Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Sen tycker jag visserligen att kärlek också är tydliga gränser. Så slipper man en hund som inte förstår människans gråzoner. Konsekvens är viktigt för att få respekt hos djur!
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

är du säker på att hunden beter sig som den gör för att den är nonchalant? det är ett ganska typiskt retrieverbeteende som hon beskriver (detta verkar inte finnas hos bruksraserna?) och ju mer man pucklar på en sån hund desto fortare springer den.
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Jodå, visst finns det hos bruksraserna också. Har sett en och annan Schäfer av racer-typ som spårat ur på samma vis när man inte kunnat styra upp hunden.

Men vi kan ju självklart inte veta med all säkerhet att hunden gör det av nonchalans. Det är ju därför tjejen behöver en bra tränare.
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Det kanske inte framgått ordentligt, men jag tänker inte införa några drastiska förändringar utan att ha pratat med min instruktör först som känner både mig och hunden. Vill inte experimentera utan att veta vad jag egentligen gör.

Jo hunden kan uppfattas nonchig, men jag tror att det beror mer på att hon är förvirrad. Mina korrigeringar/beröm når inte fram, hon fattar inte vad jag egentligen ber om, och jag kan inte läsa av henne ordentligt. Det hela spårar ur i ett stressat och blockerat forcerande hela tiden. När hon t.ex. var mindre var hon helt 100% inställd att hälsa på varenda människa vi såg utomhus, det var skitdrygt. Men jag, och hundmänniskorna i min närheten, trodde att det inte berodde på att hon VILLE hälsa utan att det mer var någon slags flykt från krav hon inte förstod. Och sant, när relationen blev bättre och hon började förstå hur hon skulle uppföra sig koppel så försvann det här omåttliga drivet att hälsa på alla. Vi kan nu passera genom T-centralen i löst hängande koppel (på en bra dag).

Kruxet är att varje situation kräver sin egen "nyckel" för att det ska fungera, och den nyckeln är inte lätt att hitta.

Det har verkligen varit en jättenyttig tråd för mig det här, att få analysera och diskutera igenom det jag gör fel. En riktig ögonöppnare.
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

cillamuffins skrev:
kl

alltså, förlåt ni som har skrivit här, men jag tror inte att det går att korrigera bort ett beteende som beror på stress. risken är att det urartar till någon slags vålddspiral där det behövs mer och hårdare bestraffningar för varje gång.

jag hade satt mig ner och tagit en funderare på vad det är som gör att hunden är så otroligt stressad. och sedan plockat bort det, bit för bit. du kommer aldrig att kunna aktivera den här hunden tillräckligt, så välj de aktiviteter som ni båda har nöje av och som är lugna. för mycket aktivitet och press skapar bara ännu mer stress, något ni helst ska undvika.

jag hade börjat se ner lite på min hund. klarar hon inte av att uppföra sig så får hon inte vara med. får ni gäster hemma och hon börjar varva så får hon sitta en stund på toaletten eller i något annat litet tråkigt rum. släpp ut henne efter en stund men stäng in direkt när hon börjar varva. samma sak hade jag gjort ute, men då stoppat in henne i bilen eller bundit fast i en stolpe eller liknande. ju mer uppvarvad hon blir, desto tråkigare ska omgivningen bli.

först när hon landat på jorden och har tid att höra efter kan du lägga in någon meningsfull aktivitet igen, men gör det då långsamt och avbryt vid minsta tecken på stress.


Jag vet inte om jag tror på att stänga undan henne när jag får främmande, och har heller fått rådet att inte göra så av min instruktör. (Bor dessutom i en etta.) Det jag gör är att jag lägger hunden "plats" på sin dyna och där får hon stanna. Släpper upp henne för att se hur hon uppför sig och stissar hon upp igen så får hon gå och lägga sig. Det kräver ett ständigt passande på henne, men det fungerar hyfsat och framstegen är små men de finns. Så hemma funkar det mesta bra. Skulle jag stänga in henne så skulle situationen blir onödigt dramatisk när hon släpps ut igen, sådan självkontroll eller insikt tror jag inte att hon besitter att hon klarar att förstå att hon stängs undan om hon inte uppför sig på ett sätt som är ok enligt matte.

Vi har def. fastnat i en ond spiral och jag tror inte heller att lösningen är att korrigera hårdare och bli "elak". Däremot så behöver jag ändra mitt sätt att korrigera så att jag blir tydligare för hunden och det inte finns något tvivel för henne vad jag tycker.

Om jag skulle fundera igenom vad det är som gör hunden stressad så tror jag att det är en kombination av en högenergisk personlighet som har lätt för stress (hennes pappa och morfar är precis likadana till sättet) och brist på klara regler och dålig kontakt oss emellan. Så det är väl bara att jobba på.... :crazy:
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Ska också leta reda på en bra tränare med stor erfarenhet av retrievers.
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Jag kan ju tala om att mammas Goldentik var likadan som din i sättet. Väldigt uppskruvad mao. Ett miljöombute under 3 veckor hos en kunnigare person än mamsen, så var hunden Betydligt bättre och mamma klarade av att fixa träningen själv med henne. Det tog ju mer tid och mer arbete för henne än för den hon lämnat hunden till eftersom hon inte har samma erfarenhet av hundar, men hon fixad det till slut :)

:bump: *pepp pepp* :bump:
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Jag tycker det är JÄTTEBRA att du lägger henne ner. Den varianten fungerar på många hundar. Att man ger dom lite av ett val, ligg ner eller stå och var lugn.

Jag har lagt min hund otroligt mkt i många olika situationer, nu lägger han sig automatiskt om jag står ett tag.
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

cillamuffins skrev:
är du säker på att hunden beter sig som den gör för att den är nonchalant? det är ett ganska typiskt retrieverbeteende som hon beskriver (detta verkar inte finnas hos bruksraserna?) och ju mer man pucklar på en sån hund desto fortare springer den.
Har en goldenhane (jakt) på klubben som beter sig som TS skriver samt som min egna har gjort. Så jag tror inte bara det handlar om retriever, snarare drabbar det hundar med livlig personlighet.

Det handlar inte om att "puckla på" utan att man på ett tydligt sätt förklarar vad man inte gillar och vad man tycker om. Sen ska ju hunden ta korrigeringen, annars spelar det ingen roll hur tydliga gränser man drar.
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

[Till slut, när jag höll på att frysa ihjäl, vi låg dessutom mitt nedanför en skidbacke och fullt med folk, reste jag mig samtidigt som jag gav kommando till henne att resa sig. Ingen av oss vann.

QUOTE]


Jo tyvärr din hund vann och det kommer den att komma ihåg.
Sla du ge dig på en sådan kraftig korrigering ska du vara 110% säker att du orkar -klarar och går iland med att hålla hunden till dess att den gett sig. I annat fall så har du bara förstört för dig. Hunden vet att den inte behöver ge sig och blir bara ändå värre.

Hur vet du att hunden har gett sig?
Svar: när du är säker på att den håller på att dö, ögonen sluts delvis och blinkhinnan lägger sig över ögonen så det ser ut som "sockerdricka" i ögonen. Då först efter ytterligare en liten stund kan du släppa upp hunden.

Klarar du inte av det så ska du ALDRIG ge dig på den typen av korrigeringar.
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Pangare skrev:
[Till slut, när jag höll på att frysa ihjäl, vi låg dessutom mitt nedanför en skidbacke och fullt med folk, reste jag mig samtidigt som jag gav kommando till henne att resa sig. Ingen av oss vann.

QUOTE]


Jo tyvärr din hund vann och det kommer den att komma ihåg.
Sla du ge dig på en sådan kraftig korrigering ska du vara 110% säker att du orkar -klarar och går iland med att hålla hunden till dess att den gett sig. I annat fall så har du bara förstört för dig. Hunden vet att den inte behöver ge sig och blir bara ändå värre.

Hur vet du att hunden har gett sig?
Svar: när du är säker på att den håller på att dö, ögonen sluts delvis och blinkhinnan lägger sig över ögonen så det ser ut som "sockerdricka" i ögonen. Då först efter ytterligare en liten stund kan du släppa upp hunden.

Klarar du inte av det så ska du ALDRIG ge dig på den typen av korrigeringar.


Ja så mycket har jag förstått att det var ett misstag och inte heller är något jag kommer försöka mig på igen. Men nu är det som det är...
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

jag förstår bara inte vad du tror att du kommer uppnå genom att korrigera mer eller så att hunden tar åt sig. förändra dig själv först, så du blir värd att respekteras. hjälp hunden att kanalisera sin energi åt rätt håll och ge henne inte tillfälle att gå upp för mycket i varv.

om du ska korrigera måste du ha väldigt klart för dig VAD det är du korrigerar och VARFÖR det ska korrigeras. om hunden beter sig som den gör för att den är osäker på dig lär du få ännu större problem.
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

cillamuffins skrev:
jag förstår bara inte vad du tror att du kommer uppnå genom att korrigera mer eller så att hunden tar åt sig. förändra dig själv först, så du blir värd att respekteras. hjälp hunden att kanalisera sin energi åt rätt håll och ge henne inte tillfälle att gå upp för mycket i varv.

om du ska korrigera måste du ha väldigt klart för dig VAD det är du korrigerar och VARFÖR det ska korrigeras. om hunden beter sig som den gör för att den är osäker på dig lär du få ännu större problem.

Som svar på ditt inlägg citerar jag mig själv:

Jo hunden kan uppfattas nonchig, men jag tror att det beror mer på att hon är förvirrad. Mina korrigeringar/beröm når inte fram, hon fattar inte vad jag egentligen ber om, och jag kan inte läsa av henne ordentligt. Det hela spårar ur i ett stressat och blockerat forcerande hela tiden.

Vi har def. fastnat i en ond spiral och jag tror inte heller att lösningen är att korrigera hårdare och bli "elak". Däremot så behöver jag ändra mitt sätt att korrigera så att jag blir tydligare för hunden och det inte finns något tvivel för henne vad jag tycker.

Om jag skulle fundera igenom vad det är som gör hunden stressad så tror jag att det är en kombination av en högenergisk personlighet som har lätt för stress (hennes pappa och morfar är precis likadana till sättet) och brist på klara regler och dålig kontakt oss emellan. Så det är väl bara att jobba på....

För att förtydliga ytterligare, så är det jag hoppas uppnå en tydligare och klarare kommunikation mellan mig och hunden så att vi förstår varandra. Det handlar inte enbart om korrigeringar, utan även om beröm. Det handlar också om konsekventa och tydliga gränsdragningar för att hunden ska lära sig veta vad som gäller så att hon någon gång kan slappna av i den vetskapen. :)

Tillägg: bara för att jag ställer frågor om olika metoder och är nyfiken på hur andra gör innebär INTE att jag tänker gå hem på kammaren och börja experimentera på samma sätt med min hund. Jag samlar bara info och inspiration.
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

För vissa hundar är korrigeringar och gränser nödvändigt för att föraren ska vara värd att respektera. De struntar helt enkelt i människor av timida tekla-typ. Kan de rejsa runt som de vill så gör de det och lyder bara när de behagar, vilket kan vara väldigt sällan.
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

trådskaparen skriver såhär;

"hon fattar inte vad jag egentligen ber om"

skulle du verkligen korrigera i ett sådant läge?
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Nej, det skulle jag inte. Först ska hunden veta vad jag vill, sedan kan jag kräva att det ska åtlydas.

Dock kan man skapa gränser och riktlinjer genom att inte tillåta rejsande och flams. Det är egentligen inte att korrigera.
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

jag har också föreslagit att hon ska hindra hunden från att börja varva. dock ska hon inte göra det genom att tillfoga hunden smärta eller stort obehag.

jag skulle vilja tillägga "se till så att hunden är väl motiverad" till din första rad.
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

cillamuffins skrev:
jag har också föreslagit att hon ska hindra hunden från att börja varva. dock ska hon inte göra det genom att tillfoga hunden smärta eller stort obehag.

jag skulle vilja tillägga "se till så att hunden är väl motiverad" till din första rad.
:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Elionor skrev:
Det har verkligen varit en jättenyttig tråd för mig det här, att få analysera och diskutera igenom det jag gör fel. En riktig ögonöppnare.

Och för oss andra också! Intressant!
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

KL;Ingen som har kommenterat "Pangare´s" inlägg, måste bara fråga, är den typen av korrigering vanlig bland "arbetande" hundägare???:eek: (arbetande ägare=bruks, lydnad,vallning osv) Visst har jag lagt ner någon hund men aldrig i den omfattningen som h*n beskriver!:confused:
Jag kanske är naiv som tror/hoppas att det var ett ironiskt inlägg!!!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 018
Senast: Ajda
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 986
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 379
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Jag går i hundköpartankar då jag snart kommer bli klar med min utbildning. Problemet är att jag inte verkar hitta ”min” ras även om jag...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
9 366
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp