Använder du tvättparfym?

Jag har som sagt aldrig hört det kallas tvättparfym, men de där kulorna fanns definitivt i Sverige när jag flyttade därifrån för tio år sedan och även innan dess. Det är ingen jättenyhet. :)

De har funnits här i massa år. Men jag hade ingen aning om att de kallas tvättparfym.
Har bara sett dem på Elgiganten och liknande affärer där de säljs som dammsugarkulor 😁
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Aldrig hört talas om tvättparfym, men till skillnad mot de flesta av er blir jag genast intresserad!

Ja, jag erkänner, jag är en sån där som gääärna använder starkt doftande sköljmedel, rengöringsmedel, parfymer, schampon och så vidare... Det får dock inte lukta hursomhelst, endast noga utvalda produkter.

Jag är själv allergisk, så jag har full förståelse för att andra kan reagera på dofter och undviker det i vissa miljöer, men om jag själv får välja så vill jag gärna gå insvept i ett doftmoln!
Men inser du hur doftmolnet påverkar dom andra som är allergiska i ALLA miljöer? Själv får jag bara huvudvärk, totalstopp i näsan, rinnande grusiga ögon och klåda av sköljmedelsstinkande människor. För dom som har astma måste det vara vidrigt. Eller är det bara när du är helt ensam i öknen du är i ditt moln?
 
Men inser du hur doftmolnet påverkar dom andra som är allergiska i ALLA miljöer? Själv får jag bara huvudvärk, totalstopp i näsan, rinnande grusiga ögon och klåda av sköljmedelsstinkande människor. För dom som har astma måste det vara vidrigt. Eller är det bara när du är helt ensam i öknen du är i ditt moln?
Fast jag tänker samtidigt att folk måste få leva sitt eget liv, så länge en ger eftertanke och tar hänsyn i särskilt utsatta/känsliga miljöer. Jag använder gärna hudlotion som jag tycker luktar gott, men framför allt rörde jag mig ofta i stallkläder i samhället när jag jobbade i stall, och går runt dränkt i hund och katthår nuförtiden. Jag åker buss, går in på apoteket.. Byter dock om till jobbet och om jag ska till sjukhuset till exempel.
Om någon verkligen trivs med en produkt och den tillför någonting i deras vardag och liv känns det märkligt att kräva att de ska byta ut den produkten för att de kanske, eventuellt kan stöta på någon som mår dåligt av det. Jag skulle absolut inte vilja använda parfymfritt tvättmedel eller tvål.
 
Fast jag tänker samtidigt att folk måste få leva sitt eget liv, så länge en ger eftertanke och tar hänsyn i särskilt utsatta/känsliga miljöer. Jag använder gärna hudlotion som jag tycker luktar gott, men framför allt rörde jag mig ofta i stallkläder i samhället när jag jobbade i stall, och går runt dränkt i hund och katthår nuförtiden. Jag åker buss, går in på apoteket.. Byter dock om till jobbet och om jag ska till sjukhuset till exempel.
Om någon verkligen trivs med en produkt och den tillför någonting i deras vardag och liv känns det märkligt att kräva att de ska byta ut den produkten för att de kanske, eventuellt kan stöta på någon som mår dåligt av det. Jag skulle absolut inte vilja använda parfymfritt tvättmedel eller tvål.
Det vill inte jag heller men därifrån är steget långt till att förpesta för sin omgivning med överdrivet mycket parfym. Det är vidrigt med folk som stinker parfym.
 
Det vill inte jag heller men därifrån är steget långt till att förpesta för sin omgivning med överdrivet mycket parfym. Det är vidrigt med folk som stinker parfym.
Det tycker jag också, men jag har ingenting emot sköljmedel till exempel. Det är ju en personlig åsikt och upplevelse, jag kan inte hindra andra människor från att använda de produkter de vill och känner inte att jag på något vis har rätt att "skuldbelägga" dem för det så länge de visar hänsyn i mer känsliga miljöer. Jag tycker det är ännu värre när folk sätter sig på bussen och luktar rök, men så länge de respekterar var de får röka finns det inte mycket en kan göra åt det.
Tror säkert att folk sitter och hatar på mig och hundarna då och då också, men så länge jag tar rimlig hänsyn berör det mig faktiskt inte.
 
Det tycker jag också, men jag har ingenting emot sköljmedel till exempel. Det är ju en personlig åsikt och upplevelse, jag kan inte hindra andra människor från att använda de produkter de vill och känner inte att jag på något vis har rätt att "skuldbelägga" dem för det så länge de visar hänsyn i mer känsliga miljöer. Jag tycker det är ännu värre när folk sätter sig på bussen och luktar rök, men så länge de respekterar var de får röka finns det inte mycket en kan göra åt det.
Tror säkert att folk sitter och hatar på mig och hundarna då och då också, men så länge jag tar rimlig hänsyn berör det mig faktiskt inte.
Jag har inte särskilt mycket emot sköljmedel om det är lagom mängd men en del använder inte rimliga mängder. Jag har mer än en gång (i olika gemensamma tvättstugor) varit med om att det är som att gå in i en vägg på grund av hur användaren före mig nyttjat sköljmedel. Det finns nivåer på allt.
 
Jag har inte särskilt mycket emot sköljmedel om det är lagom mängd men en del använder inte rimliga mängder. Jag har mer än en gång (i olika gemensamma tvättstugor) varit med om att det är som att gå in i en vägg på grund av hur användaren före mig nyttjat sköljmedel. Det finns nivåer på allt.
Såklart, men om det är den människans preferens så är det så. Det finns folk som äter mat som får mig att kväljas när vinden ligger på också. 😅
 
O_o Vad är det för kemikalier i såna torkdukar om de håller insekter borta?

Det har jag faktiskt aldrig funderat over, men har ar listan jag hittade. Det har alltsa ett vy-kort stort "sheet" i en full torktumlare for att fa bort statisk electricitet. de ar gjorda av polyester som inte ar vavd.

Dryer sheets contain many ingredients, but the most common are:
  • dipalmethyl hydroxyethylammoinum methosulfate, a softening and antistatic agent
  • fatty acid, a softening agent
  • polyester substrate, a carrier
  • clay, a rheology modifier, which helps control the viscosity of the coating as it begins to melt in the dryer
 
Fast jag tänker samtidigt att folk måste få leva sitt eget liv, så länge en ger eftertanke och tar hänsyn i särskilt utsatta/känsliga miljöer. Jag använder gärna hudlotion som jag tycker luktar gott, men framför allt rörde jag mig ofta i stallkläder i samhället när jag jobbade i stall, och går runt dränkt i hund och katthår nuförtiden. Jag åker buss, går in på apoteket.. Byter dock om till jobbet och om jag ska till sjukhuset till exempel.
Om någon verkligen trivs med en produkt och den tillför någonting i deras vardag och liv känns det märkligt att kräva att de ska byta ut den produkten för att de kanske, eventuellt kan stöta på någon som mår dåligt av det. Jag skulle absolut inte vilja använda parfymfritt tvättmedel eller tvål.
Eventuellt är väl nyckelordet. Oftare än någon tror är väl sanningen. Och att den som använder dofter oftast vänjer sig och inte märker hur det inte "doftar" längre utan stinker. Jag jobbar på en doftfri arbetsplats. Ändå så är luften runt enstaka i personalen så mättad av dofter så det smakar parfym. Just det. Smakar. I en affär kan jag flytta på mig och det är bara korta exponeringar. Krogen kan jag hålla mig borta ifrån eller preparera mig med allergimedicin. Men på jobbet, eller på en kurs. Nä, då får jag sitta där och riva sönder ansiktet och blinka konstant för att kunna se. När personliga preferenser går ut över andra är det bara hänsynslöst. Samma sak med att ha så dålig personlig hygien så att svettlukten sticker i ögonen och fotsvetten får en att hulka. Här har jag dock större tolerans om det inte är ständigt förekommande. I min närmsta personalkrets är vi bra på att påminna varandra om dofter tack o lov. Alla dessa tvättprodukter är bara lurendrejeri. Sköljmedel är skit för både människor, djur och natur. Att tvätta sig, ta på en schysst deodorant och en liten dutt dofta gott räcker långt när en väl vant sin näsa.
 
Eventuellt är väl nyckelordet. Oftare än någon tror är väl sanningen. Och att den som använder dofter oftast vänjer sig och inte märker hur det inte "doftar" längre utan stinker. Jag jobbar på en doftfri arbetsplats. Ändå så är luften runt enstaka i personalen så mättad av dofter så det smakar parfym. Just det. Smakar. I en affär kan jag flytta på mig och det är bara korta exponeringar. Krogen kan jag hålla mig borta ifrån eller preparera mig med allergimedicin. Men på jobbet, eller på en kurs. Nä, då får jag sitta där och riva sönder ansiktet och blinka konstant för att kunna se. När personliga preferenser går ut över andra är det bara hänsynslöst. Samma sak med att ha så dålig personlig hygien så att svettlukten sticker i ögonen och fotsvetten får en att hulka. Här har jag dock större tolerans om det inte är ständigt förekommande. I min närmsta personalkrets är vi bra på att påminna varandra om dofter tack o lov. Alla dessa tvättprodukter är bara lurendrejeri. Sköljmedel är skit för både människor, djur och natur. Att tvätta sig, ta på en schysst deodorant och en liten dutt dofta gott räcker långt när en väl vant sin näsa.
I inlägget du svarade på skriver @moster_punk att hen undviker dofter i vissa mijöer men själv föredrar att omges av dem. Låter helt rimligt tycker jag.
Är din arbetsplats doftfri och någon bryter mot reglerna får arbetsplatsen hantera det, men utanför områden där det anvisas särskild hänsyn står det var människa fritt att använda produkter, eller inte. Att röka, eller inte. Att stinka fotsvett eller vitlök eller stall.
Jag tror inte att det är någon som tror att tvätten, håret eller kroppen blir renare av parfym. Det är en preferens helt enkelt, liksom doftljus och oljor och gudvetvad. Kanske inte alltid hälsosam, men det är fortfarande någonting en del tycker om.
Jag älskar kryddig mat, många tror att jag tappar smaklökarna och slutar uppskatta mild smak för det - men det är helt enkelt inte sant. Vem är någon annan att välja vad som är lagom för mig?
 

Liknande trådar

Hemmet Alltså jag blir inte klok på detta. Varje gång jag kör 40 tvätt så luktar kläderna unket. Ja, jag kör tvättmaskinens rengöringsprogram...
2
Svar
38
· Visningar
6 123
Senast: Riru
·
Kropp & Själ Kortfattat: Har någon koll på vad det finns för "sulfatfria" duschkrämer / schampon? Har misslyckats totalt när jag försöker söka...
Svar
10
· Visningar
1 314
Senast: svea
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 546
Senast: nickan1
·
Kropp & Själ Hej! Är det någon här som kör med WO? Menar alltså inte balsammetoden eller äggtvätt eller liknande utan enbart hårtvätt med vatten...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 367
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp