Trivs inte på dagis

Bukefalos 30 år!

ylvalill

Trådstartare
Vi har en 4-årig jaktlabradortik som går på hunddagis 2 dagar i veckan sedan ett par månader tillbaka. Tyvärr blir det tydligare och tydligare att hon inte alls trivs med detta och nu är det på nivån att hon springer och gömmer sig direkt på morgonen när hon tolkar det som att det är en "dagisdag" och sen får man bära ut henne i bilen om man alls ska få med henne. I början så hoppades vi på att hon helt enkelt behövde vänja sig och det skulle bli bättre med tiden men nu verkar det istället bli tvärtom. Vet inte riktigt hur vi ska lösa detta, det känns inte alls bra att hon ska behöva vara där när hon uppenbarligen tycker att det är så jobbigt.

Dagiset hon går på är ett litet hunddagis som ligger lantligt, totalt är det bara ett 10-tal hundar där så känslan är att det är rätt lugnt och det var också det som gjorde att vi valde detta stället. Förhoppningen var ju att hon skulle få chansen att träffa och leka med andra hundar så att det i det stora hela skulle vara någonting som hon upplevde som positivt. Nu börjar jag fundera på om det trots allt kan vara så att detta dagiset inte passar henne utan om det hade varit bättre någon annanstans. Samtidigt är hon ganska lättstressad och att byta dagis skulle lika gärna kunna bli ännu värre än att fortsätta.

Har funderat på om det helt enkelt hade varit bättre att låta henne vara ensam hemma på dagarna och se till att någon kommer och tar ut henne en sväng mitt på dagen. Mina föräldrar har erbjudit sig att promenera med henne vid lunchtid, men eftersom vi har relativt lång pendling så skulle det totalt sett ändå bli rätt många timmar ensam för henne. Hon har normalt sett inga större problem med att vara ensam hemma, hon brukar mest ligga och sova tillsammans med katterna, men jag är lite nojig och tänker att nåt skulle kunna hända (tänk om brandlarmet går liksom...), och sen är det aspekten att bli lämnad ensam både på morgonen och sen igen efter lunchpromenaden.

Är det någon mer som har/haft hundar som inte trivs på dagis, hur gör ni i så fall? Behöver lite tips och idéer för jag känner mig snart så desperat att jag funderar på om jag måste säga upp mig från jobbet för att bli hemmamatte på heltid (drömma kan man ju alltid... ;))

Vi har en 4-årig jaktlabradortik som går på hunddagis 2 dagar i veckan sedan ett par månader tillbaka. Tyvärr blir det tydligare och tydligare att hon inte alls trivs med detta och nu är det på nivån att hon springer och gömmer sig direkt på morgonen när hon tolkar det som att det är en "dagisdag" och sen får man bära ut henne i bilen om man alls ska få med henne. I början så hoppades vi på att hon helt enkelt behövde vänja sig och det skulle bli bättre med tiden men nu verkar det istället bli tvärtom. Vet inte riktigt hur vi ska lösa detta, det känns inte alls bra att hon ska behöva vara där när hon uppenbarligen tycker att det är så jobbigt.

Dagiset hon går på är ett litet hunddagis som ligger lantligt, totalt är det bara ett 10-tal hundar där så känslan är att det är rätt lugnt och det var också det som gjorde att vi valde detta stället. Förhoppningen var ju att hon skulle få chansen att träffa och leka med andra hundar så att det i det stora hela skulle vara någonting som hon upplevde som positivt. Nu börjar jag fundera på om det trots allt kan vara så att detta dagiset inte passar henne utan om det hade varit bättre någon annanstans. Samtidigt är hon ganska lättstressad och att byta dagis skulle lika gärna kunna bli ännu värre än att fortsätta.

Har funderat på om det helt enkelt hade varit bättre att låta henne vara ensam hemma på dagarna och se till att någon kommer och tar ut henne en sväng mitt på dagen. Mina föräldrar har erbjudit sig att promenera med henne vid lunchtid, men eftersom vi har relativt lång pendling så skulle det totalt sett ändå bli rätt många timmar ensam för henne. Hon har normalt sett inga större problem med att vara ensam hemma, hon brukar mest ligga och sova tillsammans med katterna, men jag är lite nojig och tänker att nåt skulle kunna hända (tänk om brandlarmet går liksom...), och sen är det aspekten att bli lämnad ensam både på morgonen och sen igen efter lunchpromenaden.

Är det någon mer som har/haft hundar som inte trivs på dagis, hur gör ni i så fall? Behöver lite tips och idéer för jag känner mig snart så desperat att jag funderar på om jag måste säga upp mig från jobbet för att bli hemmamatte på heltid (drömma kan man ju alltid... ;))
Har inget tips men blir glad av att läsa att ni lyssnar på er hund :heart

Hon kan inte vara hos dina föräldrar på dagarna då, istället för att bara tas ut en rastning vid lunch? Eller har dom späckat schema i övrigt?

Annars tycker jag också att du ska prova att annonsera efter nån som gärna vill ha hund men inte på heltid. "Alla" vet ju vad en labbe är och att det brukar vara lättsamma hundar så det borde finnas intresse. Kanske hos nån som är sugen på att träna hund också och inte bara promenera, om det vore okej för er? :)

Jag har aldrig provat dagis för min hund men jag är ganska säker på att han skulle vantrivas. Jag skrev en annons i en lokal Facebookgrupp och hittade en tjej som har möjlighet att ha honom hemma hos sig de dagar vi jobbar på kontoret. Det är väldigt flexibelt och vi bestämmer dagar vecka för vecka men sånt där kan man ju komma överens om. Det funkar i alla fall jättebra och hunden trivs så jag rekommenderar att kolla lokalt, det finns säkert någon i närheten som kan tänka sig hundsällskap några dagar i veckan ☺️

Vi hade liknande problem med vår kille (han vägrade gå ut bilen när man kom till dagis parkeringen). Vi bytte dagis på chans för vi hittade ett med personal som la extra tid på att bonda med hundarna. Han har varit där drygt ett år nu och travar glatt in på mornarna. I teorin trodde vi att det skulle varit bättre med det första dagiset då de hade en större gård och möjlighet att springa fritt, men det visade sig inte stämma.

Tror säkert det är bättre om man kan hitta en person som vill ha hund på halvtid, men ville bara dela erfarenheten att det kan vara dagiset i sig som inte klickar också.

Åker hon bil någon annanstans? Hur är hon när hon ska ut ur bilen och in på dagis? Vad säger personalen på dagiset?
Så du vet är det är dagiset i sig och inte t ex bilen.

Är det dagiset kan det hjälpa att byta till ett annat. De har olika upplägg på t ex hundgrupper, rastning m m som nog kan passa olika hundar olika bra.

Men är det även framöver bara två dagar i veckan så skulle det ju gå med enbart lunchrastning eller om du hittar någon som kan ha henne ett par halvdagar, så länge hon är ok med att lämnas.

Tack för både tips och uppmuntrande ord!

Hon åker gärna bil i vanliga fall så det är inte bilåkandet i sig som är problemet. Samtidigt verkar hon inte jätteledsen när vi lämnar av henne heller, hon följer snällt med personalen in vid lämningen, det är innan vi kommer iväg som hon är ledsen och orolig. Hon vet med en gång när både jag och min man gör oss redo för jobbet vad som är på gång.

Att mina föräldrar inte kan ha henne hos sig på dagarna beror på att min mamma egentligen är väldigt hundrädd. Hon kan tänka sig att följa med på promenader men vill absolut inte ha en hund hemma hos sig utan att vi är där också.

Jag ska testa lägga ut en annons för att se om jag kan hitta en ”dagmatte” till henne, det kanske hade varit det bästa alternativet. Hon är ju väldigt social och tycker om människor och brukar vara väldigt lättsam i all hantering så det är kanske inte omöjligt att hitta någon som skulle kunna passa henne hemma hos sig. Annars kanske det ändå är värt ett besök på nåt annat dagis för att se hur det verkar.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag hade absolut testat att ha någon som tar en lunchpromenad med henne om hon är van vid att vara ensam annars. Så gjorde jag med våra jaktlabbar och det fungerade ypperligt. Man får ju tänka på att man själv får lägga mer tid bara på hunden, de dagarna man kommer hem och hunden varit själv. :)

Nu kanske inte det är ett allternativ men vår hund gick på dagis i ca 3 månader och man märkte att det inte var för han heller: han hade jättesvårt att lugna ner sig när han kom hem. Kändes stressad och ängslig hela kvällarna. Men min sambo sökte nytt jobb och nu jobbar han hemifrån 100%. Ifall någon av er kan tänka er byta jobb eller jobbar i en bransch där det är hyfsat lätt att byta jobb kan det vara ett alternativ. Annars som andra säger leta efter någon som kan tänka sig vara hundvakt de dagar ni måste vara inne på jobbet! ☺️

Jag hade en cocker som inte trivdes på dagis. Trots mycket bra förutsättningar och att hon hade med sin kompis (som tyckte dagis var helt ok). Efter några månader provade jag med privat hundvakt som hundarna var hemma hos och då var det helt annat. Det fortsatte vi med i +10 år.

Min hund gillade inget som på något sätt påminde om ”kennelmiljö” hur bra den än var. Det var en dealbreaker för henne. Hon hade annars inte svårt för miljöer utan anpassade sig snabbt.

Jag skulle definitivt testa med promenadhjälp.

Liknande trådar

• En hund till?
  • Vad ska jag göra med min hund?
  • Välja jobb utifrån hunden
  • Tillfällig inhängnad eller långlina?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Valvaka!
  • Balkong 2026

Barn