Tredelat/rakt gagbett?

Wysiwyg

Trådstartare
Jag söker med ljus och lykta efter ett helst rakt men annars ett tredelat gagbett som ska vara runt 12 mm tjockt och INTE ett gummibett! Hittar dom ingenstans :( Men nånstans måste det ju finnas, till ett rimligt pris, med tanke på hur många varianter det finns av andra bett!

Någon som har ett förslag? :)

Sv: Tredelat/rakt gagbett?

Hittar du ett rakt i storlek 11.5 cm så hojta till....jag har sökt ett sådant i snart 3 år... ;)

Egentligen har jag gett upp, men ifall jag hittar ett som är i rätt storlek så kommer jag att be sambon att svetsa ihop det i mitten så det blir rakt...

Har gjort det med andra bett och det fungerar....

Åh, ska du ha konstig storlek också?

Jag har köpt ett tvådelat. Eftersom jag ändå oftast bara rider med en tygel så kommer bettet ändå inte att slå i gommen. Har funkat utmärkt.

Jasså, var det SÅÅ du menade...
Så har jag det också ;)

Men nu ska ni få höra...min sambo kom hem ikväll och hade med hjälp av svetsen och några ovala metallringar tillverkat ett gagbett precis som jag vill ha det !!!

Han svetsade på dom ovala metallringarna på utsidan mitt för varandra på bettringarna.

Så det är bara för mej att trä igenom gagsidstyckena, och VIPS har jag ett rakt gag i rätt storlek som dessutom är i MÄSSING :D :D :D

Ååh där ger jag upp hoppet helt :( Jag ska bara rida hästen jag behöver gaget till denna sommar och eventuellt till hösten också.. Så jag har inte tid att vänta i 3 år :cool:

Så det är bara vanliga ringar påsvetsade på utsidan av ett vantligt bett? :idea: Då kanske jag kan be min kära bror att fixa till ett rakt, vanligt bett till ett gag :) Tack för iden! :banana:

Det är avlånga ringar från någon kedja av något slag...

Du kan även trä vanliga sidstycken igen dom och tyglarna, så har du samma effekt som Mylerbetten med integrerade öglor...fast till en bråkdel av priset ;)

Och vad ska de Mylerbetten vara bra till? Är det någon slags mini-gagfunktion? Är inte så jättehemma på lite mer "moderna" bett :angel:

Du får en viss hävstångsverkan när du sätter sidstycken och tyglarna i dessa öglor...

Så jag har ett sådant hemmagjort bett till min förra Dame.
För en Kimblewick var liiite för skarp och ett vanligt tränsbett var oftsat lite för "snällt".
Så jag tog ett bett med samma mundel som hennes Kimblewick och så löddes det på öglor på bettringarna och det blev rask hennes favoritbett...

Vilket tyg av GAG pratar vi om??. Dutch gag finns i tredelat och jag har även sett ngt american gag som varit tredelat

En lite förklaring till dom som inte vet så kallar i i detta land, av någon outgrundlig anledning som jag ej fått någon vettig förklaring på, Dutch gag för Pessoabett.....

American gag kallas också för Hissbett...

Okay :) Jag tror dock att det skulle vara lite för "snällt" för hästen jag rider nu - hon är fruktansvärt stark (olydig), och jag gör mitt bästa för att "försöka få till henne i munnen" (få henne samarbetsvillig). MÅSTE dock ha ngt starkare än tränsbett i skogen, för hennes, min och andras säkerhet.

Vad menar du när du tog mundelen till ett kimblewick? Allltså ett mundel från ett jaktkandar? :crazy:

Jag menade att jag hade ett rakt tränsbett med port och eftersom det var en mundel som hon gillade oavsett om det var kort skänkel = Kimblewick eller lång skänkel = Pelham....

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 786
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 7 8 9
Svar
168
· Visningar
21 622
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje... 2
Svar
22
· Visningar
4 121
Senast: Hazel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 467
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka