triggerfinger

Bukefalos 30 år!

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har, sedan några år, två fingrar med diagnosen triggerfinger. Det ena är värre än det andra. (det ena kan fastna i böjt läge om jag är oförsiktig, det andra är så ömt och svullet att jag inte "kan" böja det till läget där det fastnar med dess egen muskelkraft. Jag kan böja det "passivt" med hjälp av andra handen.) Har varit hos läkare och arbetsterapeut med det och följt alla råd, med diverse ortoser och senglidningsövningar. Har även fått kortisoninjektioner - 2 st, vilket är max. Det blir lite bättre, sen blir det sämre igen. Nu är det skitdåligt!
Vid min senaste kontakt med arbetsterapeuten sa hon att hon inte kan göra något mer för att hjälpa mig, utan nästa steg är operation - som jag också fick veta att det inte alls är säkert att det blir bra efteråt. :arghh:

Så, nu griper jag efter ett sista halmstrå här.
Är det någon här som har erfarenhet av någon annan behandling av triggerfinger än de jag nämnt ovan?
Eller har erfarenhet av operation av triggerfinger?

Jag har, sedan några år, två fingrar med diagnosen triggerfinger. Det ena är värre än det andra. (det ena kan fastna i böjt läge om jag är oförsiktig, det andra är så ömt och svullet att jag inte "kan" böja det till läget där det fastnar med dess egen muskelkraft. Jag kan böja det "passivt" med hjälp av andra handen.) Har varit hos läkare och arbetsterapeut med det och följt alla råd, med diverse ortoser och senglidningsövningar. Har även fått kortisoninjektioner - 2 st, vilket är max. Det blir lite bättre, sen blir det sämre igen. Nu är det skitdåligt!
Vid min senaste kontakt med arbetsterapeuten sa hon att hon inte kan göra något mer för att hjälpa mig, utan nästa steg är operation - som jag också fick veta att det inte alls är säkert att det blir bra efteråt. :arghh:

Är det någon här som har erfarenhet av någon annan behandling av triggerfinger än de jag nämnt ovan?

typ sök idrottsskadeklinik, naprapat idrottsskador. De verkar inte lika wowo som vissa kan vara och ingen sådan har hittills envisats med att man ska tillbaka många gånger och få mycket pengar av en utan de brukar fixa problemen på ett besök genom att ge övningar och så. typ 600 kr

Senast ändrad:
typ sök idrottsskadeklinik, naprapat idrottsskador. De verkar inte lika wowo som vissa kan vara och ingen sådan har hittills envisats med att man ska tillbaka många gånger och få mycket pengar av en utan de brukar fixa problemen på ett besök genom att ge övningar och så. typ 600 kr
Tack för ditt svar!
Men, det jag egentligen vill ha svar på är om en sådan naprapat har något helt annat att erbjuda i behandlingsväg än det jag redan har gjort? Alltså, finns det något annat rent konkret att prova om jag går till en naprapat, eller kommer hen rekommendera liknande som det jag provat hittills? (jag har inte råd att lägga 600 kr på att gå dit bara för att fråga)
Mina googlingar har bara gett mig infon att jag har gjort allt som rekommenderas. Kanske googlar jag dåligt?

Tack för ditt svar!
Men, det jag egentligen vill ha svar på är om en sådan naprapat har något helt annat att erbjuda i behandlingsväg än det jag redan har gjort? Alltså, finns det något annat rent konkret att prova om jag går till en naprapat, eller kommer hen rekommendera liknande som det jag provat hittills? (jag har inte råd att lägga 600 kr på att gå dit bara för att fråga)
Mina googlingar har bara gett mig infon att jag har gjort allt som rekommenderas. Kanske googlar jag dåligt?
Ingen aning. När jag googlade lite snabbt såg jag en amerikansk handdoktor på youtube med stretchövningar. Men ville inte länka, har ju ingen aning om hen är bra på händer, doktor eller ngt liknande.

När jag hade problem med klätterfinger så hade idrottsskadecentrum andra övningar än läkaren, stretcha hela armen bakåt. Men klätterfinger är nog inte så intressant för vården. (senor som liksom ploppar ut på kanterna)

Jag googlar helt normalt typ: trigger finger help -ai (-ai ger bättre resultat iom att man inte får ai sammanfattningar och det blir mer som gamla google med massa info, ai svaren kan hitta på.) Jag får en radda engelska youtubevideos som resultat på den googlingen. Från Virtual hand care osv.

Men med det sagt ska man ju väl inte googla diagnoser och hoppa på skumma lösningar.
Men om du bara ville veta om det fanns ngt som ett idrottsskadecentrum hade kunnat hjälpa dig med så.

Dessutom är operation kanske super! var precis och fick ett annat finger urgrävt av en annan orsak och det var nog precis vad det behövde!

Senast ändrad:
Men om du bara ville veta om det fanns ngt som ett idrottsskadecentrum hade kunnat hjälpa dig med så.
Alltså, det jag var ute efter med tråden är (se citatet) om det är någon som har erfarenhet av någon annan behandling än det jag redan gjort. (av det jag hittat vid googling är allt redan provat)

Dessutom är operation kanske super!
Enligt arbetsterapeutenm jag gått hos är det inte allt säkert att operationen lyckas, så att besvären försvinner.
Jag har inga problem med att opereras, men det bör ju vara god prognos i så fall.

Jag har opererat båda mina långfingrar. Båda har blivit bra. Det tog ganska lång tid för den ena att bli helt bra efter operationen dock. Minst ett halvår, om inte bortemot ett år.
Jag försökte oxå först med kortison (blev bättre men kom tillbaka efter nåt halvår) och ortos (hjälpte inte).

Liknande trådar

• ta bort stygn
  • Lyckad Hallux valgus operation?
  • Trasigt knä - behöver pepp!
  • Knäprotes

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat