Triangelmärkning

Shettisar

Trådstartare
Har ett shettis sto som nu efter röntgen inte ska avlas på enligt vet.Hon har ett genetiskt fel som består i att glidytan på vänster knäskål bak är underutvecklad.Med detta så får jag inte avla ej heller köra henne mer än hon själv "orkar".Med detta så kan jag delvis inte använda henne till det jag tänkt eller har henne försäkrad i nämligen avel.Bör jag då märka henne eller vad? Vet på klinik sa inget om det och jag tänkte heller inte på att fråga.Men nu dyker ju tankarna upp på hur jag ska ha försäkringen på henne och i vilken kategori så klart.
Råd??
 
Tringelmärker gör man ju bara om du har fått ut pengar på fösäkringen....Jag tycker att du ska ta upp frågan med ditt försäkringsbolag.
 
triangelmärkning är nog överkurs när det gäller shetland... de brukar inte vara så högt försäkrade att man kommer över det belopp som hästen står kvar i efter triangelmärkningen...
Triangelmärkning innebär ju alltså att försäkringsbolaget betalar ut en del av försäkringsbelpppet medan hästen ändå får leva vidare.

Det finns nog ingen anledning att ens tänka tanken. Utan det är väl ha kvar den försäkring du har nu eller låta bli att försäkra. Eventuella problem som har samband med den defekt hon har får du ingen ersättning för ändå, eftersom det är ett medfött fel som alltså fanns när försäkringen tecknades (om du inte har Agria extra, som även täcker medfödda fel).

I såna här fall önskar man att det fanns inom hästaveln som det finns i kattaveln, där man kan sätta "avelsförbud" (=man kan inte registrera avkommor efter dem) på vissa katthonor, t.ex om de har defekter man inte bör avla på.
OM du skulle sälja ponnyn ifråga så bör du noga upplysa köparen om att den inte är lämplig att avla på.
 
Nej, den defekten finns inte med i försäkringen då jag precis fått reda på att hon har den och uppfödaren visste inget om det.Men då kan jag lugnt låta försäkring vara som den är?
 
Det här med triangelmärking har vart på tal ganksa mycket nu! men jag är så knäpp att jag inte lärt mig vad det menas än :o Är det något som alla vet vad det är utom jag? :D Kanske har någon tid att förklara för mig för jag kommer inte långt på det lilla som man läser här! :rofl:
 
Hej.
Att triangelmärka sin häst innebär:
De har ett brännmärke på bakdelen och innebär att de är utklassade av ett försäkringsbolag och får inte tävlas eller användas i avel. De får bara ridas i skogen eller liknande och kan ofta bara skritta eller travas fram. De klarar inte stor belastning eller hårt arbete utan att få men. Försäkringsbolaget och dess veterinärer dömer ut hästar som har skadats (t.ex. vid någon olycka) så allvarligt att de inte bedöms användbara för det syfte som de försäkrats till. De utdömda hästarna brännmärks med ett triangelmärke. Alternativet för dessa hästar hade varit att gå till slakt men de som ägde hästen hade inte modet att våga slakta dem utan lät triangelmärka dem.
 
I såna här fall önskar man att det fanns inom hästaveln som det finns i kattaveln, där man kan sätta "avelsförbud" (=man kan inte registrera avkommor efter dem) på vissa katthonor, t.ex om de har defekter man inte bör avla på.
OM du skulle sälja ponnyn ifråga så bör du noga upplysa köparen om att den inte är lämplig att avla på.


[/quote]
********
Jag skulle inte tänka tanken på att sälja henne, utan det är bara enormt synd att jag inte kan få några föl efter henne,men hon är guld värd för mig trots detta ändå.Jag tänkte mer på att försäkringen är i rätt grupp trots avelshindret.
Uppfödaren ifråga visste som sagt inget om denna defekt då jag nu (inne på sitt 6år) blev tvungen att uppsöka klinik då hon vart oförklarigt halt i omgångar och jag passade då på att kolla upp stelheten hon har i bakbenen,därav framkom det med röntgen denna defekt.Veterinär sa också att den åkomman blir vanligare bland shettisar då de blir mindre och mindre och många föds med defekter som aldrig kommer fram utan de avlas vidare på ändå.Speciellt är det många som viftar bort stelhet som ett tillfälligt problem men så blev inte fallet med mitt sto, trots utställnings folket ansåg att det var något som skulle växa bort och att det skulle bli bättre när hon bli igångsatt och musklad.
Jag skulle hellre vilja se att avelsstona och hingstarna blir röntgade innan man börjar avla på dom.På så vis finns det en liten säkerhet för oss köpare också. :)
 
Att triangelmärka sin häst innebär:
De har ett brännmärke på bakdelen och innebär att de är utklassade av ett försäkringsbolag och får inte tävlas eller användas i avel. De får bara ridas i skogen eller liknande och kan ofta bara skritta eller travas fram. De klarar inte stor belastning eller hårt arbete utan att få men. Försäkringsbolaget och dess veterinärer dömer ut hästar som har skadats (t.ex. vid någon olycka) så allvarligt att de inte bedöms användbara för det syfte som de försäkrats till. De utdömda hästarna brännmärks med ett triangelmärke. Alternativet för dessa hästar hade varit att gå till slakt men de som ägde hästen hade inte modet att våga slakta dem utan lät triangelmärka dem.

FEL FEL FEL FEL FEL FEL!

Du har en rad sakfel, och dessutom är det skitsnack på slutet!

Triangelmärks gör en häst som är utdömd av veterinären och försäkringsbolaget för det den är försäkrad för och menad att användas till, MEN där det bedöms att hästen utan plåga kan leva vidare. I vissa fall klarar hästen bara vara sällskapshäst i hagen, i andra fall kan den ridas på olika nivå.

Man FÅR avla på ett triangelmärkt sto! Det är ganska vanligt om man har ett sto som är tävlingshäst, men som skadar sig så att den inte kan användas mer än till promenadhäst eller avel att man triangelmärker den och sedan säljer som avelssto. Då får ägaren ut sina pengar (minus 10 000 kr) men hästen kan samtidigt leva vidare.

Och att man väljer att triangelmärka är INTE för man inte 'har modet' att avliva. Det finns en rad anledningar att triangelmärka, men den vanligaste är att hästen inte kommer fungera för det man köpt den till och den är försäkrad för. Men hästen klarar mycket väl att ridas på lägre nivå. Men ägaren köpte sig ingen promenadhäst och vill inte ha en promenadhäst. Då triangelmärker man och får ut livvärdet minus 10 000 kr (för stor häst) och kan behålla sin triangelmärkta häst som promenad/sällskapshäst och köpa en ny tävlingshäst för försäkringspengarna, eller kan sälja den T-märka hästen som promenadhäst och köpa en tävlingshäst.

Att livförsäkra sin häst är ett sätt att SKYDDA sin 'investering'. När hästen då blir utdömd så är triangelmärkningen ett sätt att låta en häst som faktiskt kan det leva vidare, men att ägaren samtidigt får ut sina pengar att köpa en ny häst.

Sen, vilken nivå triangelmärkta hästar kan ridas på är VÄLDIGT olika. En del kan bara gå i hagen, andra tävlar utan problem på MSV nivå. Det handlar om vad de blev utdömda för och hur snabbt..
 
Lägger till lite bara. :)

Säg att man har en tävlingshäst som går 140cm, den är försäkrad för 300.000kr. Hästen skadar sig, och kan ej användas som hopphäst på den nivån längre. Det bedöms att hästen kan _kanske_ gå 1 meter, samt lufsa i skogen. En sån häst är inte värd mer än 20.000kr, och då får man ut resten av pengarna. Som A. säger, så kan hästen fungera MKT väl med mindre träning/press, och många ston kan man även avla på! Så det är verkligen inte så att en triangelmärkt häst är så sjuk att den bör slaktas. :mad:

/Centaur, som själv har en triangelmärkt häst sen tio år tillbaka. :smirk:
 
Hej.
Att triangelmärka sin häst innebär:
De har ett brännmärke på bakdelen och innebär att de är utklassade av ett försäkringsbolag och får inte tävlas eller användas i avel. De får bara ridas i skogen eller liknande och kan ofta bara skritta eller travas fram. De klarar inte stor belastning eller hårt arbete utan att få men. Försäkringsbolaget och dess veterinärer dömer ut hästar som har skadats (t.ex. vid någon olycka) så allvarligt att de inte bedöms användbara för det syfte som de försäkrats till. De utdömda hästarna brännmärks med ett triangelmärke. Alternativet för dessa hästar hade varit att gå till slakt men de som ägde hästen hade inte modet att våga slakta dem utan lät triangelmärka dem.

Ajaj, där hade du inte många rätt!
Och vadå "...modet att våga slakta dem..."? För det första är ju slakta ett vidrigt ord - jag menar - de flesta slaktar väl inte sina hästar??? Det är väl avlivning som gäller mest? I Linköping slaktas ca 2-3 hästar per vecka - måste vara fler som avlivas (på ett värdigare sätt)?
Jaja, det var en parentes.
Hästar som är triangelmärkta har undersökts av veterinär, och denne har bedömt att hästen inte har ont/lider av sitt tillstånd. Därför behöver man inte avliva hästen, heller! Det är väl verkligen sista utvägen, något man bara gör om man är tvungen!? Triangelmärkta hästar kan fungera utmärkt inom promenadridning och lättare träning!
 
Man FÅR avla på ett triangelmärkt sto! Det är ganska vanligt om man har ett sto som är tävlingshäst, men som skadar sig så att den inte kan användas mer än till promenadhäst eller avel att man triangelmärker den och sedan säljer som avelssto. Då får ägaren ut sina pengar (minus 10 000 kr) men hästen kan samtidigt leva vidare.
Ja jag utgick nu helt utan att gå in på specifik kategori.Det är självklart att det är mycket beroende på vad man använder hästen till, vad den har för skada som gör att triangelmärkning görs osv,osv.Ska man gå in på specifik kategori till var och en märkning så kan listan göras lång.Detta får man givetvis diskutera med veterinär och försäkringsbolag.
 
Ja jag skrev slakta för det är vad som sker om man inte valt trotjänaravlivning eller hästen ska kaseras, vi lever väl i verkligheten här på forumet??? :mad:

Tyvärr så är det många som lyckas triangel märka hästar för att få en hacka utöver säljsumman och ofta är det som sällskap så jag utgår då ifrån att de är obrukbara.Jag skrev inte att alla saknar modet utan för
t.ex. vid någon olycka)
Varför inte läsa att igen och tänka innan man skriver ??Man kan få en häst triangelmärkt och som har ont men att de utgår från att de kan leva ett drägligt liv ändå med ex smärtstillande (har jag också hört)
 
Jag har faktiskt aldrig hört talats om en häst som blivit triangelmärkt enbart för man inte kan avla på den. Däremot kan ju det den är triangelmärkt för vara av sådan art att det är klart olämpligt att avla på den och sådant får man ju kolla.
 
Hmmm, ditt inlägg till mig var lite rörigt, jag förstod inte riktigt vad du menade, tex där du la in ett citat eller där du skrev varför inte läsa att igen? Menar du att jag inte läste ditt inlägg? Jag svarade ju med citat, så jag svarade på det du skrev i just det inlägget.
Bara för att em häst är obrukbar för människan, betyder det ju inte att den har ont/lider. Den kan mycket väl gå och skrota i en hage utan att ha ont.

Måste vara sällsynt med veterinärer som inte rekommenderar avlivning på hästar som inte kan klara sig utan smärtstillande...Man kan väl inte proppa en häst full med smärtstillande i flera år? Jag vet inte, men det låter konstigt.
Om hästen har mycket ont och lider av sin obotliga skada, så är det djurägarens skyldighet enligt djurskyddslagen att ta bort djuret.
 
min halvblodsvalack blev triangelmärkt när han var nio år,när han var 11 år köpte jag honom. har endast tränat han ett år och har precis kommit hem från danmark där jag varit på "träningsläger" i tre veckor för BB s fästmö. han har inte ont av sina skador längre då jag arbetat han rätt i AR. och kämpat med han.
AR har jag gjort för hans skull så han skulle få en chans till i livet att leva ett normalt liv igen utan att ha ont. alla tränare och veterinärer jag haft som kollat han kan verkligen inte hitta ngt fel på han i dagsläget att han har ont eller liknande.
han hade kotledsinflammationer,snett bäcken,patella upphakningar och halt på vf i fem år av o till.

jag får lov att tävla han på klubb tävlingar.
 
Äh, nej inte enbart avel i mitt fall om du svarade på originalinlägget.Utan hon får inte användas på så vis att det ställs krav på henne.Lugn promenad körning är det enda som gäller.Hade iofs inte tänkt använda henne till något annat än lugn körning men ändå.Eftersom jag var osäker på om hon nu ligger i rätt försäkrings kategori och iom att hon inte får avlas på så trodde jag att jag var tvungen att byta grupp då hon nu ligger i Agria avel och användbarhet.Och att de ev hade ifrågasatt detta med duglighet och triangelmärkning.Men har jag förstått rätt så kan jag ha den försäkringen på henne trots att hon inte ska avlas på.
 
Ang försäkringen:

Det beror helt på om du i framtiden vill kunan få ut för t ex förslitningsskador som INTE har med den här skadan att göra. Så bör du byta försäkringsform (men du kommer få reservationer). Förslitningsskador ersätts nämligen inte i avel.

Själva veterinärvårdsdelen i den försäkring du har nu skyddar ju dig, det är om du vill ha ut ett ev livbelopp du bör se över om du ska byta försäkring.
 
Tack!!! nu har jag iaf lite hum om ad triangelmärkningen innebär och behöver inte känna mig helvilsen. :bow: :bow: :bow:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 794
Senast: WBanna
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 493
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 694
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 852
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp