Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Helben skrev:
Har du provat fågelhundsmannen Bengt Rödseths metod? Den går enkelt ut på att hundmamman visar sitt ledarskap genom att tvinga valpen att ligga stilla tills den är helt avslappnad.

Hade JAG gjort så på min veka hund som valp så hade vi definitivt inte haft någon bra relation idag. Den där metoden är ivrigt omdiskuterad i jaktvärlden och en ren lögn/genväg.

//E
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Jag uttryckte mej nog lite luddigt...

Det är klart att jag vet att en korrigering inte ska vara något positivt för hunden, men när man ligger på den, kan det inte vara så att den finner mer obehag av den personen som ligger på den, än av det den gjorde fel? Att den liksom inte kopplar ihop den sortens korrigering med det den gjorde fel utan bara får negativ relation med den som ligger på den?

När jag tänkte lägga ner hunden tänkte jag att ge kommando ligg, och sen ska den ligga där, att man med mild handkraft lägger tillbaka hunden om den reser sej, och sen ska den ligga där tills man säger att nu är det ok att resa sej.
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Lånar en knapp.

Den metod som beskrivs av bl.a Bengt Rödseth, serveras med olika benämningar som alfarullningar läsa paragrafer mm.
Det är en tänkt som en metod att stärka förarens ledarskap. Det ska inte vara en bestraffning för något fel som hunden gjort. (Då är det föraren som ska bestraffas)
Felet är att de allra flesta använder metoden som en bestraffningsmetod eller dressyrmetod, och då är det, och blir fel.
Jag tycker inte att ledarskapsträning och dressyr ska ske samtidigt.
Krav under dressyr ja, men inget ranghävdande.

Rätt använt så som det beskrivs i B.R:s bok är det en enkel och för hunden ingen plågsam procedur, som ger mycket gott resultat. Han börjar med valpen när den är åtta veckor och fortsätter sedan under avslappade former. Alltså när både föraren och valpen inte är uppjagade. Då sker ledarskapsträningen. Det behöver då inte vara en så stormande upplevelse.

Gör man däremot en sådan nedläggning när hunden blivit äldre, oavsett orsak, då blir det garanterat kamp mellan föraren och hunden. Man ska alltså vara dels hundraprocentigt klar över vad man håller på med och sedan fysiskt kapabel att klara av det. Det kan vid sådana tillfällen ta många timmar innan hunden gett upp. Och ger du upp före hunden så är det i princip katastrof. Hunden har segrat och har tagit ledarskapet och att sedan få bort en det ledarskapet ser jag som ett stort problem.

Läs Bengt Rödseths bok Fågelhundsträning -på naturens villkor. Den boken har helt fel titel, vilket gör att alla som har andra hundar än fågelhundar missar den. Den är den klaraste och tydligaste hundboken vad gäller all hunddressyr. Strunta i de sista sidorna som tar upp fågelhundsträning och läs det övriga. Men läs den helst INNAN man startar med en valp.
Den tar upp hur man genom lek och enkel träning på valpen slipper massor av problem som annars kommer när hunden blir vuxen. Böckerna av Hallgren och Molin m.m kan känna sig blåsta i jämförelse med den boken.
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Men det här med läggande av valpen, är det något som är taget från naturen? Gör mamman så med sina valpar eller gör flockledaren så med valparna eller var kommer själva idén till det ifrån?
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Ja!
En bra tik tuktar sina valpar så att de lägger sig ner och visar klart att de är undergivna. En vuxen som ger samma signaler till en aranglåg hund visar också undergivenhet. Det är detta som ligger till grund för att lägga ner hunden till dess den ger sig.
Vi människor saknar hundens signalsystem och kan följdaktligen inte genom morrningar , visa tänderna eller bitas visa samma signaler och därför tar vi till andra signalsystem.
Att då med kommando lägga ner hunden är inte då samma sak som att med ett kroppsspråk eller handgripligen se till att hunden ger sig.
Med kommando är det lydnadsdressyr, och att ta i med kroppsspråket en ledarskapsträning.
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Pangare skrev:
Läs Bengt Rödseths bok Fågelhundsträning -på naturens villkor. Den boken har helt fel titel, vilket gör att alla som har andra hundar än fågelhundar missar den. Den är den klaraste och tydligaste hundboken vad gäller all hunddressyr. Strunta i de sista sidorna som tar upp fågelhundsträning och läs det övriga. Men läs den helst INNAN man startar med en valp.
Den tar upp hur man genom lek och enkel träning på valpen slipper massor av problem som annars kommer när hunden blir vuxen. Böckerna av Hallgren och Molin m.m kan känna sig blåsta i jämförelse med den boken.

Men det där är ju helt och hållet Din åsikt, självklart. Personligen ser jag hellre att "vanligt" folk läser Memea Molin och försöker motivera sina hundar än att de ska börja träna ledarskapsträning. De flesta klarar inte ut det om de ska köra på den metoden. De krävs erfarenhet och kunskap, just av den anledningen att de inte kan läsa hund.

//E
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Jag tycker att jag har gett klara besked om att detta inte är en metod för vem som helst. Jag hoppas att övriga i alla fall har fattat vad jag har skrivit.
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Pangare skrev:
Ja!
En bra tik tuktar sina valpar så att de lägger sig ner och visar klart att de är undergivna. En vuxen som ger samma signaler till en aranglåg hund visar också undergivenhet. Det är detta som ligger till grund för att lägga ner hunden till dess den ger sig.
Vi människor saknar hundens signalsystem och kan följdaktligen inte genom morrningar , visa tänderna eller bitas visa samma signaler och därför tar vi till andra signalsystem.

En tik kan också tukta på tok för mycket och därmed förstöra valparna, glöm inte det.

Människor saknar inte alls signalsystem, hunden läser oss oavbrutet. Jag vill påstå att en hyffsat normalt funtad hund, gärna förarvek, mycket väl kan lägga sig om föraren bara visar rätt signaler. Min hund gör det, jag har aldrig handgripligen lagt henne.

//E
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Vart går gränsen för vem som helst? Om man skriver på ett forum att alfarullning är helt okej så länge man vet vad man gör, så ska ju folk kolla och se ifall de kan få till en riktigt bra variant av det. Folk har ingen aning om vilka kunskaper de har och är ofta övermodiga, dessutom har de ingen aning om vad de har i snöret... Tyvärr.

Dock förstår jag din poäng.

//E
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Jag tror det handlar mycket om individ och inget man kan göra så mycket åt själv i grund och botten. En vek hund kan födas vek. Likaså att det finns hundar som föds hårdare. Min hane har aldrig lagt sig på rygg och kommer nog aldrig göra heller. Han har inget fjäskande för sig alls. Om jag är riktigt förbannad så kan han på sin höjd lägga sig ner lite slött på sidan med svansen låg.

Min bästa väns hund pluppade ut ur mammas mage vek. Han är otroligt vek och lägger sig ofta för mig trots att jag inte alls är arg. Jag kan en väldigt dominant hållning mot hundar (vilket jag lärt mig att ha för att ha styr på min egna hane), så han fjäskar nästan oavbrutet för mig.

Sedan kan folk alltid förvärra saker, med misshandel osv.
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Visst handlar det om individ. Det jag själv är mycket emot är just att detta är i grunden fågelhundsträning och 90 % av alla fågelhundar jag har träffat hade skitit på sig om man gör så med dem, ändå görs det....

Men de flesta har ju ingen aning om ifall de har en vek eller en tuff hund, skäller hunden på brevbäraren så är den tuff och ska då behandlas utifrån det :angel:

Du kan säkert klänga och dra och hålla på hur mycket som helst med din, precis som jag kan med min terrier, det bekymrar inte henne.

//E
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

lady_vip skrev:
Visst handlar det om individ. Det jag själv är mycket emot är just att detta är i grunden fågelhundsträning och 90 % av alla fågelhundar jag har träffat hade skitit på sig om man gör så med dem, ändå görs det....

Men de flesta har ju ingen aning om ifall de har en vek eller en tuff hund, skäller hunden på brevbäraren så är den tuff och ska då behandlas utifrån det :angel:

Du kan säkert klänga och dra och hålla på hur mycket som helst med din, precis som jag kan med min terrier, det bekymrar inte henne.

//E

Jag förstår dig precis. Men jag vet flera hundar (bla. tiken jag har hemma nu) som är dödsvek men inte heller tar åt sig direkt av en korrigering. Var ute nyss och badade med bästa vännen och hennes hund. Han är tokig i vatten. Nu snackar vi tokig. Han blir okontaktbar, sliter och drar mot vattnet, skiter i andra hundar och ska bara simma. I vintras var han nära att drunkna när han stack ut i älven. Han simmar bara. Det är fasiken värre än när min hund stack på vilt. Trots att badhunden är supervek tar han heller inte åt sig. Så idag var jag "dum" som tog han rejält ett par gång. Kopplet runt midjan, så när han sprang ryckte det till och han pep. Efter 3-4 sådana här slutade han upp med det. Då kunde ägaren lugnt gå med sin hund i vanligt koppel vid strandkanten utan dumheter. Tycker inte det bara finns "hård - oberörd" eller "vek - tar åt sig av allt" som folk verkar tro.
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Förvisso vänder sig min fjant också upp sig på rygg om jag intar en viss position och ansiktsuttryck, men hon är så vek att jag ser det som något ovanligt. Ingen normalt funtad hund har annars visat magen för mig eller någon jag känner, så vitt jag vet. De har lagt sg, vikt undan huvudet och visat liknande signaler, men just magenvisning har aldrig skett.

Jag tror det kan vara rätt svårt att få till med bara röst eller liknande.
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Jag har haft extremsnäll - tog inte åt sig av något, blev alltid lika förvånad när man sa ifrån och glömde det på 10 sek.

Och varande mycket lekfull tung schäfer så var det ju en del han gjorde som krävde en del åthutningar.

Han var inte lättränad.. min dåvarande sambo fick slita hårt för att klara lydnadsklass 1
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Här måste jag också försvara Pangare en del. Klart man ska kunna diskutera en metod och få vara för den. Vi diskuterar ju stackel, kastkedja, skrammelburk och annat kontroversiellt så då känns inte alfarullning så överdrivet. Däremot får man ju vara noga med att tala om att ingen ska rusa ut och prova det på sin egen hund bara för att de läst det här.
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

När jag blir förbannad så får jag mage av de flesta hundar jag hanterat - med bara röst och kroppställning, jag visar faktiskt tänder rent instinktivt.
Syrrans golden - som är fruktansvärt bortskämd - svarade upp då jag tillrättavisade henne (Fy vrål ) då hon försökte ta fågelägg. Jag blev då rasande - jäklar vad snabbt hon la sig.

Efteråt så var jag tacksam att hundkräket inte bet mig i ansiktet.
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

lady_vip skrev:
Vart går gränsen för vem som helst? Om man skriver på ett forum att alfarullning är helt okej så länge man vet vad man gör, så ska ju folk kolla och se ifall de kan få till en riktigt bra variant av det. Folk har ingen aning om vilka kunskaper de har och är ofta övermodiga, dessutom har de ingen aning om vad de har i snöret... Tyvärr.

Dock förstår jag din poäng.

//E


Jag tror tack och lov att de flesta forumister har lättare att fatta än vad du tycks ha.

Jag har hela tiden varnat för dessa alfarullningar. Har inte det gått fram så måste det ju vara att man inte kan läsa innantill.

Att jag tycker att Bengt Rödseth:s bok är en bra bok är att den tar upp de problem som man kommer att drabbas av som hundägare oavsett ras, och han ger mycket lättförståeliga svar på hur man ska undvika att problemen överhuvudtaget ska uppstå.

Jag förstår också att du kan ha svårt att förstå innehållet i en sådan bok eftersom du så klart missar vad jag har skrivit.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 022
Senast: Ajda
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 992
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 381
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Jag går i hundköpartankar då jag snart kommer bli klar med min utbildning. Problemet är att jag inte verkar hitta ”min” ras även om jag...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
9 368
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp