Använder du tvättparfym?

Det var nog ngt år sen som jag för första gången såg tvättparfym här i Österrike men inget jag vill använda.
Det är svårt att hitta parfymfritt i vanliga affärerna här men med svag parfym finns många. Föredrar utan men en kompromiss är svag parfym om jag inte "får tag" i annan. Sköljmedel har jag aldrig använt.

Funderar på om tvättparfymen är ett sätt för tvättmedelföretagen att sälja nu när sköljmedel börjar få mer och mer negativ reklam.
 
Använder man sköljmedel till ytterkläder är man ju korkad på riktigt 😂
Det förstör ytskiktet totalt.
Samma med funktionskläder, handdukar osv.
Jag vet ju inte vad hon tvättat dem med. Men det luktar iaf sköljmedel.
Men ytskiktet fungerar iaf som väntat 😃
 
Tvättparfym, det var nytt för mig. Tycker det är vanligare och vanligare att folk här försöker doftminimera. Tvättar gör jag med skonas milt parfymerade tvättmedel och inget sköljmedel.
 
Jag hade ingen aning om att tvättparfym fanns. Det skulle jag inte kunna tänka mig att använda. Jag använder inte sköljmedel heller och tvättmedlet är bara svagt parfymerat.
 
Jag använder det, men bara några få pärlor för att få den rentvättade lukten, framförallt när jag tvättar sport och jobbkläder, tycker de luktar unket annars. Använder inte sköljmedel alls.

Bor i Tyskland dock så kanske inte borde svara 😁
Min dotter använder sånt också. Helt obegripligt. Men hon tycker om när det luktar starkt.
 
Nej, visste inte ens att det fanns speciell parfym för tvätt. Det är alltså små kulor man lägger i maskinen?
Jag tycker att parfymerade tvättmedel luktar för mycket så använder bara parfymfritt. Tror jag. Blev osäker nu när frågan kom upp.
Sköljmedel använder jag inte.
Finns film på Youtube...Ja. det är extra parfym som man lägger i tvättmaskinen. Små pärlor.
 
Aldrig hört talas om tvättparfym, men till skillnad mot de flesta av er blir jag genast intresserad!

Ja, jag erkänner, jag är en sån där som gääärna använder starkt doftande sköljmedel, rengöringsmedel, parfymer, schampon och så vidare... Det får dock inte lukta hursomhelst, endast noga utvalda produkter.

Jag är själv allergisk, så jag har full förståelse för att andra kan reagera på dofter och undviker det i vissa miljöer, men om jag själv får välja så vill jag gärna gå insvept i ett doftmoln!
 
Har aldrig hört talas om tvättparfym innan. Inget jag är intresserad av. Bästa lukten på kläder är lukten dom får på sommaren när dom får torka ute i solen ( utan extra parfym från tvättmedel).

Sköljmedel är något jag aldrig använt i tvätten. Vad jag kommer ihåg fanns det inte hemma under uppväxten som användes i tvätten men användes i vattnet vid fönsterputsning.
 
En "daughter in law" anvander det :cautious: efter att jag kopt fel (hon bad mig kopa skoljmedel) och nu gillar hon det skarpt😶
Annars ar det valdigt ovanligt att anvanda skoljmedel har. De allra flesta torktumlar sina klader torra och har da "tork dukar", som inte luktar sa mycket alls, som man lagger i torktumlaren for att ta bort statisk electricitet.
Tork dukar ar for ovrigt fantastiskt att knyta nagonstans i transet pa hasten nar man rider ut nar det ar mycket insekter ... att ha ett par pa mossa eller fasta i nagot vid halsen ... eller stryka over hunden's pals (dar den inte kan slicka) utav samma anledning.
 
Kört grumme i många år, men när jag blev sambo så körde han parfymfritt. Nu tycker jag tom att grumme luktar för mycket. Sköljmedel skulle jag aldrig använda pga helt onödig och miljöovänlig produkt och dessutom har jag känslig hud och brukar reagera på sköljmedel. Tvättparfym känns helt onödigt också och ytterligare en grej min eksembenägna hud säkert skulle reagera på.
 
Jag hoppas verkligen inte att det kommer hit och att någon får för sig att använda det i gemensamma tvättstugor. Tycker det är jobbigt redan nu om grannen före använt starkt doftande tvättmedel.
Finns redan i Sverige 🫣 Är med i en grupp där man brukar tala om just det förut. Många som använde de då iaf.
 
Sällar mig till skaran om aldrig hört talas om tvättparfym. Använder parfymfritt tvättmedel, dock även sköljmedel (beroende på vad som tvättas) men borde egentligen hitta något mer miljövänligt substitut. Använder grummes sköljmedel som påstås vara mer miljövänligt, men vet inte om det stämmer..
 
Nej... inte heller jag har använt, eller ens hört talas om, tvättparfym.
Sköljmedel är det säkert tjugo år sedan jag använde men jag gillar egentligen parfymerat tvättmedel, som Grumme med lindblomsdoft. Eller vad det nu är för doft, tycker att tvätten doftar gott iaf. :) Fast nu med små barn har vi övergått till parfymfritt.
 
Vi kör oftast Grumme flytande tvättmedel med svag doft. Syren, pion och lindblom är väl de som brukar hamna hemma hos oss. Egentligen älskar jag både doft och känsla av sköljmedel men är väldigt sparsam med att använda det. Körde allt parfymfritt när lillan var pytte men introducerade de svaga dofterna efter ett tag igen och jag tycker verkligen att det är härligare med ren tvätt som doftar.

Vad gäller starka dofter i allmänhet tycker jag att det är jobbigt. Jag är inte allergisk, men på en kokhet skranglig buss på morgonen mår jag gräsligt illa när någon kommer på och har badat i parfym. Kan bara tänka mig hur det är för någon som är allergisk. Likadant i små mötesrum på jobbet när man kommer in efter att någon med generös inställning till parfym varit där en timme eller två. Därmed är jag själv försiktig med parfymering.

(I mitt gamla hyreshus låg tvättstugan i bottenplan bredvid porten och jag kunde verkligen stanna till och dra in doften av sköljmedel vid ventilen/fönstren där för jag tycker att det luktar så gott, någon nostalgigrej antar jag. Min bästa kompis å andra sidan tog alltid en omväg i mycket rask takt.)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har som sagt aldrig hört det kallas tvättparfym, men de där kulorna fanns definitivt i Sverige när jag flyttade därifrån för tio år sedan och även innan dess. Det är ingen jättenyhet. :)
 
En "daughter in law" anvander det :cautious: efter att jag kopt fel (hon bad mig kopa skoljmedel) och nu gillar hon det skarpt😶
Annars ar det valdigt ovanligt att anvanda skoljmedel har. De allra flesta torktumlar sina klader torra och har da "tork dukar", som inte luktar sa mycket alls, som man lagger i torktumlaren for att ta bort statisk electricitet.
Tork dukar ar for ovrigt fantastiskt att knyta nagonstans i transet pa hasten nar man rider ut nar det ar mycket insekter ... att ha ett par pa mossa eller fasta i nagot vid halsen ... eller stryka over hunden's pals (dar den inte kan slicka) utav samma anledning.
O_o Vad är det för kemikalier i såna torkdukar om de håller insekter borta?
 

Liknande trådar

Hemmet Alltså jag blir inte klok på detta. Varje gång jag kör 40 tvätt så luktar kläderna unket. Ja, jag kör tvättmaskinens rengöringsprogram...
2
Svar
38
· Visningar
6 123
Senast: Riru
·
Kropp & Själ Kortfattat: Har någon koll på vad det finns för "sulfatfria" duschkrämer / schampon? Har misslyckats totalt när jag försöker söka...
Svar
10
· Visningar
1 314
Senast: svea
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 546
Senast: nickan1
·
Kropp & Själ Hej! Är det någon här som kör med WO? Menar alltså inte balsammetoden eller äggtvätt eller liknande utan enbart hårtvätt med vatten...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 367
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp