Lite besviken på hab faktiskt

Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så jag har fått tips om en app som ska hjälpa mig. Den laddade jag ner idag och jag har börjat kolla lite hur den fungerar. Och jag är besviken. Många funktioner finns inte i gratisversionen.

Och det var ju det här problemet jag ville komma ifrån. Att slippa betala för att få en app som hjälper mig. För i dagsläget så använder jag todoist som jag tycker fungerar rätt bra. Haken med den appen är att jag inte kan ställa in ett larm som påminner mig om vad jag behöver göra. Funktionen finns men då måste man betala. Jag har heller ingen bra överblick över vad jag behöver göra och när i todoist.

Och jag vet inte vad de här apparna kostar. Jag har inte ens kunnat utvärdera den här nya appen för att det inte går att ställa in engångsuppgifter i gratisversionen. Jag vet faktiskt inte alls hur jag ska göra med en uppgift som jag inte vet hur många dagar det tar att genomföra den men som måste vara klar inom en viss tidsperiod. I todoist brukar jag jag bocka för att jag gjort uppgiften om jag jobbat med den en viss tid under dagen. Sen lägger jag in den på nytt så jag ser att den uppgiften inte är klar. I nya appen kan jag bara skriva in att uppgiften kan göras när som helst. Och jag kan inte bocka för att jag gjort den förrän den är helt klar. Det suger. Mitt belöningscentra får inte sitt. Arbetsterapeuten föreslog att jag skulle skriva dagbok där jag skriver vad jag har gjort, men det tycker jag känns omständligt och jobbigt. Jag vill bara bocka av något så att det försvinner. Inte skriva en roman med datum och uppgiftsnamn. Och todoist ger ovationer när man genomfört ett antal uppgifter på en dag. Det vet jag inte om nya appen gör.

Nya appen är mest gjord för återkommande uppgifter, typ bädda sängen, skura toan o.s.v. Den visar hur lång tid det är kvar tills uppgiften ska göras och man ser en färg för det området (köket, toan, sovrummet, trädgården etc. ) där det snart finns uppgifter att göra. Jag behöver flexibiliteten att skriva in engångsuppgifter.

Och en app lär jag inte få merkostnadstillägg för från fk för den kommer inte upp i tillräckligt högt belopp.
 
Senast ändrad:

Jag har sett att det finns manualer och så, men har verkligen inte tålamod att läsa sånt. Orkar heller inte att någon ska sitta och förklara för mig. För mig måste det vara intuitivt, för annars skiter jag liksom i det.
Laga mat går inte göra utan ett steg för steg recept, använda en app går inte om man måste läsa en manual? :arghh: Förlåt, men lite frustrerande är det utifrån. :D
 
Jag har sett att det finns manualer och så, men har verkligen inte tålamod att läsa sånt. Orkar heller inte att någon ska sitta och förklara för mig. För mig måste det vara intuitivt, för annars skiter jag liksom i det.
Det finns rätt mycket dåliga manualer, men det finns ändå de som är användarvänliga också.

Liksom det finns funktioner som är intuitiva att använda när man först lärt sig dem. Även om de inte är så uppenbara att man upptäcker dem själv med ren trial-and-error.

Tror du inte att rätt sorts instruktion kring en funktion som är användarintuitiv ändå skulle ligga inom ramen för dig?

En app som är specialutvecklad som kognitivt hjälpmedel tänker jag skulle ha bättre chans än medel att den kombinationen faktiskt finns.
 
Laga mat går inte göra utan ett steg för steg recept, använda en app går inte om man måste läsa en manual? :arghh: Förlåt, men lite frustrerande är det utifrån. :D
Laga mat tror jag till stor del är exekutiva funktioner och arbetsminne som man stödjer med detaljerade instruktioner för processflödet.

Inlärning av en ny informationsstruktur i en app tänker jag inte är så konstigt att om det är andra funktioner i hjärnan som mest är involverade i (utan att på rak arm kunna peka ut vilka...)

Ofta är det nog lika frustrerande för någon med autism och ojämn begåvningsprofil att det är svårförståeligt för omgivningen. ;)
 
Jag har försökt använda Mariko nu och appen verkar extremt buggig tyvärr. Att lägga till en uppgift utan att välja område går inte. La till områden. Ibland fick jag områden i dubbel uppsättning fast jag bara la till det en gång. Provade sen att lägga till uppgifter i områden och då försvann både uppgiften och området. Väljer man en egen färg för något så kan man inte ångra färgen.

Har kontaktat supporten.
 
Jag har försökt använda Mariko nu och appen verkar extremt buggig tyvärr. Att lägga till en uppgift utan att välja område går inte. La till områden. Ibland fick jag områden i dubbel uppsättning fast jag bara la till det en gång. Provade sen att lägga till uppgifter i områden och då försvann både uppgiften och området. Väljer man en egen färg för något så kan man inte ångra färgen.

Har kontaktat supporten.
Den är ju väldigt ny, så då brukar det vara en del buggar.
 
Den är ju väldigt ny, så då brukar det vara en del buggar.
Supporten hade inte fått uppgifter tidigare på de problem jag upplever.

Vet inte om jag har tålamod att vänta tills problemen är lösta. Troligen inte. Behöver liksom en app nu.
 
Jag provade nu att ladda ner Trello, men den verkar inte kunna göra det jag har behov av, t.ex. sätta uppgifter på upprepning.
 
Jag skulle hålla mig till EN app i några dagar för att se om jag kan lära mig den. Om jag avfärdar den direkt för att den verkar sakna funktioner så kanske de ändå finns där, jag har bara inte lärt mig den än.
 
Jag skulle hålla mig till EN app i några dagar för att se om jag kan lära mig den. Om jag avfärdar den direkt för att den verkar sakna funktioner så kanske de ändå finns där, jag har bara inte lärt mig den än.
Det finns ingen funktion för att upprepa uppgifter I Trello. Jag har letat överallt. Man kan sätta startdatum och slutdatum. Det är allt.
 
Det finns ingen funktion för att upprepa uppgifter I Trello. Jag har letat överallt. Man kan sätta startdatum och slutdatum. Det är allt.
Jag tänkte mer på Mariko. Om supporten inte fått andra rapporter om de buggar du beskriver så kanske det inte är buggar. Det kan ta tid att lära sig en ny app, jag slänger en del i ren frustration ibland. Men du gör förstås som du själv vill.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag ger åter en röst för Lerto. Jag är fullkomligt stenkorkad på teknik, men efter lite trial and error fattar till och med jag den. Man kan både lägga in engångsuppgifter och upprepade uppgifter där man själv väljer dagar, tid och intervall. Jag vet inte om man kan lägga in påminnelser för varje uppgift, men det går att ställa in två allmänna påminnelser om dagen iallafall
 
Jag tänkte mer på Mariko. Om supporten inte fått andra rapporter om de buggar du beskriver så kanske det inte är buggar. Det kan ta tid att lära sig en ny app, jag slänger en del i ren frustration ibland. Men du gör förstås som du själv vill.
Supporten instruerade mig men appen sparade ändå inte uppgiften jag skrev in.
 
Laga mat tror jag till stor del är exekutiva funktioner och arbetsminne som man stödjer med detaljerade instruktioner för processflödet.

Inlärning av en ny informationsstruktur i en app tänker jag inte är så konstigt att om det är andra funktioner i hjärnan som mest är involverade i (utan att på rak arm kunna peka ut vilka...)

Ofta är det nog lika frustrerande för någon med autism och ojämn begåvningsprofil att det är svårförståeligt för omgivningen. ;)
Så är det säkert, och ibland finns det ingen förklaring alls egentligen... men frustrerande kan det givetvis vara från båda håll. :D

Jag kan tydligen spontanköpa sex fasanägg att kläcka från en timme till en annan, men när far erbjöd sig att köpa mig en ny soffa blev jag tvärsned och behövde en betänktetid på ungefär tre månader innan jag ens ville titta på en. Fullt logiskt.
 
Supporten på Mariko har grävt i problemet och kan nu bekräfta att Google cloud som levererar deras servrar har problem. Så de håller på med felsökning och fix av problemet. Känns toppen. Kan nog bli bra trots allt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Förra helgen drog ner mig i en rejäl grop som jag inte trodde var möjlig. Jag hade ingen aning om att en marknad kunde dränera en på så...
Svar
1
· Visningar
779
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 832
Senast: Sasse
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 085
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänker mycket, vilket är ett problem. Problem säger du, det är väl bara bra att tänka? Och du kanske har rätt, om det ur tanken föds...
Svar
13
· Visningar
1 063
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp