TREDJE Vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Är det förresten nån här i Sthlm med en lite svårfödd hund som vill ha lite Fodax röd? Jag har två säckar över som kräsne Cebbeslebbe vääägrar äta. :cool: Zoria äter det gärna men hon är redan lite rultig så hon får inte det. Vi har gått tillbaka till Nordic igen nu, och jag undrar om Cebbe har nån slags prisavkänning i vad han behagar äta eller ej. ;)

Ge det till HUH!
Dom har nog en del beniga hundar att göda upp...

KL

Dagsfärska bilder, jag som borde plugga!!:D

DSC01856.jpg

DSC01859.jpg

DSC01854.jpg

Gud så underbart! Här utanför är det 2 plusgrader och regn. Hade jag haft dina vidder i närheten hade inte jag heller pluggat! :D

Lite nya bilder på Donnie som blev 8 månader idag!

och så en när han går slalom mellan mina ben:D

Senast ändrad:

vi kan väl ha hundträff där på heden:D Jättefin utsikt!!

NU har jag föressten börjat på igång min video + hittat laddaren. Fann en kasset med något jag spelat in för ett tag sedan och laddat upp lite delar av det. Mer komma skall och nu kan jag börja filma honom i dagsform också!

http://www.youtube.com/watch?v=sBNE9LM8rKk

dessvärre har jag lite ljudproblem hoppas kunna lösa dem:angel:

verkar som det blir lite slow motion av sig självt på mina uppladdningar :p samt vissa klipp är ljuden i förtid vilket låter hemskt så allting kan jag inte ladda upp! (har ingen musik täcka över eländet med)

måste filma lite nya, bättre klipp:p Har laddat upp 3små klipp nu.

Haha, kul med slow motion :D Och jag ska sätta mig och kolla på de andra små klippen! (samt på klippet med slalom, även om det nu, när jag beklagade mig, verkar ha lossnat för lilla fröken W! :eek:)

Jag lyckas förövrigt göra tvärt emot vad jag sagt att jag ska göra.
Mitt lilla löfte till mig själv var: Mindre hund, mer plugg.
Jag har inga kurser att plugga nu (pluggar på distans) och får inte tag på den satans studievägledaren som jag behöver hjälp av. Såå vad gör jag då? Jo, tränar med Wahidah (som nog märks..), kollar mer salukigrejs än någonsin, gör om min blogg till en ren fotoblogg och ska nu börja hjälpa till med salukibladet (salukiringens medlemstidning). Puh.

Jag tror nästan att jag gillar att saker inte riktigt blir som planerade :D Meen det får mig att fundera lite. Många säger ju att man inte ska köpa hund förrän man har framtiden lite klar för sig, att man ska ha "landat i livet" osv för att det ska bli bra. Nu har ju Wahidah visserligen inte fått någon perfekt start på livet pga att jag mådde skit, vi båda blev stressade och hon blev skadad, men, just då var mitt liv planerat och det var enligt planeringen "perfekt" att skaffa valp när jag gjorde det.

Jag börjar mer och mer tycka att planering blir onödigt och dumt. När man blir äldre ska man ju tydligen lära sig att planering är bra och fint, men hur lär man sig det, när man hela tiden får visat för sig att planeringar aldrig håller? Hundarna behöver väl ändå inte påverkas av det på ett negativt sätt?

*kl*

Ja, som ni vet så e jag ju fräls i whippet o hoppas snart någon gång att få bli ägare åt en sån vacker sak :love:

Har ju hela tiden velat ha en tik, men börjar fundera lite på en hane (alla valpbilder jag kollar på är det alltid hanarna jag fastnar för :o )

Många säger till en att hanarna e mer "jämna" och att man kan ju tävla/ va mer i gång med dem alltid iom man slipper löpet.
Sen är väl inte whippetar (vinthundar över lag) så hanhunds "gruffiga" som många andra raser. För jag vill inte ha nån som går o kaxar sig nätt och jämt!!

Så vad säger ni?? Ni som lever med rasen???

När jag skaffade hund var mitt liv inte alls 'planerat och säkert'. Jag kom hem från utlandet och konstaterade att jag hade mycket fritid över och en idé om att skaffa hund hade legat och gnagt ett tag. Sen dess har jag flyttat och flyttat tillbaka, bytt jobb osv. Det har varit tufft imellanåt klara allting själv med heltidsjobb och en motionskrävande hund (när man själv bara vill sova)
Och nu väntar en sommar och en höst där jag har INGEN aning om vart jag ska ta vägen! kanske flytta till norrland eller skåne eller vem vet!? (funderar på utbildning)

Men jag tänker alltid såhär, jag är en djurmänniska och Idéfix är min familj. Jag kommer alltid att anpassa mig så det passar oss båda även om detta innebär att jag måste avstå en del grejer i livet. Men det mesta går att lösa. Planera är för loosers;)

Gör det som känns bäst så blir det bäst:D

Solsken!!! Här ska filmas!!:banana:

Jag lever inte med whippet nu, men har flera vänner som har whippet och på kenneln där jag bott till och från under låång tid har de haft 4 whippar (3 tikar och en hane). Jag har aldrig träffat, eller hört talas om någon som är "hanhundsgruffig" och på "min" kennel bor tikar och hanar tillsammans. Tex så bodde whippethanen (han lever inte längre) med en hane och en tik, visserligen saluki, men ändå.

Att bli påverkad av löp slipper man nog aldrig, oavsett om man har hane eller tik (om man inte kastrerar). Tikar löper normalt sett 6 veckor per år. Under dessa veckor blir många hanhundar som finns i närheten, påverkade. Kanske man har hanhund och bor i samma port/trappuppgång som en löptik? Då finns det risk att ens hane reagerar på det. Vissa tikar har jobbiga löp, men inte alla.

Jag TROR att många gånger som hanhundar kaxar mot andra hanhundar så beror det på ägaren. Det är OTROLIGT vanligt att man vid hundmöte får höra "Är dina hundar hanar?" när man säger "nej" så får man som svar "Åh, vad bra, hade de varit hanar hade min hund blivit sur". (Att de sedan vid det läget befinner sig såpass nära att deras hund nog garanterat klurat ut vad det är för kön på mina hundar tänker inte ägarna på)

Den enda fördelen jag alltid kan se med hanhundar är just det faktum att man alltid kan tävla med dem. Är man bara utställningsintresserad så spelar det ingen roll eftersom man kan ställa ut löptikar, men vill man tävla lure coursing, lydnad, agility eller annat så behöver man ju aldrig tänka på löp om man har hane. Väldig lyx om man är tävlingstokig ;)

Mitt tips:
Leta upp en eller två uppfödare som du tycker verkar vara riktigt bra. Gärna som har lång erfarenhet av hundar. Kontakta uppfödaren/uppfödarna, berätta lite om dig själv och varför du funderar på whippet. Kolla sedan med dem vad de tycker och tänker om rasen, kolla om de tycker att det är någon skillnad på hanhund och tik och även om de har några råd kring vad för whippet du ska köpa.

Alla whippet uppfödare jag varit i kontakt med säger samma sak; det är mycket sällan det blir han gruff.
Överlag så introducerar dom inte en ny hund till flocken, utan hunden släpps in på en gång.
Men självklart finns det individ skillnader, men jag skulle inte vara "orolig" över att ta en hane.
Så, köp, köp, köp!:bump:

Vad fin han är när han hoppar!
Jag avlider lite smått av avund;)

kl

Miiko har inte riktigt hämtat sig helt efter sjukan. Jag tror iof att cortisonkuren påverkar henne en del, för hon är trött och ser villrådig ut lite då och då...
Men det är bara tre dagar kvar av kuren.
Aptiten har börjat komma tillbaka och det är skönt, för så här spingkig har hon aldrig varit.
Det sköna med henne är att hon är så lätthanterlig. Jag får i princip göra vad jag vill, tempa, ge piller, ja allt.
Nu längtar jag till att våren ska komma på riktigt så att vi får börja med LC!

Det du skriver hade jag kunnat skriva själv. Mitt liv och god planering är sällan nämnda i samma andetag. Längtan efter hund har varit så stor att jag är beredd att (faktiskt) planera mitt liv så det blir hundanpassat. Just nu studerar jag och allt fungerar hur bra som helst. Vad framtiden har i sitt sköte får just densamma utvisa, men hundbusen får helt enkelt hänga på vad det än blir.

För övrigt tycker jag att skåne låter som ett alldeles utomordentligt mål för flytt :D Jag har träffat en del snygg borzoier här dessutom ;) Vad vill du plugga?

Jag har ju hanhund och jag ångrar mig inte. Cc är visserligen lite bossig och muppig ibland, men det är bara ljud och inget påhoppande eller bråkande som uppvisas. Tror inte det beror på vilken ras han är, utan att han blivit påhoppad och är lite osäker i mötet med nya hundar.

Cc är tämligen opåverkad av löptikar i området. Inget matvägrande eller gnällande vid dörren. Plus i kanten att man kan tävla alla 52 veckorna på året som sagt.

Du får gärna komma och hälsa på om du är i krokarna btw! Vi har whippetträffar varje söndag i Käglinge :D

Hannapirat: Hoppas fina tjejen repar sig snabbt efter kuren!

Senast ändrad:

För övrigt tycker jag att skåne låter som ett alldeles utomordentligt mål för flytt :D Jag har träffat en del snygg borzoier här dessutom ;)

MEN NÄÄ! Ni ska ju till STOCKHOLM allihop! Det bestämmer jag! :devil: :D
Jag har insett att jag i stort sett aldrig någonsin träffar andra hundar med mina damer. Det kanske blir två hundträffar en månad, sedan dröjer det några månader till nästa hundträff osv. Ganska trist egentligen, framförallt med tanke på att det finns många vinthundar i Sthlm.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 268
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 950
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 652
Senast: alazzi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
8 087
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka