Bukefalos 28 år!

Philosophia

Trådstartare
Jag har fått trips (tror jag) på en mynta som jag har i köket. Finns det några tips på hur jag - hyfsat snabbt och för evigt - kan bli av med dem? Snart är det ju dags att ställa pelargonerna i köksfönstret och då vill jag verkligen inte att tripsen är kvar.

Men jag förstår inte alls var de kommer ifrån. Jag har inte planterat om några blommor och jag har inte köpt några nya blommor på en evighet (förutom en Hortensia, men den står i ett helt annat rum).
 
Sv: Trips

Det finns ju en massa kemikalier mot diverse ohyra ;) på växter i affärerna. Men när det gäller en mynta kanske det inte är så lämpligt med gift om man säger. Men prova att blanda till en såplösning i ljummet vatten och i en hink. Vänd myntan upp och ned, håll något runt jorden bara så att du inte får ned det i såpbadet. Doppa ned hela växten från blad till hela skaft och håll ett tag. Jag brukar ha en hand ner i vattnet och liksom dutta runt i växten så det kommer åt överallt. Men kom ihåg att varje gång också tvätta av blombrädan och fönstret som växten varit i närheten av.

Tyvärr är ju inte den lösningen så att tripsen sedan är borta, utan det måste upprepas flera gånger och ibland går det jättebra och växten blir fri från ohyran, med ibland återkommer eländet hela tiden. Det är i det läget jag ger upp och slänger hela skiten :)
 
Sv: Trips

Hur mycket såpa ska det vara? Jag sprejade i somras några växter på balkongen som hade fått bladlöss med såplösning, men jag vet inte blandningen var för koncentrerad för växterna blev lite ledsna.

Jag håller på och laddar upp bilder på photobucket som jag tänkte lägga in här eftersom jag inte är hundra på att det är trips.
 
Sv: Trips

Här kommer bilder, men de är tyvärr inte så skarpa. Djuren är ungefär en millimeter långa och vita/genomskinliga. När jag häller vatten på plantan så blir det en himla fart på dem och de börjar hoppa eller flyga runt lite. De är bara i jorden, jag har inte hittat några på bladen.



DSCF3020-2.jpg


DSCF3021-1-1.jpg
 
Sv: Trips

Svårt att se på bild, men jag tycker inte att det ser ut som trips. De är långsmala och har liksom en brun rand tvärs över kroppen. Men storleken är den samma. De kan flyga kortare sträckor också och så de lever mest uppe i växten. Men de här skulle du kunna vattna med mild såplösning också.

Ja du jag brukade ha i en skvätt i det ljumna vattnet :crazy: men en ganska stark lösning lösning blev det. Men sedan efter ca 1 dag durschade jag av växten med rent vatten och vattnade igenom krukorna ordentligt. Håll koll på växten och gör om behandlingen om du ser något konstigt igen. Räkna med flera omgångar.

Jag undrar om växten har stått med lite för fuktig jord. Det är då man brukar kunna få vita flygande ohyra i jorden.
 
Sv: Trips

Den har inte stått för fuktigt, utan jag har egentligen mest vattnat den från botten, dvs. genom att hälla vatten i botten på ytterkrukan. Däremot hällde jag på vatten på inför fotograferingen för att odjuren skulle flyta upp till ytan och synas åtminstone lite på bilden.

Jag har i varje fall sköljt av den ett par gånger nu. Jag var så brysk att jag igår spolade igenom växten (inte bladen dock, de är fria från ohyran) under rinnande vatten. Det bara forsade ut insekter :eek:. I morse såg jag dock att det fortfarande fanns djur kvar, samma form men mindre och mörkare. Då tog jag och spolade igenom den igen men med såplösning den här gången. Nu verkar det faktiskt ganska stillsamt, men jag antar att det kan finnas ägg i som vaknar upp och att man måste behandla några gånger till.
 
Sv: Trips

Att vara brysk är nog det som gäller här :D Skönt att du inte fått upp eländet i bladen i alla fall. Kör vidare på samma sätt, med att varva avspolningar med rent vatten och såplösningar. De borde göra verkan. Men håll lite koll på växten en tid framöver, det har en benägenhet att komma tillbaka tyvärr :mad:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 360
Senast: Wille
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 339
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 839
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 762
Senast: Paeonia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp