga.

För övrigt så tycker jag att Ampère typar sina avkommor rätt mkt, jag tycker många har hans övergång mellan huvud och hals. Det är i allafall det som jag lagt märke till.
 
Kollade in Sir Oldenburgs tyska index:
Dressyr 121 (95%) med följande underindex
Tävlingsindex dressyr Turniersport 119 (138 avkommor)
Unghästklasser dressyr Aufbauprüfung 110 (148 avkommor)
Sto-test Zuchtstutenprüfung 124 (43 döttrar)

Hoppning 113 (89%) med följande underindex
Tävlingsindex hoppning Turniersport 118 (81 avkommor)
Unghästklasser hoppnng Aufbauprüfung 120 (83 avkommor)
Sto-test Zuchtstutenprüfung 105 (43 döttrar)

Han har 269 avkommor med tysk tävlingslicens.

Jag är rätt kass på tyska index, men visst ser det ut som om han gjort bättre ifrån sig på tyska stomaterialet hittills än på det svenska?
 
Kollade in Sir Oldenburgs tyska index:
Dressyr 121 (95%) med följande underindex
Tävlingsindex dressyr Turniersport 119 (138 avkommor)
Unghästklasser dressyr Aufbauprüfung 110 (148 avkommor)
Sto-test Zuchtstutenprüfung 124 (43 döttrar)

Hoppning 113 (89%) med följande underindex
Tävlingsindex hoppning Turniersport 118 (81 avkommor)
Unghästklasser hoppnng Aufbauprüfung 120 (83 avkommor)
Sto-test Zuchtstutenprüfung 105 (43 döttrar)

Han har 269 avkommor med tysk tävlingslicens.

Var ligger de bästa tyska hingstarna i index? Inom vilken "procent" hamnar SO med de indexen? (Top 1%, 5%, 10%, 30% etc...)
 
@KickiH Läser en de tyska indexen på samma sätt som blupen där 100 är medeltal? Isf är det väl alldeles utmärkta siffror?
Jag har för mig att jag läst någonstans att man inte ska jämföra olika stamböckers index rakt över för att de är olika räknade eller något sådant? Så hans 120 ska inte vara detsamma som vårat 120, även om vi båda använder 100 som norm (för jag utgår ifrån att tyskarna gör det med utan att faktiskt veta, skulle vara besvärligt annars?).
 
Tittar man på alla hingstar i Tyskland så ligger man bland de 5% bästa med ett totalt dressyrindex med minst 137 och bland de 10% bästa med ett dressyrindex på minst 127.
10-i-Topphingstar i Tyskland som jämförelse
Fürstenball 175
Lissaro 173
Vivaldi 170
Don Schufro 167
Don Juan De Hus 166
Damon Hill 166
Bordeaux (KWPN) 166
Quaterhall 165
Spörcken 164
L'Espoir 162

Så han är en bra bit ifrån "creme de la creme" i mitt tycke.
 
Kollade in Sir Oldenburgs tyska index:
Dressyr 121 (95%) med följande underindex
Tävlingsindex dressyr Turniersport 119 (138 avkommor)
Unghästklasser dressyr Aufbauprüfung 110 (148 avkommor)
Sto-test Zuchtstutenprüfung 124 (43 döttrar)

Hoppning 113 (89%) med följande underindex
Tävlingsindex hoppning Turniersport 118 (81 avkommor)
Unghästklasser hoppnng Aufbauprüfung 120 (83 avkommor)
Sto-test Zuchtstutenprüfung 105 (43 döttrar)

Han har 269 avkommor med tysk tävlingslicens.

Tittade på hur hans index har förändrat sig från året innan.(2014)
Då var hans Dressyrindex 126 (94%) och Hoppindex 114 (89%)..
Han har 10 godkända söner i Tyska förbund men ingen är i avel idag.
Den enda av dessa som är framgångsrik på tävlingsbanorna i Tyskland är Sir Simon som har en schweizisk ägare och tävlas i GP dressyr och har vunnit 7.600 euro i prispengar i Tyskland. Här är en tidningsartikel om honom och hans ryttare http://ludwigs-pferdewelten.de/inde...7:2015-07-07-10-23-30&catid=1:sport&Itemid=12

För övrigt under 2015 hade Sir Oldenburg i Tyskland 12 avkommor som hade placeringar i svår hoppning (1.45 och uppåt) och 6 som hade placeringar i de högre dressyrklasserna.
 
Holländska avelsförbundet tyckte att han rörde sig synnerligen väl, på alla sätt. Jag tycker att det är ett ganska starkt betyg. Rörelse genom ryggen är givetvis bara en parameter, men det är en viktig förutsättning och något som SO saknar, enligt mig. Han är för stel och har svagt påskjut.
Tar du med i beaktande nu att han faktiskt har en skada i ett bakben? Det finns en anledning till att han inte rids och tävlas.:idea:
 
Tar du med i beaktande nu att han faktiskt har en skada i ett bakben? Det finns en anledning till att han inte rids och tävlas.:idea:

Förvisso har han det, men bristande bärighet är något man över lag ser hos avkommorna också, även i andra förbund. KWPN's offspring report uttrycker att "The foals should use their bodies more and carry themselves more as they move".
 
Det är bra många fler egenskaper än rörlighet genom rygg som man bedömer på unghästtester . Jag anser inte att våra tester på något vis är undermåliga.

Självklart, men för mig hänger all de här faktorerna intimt ihop. Rörelse genom kroppen, avspändhet, schwung, aktivitet, självbärighet = det är olika sidor av samma mynt. Hästar som rör sig väl använder kroppen rätt, enligt min uppfattning. Ampère är ett exempel på en hingst som gör det och som nedärver den förmågan.
 
Man kan nog lugnt anta att stomaterialet vid t.ex Amperes och Bravours första årgångar höll betydligt högre klass, men så är det hingstar som spelar i en annan liga och tilltalar en annan typ av uppfödare också, med ett Blup-resultat som blir därefter.

Det är fortfarande så att blup korrigerar för de goda stonas påverkan på avkomman. Med din argumentation skulle man ju nästan tro att Ampère är bättre än sitt blup, med tanke på alla fantastiska ston har har fått, som blup inte har tagit hänsyn till.
 
Är det bara jag, eller har vi trampat ganska långt ifrån ämnet Treårstest. Känns som om diskussionen bör hållas i Hingstvalstråden. Eller? :meh:

Jag tycker att det är helt relevant. Det är ju SO:s resultat i treårstesten vs andra hingstar som är bakgrunden för diskussionen. Det är väl bra att reflektera över resultaten?
 
Drar upp den här listan igen och fyller på med hur många som visats hittills i år (inom parantes visade avkommor producerade innan de fick svenskt stamboksnr)

Chatender 1235 2
Daquar CC 1236 9
Don de Jeu 1237 2
Dunhill 1238 2
Quintus RAA 1239 1
Zaladin MI 1240 9
Al Cendo (SWB) 1241 2
Caca 1242 1
Character (SWB) 1243 0
Faustino (SWB) 1244 1
Hasard (SWB) 1245 1
Luxus CML (SWB) 1246 6 (5)
Arlando Z 5 (3)
Carlton Hill 1248 7
Casilius 1249 6
Corriendo Tau (SWB) 1250 3
Cover Boy S 1251 3
Silber Sky F (SWB) 1252 1
Stedinger 1253 1 (8)
Tailormade Cross My Heart 1254 0
Boss 1255 9 (1)
 
Hursomhelst angående SO som framhåller jag min åsikt att han helt klart är ett gott alternativ att producera trevliga hobbyhästar-med bonus för att han faktiskt lämnar lite blänkare. Han jämförs med Ampere och Floricello och personligen hade jag som amatörmässig dressyrrytare undvikit avkommor till båda två och hellre haft en SO. Dels för att för mycket rörelse (ffa helt genom kroppen) är svårt att hantera, förvalta och rida och dels för att deras psyken med med mycket nerv hos avkommorna månne passar proffsen, men definitivt inte mig. Lite tveksam till hur bra de passar proffsen också för den delen med tanke på vilka problem de också haft med avkommor till A och F.
 

Liknande trådar

Avel Idag drar första Unghästtesten igång, och jag tänkte att i den här tråden kunde vi diskutera resultat ur ett allmänintresse, alltså...
Svar
15
· Visningar
4 250
Senast: ranunkel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp