Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Som ägare till vallhundar och jakthundar, kan jag ju säga att jag aldrig någonsin behövt ta till dylika metoder..
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Jag har full förståelse för det, en vallhundsras är väl mycket sällan så pass tuff, jag gjorde bara ett exempel på att jag menade ägare till arbetande hundar, tror inte att "svensson" med sin sällskapshund tar till sådana korrigeringar.
Har bara en gång lagt ner en huskytik som vägrade sluta slåss (gått igenom 22 vuxna husky) men riesen jag hade tidigare fick man stoppa i backen några gånger. Det är så sorgligt att se veka hundar som slängs i backen, där är det husse/matte som skulle behöva korrigeras!
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

BC:s är inga mjäkiga hundar. Det är inte Jämthundar och Finsk Spets heller, men jag har aldrig sett det nödvändigt att ta till sådana metoder oavsett hur besvärlig hunden varit under valp och unghundstiden.
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Anser inte husky som "mjäkig" heller, vet inte vad du tror jag menar med vek hund, själva rasen menar jag. Husky är otroligt vek om jag jämför med riesen, en husky skulle aldrig komma på tanken att "svara", och det räcker med att prata med lite grövre röst för att de ska fatta vad man menar, min riesen brydde sig inte spesiellt om jag höll den i nackskinnet medan en husky skriker direkt. (även om man bara "håller" tex om jag är utan halsband och vill vara säker på att den stannar) riesen fick jag ofta köra med lite nyp i sidan eller lugga i skägget för att få upp konsentrationen på mig (smågrejer alltså, inget slag eller slit och drag) han blev trissad och tyckte det var kul medan huskyn skulle lägga sig och tro att den gjorde något fel...
Min erfarenhet (även om jag inte har praktiserat den mycket själv!) från träningar både med SBK och hundskolan (Sollefteås foderhundar) är att det ofta tas till sådana hårdare metoder, släng i backen och sitt på hunden!!
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Problemet är när rejs och flams är uttryck för att hunden inte förstår och/eller upplever situationen för obehaglig/jobbig. Jag tycker faktiskt inte alls att det handlar så mycket om olydnad. Många gånger så vill en retr. och det blir ett slags överslag att bete sig uttåtriktat. Så där tycker jag att varningsklockan ska ringa över att hunden inte förstår situatonen och är frustrerad och/eller ängslig över en arg matte/husse. (Det brukar bli situationsbundet till slut när man som ägare gapat tillräckligt många gånger)

Vi tycker att vi drar upp klara gränslinjer, hunden upplever det som jobbigt och svårförståeligt och försöker att ägna sig åt så mycket annat som det bara går. (Annars hade den inte betett sig så...) Utåtriktat beteende mot andra, nosar och jag riktigt ser hur de där ögonen rullar runt runt och inte sällan så hänger tungan ut också. Den hunden behöver till en början inte en fastare hand. Den hunden behöver till en början lita på sin matte/husse. Den behöver kunna glädjefullt vända sig mot sin ägare och fråga: "Vad ska vi göra nu då?"

Man ska inte glömma bort att många retr. är hårda på utsidan och mjuka på insidan. En korrigering kan få konsekvenser i efterhand när hundens adrenalin gått ned. Har man otur så får det konsekvenser under lång tid efteråt. Så det är oerhört viktigt att man får kontakt med hunden innan man börjar att gå in med korrigeringar eller "gränsdragningar". Gränsdragningar innebär ju förbud och det talar också bara om för hunden vad den inte får göra. Inte vad den förväntas göra och det är det som hunden måste få veta i första hand för att sluta agera så mycket utåt. Sen brukar det för de flesta retr. flyta på rätt så av sig själv bara det finns en medfödd samarbetsvilja :)
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Nog sjutton är BC mjäkiga jämfört med en del andra raser såsom KO, Rottis, Riesen osv. De är ju ofta väldigt förarveka och vill mest av allt bara vara till lags. Jag skulle inte vilja påstå att det är en tuff och hård ras. Modiga förvisso och smarta, men mjäkiga i jämförelse
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Är du uppöver någon gång, så kom hit och prova att valla med min tik och hane, så får du uppleva hur det är att bli totalt överkörd av en Border Collie ;)

BC överlag är tjuriga envisa hundar trots sin lyhördhet och förighet.
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Knepiga BC du har. Vi har rätt många BC kring Örebro då Gränsvallarnas kennel ligger där och deras hundar ser jag inte som direkt tjuriga eller bossiga. Det är däremot föriga hundar som gärna är till lags. Visst finns det egen vilja, men inte blir de förbannade.
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Var har jag skrivit att de är bossiga hundar som blir förbannade?

Det jag säger är att de skulle köra över dig fullständigt. Vilket de skulle.
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Det skulle de säkert, men det är fortfarande en mjäkigare ras än Riesen och Rottis. Det handlar inte om hur olydig och nonchalant hunden är utan på vilket vis den är det.
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Så du tycker att en hund som hellre går och pissar när den får att kommando är mjäkig? Intressant..

(det gör inte mina, men det är ett rätt vanligt förekommande fenomen, där föraren inte är den dominante i vallningen)
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Har du provat fågelhundsmannen Bengt Rödseths metod? Den går enkelt ut på att hundmamman visar sitt ledarskap genom att tvinga valpen att ligga stilla tills den är helt avslappnad. Vi kan härma det genom att lägga hunden "upp-och-ner" i knät och hålla fast den, inte särskilt hårt, tills den somnar. Det är fantastiskt effektivt! Bäst förstås att göra det ett par gånger redan när hunden är valp, det mtotverkar mycket strul.

Det enda att egentligen komma ihåg är att hunden måste somna, då är du säker på att den somnat och gett sig. I början brukar de vara helt stela och försöka streta emot, när sedan spänningarna börjar släppa kan det börja rycka ordentligt i hunden men det är bara musklerna som börjar slappna. OBS att det kan ta ett antal timmar - första gången jag försökte med min höll vi på från ca 17 till 02... Och är din hund väldigt ranghög kanske det tar ännu längre. Bara så du vet! Samtidigt är det ett enkelt sätt, som inte gör ont, eller där man känner sig särskilt elak.

Du får INTE släppa hunden förrän den somnat - då har den ju vunnit och det blir ännu svårare nästa gång. Så var beredd, ta dig ett dygns tid och håll ut :-)
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Öhhhh.... :confused:
Jag har inga ranghöga hundar som behöver knökas till....
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Gnist skrev:
Så du tycker att en hund som hellre går och pissar när den får att kommando är mjäkig? Intressant..

(det gör inte mina, men det är ett rätt vanligt förekommande fenomen, där föraren inte är den dominante i vallningen)

Kissa kan dock vara ett överslagsbeteende. Antar att du vet det, men tänker på andra som läser :cool:

/Aliide - Vars hane passade på att pinka 3 ggr undern "dumpen"
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Det har jag inte sagt, men du kan inte ärligt påstå att BC är av samma kailber som de raser jag räknat upp. Det finns en anledning till att BC regerar inom lydanden och inte inom skyddet.
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Jo, jag reagerade på det!!
Ska man lägga ner hunden tills den håller på att dö? Tyckte inte det lät bra alls...
Är det någon kunnigare får ni gärna förklara. Herregud måste man inte ligga på hunden jättelänge då?
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Jo, det måste man antagligen. Det är därför jag inte gillar alfarullningar. Lång och utdragen korrigering med stort socialt tryck på hunden och det kan krävas att det går så långt att hunden halvt tuppar av för att den ska ge sig.
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Nej det verkar verkligen inte vara som något bra korrigeringsalternativ. Lägger man hunden på rygg och sen pressar med hela sin tyngd på hunden eller? Det måste ju vara en fruktansvärt otäck upplevelse för hunden, och för mej känns det inte som att det skulle göra hunden mer positiv...

Jag har alltid trott att när nån menar att man ska lägga ner sin hund så ska man liksom "tvinga" den att ligga still och sen ligga där tills den lugnat ner sej. Inte att man ska ha halvt ihjäl den!

Beter sej vilda hundar/vargar så? Trycker dom ner en annan individ så?
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Det är ju just det man gör när man lägger sig på hunden. Tvingar den att ligga tills den lugnat sig, men man ska vara medveten om att hundne inte alls lugnat sig så länge musklerna fortfarande är spända, öronen rör sig och ögonen far runt. Det är därför man kan bli tvungen att ligga så länge. Nej, vilda djur beter sig inte så, varken hund eller varg. Där vänder ranglägre upp sig frivilligt med magen i vädret.

En korrigering är inte syftad till att göra hunden mer positivt heller. Enkelt beskrivet så kan man säga att en korrigering sänker viljan att utföra en handling och motivering höjer den. Genom att då korrigera en handling som vi ser som felaktig och motivera en handling vi vill ha så ökar chansen att hunden väljer det vi ser som önskvärt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 013
Senast: Ajda
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 986
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 377
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Jag går i hundköpartankar då jag snart kommer bli klar med min utbildning. Problemet är att jag inte verkar hitta ”min” ras även om jag...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
9 363
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp