Bukefalos 28 år!

Trivselregler i erat stall för inackorderings gäster??

JessicaM

Trådstartare
Vad har ni skrivit upp som trivsel regler för just erat stall?

Det jag kommit på än så länge är:

• Vi lämnar ej saker på stallgången, förutom foderhinkar för morgondagen.

• Vi ställer alltid tillbaka saker där man tagit dem ifrån.

• Efter mockning sopar man golvet och slänger det i skottkärran.

• Vi sopar inte golvet när hästar står i stallet.


Kom gärna med mer förslag :bow:
 
Sv: Trivselregler i erat stall för inackorderings gäster??

Nu har vi inte det som regel, och vi har våra egna hästar i egen stalldel, så rör mig eg. inte hur de andra gör...


Men folk som inte kan ta av grimman från BÅDA grimskaften som hästen är uppbunden i, när dom tränsar...Dom gör mig galen! Det är superirriterande att komma med sin egna kanske nerviga häst å inte nog med att man ska få fast 2 hakar i grimman på den, man ska åxå ta av en annan hästs grimma från den ena... Morr. Haha!

I övrigt är det väl allmänt att det ska vara rent o fritt från för mkt bråte, ett täcke på täckeshängaren och väl märkta höpåsar/hinkar.
 
Sv: Trivselregler i erat stall för inackorderings gäster??

Skriv inget negativt på Whiteboarden. Den är till för allmän information!
 
Sv: Trivselregler i erat stall för inackorderings gäster??

Detta skriver jag under på!
Och inte heller någon form av konversationer, utan en stalltavla är bara till för hjälplig information om stallet eller hästarna!

Har inte eget stall men har den bittra erfarenheten av 2:a världskriget på en sk "informationstavla"...Där även en hel del personangrepp/påhopp även fanns inbakade..Hemskt, men sant.
 
Senast ändrad:
Sv: Trivselregler i erat stall för inackorderings gäster??

Lånar min egen knapp

Får man som ickestallägare komma med tips?

Om jag hade ägt stall och haft inackorderingar hade jag bla haft dessa trivselregler:

- Alla hjälps åt i den mån det behövs och finns möjlighet till (Om någon är sjuk/skadad eller av annan anledning inte kan ta sig till stallet för dagen)

- Se till att behålla en trevlig relation till de övriga inhyrda

Man kan tycka att dessa regler är självklara, men jag har erfarenhet av att det inte alltid är så.
 
Senast ändrad:
Sv: Trivselregler i erat stall för inackorderings gäster??

Se till att ha regelbundna stallmöten för planering och ventilering..
Inte springa i stallgångarna
Bra ljudnivå
För att få respekt ge respekt
att alla har sina egna ansvarsområden ex städa foderkammare
En eller två dagar varje år med grovstädning där alla hjälps åt
SLÄCKNINGSTIDER, så det inte är spring i stallet dygnet runt

Lycka till:)
 
Sv: Trivselregler i erat stall för inackorderings gäster??

Hos oss finns det några regler.
Enkelt kan man sammanfatta det med; håll rent och håll ordning. Men vissa personer behöver tydligare regler än så.

Här är de regler vi gemensamt kommit fram till i vårat stall:


Du städar efter dig själv,
- spill från mockning, kratsade hovar, hovslagare, hö och foder mm tas upp utan dröjsmål.
Spill från foder är extra viktigt att städa undan, foderrester lockar till sig råttor och möss.


Plocka undan dina saker,
- sadel, träns mm ska hänga på anvisad plats i sadelkammaren.
Täcken och dyl förvaras i garderoben, inte i stallgången, på golvet i sadelkammaren osv. Får det inte plats, ha det hemma.
Hinkar och foder förvaras i foderutrymmet.
- sakerna skall vara undanställda när du går för dagen.


Ingen sopar i stallet när det är hästar inne.
- när du sopar vid fodret skall dörren till stallet vara stängd.


Ingen rengörning av leriga skydd och täcken i stallet,
- gör det utomhus. Dammet ligger kvar i stallet, inte bra för känsliga luftvägar.


Respektera tider och anvisningar för fodringar, in- och utsläpp.


Sadelkammaren skall vara låst,
- lås alltid när ingen är i stallet, när du går för dagen och även under ridturen.


Hästarna leds till och från hagen i grimma och grimskaft.


Leder du två hästar skall bägge börrbladen vara öppna.


Du som hästägare/fodervärd ansvarar för att din häst går att hantera,
- är den oregerlig och en fara för övriga att hantera får du själv ta in och ut hästen varje dag.



Rätta till täcken och grimmor,
- ser du att en grimma sitter på sned eller en gjord har lossnat på täcket, rätta då till det. Även om det inte är på din häst. Utrustning som sitter fel är en skaderisk.


Inget foder i stallgången,
- det enda foder som får stå i stallet är kvällshö och kraftfoder till frukost.
Ställ fram det så sent som möjligt för att det inte ska vara ivägen.
Övrigt foder skall vara vid fodret, kommer en häst lös så finns det inte så mycket foder att äta.


Säg till!
- ser du att en häst inte mår bra, eller att något är trasigt (staket, lysrör, det läcker vatten osv.) säg till direkt!
Ring hästens ägare. Hon/han vill säkert veta om hästen inte är pigg.
Om något är trasigt och du inte kan åtgärda problemet själv, säg till så snart du kan. Ex vattenskador kan leda till stora problem (och kostnader) om de inte åtgärdas snabbt.
Ju snabbare man får reda på problemet desto snabbare kan det åtgärdas!


Hjälps åt!
- är du i stallet, hjälp den som har insläpp, fodring mm. Det går snabbare och det blir en trevligare stämning!
- ser du att någon har glömt att ställa fram foder eller ge sin häst vatten, ta fram foder, fyll vatten. Hästen ska inte drabbas!
Nästa gång kan det vara du som glömmer…


Vi har valt att lägga till lite text under om vad som är viktigt och varför så att alla förstår varför regeln finns.
Kanske lite övertydligt men för oss fungerar det!
 
Sv: Trivselregler i erat stall för inackorderings gäster??

väldigt vettiga regler och som egentligen borde vara självklart för alla.

Har eget stall utan några inack. men om jag hade haft det så hade mina regler varit som de du har beskrivit.

Allt för att få en så bra stämning som möjligt i stallet.
 
Sv: Trivselregler i erat stall för inackorderings gäster??

LÅter underbart! Tänk om alla kunde följa detta....:D
 
Sv: Trivselregler i erat stall för inackorderings gäster??

Kl

Sopad stallgång
Ingen kvarlämnad bajs vid uppbindningsplatserna
Håll städat och snyggt på din box (täcken, grimmor osv)
Sopa inte precis innan eller när hästarna är inne.
Se alltid till så att ingen häst som inte vill vara ensam blir det i varken hage eller box, både för hästens skull och säkerheten.
detta kanske hör till trivselregler för stallet men att utebanan mockas vid behov.
och som många andra skriver, INGET OTREVLIGT PÅ TAVLAN! det är bättre att kommunisera mellan 4 ögon.
 
Sv: Trivselregler i erat stall för inackorderings gäster??

Det här med att skriva om informationstavlan enbart är till för info inte personliga påhopp. Känner att jag vill inte ha med det i trivsel regler. Händer det så kommer jag prata med alla om det och tala om att det är inte acceptabelt.

Har bara kommit på dessa regler

• Vi lämnar ej saker på stallgången, förutom foderhinkar för morgondagen.

• Vi ställer alltid tillbaka saker där man tagit dem ifrån.

• Efter mockning sopar man stallgången och slänger det i skottkärran.

• Vi sopar inte golvet när hästar står i stallet eller är på väg in.

• Var och en gör i ordning sin egens häst foder för alla deras måltider för kommande dag.

• Vi all försöker komma ihåg att släcka lampor efter oss.
 
Sv: Trivselregler i erat stall för inackorderings gäster??

Kan också tipsa om att hålla dörrar stängda då det är nödvändigt.

Det räcker ju med att en dörr vintertid är öppen lite för länge för att vattnet ska frysa om man har otur

Fortfarande en grej som känns självklar..Men som tål att tjatas om
 
Sv: Trivselregler i erat stall för inackorderings gäster??

Hos oss finns det några regler.
Enkelt kan man sammanfatta det med; håll rent och håll ordning. Men vissa personer behöver tydligare regler än så.

Här är de regler vi gemensamt kommit fram till i vårat stall:


Du städar efter dig själv,
- spill från mockning, kratsade hovar, hovslagare, hö och foder mm tas upp utan dröjsmål.
Spill från foder är extra viktigt att städa undan, foderrester lockar till sig råttor och möss.


Plocka undan dina saker,
- sadel, träns mm ska hänga på anvisad plats i sadelkammaren.
Täcken och dyl förvaras i garderoben, inte i stallgången, på golvet i sadelkammaren osv. Får det inte plats, ha det hemma.
Hinkar och foder förvaras i foderutrymmet.
- sakerna skall vara undanställda när du går för dagen.


Ingen sopar i stallet när det är hästar inne.
- när du sopar vid fodret skall dörren till stallet vara stängd.


Ingen rengörning av leriga skydd och täcken i stallet,
- gör det utomhus. Dammet ligger kvar i stallet, inte bra för känsliga luftvägar.


Respektera tider och anvisningar för fodringar, in- och utsläpp.


Sadelkammaren skall vara låst,
- lås alltid när ingen är i stallet, när du går för dagen och även under ridturen.


Hästarna leds till och från hagen i grimma och grimskaft.


Leder du två hästar skall bägge börrbladen vara öppna.


Du som hästägare/fodervärd ansvarar för att din häst går att hantera,
- är den oregerlig och en fara för övriga att hantera får du själv ta in och ut hästen varje dag.



Rätta till täcken och grimmor,
- ser du att en grimma sitter på sned eller en gjord har lossnat på täcket, rätta då till det. Även om det inte är på din häst. Utrustning som sitter fel är en skaderisk.


Inget foder i stallgången,
- det enda foder som får stå i stallet är kvällshö och kraftfoder till frukost.
Ställ fram det så sent som möjligt för att det inte ska vara ivägen.
Övrigt foder skall vara vid fodret, kommer en häst lös så finns det inte så mycket foder att äta.


Säg till!
- ser du att en häst inte mår bra, eller att något är trasigt (staket, lysrör, det läcker vatten osv.) säg till direkt!
Ring hästens ägare. Hon/han vill säkert veta om hästen inte är pigg.
Om något är trasigt och du inte kan åtgärda problemet själv, säg till så snart du kan. Ex vattenskador kan leda till stora problem (och kostnader) om de inte åtgärdas snabbt.
Ju snabbare man får reda på problemet desto snabbare kan det åtgärdas!


Hjälps åt!
- är du i stallet, hjälp den som har insläpp, fodring mm. Det går snabbare och det blir en trevligare stämning!
- ser du att någon har glömt att ställa fram foder eller ge sin häst vatten, ta fram foder, fyll vatten. Hästen ska inte drabbas!
Nästa gång kan det vara du som glömmer…


Vi har valt att lägga till lite text under om vad som är viktigt och varför så att alla förstår varför regeln finns.
Kanske lite övertydligt men för oss fungerar det!

BRA REGLER:bow:
 
Sv: Trivselregler i erat stall för inackorderings gäster??

Vi har inga skrivna regler, men har ändå dessa som alla vet om

-Rak kommunikation, inget skitsnack eller tjafs. Vi pratar MED varandra om man vill ta upp något. Dvs inte genom andra i stallet, eller whiteboardtavlan.

-Ordning och reda. Man sopar givetvis efter sig på stallgången, vid mockning, efter hovslagaren. Håller sina saker på deras rätta ställen osv.

-Tydliga lappar på boxen om vilka täcken som ska användas när. Inga "Vid tre plusgrader ska han ha täcke X, vid fem plus och lite sol täcke Y, vid fem plus och moln täcke Z", som bara leder den som släpper ut till vansinne.

- Ställ upp för andra så ställer de upp för dig. Hjälp till när någon ska resa bort eller vill ha en hästfri helg, så får du det tillbaka (vilket fungerar utmärkt hos oss)

-Alla hjälps åt vid städdagar (ca 2 ggr/år) och dyker upp till stallmöten.

Vi har inte så många hyresgäster hemma, och vi har väldigt bra stämning. Alla är glada i stallet, hjälper varandra och har trevligt ihop :bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 595
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 260
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Vi har några inackorderingar i vårat stall förutom egna hästar, de flesta har stått hos oss under ganska lång tid och åldern på våra...
Svar
4
· Visningar
2 175
Senast: Texaz
·
Ekonomi & Juridik Först lite allmän info och jag hoppas inte att inlägget bli alltför luddigt och rörigt. Vi hyr ut 2 boxar till våran granne. Och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundbeteende

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp