Treårstest SWB 2016

Resultat för Halland: http://www.hallandshast.nu/

Dubbeldiplom till Diarado och Carmargue. Gångartsdiplom till San Amour, Temptation, BH Zack, Bretton Woods, Ampere (2 st), Dirco Hästak, Carlton Hill, Sezuan och Zaladin MI. Hoppdiplom till Balou du Rouet, Camaro M och Click and Cash.

Efter Plönninge och Grevagården kom några till upp i 15 visade:

Fighting Alpha
Kannan
San Amour
 
Det verkar som om Sir Oldenburg har fått några riktigt bra avkommor denna årgång - det tyckre jag är kul eftersom många valt honom och åtminstone jag har tyckt att avkommorna varit lite av en besvikelse - det kan ju vara så att med färre ston betäckta så är det de bättre stona som betäckts och då har också avkommorna blivit bättre.
 
Jag har sett några till salu efter S.O och åtminstone två av dem har varit exceptionellt vackra och rört sig riktigt bra, men varit stora. En var 175 som fyraåring tror jag. Lägger man honom inte på kassa ston så tror jag resultatet kan bli bra, temperamentet har lovordats av många jag pratat med.
 
Det verkar som om Sir Oldenburg har fått några riktigt bra avkommor denna årgång - det tyckre jag är kul eftersom många valt honom och åtminstone jag har tyckt att avkommorna varit lite av en besvikelse - det kan ju vara så att med färre ston betäckta så är det de bättre stona som betäckts och då har också avkommorna blivit bättre.

Intressant att många hänvisar till stomaterialet för att förklara SO:s besvikelse i aveln. Jag har personligen aldrig trott på just den hingsten, eftersom han själv inte uppvisar de kvaliteter som krävs i dressyren. Han är framför allt för låst i ryggen och saknar rörelse genom kroppen (till skillnad från exempelvis Ampere och Floricello, som båda lyckats väldigt väl). Har man då inte ett sto som mer än väl kompenserar för detta - vilket de flesta inte har - så är ju sannolikheten för en rörlig avkomma liten. Jag tycker att hans prestationer är helt i linje med hans egen förmåga som dressyrhäst.
 
Intressant att många hänvisar till stomaterialet för att förklara SO:s besvikelse i aveln. Jag har personligen aldrig trott på just den hingsten, eftersom han själv inte uppvisar de kvaliteter som krävs i dressyren. Han är framför allt för låst i ryggen och saknar rörelse genom kroppen (till skillnad från exempelvis Ampere och Floricello, som båda lyckats väldigt väl). Har man då inte ett sto som mer än väl kompenserar för detta - vilket de flesta inte har - så är ju sannolikheten för en rörlig avkomma liten. Jag tycker att hans prestationer är helt i linje med hans egen förmåga som dressyrhäst.

Jag håller inte med faktiskt. Jag tycker inte att tex Ampéres adelsmärke har varit rörelse genom kroppen. Jag tror att både Floricello och Ampere har fått ston av mycket högre kvalitet överlag - särskilt Ampere under de senare åren, inte minst med avseende på hans prissättning.
 
Jag håller inte med faktiskt. Jag tycker inte att tex Ampéres adelsmärke har varit rörelse genom kroppen. Jag tror att både Floricello och Ampere har fått ston av mycket högre kvalitet överlag - särskilt Ampere under de senare åren, inte minst med avseende på hans prissättning.

Anledningen till SO inte har fått sto av högre kvalitet är väl snarare för att han själv inte besitter högre kvalitet. Amperes prissättning är också en reflexion av hans prestationer i aveln. SO har inte levererat tillnärmelsevis samma höga lägsta nivå, varken här eller utomlands.
 
Varför skulle inte mödernet påverka. Tar du en halvbra hingst till ett kasst sto så lär ju inte avkomman bli bättre. Tar du samme hingst till ett bra sto så ökar självfallet chansen för en OK avkomma. Hingsten är väl inte i klass med värstinghingstarna men jag tycker nog att han fått oförtjänt mycket skit sett till stomaterialet han fått. Bl.a har jag sett honom som pappa till en korsning pinto/hbl, vad är oddsen för att du får annat än en trevlig hobbyhäst vid en sån kombination.
 
Bl.a har jag sett honom som pappa till en korsning pinto/hbl, vad är oddsen för att du får annat än en trevlig hobbyhäst vid en sån kombination.

Troligen visades den inte fram vid 3-årstestet, som ligger till grund för avelsvärdering (bland annat). Om ägarna vill ha bättre ston och ni menar att priset avgör, är det väl bara att höja priset? Jag har inte sett att hingsten har fått en massa skit, han har däremot fått oförtjänt många ston enligt mig.
 
Troligen visades den inte fram vid 3-årstestet, som ligger till grund för avelsvärdering (bland annat). Om ägarna vill ha bättre ston och ni menar att priset avgör, är det väl bara att höja priset? Jag har inte sett att hingsten har fått en massa skit, han har däremot fått oförtjänt många ston enligt mig.
Nej, den visades säkerligen inte, men jag tycker att det ger en fingervisning om vad det kan tänkas vara för stoägare som har använt honom. Ägarna är säkerligen väldigt nöjda med både pris och hingsten, han får ju mycket ston. Personligen tycker jag att priset på honom står alldeles utmärkt i relation till vad man kan förvänta sig, han _är_ ingen superförärvare i mina ögon, men jag tror knappast att hingsten är ensam skyldig till att vissa av avkommorna inte blir speciellt bra, undantag finns ju bevisligen, och när man går in och kollar är det allt som oftast ihop med bra ston.
 
Troligen visades den intfram vid 3-årstestet, som ligger till grund för avelsvärdering (bland annat). Om ägarna vill ha bättre ston och ni menar att priset avgör, är det väl bara att höja priset? Jag har inte sett att hingsten har fått en massa skit, han har däremot fått oförtjänt många ston enligt mig.
Skulle man höja SO pris så tror jag snarare han skulle förlora de bra stona och han ligger väll förövrigt högt i pris kontra vad han verkar ge ?
Men han har blingfaktor i färg och tecken samt slippa fux .
 
men jag tror knappast att hingsten är ensam skyldig till att vissa av avkommorna inte blir speciellt bra, undantag finns ju bevisligen, och när man går in och kollar är det allt som oftast ihop med bra ston.

Blup tar ju hänsyn till stomaterialet, när det gäller honom som med alla andra hingstar. Hur menar du att just SO är underskattad i förhållande till andra hingstar?
 
Blup tar ju hänsyn till stomaterialet, när det gäller honom som med alla andra hingstar. Hur menar du att just SO är underskattad i förhållande till andra hingstar?
Det enda jag har påpekat är att han har fått väldigt mycket ston, varav en hel del som kanske inte själva har presterat speciellt bra i avelssammanhang. Att då förvänta sig att han ska ge superba avkommor är något av en utopi i mina ögon. Som någon var inne på, väljer stoägarna hingst efter färg och tecken så blir resultatet därefter, krasst sett.

Man kan nog lugnt anta att stomaterialet vid t.ex Amperes och Bravours första årgångar höll betydligt högre klass, men så är det hingstar som spelar i en annan liga och tilltalar en annan typ av uppfödare också, med ett Blup-resultat som blir därefter.
 
Jag håller inte med faktiskt. Jag tycker inte att tex Ampéres adelsmärke har varit rörelse genom kroppen.

Holländska avelsförbundet tyckte att han rörde sig synnerligen väl, på alla sätt. Jag tycker att det är ett ganska starkt betyg. Rörelse genom ryggen är givetvis bara en parameter, men det är en viktig förutsättning och något som SO saknar, enligt mig. Han är för stel och har svagt påskjut.
 
Det enda jag har påpekat är att han har fått väldigt mycket ston, varav en hel del som kanske inte själva har presterat speciellt bra i avelssammanhang. Att då förvänta sig att han ska ge superba avkommor är något av en utopi i mina ögon. Som någon var inne på, väljer stoägarna hingst efter färg och tecken så blir resultatet därefter, krasst sett.

Ja, det är jättekonstigt att förvänta sig något annat. Har någon gjort det? vem har gett hästen skit, som du var inne på tidigare?
 
Holländska avelsförbundet tyckte att han rörde sig synnerligen väl, på alla sätt. Jag tycker att det är ett ganska starkt betyg. Rörelse genom ryggen är givetvis bara en parameter, men det är en viktig förutsättning och något som SO saknar, enligt mig. Han är för stel och har svagt påskjut.
Kan du få fram poängen på SO
 
Ja, det är jättekonstigt att förvänta sig något annat. Har någon gjort det? vem har gett hästen skit, som du var inne på tidigare?
Det räcker med att läsa avelstrådarna här inne, SO har varit ganska flitigt diskuterad genom åren men även på andra ställen har jag läst en del åsikter om honom. Nu kom tråden att hamna om en specifik hingst och det var nog inte riktigt tanken så jag lämnar ämnet därhän.
 

Liknande trådar

Avel Idag drar första Unghästtesten igång, och jag tänkte att i den här tråden kunde vi diskutera resultat ur ett allmänintresse, alltså...
Svar
15
· Visningar
4 296
Senast: ranunkel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp