TREDJE Vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Jag vill ge Cerberus fiskolja också men han äter inte då. :mad: Skithund. Tänkte ge det för att få i honom extra energi = extra vikt. :p Vad är det för foder du ska byta till? Jag var iväg och köpte Standardt Extra idag, 3 kg på prov, för att se om mina behagar äta det. Dom får ju fortsätta med Vom og Hundemat men eftersom det är svindyrt och det är bra att ha nåt att tugga på med så tänkte jag prova med Standardt också. Zoria och Kali kan gott äta mer torrfoder, dom är inte lika kinkiga med maten som Cerberus. :D

Jag förstår att han inte äter då! Waha, som ju är extremt matvrak, petade MYCKET i maten första gången jag hade på oljan. Nu äter hon, men lite långsammare än när det är utan olja. Det måste verkligen smaka vidrigt om inte ens hon äter det utan att tveka :p (Zala däremot äter lika glatt oavsett om det är olja på eller inte, men hon är.. knäpp)

Jag har beställt Standart Normal nu :)

Fattar inte varför jag inte skaffat whippet tidigare, känns som om jag verkligen hittat rätt sorts hund för mej.

Då har du säkert 2 eller 3 om ett tag :D
Härligt att det fungerar så bra och att du bestämt dig för att låta honom stanna!

Jag aktiverar mina hundar mycket, men aldrig med nos-aktiviteter. Varken jag eller de ser vad som är så roligt med sådant :angel: Har dock bestämt mig för att testa viltspår med dem, något som lär bli uppskattat. Det känns som om fler och fler med vinthundar provar just det. Jag har även provat personspår och sök, men nja. Sök kändes fullständigt meningslöst (och Wahidah letade bara runt med ögonen) och personspår var visserligen kul för att Zala var duktig, men annars är det ju rätt tråkigt att bara gå där :p

Istället aktiverar jag mina damer med sådant de gillar. Lure coursing och släphareträningar/kapplöpning är underbart. För whippar finns ju även whippetrace. Eftersom du bor uppe i Umeå så har du ju inte allt för jättelångt till Boden/Luleå, där har de LC-träningar ganska ofta och de som brukar ha hand om det är supertrevliga.

Jag tränar även lydnad, tricks och agility med mina damer. Sistnämnda blir det inte så mycket av och jag har inte tillräckligt bra koll på unga odågan när hon är lös för att vi ska kunna träna det ordentligt, men hon älskar det!

Annars håller jag igång genom att jogga med dem, gå långa promenader osv. Och under promenaderna får de ofta hoppa upp på stenar, hoppa över nedfallna träd/grenar osv.

Fördelen med vinthundarna är ju att de inte behöver den mentala träningen på samma sätt som andra hundar, de behöver mest röra på sig. Samtidigt går det ju verkligen att göra ALLT med dem. Jag vet en kvinna som fick ett andrapris i lydnadsklass 3 med sin saluki(!), det finns vinthundar som är viltspårschampions, de som tävlar agility osv.

Jag är inte mycket för det där att hunden ska få hålla på "på egen hand" mer än när den leker och jagar. Annars tränar jag MED hunden, det är lite det som är tjusningen med träning för mig :D Så länge man har flera olika sätt att belöna hunden med och lägger upp plan för hur man ska träna, så finns det nog knappt någon gräns för hur mycket man kan göra. Det är i alla fall den känslan jag har efter lyckade träningspass med någon av mina damer!

Här är förresten en bild från förra helgen, då Zalas son/Wahas bror blev både svensk och finsk utställningschampion :D http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos...48798286_109099932450328_383171_5256702_n.jpg
Dessutom har han tydligen blivit ögonlyst och fått hjärtat kollat officiellt idag - och det var helt u.a. :D Jag funderar på att kolla upp hur mycket det kostar med ögonlysning och hjärtkoll häromkring. Det hade ju varit kul att kolla Wahdiah också.

Senast ändrad:

201007271124.jpg

Vad roligt att ni ska behålla honom! Han verkar jättehärlig :laugh:

Men nu blev jag nyfiken på en sak... Du har PM ;)

Nu tycker jag det var alldeles för länge sedan man såg en bild på fin Glimma!
Kan du inte bjuda på en?

Galathea Grattis! Bra jobbat:bump:

Galathea och R_C Tyvärr måste jag ställa in hundträff nu i helgen...suck:(

:love: :love: :love:
Hon är ju bara för vacker!

Tack! :D

NU har jag fått hem nytt foder (standart) som båda damerna ska få och glucosamin som Zala ska få. Jag hoppas verkligen att det blir bättre.. Burken med glucosamin ska räcka i 3 månader och på den tiden borde man ju hunnit få något resultat tycker jag (tydligen kan det ta några veckor innan man märker något).

Och förresten: en nöjd Zala i morsans soffa :D
dsc_7459-copy_101626631.jpg

Förresten, idag har vi haft en lyckad dag!
dsc_7691-copy_101766830.jpg

Det började med ett efterlängtat paket (och visst ser det ut som om mina damer förstår vad som finns i det?)
dsc_7622-copy_101766546.jpg

Det innehöll ny mat, bajspåsar - och glucosamin!

Sedan hittade vi en ny rastgård! Jag har SÅ många gånger när jag gått förbi där tänkt att det vore underbart att släppa hundarna på den ängen, men inte vågat eftersom E18 går precis bredvid, bakom träden. Nu har det fixats rastgårdar där och jag är skitglad.
dsc_7684-copy_101767385.jpg

Min dam fick gå runt lite och undersöka den.
dsc_7691-copy_101766830.jpg

Vita pricken längst bort är Zala - och jag satt inte vid staketet på andra sidan, utan en bra bit in i rastgården. Den är alltså stor nog för att de ska kunna springa ganska ordentligt!
dsc_7693-copy_101767507.jpg

Och under hela vår långa promenad hade vi sällskap av min favoritafghantik!
dsc_7694-copy_101767592.jpg

Vi gick sedan till en djuraffär där vi hittade sele till Zala och nu ska vi bara hitta sele till Wahidah också - när det är gjort ska vi börja spåra! Jag är galet taggad!

Nu blev jag(egentligen Miiko) sjukt avundsjuk!
Efter flytten ut på landet är längtan efter en bra inhängnad lekplats stor!
Det har nämligen flyttat in Dovhjortar i lösdriften i hagen, så nu kan jag inte riktigt släppa odjuret där...eller;)
Planen är iof att bli kompis med någon får-ägare så att vi får släppa hundarna i fårens sommarhagar...

Förhoppningsvis ska vi åka och hälsa på Miikos syster Myra i helgen så Miiko ÄNTLIGEN får leka med en annan vinthund! och vem bättre då än syrran?
Bilder garanteras!

kl

Stort grattis till Melli för Khakis fina utställningsdebut!

Stort TACK!

Ja nu har Khaki visat upp sig och det med råge. Han var otroligt duktig och skötte sig exemplariskt i ringen. Utanför var han en odåga och bet sina syskon och härjade med alla, men så många leenden och klappar och goda vitsord han fått min lilla kaka. Uppfödaren ställde honom och det var klart värt att åka hela vägen upp till Svenstavik. Vi hade en helt underbar helg!

På whippetklubbens utställning på fredagen så blev Khaki BIM och hans syster BIR med HP och kritiken löd:

Mkt trevlig valp av utm. typ. Härligt mask. välskuret huvud. Fint uttryck. Snygg över- och underlinje. Lång svans. Fina vinkl. fram o bak. Bra stomme. Ngt hög i hasen för dagen. Rör sig bra bak och bra fram för sin ålder. Fing steg från sidan. Lovande valp under utveckling.

DSC08974.jpg

Liten filmsnutt

BIR och BIM (här är det ägarinnan till Khakis bror som ställer Khaki. Han fick andrapris och HP och jättefin kritik. Domaren hade svårt att välja mellan dem)
IMG_1585.jpg

Brorsan och Khaki visades också i parklass och tog hem den klassen också som enda par. Söta var de! Khaki är till höger.
DSC09158.jpg

Så på SvVks utställning fick han ännu bättre beröm från domaren, förstapris och HP. Jag filmade kritiken:

Alltså löd kritiken (ljudet är lite dåligt i filmen):

4mån, underbar, prima, välbalanserad helhet, prima huvud, välburna rosenöron, korr saxbett, välfylld front, prima överlinje, prima knävinkel, välburen svans, dejlig kort päls, rör sig flott fritt m massa drive. Stabilt för åldern, särdeles lovande. Bästa valp

Och så blev han BIS-valp i finalen!
IMG_1859.jpg

Cc fick också bra kritik, men njöt mest av solen och omhuldandet:
DSC09533.jpg

Mina älskade killar!

Senast ändrad:

GRATTIS till framgångarna. Men jag blev inte förvånad egentligen, har ju sagt ända sedan första bilden på Khaki att han är speciell. Jättesnygg vovve som du kan skicka hit vilken dag du vill.;)

R_C, vill bara säga att fiskolja ( läs laxolja med omega-3 ) är jättebra för leder också på lite äldre hundar. Så oljan lär hjälpa henne och får hon både olja och glucosamin så är det troligaste att hon kommer må toppen snart.

KL

Hej! Jag kommer med största sannolikhet kunna ansluta mig till den lyckliga skaran av vinthundsägare inom kort. Har just nu en salukitik på prov här hemma och hon är heeelt fantastisk, vi (sambon och jag) har haft henne i lite mer än en månad nu och vi är sålda!

Nikki.jpg

(En helt värdelös bild, men det var det bästa jag kunde hitta just nu)

Åh vad roligt! Jag har nog aldrig sett en brun saluki förut. Eller så har jag bara inte reflekterat över det, jag ser ju ändå en hel del både på LC och utställningar. :p Hoppas det går bra med henne så att du kan behålla henne. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 268
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 950
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 665
Senast: alazzi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
8 108
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka