Tröja som luktar illa efter tvätt

Islandshästryttare

Trådstartare
Jag har en tröja som luktar illa efter tvätt. Den stinker. Inga andra kläder som kördes i samma tvätt luktar inte illa. Det är förbryllande tycker jag. Någon som har en teori?
 
Jag har en tröja som luktar illa efter tvätt. Den stinker. Inga andra kläder som kördes i samma tvätt luktar inte illa. Det är förbryllande tycker jag. Någon som har en teori?
Beror kanske på vad som hände med tröjan före tvätt och hur den luktar illa?

Det kan ju bero på tröjans material, tex siden och ylle kan lukta lite annorlunda. (och ska ju iofs inte tvättas med annan tvätt).

Men tänk om man tex varit rädd, stressad, i en viss tröja, så kan den lukta extra fränt armsvett, som nog kan gå bort med ättika i sköljvattnet. Brukar väl iofs inte komma tillbaka förrän man haft den på sig någon timma och värmt upp den.
 
Materialet är akryl tröjan är inte ny men heller inte jättegammal och är kanske tvättad 10 gånger innan utan att ha luktat illa. Har aldrig luktat illa tidigare efter tvätt.
 
Är det i förtvätten ättikan ska ligga? :o
Jaeflar va korkad jag känner mig som isåfall hällt i fel fack hela livet... Har hivat det i sköljmedelsfacket de senaste 25 åren.

Det kanske funkar lika bra!

Jag lärde mig i förtvätten så jag kör så och det funkar. Någon enstaka jag fått kassera i alla år. Jag har rejält med ättika dock. Men det kanske går precis lika bra att skölja med det!?
 
Det kanske funkar lika bra!

Jag lärde mig i förtvätten så jag kör så och det funkar. Någon enstaka jag fått kassera i alla år. Jag har rejält med ättika dock. Men det kanske går precis lika bra att skölja med det!?
Oklart!
Men borgar för ett ytterst kvalitativt empiriskt studium i mitt tvättrum...
 
Ättika som sköljmedel är väl just det... sköljmedel. Dvs vill man göra ren plaggen med ättika har man i det i förtvätten (jag brukar göra det om något är rejält skitigt).
 
Ättika som sköljmedel är väl just det... sköljmedel. Dvs vill man göra ren plaggen med ättika har man i det i förtvätten (jag brukar göra det om något är rejält skitigt).
När ni andra säger det känns det ju jävligt logiskt. :D
Gissar att jag tänkte inversen av sköljmedel i egenskap av att (bla.) sätta doft i tvätten - samma fack för att dra ur densamma? Men det kan också vara en efterkonstruktion... :cautious::angel:
 
Jag har haft samma problem med olika plagg i olika material till och från. Testat allt! Det enda som hjälpte var att köra plagget i 60 grader en gång, även att det var max 40. Plaggen höll sig fint och lukten försvann. Värt att testa om det inte är ett väldigt ömtåligt plagg.
 
Har också haft det problemet på flera olika tröjor. Har kunnat ha dom ett antal tvättar innan dom plötsligt börjat stinka.
Förklaringen jag fått är att det är dels materialet i tröjan. Dels och den största orsaken att bakterier inte dör vid 40 grader. I "fel" material så byggs det bara på med fler och plagget blir aldrig riktigt rent.
Lösningen är att tvätta i minst 60 grader. Tyvärr är det ju inte alla tröjor som överlever det och ser ut som en tröja igen.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
829
Senast: Zacci
·
Hemmet Ni vet de där de påstår magiskt ska dra åt sig en del av håren om man kör dem tillsammans med tvätten? Finns det verkligen någon sådan...
Svar
9
· Visningar
465
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Senaste tiden tycker jag att jag har börjat lukta illa så fort oavsett hur ofta jag duschar. Svettas inte mer men svetten luktar...
Svar
15
· Visningar
905
Senast: tuaphua
·
Hemmet I Sverige valde jag alltid oparfymerade tvättmedel men det är ingen stor produkt här i Tyskland. Istället köper folk extra tvättparfym...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 468
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp