Trick och idéer

Kilauea

Trådstartare
Vad kan era hästar för tricks och hur lärde ni in det? Funderar på att aktivera min gubbe lite med trickträning, men behöver idéer på vad man kan lära in.
 
Jag har inte jättemycket erfarenhet av trickträning, men höll på lite förr.
Det kan vara smidigt att börja med att lära in ett kommando för att lyfta hoven när man petar med spöet, används tex till spansk skritt och bergsgeten (börja med att ha en bom eller staket framför för att visa hästen att den inte ska gå framåt).
För plie/buga och senare kompliment tycker jag man kommer ganska långt med att locka med en morot...
Om du har tillgång till en stadig platform kan hästen gå upp med frambenen och/eller gå upp med alla och göra bergsgeten på platformen.
Äta godis under bakbenet provar min häst fortfarande för att tigga godis, trots att det är typ 10 år sedan jag höll på så :D
Sitta och ligga har jag aldrig prövat själv, men det ska ju också gå.
 
Jag har inte jättemycket erfarenhet av trickträning, men höll på lite förr.
Det kan vara smidigt att börja med att lära in ett kommando för att lyfta hoven när man petar med spöet, används tex till spansk skritt och bergsgeten (börja med att ha en bom eller staket framför för att visa hästen att den inte ska gå framåt).
För plie/buga och senare kompliment tycker jag man kommer ganska långt med att locka med en morot...
Om du har tillgång till en stadig platform kan hästen gå upp med frambenen och/eller gå upp med alla och göra bergsgeten på platformen.
Äta godis under bakbenet provar min häst fortfarande för att tigga godis, trots att det är typ 10 år sedan jag höll på så :D
Sitta och ligga har jag aldrig prövat själv, men det ska ju också gå.
Såg förresten tips i spansk skritt-tråden om att använda spöet som target istället för att peta och det låter ju trevligare!
 
Bra saker att börja med:
Klicka in hästen -klicker är väldigt effektivt att arbeta med!
Ta godis fint -ge godis när hästen slutar försöka komma åt det/vänder bort huvudet/mulen, så man slipper en häst som buffar, drar i jackfickorna eller är allmänt jobbig med godis/mat
Paus -om man jobbar med positiv förstärkning så blir många djur väääldigt entusiastiska och bjuder på en massa beteenden snabbt för att försöka hitta rätt och få belöningen, så det är viktigt att det finns en "av-knapp" och att hästen kan slappna av och vila emellan.
 
Vad kan era hästar för tricks och hur lärde ni in det? Funderar på att aktivera min gubbe lite med trickträning, men behöver idéer på vad man kan lära in.

Min går att styra med handsignaler tex gå slalom på handsignalerna. Inkallning, "go fot" , skicka på volt runt en, gå/springa med huvud/hals sänkt, flytta kroppsdel man pekar på, stå still lös/parkera/ground tie, springa slalom mellan träd, skickas i lina över stockar/diken/ft-hinder(tex trappa där man kan stoppa mitten etc), stå på pall/stubbe/sten/etc antingen med bara fram/bak eller alla 4 hovar, buga och lägga sig bland annat.

Jag har skojat lite med piaffen avsuttet och honom lös med. Men då har jag skolat honom med huvudlag först. Och kvaliteten blir iaf inte än lika bra som med träns. Så det får vi jobba på.

Har tänkt utveckla läggningen till både sitta och ligga på rygg med benen upp. Men så vill jag träna dressyr och utveckla det också och har dåligt med tid just nu.. Så det får vara på paus..

För mig handlar det om att ha ett tydligt signalsystem. Det blir som i ridningen att man bygger samma, tydliga grund och pusslar på bit för bit, som man gör i utbildningstrappan i dressyr tex.
Jag har haft tur att ramla över en problemlösar-tränare som ung. Sen gick jag som lärling och vi blev mkt goda kompisar. Jag har fått mycket hjälp i början i hur jag ska göra och tänka i tricken. Så jag har sluppit göra så mycket misstag genom den övervakningen. Mycket av trcken vi valt har vi valt pga det mentalt kan gynna just den hästen. Sen tyckte jag att vissa saker var extra kul. Och då har fler hästar fått lära sig det. Sen har jag nu utvecklat min egen stil i mitt signalsystem som är en mix av trick-tränaren och dressyrtränarnas, som passar mig bäst. Så signalerna hålls rena och inte trasslas till. Iom att mina hästar måste kunna skilja signaler för trick och dressyr åt och inte bli förvirrad så har jag omedvetet format om allt ngt.

Man får ju tänka lite så ang trick, vad kan bli problem och vad kan rent av gynna hästen?
 
Använder klicker och target. Med klicker tränar jag både trick och det mentala jag söker.

Dom fösta tricken jag lär in är ståstill (helt still och jag går runt hästen och även en bit ifrån, när hästen har lärt sig kommandot så håller den nästa andan för att vara så stilla som möjligt), kommando för fram/ höger/ vänster/ backa/ stanna (min ena har blivit duktigare på höger/ vänster än mig :o), inkallning (inkallning går ju att försvåra genom att kalla in över hinner).
Med target blir det mycket stretching

Har försökt att lära min att söka kantareller, 3 gick det bra i stallet med men ute kickade ponnygenen in och gräs var mer intressant och 1 är för otålig för att jag vill försöka.
Andra saker beror mycket på häst, den orala blir det mycket plocka upp med munnen och den som var lätt fram lärde jag gå på 2 ben som fösta trick.

Men allra först blir det är lära sig sinnesstämning och hur godiset ska tas vid klickerträning.
 
Använder klicker och target. Med klicker tränar jag både trick och det mentala jag söker.

Dom fösta tricken jag lär in är ståstill (helt still och jag går runt hästen och även en bit ifrån, när hästen har lärt sig kommandot så håller den nästa andan för att vara så stilla som möjligt), kommando för fram/ höger/ vänster/ backa/ stanna (min ena har blivit duktigare på höger/ vänster än mig :o), inkallning (inkallning går ju att försvåra genom att kalla in över hinner).
Med target blir det mycket stretching

Har försökt att lära min att söka kantareller, 3 gick det bra i stallet med men ute kickade ponnygenen in och gräs var mer intressant och 1 är för otålig för att jag vill försöka.
Andra saker beror mycket på häst, den orala blir det mycket plocka upp med munnen och den som var lätt fram lärde jag gå på 2 ben som fösta trick.

Men allra först blir det är lära sig sinnesstämning och hur godiset ska tas vid klickerträning.
Hur gör du rent konkret för att lära hästen tex ”stå still”? :)
 
Hur gör du rent konkret för att lära hästen tex ”stå still”? :)
I början kan det vara bra att tränat så hästen inte ha massa energi i kroppen och det inte finns massa störande moment runt.
Jag säger staty (mitt kommando för stå still, har stanna för att vara kvar på samma ställe men då är det okej att röra sig begränsat) och sedan väntar jag i 2 sekunder och klickar om hästen var stilla. I början fattar hästarna nästan inte vad det var som den fick beröm för så brukar ha många många gånger med så kort tid som 2 till 3 sekunder från kommando till klick och långsamt öka tiden.

Stanna är mer ett vardagskommando som jag kan lämna hästarna i längre och det är helt okej att klia sig, vifta flugor mm. Denna har jag haft svårare med att lära in då viss rörelse är okej men inte hur mycket som helst och jag kan behöva flytta tillbaka hästen om den går iväg när jag börjar dra ut på tiden. Även här börjar jag med 2 sekunder som ökar till 5 sekunder, 10 sekunder osv.
 
Har kört en del klicker med hund förut, tänker att det inte kan vara så stor skillnad att "klicka in" hund eller häst.
Ska fundera ut nån sak att öva på, har lätt att vilja prova allt lite väl fort ibland (förra hunden lärde sig extremt fort så tror det är därför).
 
Ofta så det första du lär hästen är det beteendet det kommer erbjuda när de senare blir frustrerad/ ska testa sig fram (eftersom det vet att det brukar få utdelning).
Därav så brukar jag börja med att vända bort huvudet och därefter backa bort från mig. Både bra och användbara beteenden och jag slipper att det t.ex. slängs fram en hov eller liknande om jag lärt in spansk skritt som första trick.
 
Ofta så det första du lär hästen är det beteendet det kommer erbjuda när de senare blir frustrerad/ ska testa sig fram (eftersom det vet att det brukar få utdelning).
Därav så brukar jag börja med att vända bort huvudet och därefter backa bort från mig. Både bra och användbara beteenden och jag slipper att det t.ex. slängs fram en hov eller liknande om jag lärt in spansk skritt som första trick.
Smart!
 
Ofta så det första du lär hästen är det beteendet det kommer erbjuda när de senare blir frustrerad/ ska testa sig fram (eftersom det vet att det brukar få utdelning).
Därav så brukar jag börja med att vända bort huvudet och därefter backa bort från mig. Både bra och användbara beteenden och jag slipper att det t.ex. slängs fram en hov eller liknande om jag lärt in spansk skritt som första trick.

Det där är ju en sanning med modifikation skulle jag säga. Om jag lär hästen läggning som första trick kommer inte hästen testa ligga så fort den blir frustrerad. Det är för jobbigt och omständigt och bygger på helt andra känslor och instinkter gentemot ex lyfta hov mot ngt liknande spansk skritt.

Olika trick triggar olika känslor och instinkter. Vissa går de upp mer i energi av och har lättare att ta till vid frustration. Andra kan man dämpa dem genom att använda.
Att gå upp och lyfta upp brukar trigga mer uppåt energi än att sänka och gå ner så att säga om man ska hårdgeneralisera.

Sen får man också olika respons på hur man belönar. Många använder godis felaktigt och får därför hästar som går upp för mycket i energi av det.

Jag föredrar att jobba utan godis. Jag har använt det på en gammal häst jag ville få liggandet bli tryggt snabbare och då kunna gå vidare till ligga på rygg och sitta etc. Han var över 25 år då jag började med det. Så jag visste inte hur länge jag hade kvar iom åldern.
Ska man ge godis så känner jag att enstaka små godisar som folk ger inte får den rätta känslan. Jag vill att ätandet ska ta mer tid. Så det blir en mer långsam men skön och trygg energi. Där den sköna känslan håller i sig längre. Då betingas känslan och tricket ihop snabbare och bättre.
Så ger jag godis gör jag standard att de ska se bort, de får muffla lite försiktigt på handen innan jag öppnar och sen stänger efter någon bit och upprepar.
 
Det där är ju en sanning med modifikation skulle jag säga. Om jag lär hästen läggning som första trick kommer inte hästen testa ligga så fort den blir frustrerad. Det är för jobbigt och omständigt och bygger på helt andra känslor och instinkter gentemot ex lyfta hov mot ngt liknande spansk skritt.

Olika trick triggar olika känslor och instinkter. Vissa går de upp mer i energi av och har lättare att ta till vid frustration. Andra kan man dämpa dem genom att använda.
Att gå upp och lyfta upp brukar trigga mer uppåt energi än att sänka och gå ner så att säga om man ska hårdgeneralisera.

Sen får man också olika respons på hur man belönar. Många använder godis felaktigt och får därför hästar som går upp för mycket i energi av det.

Jag föredrar att jobba utan godis. Jag har använt det på en gammal häst jag ville få liggandet bli tryggt snabbare och då kunna gå vidare till ligga på rygg och sitta etc. Han var över 25 år då jag började med det. Så jag visste inte hur länge jag hade kvar iom åldern.
Ska man ge godis så känner jag att enstaka små godisar som folk ger inte får den rätta känslan. Jag vill att ätandet ska ta mer tid. Så det blir en mer långsam men skön och trygg energi. Där den sköna känslan håller i sig längre. Då betingas känslan och tricket ihop snabbare och bättre.
Så ger jag godis gör jag standard att de ska se bort, de får muffla lite försiktigt på handen innan jag öppnar och sen stänger efter någon bit och upprepar.
Hur belönar du klicket utan godis?
I hundvärlden använder man (jag) alltid godis som belöning efter klick. Klicket betyder ju "precis NU gjorde du rätt, snart kommer belöning".
 
Det där är ju en sanning med modifikation skulle jag säga. Om jag lär hästen läggning som första trick kommer inte hästen testa ligga så fort den blir frustrerad. Det är för jobbigt och omständigt och bygger på helt andra känslor och instinkter gentemot ex lyfta hov mot ngt liknande spansk skritt.

Olika trick triggar olika känslor och instinkter. Vissa går de upp mer i energi av och har lättare att ta till vid frustration. Andra kan man dämpa dem genom att använda.
Att gå upp och lyfta upp brukar trigga mer uppåt energi än att sänka och gå ner så att säga om man ska hårdgeneralisera.

Sen får man också olika respons på hur man belönar. Många använder godis felaktigt och får därför hästar som går upp för mycket i energi av det.

Jag föredrar att jobba utan godis. Jag har använt det på en gammal häst jag ville få liggandet bli tryggt snabbare och då kunna gå vidare till ligga på rygg och sitta etc. Han var över 25 år då jag började med det. Så jag visste inte hur länge jag hade kvar iom åldern.
Ska man ge godis så känner jag att enstaka små godisar som folk ger inte får den rätta känslan. Jag vill att ätandet ska ta mer tid. Så det blir en mer långsam men skön och trygg energi. Där den sköna känslan håller i sig längre. Då betingas känslan och tricket ihop snabbare och bättre.
Så ger jag godis gör jag standard att de ska se bort, de får muffla lite försiktigt på handen innan jag öppnar och sen stänger efter någon bit och upprepar.
Det är en viss skillnad när det kommer till klicker och shaping just till energinivån. Jag upplever att vid shaping kan den vara rätt hög, men ju mer ett trick blir befäst, dels så sänks energinivån av sig själv. Dels så går den att moderera när man fått fram beteendet man vill befästa.
Men blir hästen för på så kan man t.ex. välja att ta en paus och köra ett redan inlärt beteende som kan vara lugnande. Som att backa, stå still eller vända bort huvudet.
Kör man en del shaping så är det just så att de första beteenden blir något av en "fail safe" för hästen som den vet den får utdelning för (eller haft en väldigt hög belöningsfrekvens). Det är hyfsat vedertaget som fenomen inom klickervärlden. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 126
Senast: mily
·
Hundträning Herr hund visar med all önskvärd tydlighet att det är dags att träna lite med klickern. Men jag kommer bara på trick han redan kan...
Svar
14
· Visningar
856
Senast: farin
·
Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
3 454
Senast: sthu
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 401
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp