TREDJE Vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Hon kommer att klara livet!

Hon är mycket mer stabil idag. Hon har stått upp och hon äter. Hennes sår är fräscha och hon är lugn, inte stressad. Luften som läcker från lungorna har minskat betydligt och blodtrycket är stabilt.
Imorgon eftermiddag ska ortopeden titta på henne, hon ska då sövas men vet tror att det inte är någon fara, men helt säker kan man ju aldrig vara.

För första gången sedan det hände känner jag mig relativt lugn. Jag tror på henne. Hon kämpar för allt vad hon är värd och hon är stark.
Jag kommer inte avliva henne utan att ha testat alla alternativ för hennes ben.

Jag har pratat med flera som berättar om sina hundar som blivit påkörda och klarat sig med en amputation. Hundarna har fått gnistan tillbaka och kunnat leka och springa, och som flera har sagt, bättre ett bakben än ett framben.

Det kommer att ta tid och det kommer att kosta, men jag tror på framtiden!

Jag är så glad för ert fina stöd och har ni berättelser om liknande fall så tveka inte att berätta, oavsett om det är negativt!

Jag håller er uppdaterade!

DSC_0172.jpg

USCH så tråkigt att höra att Miiko blivit skadad. Det är nog alla hundägares värsta mardröm. Men som jag ser här i tråden så verkar hon vilja leva och har kämpat sig igenom några dagar. Hoppas nu bara att ortopeden gör ett jättejobb och hittar en lösning som fungerar både för Miiko och för dig. Det allra bästa vore väl om det går att reparera utan steloperation eller amputation, jag och tjejerna håller tummarna för det alternativet!

Vad skönt att höra!!:)
Visar hon denna kämparglöd är det ju verkligen meningen att hon ska få leva :bow: Hoppas ortopeden kan komma med ngt bra i morgon, och jag tycker inte du ska va rädd för en amputation om det nu blir så, hon är nätt och atletisk så det fixar hon, men bra rehab.

Här hemma hålls alla tummar, tår och tassar för att din fina Mikko ska bli frisk igen :bump:

Krya på er/Mikko!!!!

Vilka underbara nyheter att hon får fortsätta sitt unga liv och att hon verkar gladare. Jättevacker bild på tösen!

Jag kom på att "min" uppfödare har en whippet som saknar ett framben. Jag har inte förhört mig om honom så noga, men han är glad, pigg och glatt levande.

Hejja Miiko :bump:

:bump:Min bebbe kan gå ut och kissa själv!:banana:

Ska försöka sova inatt eftersom vet säger att hon för första gången inte är orolig över Miikos tillstånd:D Så nu får vi bara vänta och se vad ortopeden kan göra för min lilla älskling!

Tack för allt stöd kärt vinthundsfolk!

ÅH! Fan vad otroligt jäkla fantastiskt! :love::bump::bump::bump:
HEJA MIIKO!

Lova mig att pussa henne från mig när du träffar henne nästa gång!
Nu hålls tummar och tassar här hemma för att ortopeden ska säga att allt ser mycket bättre ut än väntat och att allt kommer bli bra! :banana:

ÅH! Fan vad otroligt jäkla fantastiskt! :love::bump::bump::bump:
HEJA MIIKO!

Lova mig att pussa henne från mig när du träffar henne nästa gång!
Nu hålls tummar och tassar här hemma för att ortopeden ska säga att allt ser mycket bättre ut än väntat och att allt kommer bli bra! :banana:

------------

Tillägg:
Nu har jag pratat med en god vän (även hon salukiägare) till mig som är utbildad veterinär.
Hon sa att hon i alla fall skulle undvika amputation, eftersom det är stor risk att hunden får förslitningsskador pga snedbelastning. Visserligen är whippet en liten och lätt ras, men ändå. Min vän skulle hellre avliva än amputera säger hon.

Ang steloperation så sa hon att det i så fall är bättre. Då får man en hund som visserligen rör sig lite lustigt, men snedbelastningen blir mindre och risken för förslitningsskador lär minska.

Hon säger även att många inte alls ser något fel i att amputera, men hon själv skulle inte göra det om hennes hundar skadade sig så illa att det var ett alternativ.

På ett sätt håller jag med. Men då whippet som sagt är en lätt och liten ras så skulle nog jag, personligen, beroende på om hunden skulle klara det som sagt, nog amputera och acceptera en lite kortare livslängd. Men jag har aldrig mött en stelopererad hund så jag vet inte hur den använder det stela benet.

Jag är egentligen emot amputation och sådant just pga snedbelastning osv. Men det är också skillnad på en whippet och en leonberger i tyngd.

Nää, jag har nog ingen åsikt värd att lyssna på faktiskt :P

Weei Heja fina Miiko !
Blir så glad för eran skull att ni antagligen får fortsätta eran väg tillsammans.

Det R_C's veterinärvän skriver låter vettigt angående förslitningar. För visst kan det komma tids nog (tur hon är en whipp, jag tror det kan funka bra ändå) men ett stelopererat ben kanske inte skulle störa så mycket? Jag inbillar mig att dem kanske lyfter benet/låter det släpa OM det skulle vara ivägen när dem springer:D För springa lär hon ju vilja en dag. Håller tummarna för er, och det går bra idag Fredag!

Senast ändrad:

Jag tycker det är lite synd att säga så, hellre avliva...:(
Har träffat på säkert tiotal hundar regelbundet med amputerade ben, som alla mår kanon. Vistt kasn det bli förslitningsskador, men risken är mindre än för människor då visar när de får ont och vi ägare tar hand om "skadan". Vi människor istället, kör ofta på ändå.

Är hunden pigg och visar livsgnista så som Mikko gör tycker jag att man inte ska avliva (min åsikt i detta fallet, sen hur jag valt om det varit min hund e svårt att säga)

Blir det amputation så e det klart att hunden får förslitningskador, så där gäller det att man "håller efter" ordentligt och ger hunden bra rehab träning hela livet, låter den gå på sjukgymnastik, kiropraktiker, simma osv.

Men även om man stelop. så kan även hunden där får felbelastnings "skador" i kroppen, så blir det en stelop. så är det viktigt oxå att i jämna mellanrum gå o simma/ kiropraktik osv. för att ha koll på HUR mkt hunden påvekas av detta, och för att försöka bearbeta ev. felbelastningar i tid......(förstår mig rätt)

Jobbar på vet.klinik där min chef är kiropraktiker o jag har sett en del på både hästar & hundar, men MKT kan man hjälpa hunden med om den går o sned belastar sig..... Så att dem iaf kan leva bra liv... :laugh:

Jag hoppas iaf att Mikkos ortoped i dag säger att detta kommer läka så bra av sig själva o bli i princip återställd helt......:bow:

Hör av dig Hannapirat när du vet ngn nytt!
Här fortsätter vi hålla tummar, tår & tassar!!!

Nu har jag fått veta att en vän till Wahidahs uppfödare hade en hund som fick amputera ett framben och den levde många år på tre ben.

Jag har även en bekant som föder upp whippet (Uppfödaren till Cc och Khaki :D) som har en trebent whipp. Den fyller tydligen 13 år i januari och jag har hennes telnr nu så att jag kan ringa och prata med henne om hur det är med trebent hund.

Med andra ord verkar det ju gå rätt bra ändå för de som blir trebenta. Jag har skickat iväg ett sms till Hanna nu och hoppas på positiva uppdateringar om Miiko :)

Lite nyheter om Miiko!

Läget är stabilt nu. Det är faktiskt lite prat om att hon ska kunna komma hem efter helgen också! :bump: Ortopeden tittar på henne vid kl 13 och sedan får vi se vad som händer med benet.

Vad härligt att höra!
Så skönt att hon får komma hem snart!!

Heja Miiko och Hanna!:bump:
Vilken tapper kämpe du har!:love:

Hannapirat:

Gud vad glad jag blev att kika in här igen och se att läget är stabilare! :bump:
Fortsätter att hålla tummarna och hoppas på det bästa! Så härligt att din fina tjej visar sådan livsglädje! :)

Gud så skönt att det går åt rätt håll!! :bump::banana::bump::banana::bump:

Håller tummar och tassar för att ortopeden säger positiva saker nu!!

Jag har ännu bättre nyheter!

Ortopeden har tittat på henne nu idag. Han sa att han var imponerad över hennes läkekött:o och att röntgenbilderna visar på en fraktur nedanför hasen. Det är många små lösa benbitar, men han sa att man ändå ska ge det lite tid och se om hon kan få det till att börja läka självt!
Om det inte fungerar kan man garanterat stelbensoperera( det trodde dom inte först att det skulle gå). Så hon kommer nog få ha kvar sitt fina ben!
Alla andra värden hon har är helt ok, lite dåligt på levern, men det tror dom är från chocken och alltså ingenting annat som är sönder. Lungorna är också bättre. Hon äter med god aptit.
Ett stort plus är dessutom att kostnaderna fortfarande täcks av försäkringen, så jag behöver inte ha någon penga panik riktigt än:)

Åkte förbi med mer mat idag och gav dom en stor fruktskål, för jag tycker att dom är så himla duktiga på södra och dom har verkligen behandlat mig å Miiko kanon bra!

Tack igen alla för stödet! Det behövs verkligen!

Och som R_C sa; Hon kanske får komma hem på måndag:bump:

ÅH vad otroligt superjättefantastiskt! :love::bump::bump: Helt otroligt hur mycket de kan klara, de där otroliga hundarna...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 268
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 950
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 644
Senast: alazzi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
8 087
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka