Lite besviken på hab faktiskt

Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så jag har fått tips om en app som ska hjälpa mig. Den laddade jag ner idag och jag har börjat kolla lite hur den fungerar. Och jag är besviken. Många funktioner finns inte i gratisversionen.

Och det var ju det här problemet jag ville komma ifrån. Att slippa betala för att få en app som hjälper mig. För i dagsläget så använder jag todoist som jag tycker fungerar rätt bra. Haken med den appen är att jag inte kan ställa in ett larm som påminner mig om vad jag behöver göra. Funktionen finns men då måste man betala. Jag har heller ingen bra överblick över vad jag behöver göra och när i todoist.

Och jag vet inte vad de här apparna kostar. Jag har inte ens kunnat utvärdera den här nya appen för att det inte går att ställa in engångsuppgifter i gratisversionen. Jag vet faktiskt inte alls hur jag ska göra med en uppgift som jag inte vet hur många dagar det tar att genomföra den men som måste vara klar inom en viss tidsperiod. I todoist brukar jag jag bocka för att jag gjort uppgiften om jag jobbat med den en viss tid under dagen. Sen lägger jag in den på nytt så jag ser att den uppgiften inte är klar. I nya appen kan jag bara skriva in att uppgiften kan göras när som helst. Och jag kan inte bocka för att jag gjort den förrän den är helt klar. Det suger. Mitt belöningscentra får inte sitt. Arbetsterapeuten föreslog att jag skulle skriva dagbok där jag skriver vad jag har gjort, men det tycker jag känns omständligt och jobbigt. Jag vill bara bocka av något så att det försvinner. Inte skriva en roman med datum och uppgiftsnamn. Och todoist ger ovationer när man genomfört ett antal uppgifter på en dag. Det vet jag inte om nya appen gör.

Nya appen är mest gjord för återkommande uppgifter, typ bädda sängen, skura toan o.s.v. Den visar hur lång tid det är kvar tills uppgiften ska göras och man ser en färg för det området (köket, toan, sovrummet, trädgården etc. ) där det snart finns uppgifter att göra. Jag behöver flexibiliteten att skriva in engångsuppgifter.

Och en app lär jag inte få merkostnadstillägg för från fk för den kommer inte upp i tillräckligt högt belopp.
 
Senast ändrad:

Jag använder min kalender i mailen även till dagliga todo-listor. Stryker över färdiga uppgifter, kan tidsplanera och får påminnelser.

Kan det fungera?
 
Habitica är en slags motivations- eller produktivitetsapp där man kan ha både återkommande dagliga uppgifter och mer tillfälliga att-göra-listor, och där det hela görs till ett slags spel. Är inte jätteinsatt i exakt hur det fungerar.

Tack för tipset, den ska jag testa!
 
  • Gilla
Reactions: Mkb
Tack! Men risken är ju ändå att jag står där sen och behöver byta app. Gillar inte att hatta hit och ditt. Och jag blir irriterad på folk som inte kan bestämma sig för hur de ska ha det. Själv funderar jag länge på hur jag vill ha det, sen bestämmer jag mig och sen håller jag mig till det. Jag kan t.ex. möblera om några gånger tills jag hittar hur jag ska ha det. Sen ändras inget. Arbetsterapeuten försökte få mig idag att införa en rutin för tandborstning. Det är bara det att den rutinen inte kommer att funka på vintern eller när jag får ett jobb. Då måste jag börja om. Jag har inte riktigt orken att hålla på och ändra hela tiden.
Men du måste nog testa det som arbetsterapeuten föreslår, annars lär du nog inte komma till en positiv förändring.
 
Fick just upp reklam för en en app som heter mariko i mitt flöde på fb. Så här löd infotexten (jag har inte provat, men låter som den kanske är värd att kolla upp utifrån vad som framkommit i tråden):

”En digital assistent förenklar livet med NPF📱
Mariko är en kostnadsfri digital assistent för dig som:
- har autism eller ADHD
- är anhörig till någon med autism eller ADHD
- möter personer med NPF (neuropsykiatrisk funktionsnedsättning) i din yrkesroll

Du kan använda Mariko på din mobiltelefon, surfplatta eller dator. Läs om hur Mariko kan hjälpa dig på www.mariko.se

Mariko har utvecklats av Autism Stockholms län med stöd av Allmänna arvsfonden.”
Är gratis också https://mariko.se/
 
Men du förkastar ju allt, ville du inte ha nån app? @Nox föreslog en som du bör kunna få utskriven av habiliteringen, såg du det?
Jo, jag såg det men träffar ju inte arbetsterapeuten förrän om två veckor så jag kan ändå inte få den nu på en gång med detsamma.

Alltså jag är så jävla trött på precis allt och igår var jag bara så arg för jag orkade inte med livet. Det är något precis Hela Jävla Tiden. Och idag ska jag på rektoskopi och är nervös för det. Jag vet att det inte gör ont men ändå.
Fick just upp reklam för en en app som heter mariko i mitt flöde på fb. Så här löd infotexten (jag har inte provat, men låter som den kanske är värd att kolla upp utifrån vad som framkommit i tråden):

”En digital assistent förenklar livet med NPF📱
Mariko är en kostnadsfri digital assistent för dig som:
- har autism eller ADHD
- är anhörig till någon med autism eller ADHD
- möter personer med NPF (neuropsykiatrisk funktionsnedsättning) i din yrkesroll

Du kan använda Mariko på din mobiltelefon, surfplatta eller dator. Läs om hur Mariko kan hjälpa dig på www.mariko.se

Mariko har utvecklats av Autism Stockholms län med stöd av Allmänna arvsfonden.”
Tack. Ska prova den.
Jag använder min kalender i mailen även till dagliga todo-listor. Stryker över färdiga uppgifter, kan tidsplanera och får påminnelser.

Kan det fungera?
Det finns ingen kalender i min mail. Och jag behöver kunna sätta uppgifter på repetition så att de återkommer med vissa intervall.
 
Jo, jag såg det men träffar ju inte arbetsterapeuten förrän om två veckor så jag kan ändå inte få den nu på en gång med detsamma.

Alltså jag är så jävla trött på precis allt och igår var jag bara så arg för jag orkade inte med livet. Det är något precis Hela Jävla Tiden. Och idag ska jag på rektoskopi och är nervös för det. Jag vet att det inte gör ont men ändå.

Tack. Ska prova den.

Det finns ingen kalender i min mail. Och jag behöver kunna sätta uppgifter på repetition så att de återkommer med vissa intervall.
Bra att du vet att det inte gör ont! Det är mest pinsamt när det handlar om rumpan, men ont behöver det inte göra.

Så länge skulle jag kolla appen som @manda tipsade om, som den beskrivs på deras hemsida låter den jättebra.
 
Bra att du vet att det inte gör ont! Det är mest pinsamt när det handlar om rumpan, men ont behöver det inte göra.

Så länge skulle jag kolla appen som @manda tipsade om, som den beskrivs på deras hemsida låter den jättebra.
Jag har ju inte lyckats förbereda mig på undersökningen som jag blivit tillsagd. Jag var nervös inför det också.
 
Jo, jag såg det men träffar ju inte arbetsterapeuten förrän om två veckor så jag kan ändå inte få den nu på en gång med detsamma.

Alltså jag är så jävla trött på precis allt och igår var jag bara så arg för jag orkade inte med livet. Det är något precis Hela Jävla Tiden. Och idag ska jag på rektoskopi och är nervös för det. Jag vet att det inte gör ont men ändå.

Tack. Ska prova den.

Det finns ingen kalender i min mail. Och jag behöver kunna sätta uppgifter på repetition så att de återkommer med vissa intervall.
Vilken mejl använder du? :) Tänker att både gmail och outlook är gratis att skaffa, så kanske värt att ha bara för att få tillgång till kalender/andra hjälpmedel om det skulle fungera för dig?
 
Kollade lite mer i mariko nu och det verkar finnar bra info i mallar (här för morgonrutin). Där har de möjliga problem som kan uppstå med varje aktivitet samt förslag på akutlösningar och proaktiva lösningar. Det jag gillade är att problemen är detaljerade/varierade med tex både ”jag vill gå upp men kommer inte upp” och ”jag vill inte gå upp men måste” och så blir det ju olika lösningar beroende på att problemen faktiskt är olika även om det kan se likadant ut utifrån.

Du kanske redan har kollat på den och hittat dit men annars ville jag bara dela med mig av att den sortens funktionalitet finns @Wille

Lycka till idag! (Eller hoppas det gått okej om det redan är klart.)
 
Vilken mejl använder du? :) Tänker att både gmail och outlook är gratis att skaffa, så kanske värt att ha bara för att få tillgång till kalender/andra hjälpmedel om det skulle fungera för dig?
Den heter bara Epost. Det är en inbyggd app i luren. Jag har en gmail-adress också men använder den aldrig. Sen har jag en inbyggd kalenderapp i mobilen också där jag skriver upp saker jag måste göra vid vissa tidpunkter eller om något ska hända.

Jag använder också en app som heter ColorNote. Där skriver jag inköpslistor och gör anteckningar. Tror den även har en kalender, men den använder jag inte.
Kollade lite mer i mariko nu och det verkar finnar bra info i mallar (här för morgonrutin). Där har de möjliga problem som kan uppstå med varje aktivitet samt förslag på akutlösningar och proaktiva lösningar. Det jag gillade är att problemen är detaljerade/varierade med tex både ”jag vill gå upp men kommer inte upp” och ”jag vill inte gå upp men måste” och så blir det ju olika lösningar beroende på att problemen faktiskt är olika även om det kan se likadant ut utifrån.

Du kanske redan har kollat på den och hittat dit men annars ville jag bara dela med mig av att den sortens funktionalitet finns @Wille

Lycka till idag! (Eller hoppas det gått okej om det redan är klart.)
Jag har inte hunnit kolla på appen än. Just nu sitter jag på vc och väntar.
 
Vilken mejl använder du? :) Tänker att både gmail och outlook är gratis att skaffa, så kanske värt att ha bara för att få tillgång till kalender/andra hjälpmedel om det skulle fungera för dig?
Den heter bara Epost. Det är en inbyggd app i luren. Jag har en gmail-adress också men använder den aldrig. Sen har jag en inbyggd kalenderapp i mobilen också där jag skriver upp saker jag måste göra vid vissa tidpunkter eller om något ska hända.

Jag använder också en app som heter Colornote
Kollade lite mer i mariko nu och det verkar finnar bra info i mallar (här för morgonrutin). Där har de möjliga problem som kan uppstå med varje aktivitet samt förslag på akutlösningar och proaktiva lösningar. Det jag gillade är att problemen är detaljerade/varierade med tex både ”jag vill gå upp men kommer inte upp” och ”jag vill inte gå upp men måste” och så blir det ju olika lösningar beroende på att problemen faktiskt är olika även om det kan se likadant ut utifrån.

Du kanske redan har kollat på den och hittat dit men annars ville jag bara dela med mig av att den sortens funktionalitet finns @Wille

Lycka till idag! (Eller hoppas det gått okej om det redan är klart.)
Jag har inte hunnit kolla på appen än. Just nu sitter jag på vc och väntar.
 
Den heter bara Epost. Det är en inbyggd app i luren. Jag har en gmail-adress också men använder den aldrig. Sen har jag en inbyggd kalenderapp i mobilen också där jag skriver upp saker jag måste göra vid vissa tidpunkter eller om något ska hända.

Jag använder också en app som heter ColorNote. Där skriver jag inköpslistor och gör anteckningar. Tror den även har en kalender, men den använder jag inte.

Jag har inte hunnit kolla på appen än. Just nu sitter jag på vc och väntar.
Men brukar man inte använda en typ gmail eller liknande för att logga in i den? Eller mejlar man dig på namn.namnsson@epost.se?

Fast det kanske inte spelar någon roll om du inte vill använda digitala verktyg som är kopplade till olika epost. Planner är annars ett väldigt bra verktyg i outlook-familjen :)
 
Men brukar man inte använda en typ gmail eller liknande för att logga in i den? Eller mejlar man dig på namn.namnsson@epost.se?

Fast det kanske inte spelar någon roll om du inte vill använda digitala verktyg som är kopplade till olika epost. Planner är annars ett väldigt bra verktyg i outlook-familjen :)
Jag har nog inte outlook i min mobil.

Nej, jag använder inte gmail med mobilappen. Jag har mitt eget namn och min egen domän.
 
Tack för tipset, den ska jag testa!
Vad kul, rapportera gärna vad du tycker om den! Jag har också tänkt testa, har bara inte blivit av än. Det tar alltid emot lite när jag måste skapa användare och hitta på lösenord och så vidare, men jag gillar konceptet tror jag så förhoppningsvis är det användbart när jag väl provar.
 
Fick just upp reklam för en en app som heter mariko i mitt flöde på fb. Så här löd infotexten (jag har inte provat, men låter som den kanske är värd att kolla upp utifrån vad som framkommit i tråden):

”En digital assistent förenklar livet med NPF📱
Mariko är en kostnadsfri digital assistent för dig som:
- har autism eller ADHD
- är anhörig till någon med autism eller ADHD
- möter personer med NPF (neuropsykiatrisk funktionsnedsättning) i din yrkesroll

Du kan använda Mariko på din mobiltelefon, surfplatta eller dator. Läs om hur Mariko kan hjälpa dig på www.mariko.se

Mariko har utvecklats av Autism Stockholms län med stöd av Allmänna arvsfonden.”
Den här måste jag absolut testa! Bra initiativ att du startade den här tråden @Wille och då menar jag inte bara för dig själv utan även vi som läser som har liknande problem som du kan ju med lite tur hitta något nytt att prova via ditt sökande efter en app.
 
Den här måste jag absolut testa! Bra initiativ att du startade den här tråden @Wille och då menar jag inte bara för dig själv utan även vi som läser som har liknande problem som du kan ju med lite tur hitta något nytt att prova via ditt sökande efter en app.
Verkligen!

Jag tittar lite på funktionerna med prioritering och energiåtgång i mariko och ska testa använda dem för att göra smartare veckorutiner. Undrar om det går att koppla aktiviteter. Tex om jag schemalägger dusch, kan appen då automatisera en serie påminnelser tex 30 min innan: sätt på extraelementet i badrummet, 20 min innan ta fram ombyte, 15 min innan vila, 2 timmar efter spärrat för vila osv. Ser definitivt potential i appen. Verkar kunna bli lite tröskel för att bygga upp en ”bank” av vad en brukar göra och vilken struktur de sakerna har/behöver ges.
 
Jag har nu installerat Mariko i nya luren och fattar inte hur den fungerar. Jag har lagt in några uppgifter, men sen kan jag inte hitta var de ligger. Var är översikten över uppgifterna? Jag kan heller inte se dem om jag klickar på datumet där jag lagt in uppgiften.
 
Jag har nu installerat Mariko i nya luren och fattar inte hur den fungerar. Jag har lagt in några uppgifter, men sen kan jag inte hitta var de ligger. Var är översikten över uppgifterna? Jag kan heller inte se dem om jag klickar på datumet där jag lagt in uppgiften.
Har du provat att fråga på hemsidan? De har en chattfunktion Mariko mentor.
 
Har du provat att fråga på hemsidan? De har en chattfunktion Mariko mentor.
Jag har sett att det finns manualer och så, men har verkligen inte tålamod att läsa sånt. Orkar heller inte att någon ska sitta och förklara för mig. För mig måste det vara intuitivt, för annars skiter jag liksom i det.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Förra helgen drog ner mig i en rejäl grop som jag inte trodde var möjlig. Jag hade ingen aning om att en marknad kunde dränera en på så...
Svar
1
· Visningar
779
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 828
Senast: Sasse
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 085
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänker mycket, vilket är ett problem. Problem säger du, det är väl bara bra att tänka? Och du kanske har rätt, om det ur tanken föds...
Svar
13
· Visningar
1 063
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp