TREDJE Vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Zoria pausar lite från lek:
DSC05076.jpg

Så söt hon är din lilltjej! Jag vill också ha en valp...

Jag förstår det, det är verkligen alldeles underbart. :love: Hon är så himla snäll med. Nu när jag ligger i halsfluss och feber så ligger hon snällt och sover och myser med mig hela dagarna. På kvällarna får hon busa av sig med hjälp av min roomie. Men jag trodde faktiskt det skulle bli värre för henne att jag knappt tar mig ur sängen och dessutom inte kan prata alls,men hon anpassar sig verkligen. Mysiga älskade lilla unge. :love:

Här kommer lite dagsfärska bilder från oss. Svårt att tänka sig att vi befinner oss i skåne... Å andra sidan kallas området här för "skånes sibirien" ;)

tyvärr ganska dåliga bilder, men men

Frey försöker ta sig fram:
DSCF5063.jpg

Frey pulsar vidare:
DSCF5075.jpg

Zing inväntar en attack:
DSCF5080.jpg

Frey njuter lite:
DSCF5083.jpg

Det är djupt på sina ställen:
DSCF5086.jpg

Frey rullar lite till:
DSCF5097.jpg

//Flo

Åååh + svordomar att jag inte har råd och dessutom ligger i halsfluss. Vi hade så himla gärna varit där nu ju. Det ser jättehärligt ut!

Vad mysigt!

Här i sthlm är det också helt underbart ute!
Snö är nog det roligaste by far som Miiko varit med om:D
Försökte mig på lite kvälls fotograferande, men jag har inte lärt mig tekniken på nya kameran än så kvaliteten blev inge vidare:(
Ni får se i alla fall;
Bild331.jpg

Bild334.jpg

Bild371.jpg

Bild379.jpg

Bild390.jpg

POSE!

Härligt med alla affe bilder!

Det är jättemysigt! Så skönt att bara kunna släppa ut hundarna, låta de rusa lite för att sen komma in och tina sig framför brasan.
Och du, det är bara att komma ner när du vill och kan! Plats finns och vi tar mer än gärna emot lite trevligt besök :love:

Tyvärr har vi ju ingen el-värme så när kaminerna slocknar blir det jävligt kallt, det är inte lika mysigt.
Och när hundarna tinat sig så har vi en halv insjö på golvet, det är inte heller lika mysigt :-P

Sen jag tog bilderna i inlägget ovan har vi fått fem-tio cm mer snö och det fortsätter falla. Spännande att se var detta slutar. För några år sedan fick de använda bandvagnar för att få ut folk från byn.

//Flo

Oh, det är nog inte ofta man gör det. När jag går till veterinären säger dom alltid att det sällan dom får äran att träffa afghaner. Än mindre afghanvalpar. :p Vet inte riktigt vart alla hennes syskon håller hus, men kanske. :p

Jag var inte på hemmaplan utan i Piteå på deras klinik. Möttes av en större gråaktig afghan och en mindre svart valpis med något vitt där fram när vi kom in genom dörren. :laugh:

Om det nu är den där så är det en liten kille från Örebro som faktiskt flyttat uppöver. Son till Kid Sox, som väl de flesta afghanmänniskor nu känner till.

*kl*

Spinner vidare på det här med att ha en vs två hundar. :angel:

Ni unga människor (nu tänker jag på er som kanske pluggar fortfarande och inte har ett superstadgat 'jag-har-mitt-jobb-och-mitt-hus-och-här-ska-jag-bo-tills-jag-är-hundra'-liv, om ni förstår vad jag menar :)) som har två hundar, hur tänkte ni när ni skaffade nr 2? Varför skaffade ni en till?
Funderar mycket på det här med att det blir svårare att hitta hundvakt, att kunna resa bort spontant, att ta med hundarna hem till andra osv. Känner ni att ni har valt bort en del saker för att ha hund? Eller kanske snarare, känner ni att ni får välja bort mer/blir mer begränsade för att ni har flera hundar?

Som igår var jag på fest hos en vän och hade då Glim med mig, det hade ju varit betydligt svårare om jag hade haft två hundar. Å andra sidan kanske det hade varit lättare att lämna henne ensam om jag visste att hon hade en kompis?

Berätta vad ni tycker är fördelarna resp. nackdelarna med att ha två hundar ist för en!

Jag pluggar ju och har minst 1,5 år kvar, kanske mer för jag vill läsa vidare. Jag har verkligen ingenting spikat och klart i mitt liv mer än att jag vill arbeta med människor och använda hund som redskap. Nu bor jag ju i en etta med min sambo, fast sambon jobbar i sthlm så han är tillfälligt utbytt mot min bästa vän. I Januari flyttar jag och hundarna upp till sthlm och till hösten flyttar vi ner hit igen - trooor jag.

När jag skaffade Cerberus så gjorde jag det av flera anledningar. Dels så började jag plugga vilket gav frihet att läsa hemma och ha valpis, dels behövde jag hjälp att hålla mig uppe över ytan så att säga, dels hade jag längtat efter en egen afghan så sjukt länge och dels var det föräldrar som jag verkligen ville ha valp efter.

Nu när jag skaffade Zoria var det mest att jag vill ha en till afghan. Jag hade tänkt ta en till sommaren då min praktik är klar om min uppfödare skulle ha nån kull då, men när jag pratade med min uppfödare så sade hon att hon hade valp åt mig redan nu om jag ville. Hon valde ut de två hon trodde passade mig bäst och som var "finast" och så fick jag välja vilken jag ville ha.

Nu ska jag ut på fraktik i januari till juni. Heltid. Men jag tänkte att va fan, allt löser sig. Och så tänker jag i princip alltid. Jag lever här och nu och allting löser sig. Men! Jag tänker ändå igenom och ser till så jag har nödlösningar. Jag har t.ex. möjlighet att lämna hundarna hos min uppfödare i veckorna om jag vill. Nu undviker jag helst det, jag vill helst ha dagmatte så jag får hem dom på kvällarna. Men jag vet att jag har en nödlösning. Och för enstaka hundpassningstillfällen vet jag att jag har folk både i sthlm och gbg som ställer upp. Som mina bröder, Red_Chili här på buke, lite andra vinthundsmänniskor, min bästis osv osv.

Att resa spontant vet jag inte om jag hade kunnat göra med bara en heller. Jag prioriterar i mitt liv och jag har prioriterat hundar, och just nu har jag inte ekonomi för att resa iväg någonstans. Däremot åker jag till tex sthlm eller så med kort varsel och då följer hundarna bara med. Dom är vana att hänga med på vad jag gör så det är inget problem alls.

Jag tar sällan med mig hundarna hem till annat än hundfolk. Och där är dom alltid välkomna. Ska jag till någon annan så får dom stanna hemma. Båda mina affar är dessutom uppvxna i hundhus med bara andra hundar, så dom bryr sig inte om faktumet att vara ensamma hemma. Har dom en annan hund hos sig så sover dom bara tills jag kommer hem igen. Sedan är ju en av anledningarna till att jag inte tar med dom till hundlösa människor att dom har så mycket päls. Tänk regn + afghan + hem till främmande. Iiiinte kul. ;)

Jag tycker absolut inte att jag offrar någonting. Alls verkligen. Ibland saknar jag att inte ha någon närmre som kan hänga på tillinhägnaden eller träna lite eller så, men jag kör mitt eget race och är tacksam när andra hänger på. Min sambo avgudar mina hundar men han har absolut inget hundintresse. Han följer kanske med på en promenad i veckan, i övrigt sköter jag allt själv. Det är också en sådan sak jag hade tyckt vore roligt, om han ville följa med på lite mer. Som kvällsprommisen t.ex. Men han tränar på elitnivå och lägger ner all sin energi på det intresset, så jag är helt klart nöjd över att han står ut med att ha konstant skräpigt på golvet och afghanhår på kläderna. ;) Och att han står ut med att komma med en afghan i koppel istället för som hans mma-polare som har staffar och amstaffs typ. :D

Men nej, jag saknar ingenting. Utom möjligtvis fler afghaner. Och en golvfön. :D

Oh just ja. Fördelar vs. nackdelar med. *pladdrar i all oändlighet*

Fördelar

• Mera nosgos
  • Hundar som leker med varandra (vintisar har verkligen STORT utbyte av varandra, speciellt lösa)
  • Lättare att lämna ensam (för mig iaf. dom leker ju inte med varandra när jag inte är hemma men dom är lugnare och bara sover.)
  • Jag har två älskade personligheter här hemma
  • Tar efter varandras egenskaper, Zoria går tex suuuperfint i koppel redan.

Nackdelar
  • Dubbelt så dyrt, dubbelt så stor risk för skador osv
  • Risk att trigga varandras jaktinstinkt när dom är lösa
  • Man får byta grepp om kopplet lite oftare så dom inte trasslar
  • Tar mer plats i sängen
  • Tar efter varandras egenskaper. Vinthundsbus x 2 = ännu fler tuggade saker

Jag vet inte. Jag har svårt att komma på något som jag verkligen tycker är en nackdel. Visst kanske det är lite svårare att hitta en hundvakt, men då får jag väl hitta två i värsta fall. Osv. Allt löser sig. :p Och fördelarna och vad hundarna ger mig i övrigt gör det värt allting. T.o.m en massa massa timmar pälsvård och mängder med skräp på golvet hela tiden. :p

Jag undrar varför inte uppfödaren kan tänka sig ta tillbaka hunden om det nu är så otroligt bråttom? :confused: Man blir väldigt nyfiken, minst sagt. Någon som vill ringa och höra sig för? :D En SKK-reggad afghan-valp ska ju gå för långt mer än det där.

Jag har redan spånat i det där. Vill inte dra för mycket här men den kommer inte från en uppfödare i den bemärkelsen. För ett tag sedan var det en hel kull som reades ut som "vackraste julklappen". Först stod det att dom var oreggade, sedan ändrades det till reggade. Denna tycks vara en rest av den kullen. :( Jag är rätt säker på att _alla_ svenska afghanuppfödare skulle ta tillbaka sin valp om det gått snett så tidigt, men om det är den vi tror har det varit en del diskussioner kring det hela. Dom andra tar mellan 10 - 14 tusen för sina. Att rea ut en för 3000 skulle inte komma på frågan.

Det gör lite ont i härtat på mig faktiskt. Jag vill ta varenda afghan som hamnar på blocket så dom ska slippa vandra runt. Tyvärr är det ju nackdelen med en vacker ras, och när folk inte inser att det faktiskt är en del hund och att pälsen faktiskt kräver skötsel så går det snett. Som tur är så händer det ju rätt sällan och afghanen är ju förhållandevis skonad från det hela jämfört med många andra raser. :crazy:

Tack för ett superbra svar! Så härligt att höra att det funkar att köra på devisen 'det löser sig' :D. För lite så tänker jag också, vill man nåt så löser det sig. Det gäller bara att vilja det tillräckligt mycket :D

Frågan är väl eg hur bra det passar in i mitt liv att ha två hundar...bor i korridorsrum på 20 kvadrat (djurtillåten), har pojkvän i Göteborg som jag hälsar på en del, har familj i Sundsvall som jag också åker till (mer det jag tänkte på när jag sa spontant resande, inte utomlands. Det har inte jag heller råd med :p). Längre fram i utbildningen kommer jag behöva ha hundvakt, för då kommer det bli långa dagar. Och det blir dyrare såklart, även om jag har en rätt stor buffert så blir det ju lite tight med två hundar på CSN. Det känns som det vore dumt att skaffa en hund till just nu. Men det gör mig ju inte mindre sugen :cool:

Samtidigt tänker jag att Glim skulle få utbyte av en till vintis. Hon har ju hundkompisar, men ingen vinthund. Och just det där att hon förhoppningsvis tycker att det är mer ok att vara hemma ensam om hon har en hundkompis.

Hur tror ni en grey och en whippe skulle funka ihop? Det är ju som lite skillnad i storlek :p

*kl*

Spinner vidare på det här med att ha en vs två hundar. :angel:

Ni unga människor (nu tänker jag på er som kanske pluggar fortfarande och inte har ett superstadgat 'jag-har-mitt-jobb-och-mitt-hus-och-här-ska-jag-bo-tills-jag-är-hundra'-liv, om ni förstår vad jag menar :)) som har två hundar, hur tänkte ni när ni skaffade nr 2? Varför skaffade ni en till?
Funderar mycket på det här med att det blir svårare att hitta hundvakt, att kunna resa bort spontant, att ta med hundarna hem till andra osv. Känner ni att ni har valt bort en del saker för att ha hund? Eller kanske snarare, känner ni att ni får välja bort mer/blir mer begränsade för att ni har flera hundar?

Som igår var jag på fest hos en vän och hade då Glim med mig, det hade ju varit betydligt svårare om jag hade haft två hundar. Å andra sidan kanske det hade varit lättare att lämna henne ensam om jag visste att hon hade en kompis?

Berätta vad ni tycker är fördelarna resp. nackdelarna med att ha två hundar ist för en!

Jag pluggar och har verkligen inte framtiden klar. Faktum är att jag inte har en aning om hur någonting framöver ska se ut, inte mer än någon månad.

Jag tycker inte att jag behövt anpassa mig mer när jag haft två hundar än jag behövt när jag haft en. Det är för mig inte svårare att åka till vänner eller så med två än med en.

Eftersom jag inte har något intresse alls av att festa, vara på festivaler eller liknande där hundarna inte kan vara med så har jag inte behövt "välja bort" det. Jag är inte heller för att spontanresa någonstans (utom möjligtvis till kenneln :p) så om jag vill någonstans dit hundarna inte kan följa med så har jag tid på mig att hitta hundvakt - och för mig är det inte direkt svårare att hitta hundvakt till två än till en.

Det känns, för mig, tomt med bara en hund, som om det saknas något. Vinthundar är så fina i par och jag förstår knappt hur jag kunde klara mig med bara en förut :D

Men man får väl göra så att man tänker efter. Vad har man för intressen och vad gör man på fritiden? Är något av det sådant som är "mindre hundlämpligt" eller blir trassligare med två hundar än med en? Går det att lösa eller inte? Har man råd med två osv?

Det enda jag inte skulle göra är väl att skaffa tex två varghundar innan jag hade körkort, för det tar sån enorm plats med hundarna om man reser då :p

*KL*

Jag kom på att någon mer här inne kanske är sugen på att gå på handlerträning i Sthlm? :) Saori Wohlin har haft träning vid Berga Naturbruksgymnasium lite då och då under hösten och kommer fortsätta i vår med. :banana: Jag har bara kunnat gå en gång, men nu när jag flyttar upp till Sthlm ska jag allt ta och gå så mycket jag orkar. :D

Än så länge är dessa datum planerade:

17/1 Berga Naturbruksgymnasium 10-11.30
24/1 Tullinge 10-12
14/2 Berga 10-11.30
7/3 Tullinge 10-12
28/3 Berga 10-11.30
11/4 Tullinge 10-12
18/4 Berga 10-11.30
9/5 Tullinge 10-12
22/5 Tullinge 10-12

Kanske är fler från buke som vill öva tänkte jag. Och Saori är jättetrevlig och rar. :p

*KL*

Jag kom på att någon mer här inne kanske är sugen på att gå på handlerträning i Sthlm? :) Saori Wohlin har haft träning vid Berga Naturbruksgymnasium lite då och då under hösten och kommer fortsätta i vår med. :banana: Jag har bara kunnat gå en gång, men nu när jag flyttar upp till Sthlm ska jag allt ta och gå så mycket jag orkar. :D

Än så länge är dessa datum planerade:

17/1 Berga Naturbruksgymnasium 10-11.30
24/1 Tullinge 10-12
14/2 Berga 10-11.30
7/3 Tullinge 10-12
28/3 Berga 10-11.30
11/4 Tullinge 10-12
18/4 Berga 10-11.30
9/5 Tullinge 10-12
22/5 Tullinge 10-12

Kanske är fler från buke som vill öva tänkte jag. Och Saori är jättetrevlig och rar. :p

Låter som något jag och Miiko måste göra. Hon är super bongstyrig så fort en annan hund dyker upp. Men jag kanske ska flytta...
Vart i Tullinge tränar hon?

Hemskt med affe valpen, blir så arg på sådant!

Ang. att ha flera hundar
Så fort allt är klarlagt vart jag ska bo och vad jag ska jobba med dom kommande månaderna så kommer det att komma en eller kanske två greys från HUH till mig:banana:
Läääängtar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 254
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 924
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 590
Senast: alazzi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
8 087
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka