TREDJE Vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

KL

Jaha, Glimma har svullna lymfknutor...Båda käklymfknutorna är förstorade och en av boglymfknutorna är bautastor. Borde man kolla upp sånt (frågar veterinärstudenten :angel:)?

Håhåjaja....

Menvadsjutton! Kan inte alla våra fina bukevinthundar allihop få vara friska, välmående och utan minsta lilla tecken på att något inte är som det ska ett tag?!

Eftersom du nu pluggar till veterinär så borde du väl ha massor av veterinärer eller iaf väldigt kunnigt folk runt dig hela dagarna? Jag hade nog pratat med någon sådan i alla fall, om inte annat bara för att bolla idéer.

Jag håller självfallet tummarna för att det inte dyker upp något problem eller så med Glimma.

Eller hur, det är fan helt stört!! Vad är det världen inte förstår - hundar ska vara hela och friska, basta!

Tror eg inte att det är nåt med Glimma men min sjukliga (hehe) nyfikenhet slår såklart till och gör så att jag blir sugen på att gå till kliniken bara för att kolla :angel: Inte hälsosamt för plånboken...

Ska försöka kolla med nån lärare om det inte ser bättre ut i morgon!

Jag har en whipp som inte är speciellt självständig. Utan han är snarare rätt feg på egen hand. Han har stuckit iväg efter fåglar några gånger, men jag har hitills alltid kunnat bryta och kalla tillbaka honom. MEN jag skulle ju aldrig ta för givet att nästa whipp blir lika "enkel" att ha lös.

För övrigt tycker jag Red_Chili och Galathea skrivit bra inlägg!:)

:) Har ni mött på hare nån gång när han varit lös med? Hur reagerar han då? Sticker han inte då heller?

R_C: jag förstår vad du menar tror jag och kanske inte Whippet eller ngt annan vinthund är rasen jag ska ha just nu..Jag skulle aldrig förlåta mig sj om jag tyckte de gick bra att ha vovven lös och underskattade jaktinstinkten o den blev påkörd eller ngt annat hemskt.. :( ...de är verkligen otroligt vackra.. hundarnas fullblod:) tack för det engegerade svaret!

Tyvärr är det nog som du säger, att vinthund inte är något som passar just nu, men vem vet, kanske det skulle fungera finfint vid något senare tillfälle i livet?
Om du vill kan du ju alltid försöka lära känna några som har vinthundar, lära dig mer om dem, se hur de fungerar "på riktigt" osv. Vart i världen bor du på ett ungefär?

GALATHEA!! nej nej nej, du missuppfattade mig, mitt fel, skriver så knasigt;) undrade bara vad man brukar göra på en valpkurs ungerfär, vad "vitsen" är:) inte: "vad e de för vits..." klumpigt uttryckt av mig! Men fick ju svar på min undran ändå:)

vet förstås att det finns massa olika kurser att gå men jag känner bara till ett fåtal och vet bara på ett ungefär vad man lär sig..

och det är hundar som gått typ säkerhets o skyddskurser (ingen koll på vad de heter:P) som jag menar betett sig hämmat o verkat fööör styrda. exvis att de absolut inte får hälsa på andra hundar o knappt människor eller leka. ngnsin alltså...kunde förstått om de va militärhundar eller ngt, men dessa hundar bor hos vanliga männískor o kan väl kallas familjemedlemmar hos dem hoppas jag..
måste vara ngt slags fel ägarna gör, ngn skev tolkning av de tränaren sagt eller så...? Kanske kan träna såna hundar privat? jag har ingen aning... känner en polishund och den får leka o vara "hund".. den blir superskärpt när det är jobb eller den får kommandon bara...

Det låter spännande iaf att gå ngn kurs=)

Och det du skrev om vinthundar var lite avskräckande, men bara för stunden. Blir nog inte ngn racer den här gången. vill ha en till hund när den första blivit vuxen o kanske det passar bättre då. hoppas det iaf!:) tack för svaret!

Tyvärr är det nog som du säger, att vinthund inte är något som passar just nu, men vem vet, kanske det skulle fungera finfint vid något senare tillfälle i livet?
Om du vill kan du ju alltid försöka lära känna några som har vinthundar, lära dig mer om dem, se hur de fungerar "på riktigt" osv. Vart i världen bor du på ett ungefär?

Jag ska ha en ngn gång, det känner jag i hela mig. Jag bor i Dalsland:)

Ja! Vid ett tillfälle har vi mött hare, och den drog han inte efter. Men jaktinstinkt har han ju absolut!! Han har ju som sagt dragit efter fåglar vid ett par tillfällen. Men han har varit enkel att bryta i jakten - och det hoppas jag håller i sig!

Det finns inga inhägnade rastgårdar här uppe, utan våra får springa på ängar som denna;
http://www.youtube.com/watch?v=CKoGSqOdUUQ
Så jag känner att jag har rätt bra koll på vad som händer runtomkring. Och ser jag att det kommer något vilt så kopplar jag ju honom givetvis, jag tar absolut inte för givet att han ska stanna på kommando eller gå att bryta! ;)

Senast ändrad:

Skönt att han kommer! Men nej, jag förstår vad du menar. Man testar ju inte gärna för man vet ju aldrig säkert. ;) Jag tappade Cerberus nu i sommras. Utanför min bror i Solna. Det var vildkaniner överallt där, och dessutom en miljard tågspår. Han hade tävlat LC och vi var båda trötta. Jag hade inte surrat fast kopplet utan höll bara i det, skulle ringa min bror och så plötsligt hade jag ingen hund längre. Fyyy sjutton vad vidrigt det var. Jag kan säga att jag skakade i benen när jag vrålade på honom. Hade haren dragit åt andra hållet hade dom dragit ut rakt över tågspår och elände. Som tur var drog ju haren in i en liten park/bostadsområde, och Cerberus kom när jag vrålade. Är dock myyycket tveksam till att det var för att jag vrålade. Tror mer att han tappade haren med synen och var för trött för att orka söka. Han hade ju redan jagat flera gånger under dagen. Men tjaa. Det var sjukt vidrig erfarenhet iaf. :crazy:

Jag kan också släppa mina på stora fält där man har koll. Fast då går jag oftast ett varv för att kolla av först, så det inte sitter en hare och trycker nånstans. Dom drar ju inte iväg bara för att liksom, men kommer det vilt så gör dom det garanterat. Dock är det ju sällan det kommer fram något vilt när dom hör hundarna stöka runt. Eller, jag har aldrig varit med om det. Håller dock mest till i rastgårdar såklart, det känns tryggast så. :p

*kl*

Jag var väl förberedd på att få en whippet som kunde sticka efter vilt inna jag skaffade mig min whippet Puma. Då jag alltid tidigare haft föriga hundar, var jag ngt nervös över hur detta skulle bli, jag som ÄLSKAR att ha mina hundar lösa för det mesta.

Redan när Puma kom var hon väldigt kontaktsökande och jag har jobbat vidare på det och belönat MASSOR :grin:
Nu är hon ju bara 7½ månad men vi är minst 4 ggn/ veckan i skogen o har en del vilt här och har väl sett rådjur ca 7
8 ggn och visst tittat men stannat upp och bara stirrat på dem...då har jag lag in orden STANNA och berömt såååå mkt.....det har sprungit katter på tomten men hon har bara blivit paff o stirrat.
Jagat fåglar men jag bryter henne mkt lätt, tränar även att när hon leker med andra hundar att bryta henne där med o göra en inkallning, sen ger jag frikommando så hon få leka igen......Funkar kanon....änsålänge.

Jag tror jag har mkt gratis genom att hon e så sjukt mammaig mot mig....extremt, det kan va positiv på ett vis men samtidigt jobbigt oxå..... :crazy:
Sen e nog Puma en whippet/vinthund av den sorten som e mer arbetsvillig o inte så självständig som många vinthundar är, så där fick jag lite gratis oxå....

Sen kan jag ju inte säga hur det blir när vi börjar träna LC, då kanske alla instinkter triggas i gång mer är vi är ute i skogen, det återstår att se, jag är iaf stenhård med inkallning/stanna kommando när vi e ute där det möjligt finns vilt, sen har jag stenkoll på omgivningen (försöker iaf..man kan ju inte tämja dem vilda djuren) och låter aldrig Puma springa för långt i från mig när hon e lös (det ha aldrig nån av mina hundar fått göra om sikten inte är fri)

Sen tror jag lite det är så oxå att Puma är lös dagligen och får springa av sig ordentligt i princip varje dag så hon blir inte tokig när hon väl blir lös och måste kuta som en tok och jaga och "dryga" sig, visst får hon sin "racefnatt" men det är ju normalt.

Men jag ska ju tilläga än en gång, jag har nog haft turen att får en förig whippet och vet ju intehur det blir när vi tränar LC.....då sitter jag ksnake här och spyr galla över en jagande Puma ;)

Det jag känner att om man vill skaffa vintis/whippet är att man får va beredd på att jobba med inkallning, stanna och att ha lös.....det är inte lika självklart som att träna en Border Collie tex....Men e man en vettig typ som e villig att lägga energi på det samt ev. gå lite kurser och få nya ideer och tips tror jag man kan lyckas om man inte får den värsta av den värsta hunden......och e man inte beredd att se "förbi" lite på att kanske inte ha 100% lydnad, ja då bör man kanske leta efter en annan ras......Förstå mig rätt...Man får ju ändå tänka att det är en jagande hund i grund och botten......

*KL*

Nu har jag anmält Cerberus till MH i Herrljunga i oktober. :bump: Så nu får man bara hålla tummar och tår att vi kommer med. Fick iaf svar att hon återkommer med mer info när det närmar sig, så det var ju inte "usch, inte en afghan tack". ;) Nämen, hoppas verkligen verkligen att vi kommer med. Hade varit såå kul att få göra det, och så vill jag ju ha det som ytterligare en "tyngd" i företaget jag håller på och startar. Där han ska vara ett redskap i socialt arbete. Då vore det ju väldigt bra att kunna uppvisa att han gått MH.

Spännande! :bump:

kl

Efter många års funderande har jag och min sambo snart bestämmt oss! En av mina bästa vänner har parat sin whippethane med en tjusig tik. Det blev 2+1. Uppfödaren ska behålla tiken, Min vän ska ta ena hanen och jag har möjlighet att ta den andra hanen. Eftrsom jag fullkomligt avgudar pappans mentalitet känns det lite som 'denna valp, eller ingen alls'. Men jag har så många 'men'. Jag har en liten kille på 6 månader, och om allt går som planerat ska jag fortsätta vara förälraledig fram till våren, vilket innebär att jag är hemma jämt. Finns många fördelar och nackdelar med att skaffa valp när man har barn. Känns ändå som att Herman är i rätt ålder nu, när han ännu inte går. Det stora problemet är sedan när vi båda ska jobba (blir aktuellt i april, valpen är leveransklar i slutet på oktober). Vi har ingen som kan vara hundvakt, hur löser man det då? Vågar man anonsera om dagmatte/husse? Hur fungerar det med 'dogwalkers'? (förutsatt att hunden är ordentligt ensamhetstränad och i rätt ålder)

Hur var era vintisar som valp? Härjade de runt mycket inne, eller va det mycket grisande i soffan?
Jag är så sugen på valpen vissa dagar så jag nästan studsar på stället, sen vissa dagar funderar jag om det är rätt tillfälle, om jag orkar med både valp och bebis. Kanske är jag bara extremt rädd att det ska bli som med vår förra hund (Siberian Huskybalndis), även om jag VET att han va sjuk, både mentalt och fysiskt. Känner mig ganska ärrad efter honom. Det va i princip helvetet på jorden med honom. Därför tänker jag efter både en och tre gånger.

Så många frågor... Det bara snurrar i huvudet. Samtidigt vill jag inte missa denna parning, då pappahund är gammal och förmodligen inte kommer att lämna några fler avkommor. Samt att denna parning verkar mycket lovande.

Ursäkta om det är lite luddigt, försöker söva arg bebis samtidigt som jag skriver :D

kl på mig själv

Hur går det med den överkörda hunden? Tänker på er!
----------------------------------------------------------------

Glömde en sak! Vi har även tre katter som whippen ska komma överens med. Brukar detta vara ett problem?

Senast ändrad:

Vi har ingen som kan vara hundvakt, hur löser man det då? Vågar man anonsera om dagmatte/husse? Hur fungerar det med 'dogwalkers'? (förutsatt att hunden är ordentligt ensamhetstränad och i rätt ålder)

Hur var era vintisar som valp? Härjade de runt mycket inne, eller va det mycket grisande i soffan?
----------------------------------------------------------------

Glömde en sak! Vi har även tre katter som whippen ska komma överens med. Brukar detta vara ett problem?

(Jag klippte lite i ditt inlägg nu när jag citerar)

Jag skulle absolut(!) försöka ha en plan för hur ni gör när ni börjar jobba redan nu. Hunddagis, dagmatte eller liknande - kolla upp allt sådant. Annars riskerar ni att stå där med en hund som behöver tillsyn på dagen men ingen möjlighet att ge hunden tillsyn.

När min saluki var valp så var det tugga, tugga, tugga, tugga, tugga :o Hon tuggade sig igenom sina första 2 år lika mycket som hon sprang sig igenom dem :p Inomhus var hon dock ganska lugn, men jag försökte göra klart för henne just det att "inne är man lugn, leka gör man ute".

Att ha katt och vinthund brukar sällan vara några problem, i alla fall inte om hunden får träffa katterna redan när hunden är ung och att man, vid behov, talar om för hunden att man absolut inte får jaga katterna, inte ens "på skoj".

En till sak som jag skulle råda er att ha klart INNAN hundköp, är hur ni gör om ni skulle separera. Det är ju ingen rolig tanke såklart, men allt kan ändå hända på 10-14 år som en hund lever. Om ert förhållande tar slut, vem tar hand om hunden då? Kommer ni behöva omplacera den och får ni i sådant fall hjälp av uppfödaren? Kommer hunden få fortsätta bo hos en av er då? Hur bestämmer ni vem det blir och ska ni skriva i något kontrakt vems hunden är?

*KL*

Nu har jag anmält Cerberus till MH i Herrljunga i oktober. :bump: Så nu får man bara hålla tummar och tår att vi kommer med. Fick iaf svar att hon återkommer med mer info när det närmar sig, så det var ju inte "usch, inte en afghan tack". ;) Nämen, hoppas verkligen verkligen att vi kommer med. Hade varit såå kul att få göra det, och så vill jag ju ha det som ytterligare en "tyngd" i företaget jag håller på och startar. Där han ska vara ett redskap i socialt arbete. Då vore det ju väldigt bra att kunna uppvisa att han gått MH.

Spännande! :bump:

HEJA HEJA världens bästa Cebbe! ÅH vad jag hoppas att ni får plats på MH :D

delvis kl.

Jag säger bara PUH!

Sammanfattningsvis så går det bra!
Såren sluter sig jätte fint och hon är överlycklig över att vara hemma:)(Jag med:p)

Nu till problemet; Hon är precis som vanligt! Hon vill ut och springa! Hon har noll koll på att hasen är helt paj, hon har helt enkelt alldeles för tråkigt för att vara stilla:crazy: Jag är jätte glad över att hon inte behöver vara lika drogad längre, men som det är nu så har hon NOLL i självbevarelsedrift....Hon försökte hoppa ner från köksbordet alldeles nyss, man måste vakta henne hela tiden och i princip tvinga henne att ligga ner.

Vi var hos vet idag och så här sa dom om framtiden;
Hon har en fraktur i hasen. Hon skrapade bort ett stort hål rakt in till hasleden, så att leden var helt öppen. Ett annat sår precis nedanför hasen rakt in till benet. Ledbanden mellan has och häl är av. Rent tekniskt sett så skulle man kunna reparera senorna MEN eftersom hon har en fraktur så har dom ingenting att fästa dom nya "lederna" i. Och så länge dom stora såren är där så kan dom inte göra någonting pga infektionsriken. Dom säger att dom måste stelbensoperera, när såren läkt...
Såren har slutit sig mycket sedan olyckan men det är långt kvar, "några veckor". Såren ska bytas var annan dag, och jag behöver kanske inte berätta att det gör ont på henne!
Hon kommer att bli bra, men det kommer att ta tid!

Hon kommer kunna springa igen, och det är den bilden som driver mig just nu!

Härligt att hon trots allt är så bra som hon är och att hon kommer kunna springa igen! Men jag vet också hur hemskt jobbigt det är att ha en hund med skadat ben som VILL springa men inte får...
Nu vet jag inte hur det är, får veterinärer skriva ut lugnande? I så fall kanske du skulle kunna be om det om det nu är så att hon blir helt "tokig" och riskerar att förstöra sig själv mer pga att hon inte är lugn.

Skönt att höra att hon har humöret uppe men jag vet hur jobbigt det är när de ska vara rädda om sig men inte är det.

Låter tufft med steloperering men bättre än amputation kanske

Har Frykman tittat på bilderna, ring och tjata det tar ju inte många minuter för honom.

Skönt att höra att hon är pigg, det betyder ju ändå att hon mår BRA trots omständigheterna! :laugh:
Men såklart svårt att hålla henne still, förstår att det är jobbigt. Man vill ju att dom ska vara pigga och glada men samtidigt är det ju ett helsike att försöka hålla dom lugna. Svår situation.

(Eftersom jag är som jag är så blir jag väldigt nyfiken på hur såren ser ut, särskilt det vid hasen. Om du har några och inte har nåt emot att lägga ut dom så vill jag gärna se!)

Eftersom typ alla skrek 'malignt lymfom!' när jag beskrev skräphundens symptom (svullna lymfknutor, trött osv) så for vi till veterinären för koll idag. Vetten var ganska positiv och tyckte att det inte såg så typiskt ut för lymfom (borde varit mer svullen i alla kroppslymfknutor då) men det togs iaf blodprov och prov från den lymfkörtel som är mest svullen.
Blodprovet var helt normalt så det var skönt, provet från lymfknutan är skickat till SVA och svar väntas inom 1-2 veckor.

Så - tumhållande skulle uppskattas!

Seriöst, har hon malignt lymfom så börjar jag med akvariefiskar...:cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 268
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 950
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 645
Senast: alazzi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
8 087
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka