Lite besviken på hab faktiskt

Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så jag har fått tips om en app som ska hjälpa mig. Den laddade jag ner idag och jag har börjat kolla lite hur den fungerar. Och jag är besviken. Många funktioner finns inte i gratisversionen.

Och det var ju det här problemet jag ville komma ifrån. Att slippa betala för att få en app som hjälper mig. För i dagsläget så använder jag todoist som jag tycker fungerar rätt bra. Haken med den appen är att jag inte kan ställa in ett larm som påminner mig om vad jag behöver göra. Funktionen finns men då måste man betala. Jag har heller ingen bra överblick över vad jag behöver göra och när i todoist.

Och jag vet inte vad de här apparna kostar. Jag har inte ens kunnat utvärdera den här nya appen för att det inte går att ställa in engångsuppgifter i gratisversionen. Jag vet faktiskt inte alls hur jag ska göra med en uppgift som jag inte vet hur många dagar det tar att genomföra den men som måste vara klar inom en viss tidsperiod. I todoist brukar jag jag bocka för att jag gjort uppgiften om jag jobbat med den en viss tid under dagen. Sen lägger jag in den på nytt så jag ser att den uppgiften inte är klar. I nya appen kan jag bara skriva in att uppgiften kan göras när som helst. Och jag kan inte bocka för att jag gjort den förrän den är helt klar. Det suger. Mitt belöningscentra får inte sitt. Arbetsterapeuten föreslog att jag skulle skriva dagbok där jag skriver vad jag har gjort, men det tycker jag känns omständligt och jobbigt. Jag vill bara bocka av något så att det försvinner. Inte skriva en roman med datum och uppgiftsnamn. Och todoist ger ovationer när man genomfört ett antal uppgifter på en dag. Det vet jag inte om nya appen gör.

Nya appen är mest gjord för återkommande uppgifter, typ bädda sängen, skura toan o.s.v. Den visar hur lång tid det är kvar tills uppgiften ska göras och man ser en färg för det området (köket, toan, sovrummet, trädgården etc. ) där det snart finns uppgifter att göra. Jag behöver flexibiliteten att skriva in engångsuppgifter.

Och en app lär jag inte få merkostnadstillägg för från fk för den kommer inte upp i tillräckligt högt belopp.
 
Senast ändrad:

Google kalender har jag haft, men den har jag avinstallerat. Den fungerar inte för mina behov. Jag installerade den för att använda ihop med todoist, men det blev bara kaos. De andra får jag kolla upp.

Jag behöver inte bara att-göra-listor utan behöver också hjälp att prioritera, organisera, få överblick, tidsinställa uppgifter m.m
Jag tolkade det som att man kan tidsinställa uppgifter på sin lista men om jag skaffar appen ska jag rapportera hur det funkar egentligen, google kalender ska man iallafall kunna koppla ihop med google keep för mer överblick.
 
Ok, jag lyssnar på musik all vaken tid och blir tokig på reklamen.


Det var bara en klagan om vad jag inte har råd med. Inte att jag förväntar mig att det ska vara gratis. När jag inte har råd med musik, hur ska jag ha råd med en annan app? Det var ett förtydligande att jag har inte pengar.

Vad gör de apparna?


Utan annonser?

Jag har också de gratis men slipper inte annonserna. Tycker det är drygt att behöva stå ut med det.
Ett tips är att du kan ladda ner web browsern Brave så slipper du reklamen på youtube utan nån kostnad
 
Jag behöver inte bara att-göra-listor utan behöver också hjälp att prioritera, organisera, få överblick, tidsinställa uppgifter m.m
Har du kollat Lerto? Jag kunde komma runt betalspärren genom att bara skapa ett objekt och istället skapa fler zoner
 
Och för att förtydliga ännu mer så trodde jag att hjälpmedel från habiliteringen inte kostade något.
Det är egenavgifter och högkostnadsskydd på hjälpmedel på samma sätt som annat inom vården. Med variation i hur de besluten ser ut melkan regioner, inkl. att delar av det också kan vara gratis.

Men egentligen är väl strukturerande och påminnande funktion att mer se som hjälpmedel. Medan peppande och återkopplande är tveksammare om det innefattas.

Handi kan registrera och påminna om enskilda uppgifter. Men även det är nog främst tänkt för återkommande schemaläggning.

Oavsett vilket system du använder så tror jag man får utveckla sin egen tillämpning av de funktioner i det som passar en. Appen är inte en lösning, utan ett stöd för att administrera en lösning som man utformar individuellt.

Personligen har jag landat i vanliga att-göra-listor på papper som jag stryker och fyller på kontinuerligt. Det blir mest flexibelt och därmed efter mitt eget tänk. Kombinerat med påminnelser i mobilens vanliga kalender för tidskritiska saker och viktiga måsten.
 
Har du kollat Lerto? Jag kunde komma runt betalspärren genom att bara skapa ett objekt och istället skapa fler zoner
Nej. Jag hittade det inte heller när jag googlade.
Det är egenavgifter och högkostnadsskydd på hjälpmedel på samma sätt som annat inom vården. Med variation i hur de besluten ser ut melkan regioner, inkl. att delar av det också kan vara gratis.

Men egentligen är väl strukturerande och påminnande funktion att mer se som hjälpmedel. Medan peppande och återkopplande är tveksammare om det innefattas.

Handi kan registrera och påminna om enskilda uppgifter. Men även det är nog främst tänkt för återkommande schemaläggning.

Oavsett vilket system du använder så tror jag man får utveckla sin egen tillämpning av de funktioner i det som passar en. Appen är inte en lösning, utan ett stöd för att administrera en lösning som man utformar individuellt.

Personligen har jag landat i vanliga att-göra-listor på papper som jag stryker och fyller på kontinuerligt. Det blir mest flexibelt och därmed efter mitt eget tänk. Kombinerat med påminnelser i mobilens vanliga kalender för tidskritiska saker och viktiga måsten.
Tody är en extern app som hab rekommenderar. Alltså inte ens deras egen.

Och här hjälper inte mitt frikort alls.

För mig skulle inte papper fungera. Jag skulle inte få någon överblick alls och papper skulle försvinna. Jag har provat att ha ett papper på kylskåpet med ett veckoschema där jag skulle fylla i vad jag skulle göra olika dagar. Jag tittade inte ens på pappret. Och gjorde jag det någon gång så ignorerade jag vad som stod.

Jag känner mig rätt uppgiven faktiskt och tror nu att inget kommer att funka. Hade hoppats på det.
 
Du kanske kan samla ihop lite kostnader och få ihop till merkostnadsersättning från FK?
Nej. Jag kommer aldrig upp i 14 325 kronor per år som är gränsen för när man börjar få ersättning. Det är mer än en månadsinkomst för mig när jag är sjukskriven och arbetslös och går back varje månad.
Den där appen var väl inget sådant hjälpmedel de tillhandahåller, den var väl snarare ett tips från arbetsterapeuten? Och om den kostar 99 kr/år så är det kanske lösbart.
Trodde verkligen inte de skulle rekommendera externa appar som kostar pengar.

99 kr är för mycket.
 
Nej. Jag kommer aldrig upp i 14 325 kronor per år som är gränsen för när man börjar få ersättning. Det är mer än en månadsinkomst för mig när jag är sjukskriven och arbetslös och går back varje månad.

Trodde verkligen inte de skulle rekommendera externa appar som kostar pengar.

99 kr är för mycket.
På ett år?
 
Fast pengarna ska ut. Och jag vet ändå inte om appen kommer fungera för mig. Då är det bortkastade pengar.

27 öre per dag måste ju ändå anses vara en väldigt låg summa? Även om jag förstår att alla utgifter räknas såklart. Jag tolkar det mer som att du tänker att det inte kommer att fungera och att det är det som avgör för dig?

Om du känner dig osäker och vill pröva appen för 99 kr ett år så kan jag swisha dig den summan, om du vill.
 
27 öre per dag måste ju ändå anses vara en väldigt låg summa? Även om jag förstår att alla utgifter räknas såklart. Jag tolkar det mer som att du tänker att det inte kommer att fungera och att det är det som avgör för dig?

Om du känner dig osäker och vill pröva appen för 99 kr ett år så kan jag swisha dig den summan, om du vill.
Tack! Men risken är ju ändå att jag står där sen och behöver byta app. Gillar inte att hatta hit och ditt. Och jag blir irriterad på folk som inte kan bestämma sig för hur de ska ha det. Själv funderar jag länge på hur jag vill ha det, sen bestämmer jag mig och sen håller jag mig till det. Jag kan t.ex. möblera om några gånger tills jag hittar hur jag ska ha det. Sen ändras inget. Arbetsterapeuten försökte få mig idag att införa en rutin för tandborstning. Det är bara det att den rutinen inte kommer att funka på vintern eller när jag får ett jobb. Då måste jag börja om. Jag har inte riktigt orken att hålla på och ändra hela tiden.
 
Jag har listor till djuren och annat än städning också

IMG_8296.jpeg
 
Fick just upp reklam för en en app som heter mariko i mitt flöde på fb. Så här löd infotexten (jag har inte provat, men låter som den kanske är värd att kolla upp utifrån vad som framkommit i tråden):

”En digital assistent förenklar livet med NPF📱
Mariko är en kostnadsfri digital assistent för dig som:
- har autism eller ADHD
- är anhörig till någon med autism eller ADHD
- möter personer med NPF (neuropsykiatrisk funktionsnedsättning) i din yrkesroll

Du kan använda Mariko på din mobiltelefon, surfplatta eller dator. Läs om hur Mariko kan hjälpa dig på www.mariko.se

Mariko har utvecklats av Autism Stockholms län med stöd av Allmänna arvsfonden.”
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Förra helgen drog ner mig i en rejäl grop som jag inte trodde var möjlig. Jag hade ingen aning om att en marknad kunde dränera en på så...
Svar
1
· Visningar
779
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 836
Senast: Sasse
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 086
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänker mycket, vilket är ett problem. Problem säger du, det är väl bara bra att tänka? Och du kanske har rätt, om det ur tanken föds...
Svar
13
· Visningar
1 064
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp