TREDJE Vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Gaah snart får jag gråa hår!

Glimma satte i sig choklad igår kväll :devil: Jag satt ute i köket och såg på film, och på den timmen hon var själv så hade hon roffat åt sig 100g blandade praliner (dom låg i en låda, men lådan ovanför den var öppen så hon kom åt att ta dom 'bakvägen').

Ringde Ultuna, och tydligen var det lite över gränsen för vad som kan vara giftigt och iom hennes hjärtfel så dom tyckte vi skulle komma in. Så vi knallade ner (tar typ 3min att gå), hon fick kräkmedel - inget hände. Mer kräkmedel - ingenting. Så då matade dom henne med aktivt kol. Hon såg inte helt nöjd ut :D. Sen fick vi gå hem. 3000kr fattigare. Och hon hade inte ens vett att få symptom. Suck.

Åh just det, hon fick vätskedrivande också, så hon har kissat inne två gånger inatt. Kul kul.

Men visst ska du ha en whippet Lilljessicah! :D Livet är en dans på rosor med en whippe i huset :angel:

Men åh, stackars din plånbok. :(

Angående whippet. Jag blir såå kluven. Jag hade mer än gärna haft en whippa som komplement till mina ferraris, och mitt hjärta blöder verkligen för de vanvårdade hundarna som blivit omhändertagna.

Men en annan sida av mig drar mig i örat och börjar noggrant försöka få en insikt i olika linjer och få ett hum om skillnader i temperament osv. I'm confused.

+ Melli
Behöver inte vara så långt upp i norrland ju, hälsingland är väl fint? I värsta fall kan jag tänka mig göteborg också ;)

Göteborg kan jag tänka mig, hälsingland är säkert fint, men det är alltför nära polarcirkeln ;)

Onödigt med chokladtjuveri men skönt att hon hade en chokladskyddsängel med sig.

kl.

Fruktansvärt med whippethundarna. Jag hade gärna tagit mig an ett par stycken, men jag får bara inse att ekonomin inte helt tillåter en hund till. Tusan, tusan!!!

Lilljessicah - ta en, ta två! Du kommer inte att ångra dig :D

Donnie är underbar, men huvva så mycket snö det är däruppe. Jag kanske bjuder på lite bilder på en whippetträff i vårens tecken sen, bara jag får upp bilderna :)

Vet du vad jag är mest rädd för? Att jag är så insnöad på lyhörda vallhundar och retrievers att jag inte är lika uppmärksam och det händer något. :eek: Låter ju helt sjukt, men jag är så nojig efter alla whippetar som jag hört blivit överkörda.

Men jag viiiiiiiiiill!:laugh:

Tro mig, man vänjer sig snabbt och lär sig vara tokuppmärksam på massor som "vanligt folk" inte tänker på ;)

Tro mig, man vänjer sig snabbt och lär sig vara tokuppmärksam på massor som "vanligt folk" inte tänker på ;)

Det där är faktiskt rätt coolt, har hänt många gånger att folk har sagt 'hur fan kunde du se den??' när jag kopplat upp glimma för att jag sett en rådjursrumpa i skogen eller en hund lite längre bort. Man får verkligen blick för det där när man har vinthund :)

Visst är det! Jag har pratat om sådant många gånger med vänner och bekanta. Flera vinthundsägare berättar om tillfällen då de varit med någon som inte märkt att det stått vilda djur "precis bredvid dem" och massor av icke-vinthundsägare har undrat hur f*n jag kan lägga märke till alla smådetaljer överallt hela tiden. :D

Olydiga lilla vinthund! och stackars, stackars plånboken:(

kl

Fick svar från ordförande i Whippetklubben angående alla hundarna.
Det var visst jättemånga som hört av sig, bra! och lite nervöst för min del då:o

Hon sa i alla fall att hon skulle höra av sig så fort dom visste någonting mer om hundarna, men djurskydds ärenden kan ju dra ut på tiden...
Dom borde i alla fall få mer info i morgon. Återkommer när jag hör någe nytt!

Okej. Ja jag kan tänka mig att det blir som för oss vanliga dödliga om hunden har en thing för något. :D
Men då kommer nästa fråga, vart vänder jag mig för att få ett bra hum om olika linjer och dess särdrag, hälsa och temperament?

Okej. Ja jag kan tänka mig att det blir som för oss vanliga dödliga om hunden har en thing för något. :D
Men då kommer nästa fråga, vart vänder jag mig för att få ett bra hum om olika linjer och dess särdrag, hälsa och temperament?

Det som är så bra med whippar är att dom är så friska! Man behöver helt enkelt inte "leta" efter friska linjer, dom finns överalt! (rätta mig om jag har fel).
Jag har inte hittat några linjer som jag tycker har dåligt eller vekare temperament...än:angel:
Det du däremot kan leta efter är om det är utställnings whippar, bruks whippar eller LC whippar du är ute efter. Det finns ingen officiell delning, men olika uppfödare lägger tyngdpunkt på olika saker, typ LC.

Jag kan PM`a lite uppfödar tipps om du vill. Annars kan du ju spana på whippetklubbens års redovisning över mest vinstrikaste hund, kanske kan ge en liten vägledning i alla fall.

Happy hunting:bump:

kl

ALLA Kolla in Nakenfis tråden!
Tog så många kort på flickorna idag att det var tvunget att bli en egen tråd av ett:)

Nu har inte jag någon jätte-erfarenhet av whippet, men som Hannapirat säger så är whippen en så frisk ras att man inte behöver leta friska linjer. Det finns lite typvariation i exteriören hos whippar, så är du kräsen, kolla runt bland lite olika och jämför så gott det går på bilder.
Vad jag vet så finns det vissa uppfödare som vill ha lite mer "terrierskärpa" hos sina whippar, och andra som vill ha dem så milda och snälla det bara går. Men bara genom att prata med en uppfödare och checka av så att den har samma syn på hur en hund ska vara som man själv har borde ju göra att man får koll på det.

En ny uppställningsbild på Donnie!

Vi tränar och tränar på det här med att ställa upp, på söndag är det dags för utställning och jag har redan ångest! :eek:

Åh, han blir ju bara finare och finare för varje bild man får se :love:
Du behöver inte vara nervös inför utställningen.
Ta dig in i ringen på rätt plats i ledet, stå där domaren säger åt dig att stå, spring när domaren säger att ni ska springa, stå still igen, gå ut. KLART!
Går han som junior eller unghund? Är han unghund så har du ju iaf juniorerna före dig och kan därför titta på dem för att få lite koll på hur det är i ringen den dagen.
Lova att berätta hur det gick sedan :D

Ja det borde ju inte vara några problem. Men jag blir så nervös att jag ska göra fel eller inte kunna visa upp hans bästa sida. Och även om det skulle gå dåligt så kommer det ju fler utställningar, men endå får jag sån ångest!:eek:
Han går som junior (tror jag?), men om jag fattade det rätt så visas inte whipparna först så jag hinner kika på de andra raserna iaf! :laugh:Thank god:angel:

Hur gammal är han? mellan 9-15 månader är det juniorklass, mellan 15 och 24 månader är det unghundsklass.

En hund har inte så många bra sidor att det går att visa en snygg hund som jätteful, tro mig ;) Det borde alltså bara gå mer eller mindre bra, och så länge ordet "bra" finns med i beskrivningen för hur det går så spelar väl resten inte så stor roll :D Ta det lugnt, det är bara en utställning, utställningar är verkligen inte hela världen och troligtvis är det inte hur du visar hunden som kommer avgöra placeringen, utan helt enkelt om domaren gillar den typ av whipp som Donnie är, eller om domaren gillar en helt annan typ. Det märker du :)

:)
Jamen just ja:idea: Han går ju fortf. som valp! Han är ca 8,5 månad då!:)
Ja det förstås! Ja då kan jag ju känna mig lite lugnare!:o:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 268
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 950
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 654
Senast: alazzi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
8 088
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka