Trimning alt klippning av dvärhschnauzer.

Fd Diabetikern

Trådstartare
Behöver lite råd. Ringde till en hundfrisör tidigare idag och personen ifråga var väldigt nedlåtande mot mig.
Jag beskrev vilken hund jag hade och det var hennes första gång. H*n fick reda på vem uppfödaren var och sa att då ska hon absolut inte trimmas utan klippas för h*n vet vilka föräldrarna till min hund är.
Saken är den att uppfödaren trimmar sina hundar i en annan stad och även syskonen till min hund har blivit trimmade. Så varför skulle inte min kunna trimmas?
Jag har hört att hunden kan bli grå av att klippas stämmer det?
Jag har hört både negativa och positiva om just den här hundfrisören.
Finns ju i en annan stad också men det är himla bökigt att ta sig dit och om den har jag inte hört någonting om.
Känner mig lite villrådig här någon som har några bra råd. Vilket är det bästa? Tacksam för all hjälp

är det inte bäst att rycka dom?!?!
trodde jag.. jag har en risenkorsning.. jag rycker henne varje vår/höst jag tycker att det blir bättre än att trimm/klippa men jag vet inte så mycket om sånt där :)

Det är ju första rasen som jag har som behöver trimmas så jag vet inte heller mycket om sånt där. Vet inte heller vem jag ska vända mig till.
Men tack för ditt svar :)

Dvärgschnauzer ska trimmas (ryckas). Börjar du klippa så kommer du inte kunna trimma den sen. Och vill du någongång ställa ut så har du förstört de chanserna.
Tyvärr är många dvärg lite mjuka i pälsen och då väljer många "hundfrisörer" att klippa, för det är lättare.

Vilken färg har hunden? P&S blir till slut väldigt ljusa av att klippas.Jag skulle absolut inte åka till henne du ringt. Hur kan hon per telefon säga att din måste klippas, det anser jag är oseriöst :mad:

Var bor du? Kanske jag kan hjälpa dig. Jag har själv en schnauzer (mellan). Men hon har väldigt bra päls, så jag är bortskämd med att det går lätt att trimma :)

Om "hundfrisören" sagt att det är det bästa o klippa din hund så bör du göra det. Vi måste klippa våran dvärgschnauzer eftersom han har för mjuk päls, han hade så ont när han blev ryckt så därför klipper vi han istället för o utsätta honom för smärta!

Hej!

Vi har en p/s risen han har varit klippt och blev då mjukare i pälsen. Nu har vi börjat skrapa honom och hans päls har blivit mycket strävare så snart är det inga problem att rycka honom. Detta har vi fått rekommenderat av uppfödaren hon har haft schnauzer i mer än 30år.

Mvh Elisabeth

Ja, då tycker jag också man ska klippa. Men hundfrisören kan ju titta på hunden först innan hon uttalar sig.
Tyvärr vill vissa HF göra det lätt för sig.

Men då har ni inte klippt så länge eller?
Sen brukar det bli besvärligt att börja rycka, just för pälsen är lika lång. Vad ska man ta av? Är ju de som "sticker" ut som man rycker bort.
Men visst går det, men man får jobba lite :)

Blev lite nyfiken på riesen P&S. Har kikat runt lite då och då men inte hittat så mkt hemsidor med dessa. Har din uppfödare någon sida? Skulle du vilja PM:a den till mig i så fall?

Lånar knapp..

Jag är uppvuxen med riesen och pappa har det fortfarande. Vi ryckte i alla år tills han som skötte det gick och dog och det var omöjligt att hitta någon annan i området.

Så då började vi (eller, läs JAG) klippa, med maskin. Det ger en viss skillnad i hårlag JA, pälens blir 'slätare' och mjukare när den är klippt och det blir inte det här strävhåriga. Det gör förvisso inget eftersom hunden aldrig har och aldrig ska ställas ut.

Däremot, om man bara har 'nerver' nog att låta den växa ut igen så har det inte varit några problem att rycka den och få tillbaka det strävhåriga. Vi gick dock med just denna tik snabbt tillbaka till maskintrimning då hon INTE tycker om ryckningen.

Färgen (hon är svart) påverkades inte det minsta av klippningen.

Sen, farmors förra mellanschnauzer ställdes faktiskt KLIPPT ibland. Och blev nordisk champion. Så tydligen går det att klippa (mellan ska också ryckas om man ska göra det 'ordentligt') ställd hund med iaf för vissa domare.

Personligen tycker jag att om man kan få den ryckt så gör det. Men ska hunden inte ställas och inte tycker om att bli ryckt så låt den slippa och klipp.

Just svarta riesen (och några mellan har jag sett) är det många som klipper, och det fungerar på utställning. Antagligen tycker de det är för mycket att rycka :)

Ah, jag är som sagt ingen utställningsmänniska och fick via den här tråden intrycket att klippta schnauzerraser inte var så poppis på utställning (men soms agt, farmors mellan blev nordisk champion - klippt). Men tackar för infon =)

Jag har inte heller hittat så mycket om p/s riesen det verkar inte finnas så många. Man hör ofta kommentaren är det en "riktig" riesenschnauzer? / Elisabeth

Det kan ju ha att göra med att P/S var en diskvalificerande färg (vita stickelhår överlag) förr innan även Sverige 'släppte efter' och tillät P/S.

Pappa tillhör den kategorin som INTE tycker om P/S eftersom han anser att färglaget kom av att de inte lyckades hålla de svarta svarta.

Personligen har jag inget emot p/s men föredrar de svarta =)

Men just för att det är en 'nygodkänd' färg i Sverige är nog anledningen till att de tittas snett på ibland.

Nä, det är inte så poppis. Men det verkar som det kan göras med de svarta. Nu vet jag inte hur vanligt det är. Men jag har sett det ett flertal ggr, fast då mest riesen.
Fast egentligen tycker jag det är konstigt, för när jag har ställt ut så har de tittat väldigt noga på pälsen och dess kvalité, men så har jag en P&S. Kanske det är lite skillnad där, för de ser man verkligen om de är klippta. De svarta kan ju ge en liten synvilla, eller hur jag ska förklara :)

Svarta Riesen tycker jag för övrigt är mkt snygga :)

[citat
Det kan ju ha att göra med att P/S var en diskvalificerande färg (vita stickelhår överlag) förr innan även Sverige 'släppte efter' och tillät P/S.

Pappa tillhör den kategorin som INTE tycker om P/S eftersom han anser att färglaget kom av att de inte lyckades hålla de svarta svarta.

Personligen har jag inget emot p/s men föredrar de svarta =)

Men just för att det är en 'nygodkänd' färg i Sverige är nog anledningen till att de tittas snett på ibland.

[/quote]

Aha, det visste inte jag. Alltid lär man sig något. Jag tycker också de svarta är snyggare, P&S har inte alls samma kvalité tycker jag.

Har din pappa tävlat eftersom han haft riesen i alla år? Nu menar jag inte att man måste det, utan är bara nyfiken :)

Jo, jag fattar hur du menar. En p/s ser du ju tom på 'håll' om den är klippt medan du nästan måste 'klämma och känna' på en svart.

Det har flera gånger kommit fram folk och frågat vem som trimmar pappas riesen och de har blivit lika förvånade varje gång svaret har blivit att 'hon maskintrimmas'. Om jag bara iddes skulle jag ha en hel bunt riesen att klippa åt folk som kommit fram till pappa och frågat vem som trimmar hans. Så det blir ju som dus äger lite 'synvilla' med de svarta, man måste i princip ta på pälsen för att vara säker på om den är klippt eller trimmad (om det är bra gjort, jag har..*harkel* sett ett par inte så lyckade klippningar där det inte varit minsta tvekan ens på håll om vad de gjort =))

Liknande trådar

Övr. Hund ... skulle uppskatta att få höra råd och reflektioner om min situation. Jag vet ju att vissa är benhårt mot att omplacera hund och... 3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 392
Senast: Pangare
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
12 029
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur