TREDJE Vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Tack FrittePower och Hannapirat.

Tyvärrv var det så att alla hundar som påminner om akitor vilket är väldigt många eller svarta hundar och hundar med svansen rätt upp som amstaff rottis mn.m. var farliga och det inkluderar ju stort settt alla hundar.

Det jag började att träna bort hennes utfall med var ju skvallerträning, började fungera rätt så bra, bara lite protester på slutet men man kunde gå förbi utan att hon gjorde utfall men kunde morra lite.

Men sedan så kom ju Viper och måste man försvara flocken så det blev ett litet bakslag där, så då blev det att sitta ner vid hundmöten och hålla koll på mig.

Men sista månaderna är det mera beroende på vilken hund vi möter, om det går att gå förbi eller att sitta ner vid hundmöten. Ser hon att den mötande hunden inte stirrar eller "spänner upp sig", så kan man gå riktigt lugnt förbi idag, och för ett par dagar sedan gick vi ca 20 meter bakom en akita en bra stund utan att hon gjorde utfall eller morrade, så det är ju på gång.:bump:

Men sista månaderna är det mera beroende på vilken hund vi möter, om det går att gå förbi eller att sitta ner vid hundmöten. Ser hon att den mötande hunden inte stirrar eller "spänner upp sig", så kan man gå riktigt lugnt förbi idag, och för ett par dagar sedan gick vi ca 20 meter bakom en akita en bra stund utan att hon gjorde utfall eller morrade, så det är ju på gång.:bump:

Åh vad härligt! :D

Min Zala har varit jättejobbig vid hundmöten, för att hon varit osäker och tänkt "anfall är bästa försvar". (En gång råkade hon komma lös och sprang först fram till andra hunden, skällde en gång och stack sedan för att gömma sig bakom mig :p)

Det var så illa att hon blev "skogstokig" bara vi såg en liiiiten hund låångt borta. Idag är det som för dig, att om man möter lugna hundar så håller Zala sig lugn. Större hundar är för oss jobbigare än små hundar, de är väl farligare i hennes ögon eller så, men, för någon vecka sedan kunde vi under samma promenad gå förbi TVÅ stora grand danoiser (vid olika tillfällen) som båda tittade på oss och Zala var helt lugn. Så det går framåt här med, och åh, det är en underbar känsla :D

En inte så ny bild, men våra hundar matchar i sin issue med en viss, obstinat kroppsdel :angel: :D

DSC01857.jpg

Edit: dock så tror jag att din hunds obstinata kroppsdel kommer hänga med sin högre like. Min är förmodligen utom allt hopp!

Jag har sagt det förut, men jag älskar min hunds obstinata öron!:D
(tycker obstinata kroppsdelar är=charmig personlighet:p)
Enda nackdelen är om man ska ställa ut...då står hennes öron rakt upp eftersom hon är lite på tårna.
Hoppas CC öron skärper sig när ni ska in i ringen:)

Visst är det charmigt, men jag är lite orolig för utställningen. Uppfödaren har gett mig tips på hur man kan hålla ner örat när han är uppställd, men när han travar så får jag helt enkelt hoppas att han håller bak de små lapparna.

Innebar det avdrag i ringen för er? Det är verkligen inte hela världen om så vore fallet, men ny som jag är i ämnet så är det intressant att veta hur de ser på obstinata kroppsdelar :D

På colliesar trycker de in ett tuggat tuggummi i örsnibbenså det tippar lagom:D Givetvis tas det bort innan utställning, men som valpar och/eller unghundar görs det så örat sen stannar i rätt läga, så att säga:D

Vi har bara ställt upp i valpklass än så länge och då har dom nog mycket mer förståelse för knasiga öron...men jag har faktiskt ingen aning om man får avdrag på det sen. Jag bryr mig som sagt inte om min hunds öron då det inte innebär att hon kan få ont någonstans, om du förstår vad jag menar.
Men jag är ingen utställnings människa heller:)
Berätta vad du får reda på, och vi hejjar på dig och CC i ringen!

Många raser tejpar man väl öronen på med? Om dom inte viker sig när dom ska, typ. Typiskt sånt där knep som "alla" gör men ingen pratar om.

Många raser tejpar man väl öronen på med? Om dom inte viker sig när dom ska, typ. Typiskt sånt där knep som "alla" gör men ingen pratar om.

Precis. Tejpar, tuggummi/häftmassa och lite allt möjligt. Finns tusen knep för öron. Själv är jag emot allt som innebär att man döljer fel hos hundar. Nu är ju öron ingen "stor sak" men att hela tiden dölja fel gynnar inte aveln och det känns för mig bara fel att fuska sig till något man (hunden) inte har.

AAAH! Nu blir jag avundsjuk! Här har vi grått, grått, grått. Snön är visserligen vit och det snöar, men fy vad tråkigt det är ändå. SMHI lovar sol imorgon och på måndag... jag hopppas det blir så.

Det verkar finnas en uppsjö med tips och trix för att vika ner öronflikar, men här håller jag med Red_Chili; man borde ändå inte avla vidare på det som inte är rasstandard och att fuska inte för aveln och rasen vidare. Visst finns det viktigare saker än öronens upprätt- eller icke-upprättstående, men jag vill inte fippla med dem trots att jag hellre såg att de låg ner så utställningsdomarna kan fokusera på viktigare saker. I mina ögon är han världens vackraste ändå, såklart :D

Senast ändrad:

Vilken underbart vacker färg!:love: Och jättefina foton och kalasväder på det! En vinthund i frihet får ens hjärta att smälta!!:love:

grattis till era framsteg vid hundmöten! Det är kämpigt eftersom det är en sak som måste ta sin tid.

Jag är lite nervig själv vid hundmöten och det smittar av sig på hundar jag har i koppel;) Så jag jobbar ju nu med mig själv, min hund försvarar gärna sin matte! Men när jag är lugn är han lugn så han hänger med på stan, marknader och annat. Men jag måste verkligen skärpa mig och träna vidare!
Så har ni tips på träning av den tvåbenta varelsen som hänger i kopplet så hör av er:angel:

Föressten ett tips är att passa på att bygga snötunnlar och grottor i alla snöhögar nu! perfekt träning för hundarna! Och själv får man en chans att vara barn pånytt:angel:

Föressten ett tips är att passa på att bygga snötunnlar och grottor i alla snöhögar nu! perfekt träning för hundarna! Och själv får man en chans att vara barn pånytt:angel:

En granne till mig har byggt en snögrotta på sin tomt. Wahidah skulle få prova den, meeen hon hoppade upp PÅ den istället. Hon ÄLSKAR snödrivor och ska upp på allihop, hela tiden, helt vild blir hon!

Åh, ni, Titta! :D :love:

Den här damen fyller 13 år idag!
18839_104127809615502_100000548491758_111341_39246_n.jpg

Det är alltså Zalas mamma, som bor i Danmark och tydligen mår finfint fortfarande :love:

Idéfix vill också gärna klättra upp på snöhögarna, men när jag kröp in så gick han efter in i grottan:D Och så kan man kasta in lite godis och leksaker så det blir extra skojigt vistas under snön.

Vilken fin dam som fyller 13år! Du borde dra dit och ta ett '3-generationers-foto'!

Jag får prova något sådant :D

Det finns småplaner på att fixa rabiesvaccin till mina damer och därefter ha kennelträff. Då skulle det bli Zalas mor, Zala + minst 2 systrar + systerdotter, Wahidah + Zalas barnbarn. OM det blir av, då LOVAR jag ett stoort släktfoto :D

Åh vad duktiga ni är!!!!!
Så fint att se en vintis göra saker folk inte förväntar sig av dem:laugh:

Här hemma har vi det inte lika roligt. Miiko har fått en allergisk reaktion mot någonting(kanske fodret), hon har stora röda bulor i hela ansiktet:(
Och jag som hoppades på att hon kanske skulle få bli mamma en vacker dag:cry:
Jag ska prata med en vet, sen får vi vänta och se...är inte så peppad på att ha en till allergi hund! Min Yoshi var allergiker och det var både dyrt och jobbigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 260
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 949
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 623
Senast: alazzi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
8 087
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka