Trerorn stövlarna! Får man inga nya nu??

Hoppiz

Trådstartare
Det är så att jag köpte mina första tretorn i April 2008, då var det den gamla modellen jag fick.
Gick efter ett tag sönder i dragkjedjan. (ca 6 månader) Hade tappat bort mitt kvitto (klantigt jag vet....) men eftersom det är i den ridsportsbutiken som ligger på hemmaplan o det är där man handlar så var det självklart inga problem att få nya.
Kan ju givetvis bevisa med kontoutrag att jag handlat där.
Dom nya stövlarna hade jag tills i sommras (ytterligare ca 6 månader)
Då var det knappen och dragkjedjan som gick sönder. Fick även då ett par nya.
Men då sa dom i butiken att jag inte skulle få nya mer för att det gäller bara 1 års garant från att du köpte de första paret :crazy:
Så nu har mitt tredje par pajjat idag, knappen denna gången.

Om man ska hårddra det så kan man ju då egentligen få nya stövlar senast på årsdagen sen köpet. O får nya stövlar som går sönder dagen efter, då inte få ett par nya?

Ska man vara påstridig o kräva ett par nya eller? Får väl helt enkelt åka till butiken o höra med dom. Men känns bra o fått lite tankar från er :)
 
Sv: Trerorn stövlarna! Får man inga nya nu??

Har för mig att det är 2 års garanti som gäller numera enligt konsumentköplagen - efter garantitiden är slut så finns alltid reklamations rätten kvar men då har kunden en större "bevisbörda"
Lycka till =)
 
Sv: Trerorn stövlarna! Får man inga nya nu??

Angående garanti och konsumentköplagen:

Ord står mot ord, vem måste bevisa vad?
Om dina nya ridstövlar har gått sönder så är det enligt konsumentköplagen upp till säljaren/tillverkaren att bevisa att det INTE var fel på dem från början. Detta gäller dock bara inom de första sex månaderna från köpet, efter det så läggs bevisbördan på dig.

Detta är vad kitty79 menade med bevisbörda, jag hoppas att du är klokare nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Trerorn stövlarna! Får man inga nya nu??

men går ens dragkedjan på garantin? när den går sönder så handlar det i 99% av fallen om att man varit oförsiktig med den eller att stöveln är för trång så att belastningen på dragkedjan blir för stor.
tycker nästan det är konstigt att du fick nya stövler den första gången..... tur skulle jag kalla det. i vanliga fall får man gå till en skomakare och sätta i en ny dragkedja. ibland kan butiken betala för den nya dragkedjan men oftast får man betala det själv.

så jag tycker väl att affären har varit snälla nog, inte så konstigt att dom säger stopp vid tredje paret.
 
Sv: Trerorn stövlarna! Får man inga nya nu??

Tretorn har haft problem med den gamla modellen och har för att behålla nöjda kunder bytt ut stövlar som har haft spruckna dragkedjor, sömmar som har gått upp ect.
 
Sv: Trerorn stövlarna! Får man inga nya nu??

Tretorn har ju haft jätteproblem med sina stövlar. På mina första stövlar var det dragkjedjan som gick sönder, fick nya direkt eftersom typ alla dragkjedjorna på deras stövlar gick sönder. Dom gjorde då nya stövlar med en bättre dragkjedja.
Sen har dom även haft problem med att knappen går sönder nere vid sporrskyddet. Detta skedde på mitt andra par. Fick även då nya. Även nu har knappen gått sönder.
Alltså det är ju inte butiken som är "snäll" mot mig o alla andra som köper tretorn stövlar utan det är ju Tretorn som skickar nya stövlar för att dom vet att dom har fel på sina stövlar.
Men när jag fick mina senaste så sa dom i butiken att det bara gäller ett år från det att man köpte det första paret.

Men ska dit på onsdag så fär jag se vad dom säger.
Vill inte ens ha ett par nya för det är rena skitstövlarna, kvalitetsmässigt då alltså. Annars älskar jag mina stövlar.

Och jag har då verkligen inte varit oaktsam med dom då jag sköter dom pedantiskt.
 
Sv: Trerorn stövlarna! Får man inga nya nu??

Det handlar inte om garanti, det handlar om reklamationsrätt. Det är tre år enligt konsumentköplagen, men efter de första sex månaderna ska konsumenten bevisa att felet som uppstått förelåg redan vid inköpet. Vilket kan vara svårt om Tretorn t ex bytt blixtlåsleverantör.

OM det finns garanti är det vanligen ett år, från i det här fallet april 2008 (alltså när första paret inhandlades). Garantitiden gick alltså ut i maj i år.
 
Sv: Trerorn stövlarna! Får man inga nya nu??

jo då är det ju givetvis annorlunda, om det föreligger ett fabrikationsfel.
 
Sv: Trerorn stövlarna! Får man inga nya nu??

Alla har fått nya stövlar. I början tog de emot dem för att skicka vidare och laga, men insåg att det var ett enormt fabriksfel och skickade ut nya.

Nu kan jag inte riktigt svara på hur de kommer göra, det verkar som de dragit ner på stövlarna ganska mycket och reklamationer tar längre tid än tidigare.
 
Sv: Trerorn stövlarna! Får man inga nya nu??

Har pratat med butiken. Och Equalityline skickar nya knappar till butiken som byter ut dom åt mig. Tydligen andra knappar som inte är lika "starka" då dom sitter som fan vilket gör att knappen går sönder istället för att lossna som den ska.
 
Sv: Trerorn stövlarna! Får man inga nya nu??

Har pratat med butiken. Och Equalityline skickar nya knappar till butiken som byter ut dom åt mig. Tydligen andra knappar som inte är lika "starka" då dom sitter som fan vilket gör att knappen går sönder istället för att lossna som den ska.

Detta har hänt med mina nu, tänkte låta en kompis kolla på dom och se ifall hon kan fixa annars får jag väl åka o lämna in dom där jag köpte dom. Vilken affär är det du har pratat med?
 
Sv: Trerorn stövlarna! Får man inga nya nu??

Det handlar inte om garanti, det handlar om reklamationsrätt. Det är tre år enligt konsumentköplagen, men efter de första sex månaderna ska konsumenten bevisa att felet som uppstått förelåg redan vid inköpet. Vilket kan vara svårt om Tretorn t ex bytt blixtlåsleverantör.

OM det finns garanti är det vanligen ett år, från i det här fallet april 2008 (alltså när första paret inhandlades). Garantitiden gick alltså ut i maj i år.

Fast garantin på det andra paret hon fick gäller från dess att hon fick det andra paret. Byter affären vara till en ny skall den gälla under konsumentköplagen lika mycket som det första paret. Företaget kan inte undgå ansvar från sina varor genom att ge nya och hävda att garantin enbart gäller från första gången man köpte/fick varan.
 
Sv: Trerorn stövlarna! Får man inga nya nu??

En knapp på mina tretorn gick sönder för ca 1v sen. Hade haft de i 5 mån. det var inga problem att byta,fick ett par nya stövlar. Lycka till!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har behov av gummistövlar men det är helt hopplöst att hitta stövlar som är tillräckligt breda för vaderna samt att dom håller tätt...
Svar
8
· Visningar
1 354
Senast: sweep
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 125
Senast: Fraegd
·
Utrustning Fick för ett tag sedan hem ett par sprillans nya Cavallo dressyrbågar. För 500 kronor ( :angel: ) men tyvärr får jag inte ner foten...
Svar
15
· Visningar
2 888
Senast: Monifa
·
A
Utrustning Jag behöver hjälp! Köpte ett par superbra ridbyxor förra vintern, i bomull, helskodda. Jättesköna! Nu upptäckte jag i höstas att dom...
Svar
0
· Visningar
783
Senast: alac
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp