Bukefalos 28 år!

Trött, arg och ledsen Corax

Corax

Trådstartare
I fredags var jag in på klinik med en av hästarna. Han har tidigare haft ehrlichia ('03)men blev helt bra och har tävlat hela våren med bra resultat. I juni dök det upp igen, ehrlichian... Fick behandling men svarade inte på den (?)utan hältorna fanns kvar i vf och hb och han vinglade omkull mm.

Och igår konstaterade veterinären att han hade inflammationer i vf. I CARPUS, KOTLED OCH HOVLED (3 graders hälta)!!! Allt som allt fick han över 15 sprutor om man räknar med vaccinationerna och sederingen.
Jaha... Hältan i höger bak var som bortblåst. Däremot hade han 1 grad i VÄNSTER bak, lågt. :confused:
Självklart togs nytt ehrlichiaprov.

När vi kom hem så fick hästen snällt infinna sig med boxvila, men igår kväll fick han gå ut i mindre hage. TYVÄRR är han hopphäst och nog fan hade han hoppat över staketet i morse. :crazy: Nysprutad och allt. Dessutom hade han förstört TRE hösilagebalar. Blir man glad eller???
Frågan är bara vad sjutton man gör? Han går runt mer i sin lilla hage än vad han gör i stora hagen med de andra. Ska ringa till veterinären snart och höra...

Men min stilla undran är hur sjutton han kan ha fått inflammationer i samtliga leder i ett enda ben. Han har tidigare (flera år sedan)varit sned i bl.a bäckenet men blivit korrigerad med jämna mellanrum. Dessutom är hela hästen genomgådd och röntgad.

Kanske inte så konstigt att min hemmaveterinär ville dömma ut honom?

För att ytterligare spä på det hela så har hästen hovbroskförbening i båda fram med en fraktur på ena sidan. Men enligt vet. så har den inget med saken och göra och den orsakar inte hältan.

Tja, jag var bara tvungen att skriva av mig lite. Och be om lite tummhållning för DET kan behövas... :crazy:
 
Sv: Trött, arg och ledsen Corax

Tröstfika i morgon om du har tid? Jag tänker åka och klappa lite på pållan så vi kan ta en fika om du känner att du vill, hinner och orkar?
 
Sv: Trött, arg och ledsen Corax

Det ska nog kunna gå å klämma in. Måste bara hinna med den förbannade tvättstugarn också. Mellan alla besök hos sjuklingen... :(
 
Sv: Trött, arg och ledsen Corax

Vilket elände. Vad sa veterinären?
Det måste väl ändå vara bäst att ha honom där han är lugnast?
 
Sv: Trött, arg och ledsen Corax

Ja du vad ska man säga.
Som jag fattat det så har ha ju heller inte varit helt igång på sista tiden heller.

Hade inte behandlande vet någon tanke om huruvida han kan ha skadat det benet?
 
Sv: Trött, arg och ledsen Corax

Du corax, mamma och jag åker ner och tittar på küren idag, Birkas pappa är ju med.

Kommer du dit?
 
Sv: Trött, arg och ledsen Corax

Hej!
Jag har mailat dig.
Tycker det verkar bättre att ha honom med de andra hästarna om han är lugnare där. Dom rivstarter och tvärstopp, studs på stället i sjukhagen som dom ofta brukar ta till är ju knappast bra för benen. Och speciellt inte om han leker hoppstjärna dessutom :crazy:
 
Sv: Trött, arg och ledsen Corax

Nej jag åker inte dit. Är helt slut i kropp och knopp. :crazy:
Har blivit lite väl mycket på sistonde.

Veterinären hade inga teorier (jag frågade faktiskt inte :o )vad jag vet...
I juni så böjdes han med en grad i alla utom hf. Då hade han plaserat sig en vecka tidigare på 1.10. Vet. sa att det inte var nått att bry sig om eftersom hästen funkat så bra.
Men någon vecka senare så fick jag B/E-provet (för jag är ju nojig så när han hade grader på nästan alla ben så tog jag B/E-prov på en gång)som var positivt och han behandlades. Så han har i stort sett bara stått sen juli och ändå har han ökat på hältan på vf med två grader. Dessutom reagerade han bara lågt i augusti. Det MÅSTE vara ehrlichian som spökar???
 
Sv: Trött, arg och ledsen Corax

Man kan ju tycka att han inte ens borde vilja hoppa med det benet, men det är precis som om han inte bryr sig. Han har ju brallat omkring i hagen och varit skitglad nu innan klinikbesöket. Förvisso väldigt halt, men även väldigt glad. :confused:

Vi har i alla fall höjt staketet ÄNNU mera så nu borde han inte komma över. Så jag ringer AL i morgon bitti.
 
Sv: Trött, arg och ledsen Corax

Ja, jag hoppas också på erlichian, det låter så otroligt att han blivit dålig av vilan.
Kan han ha rullat fast sig eller dyligt?

Synd att du inte kommer, men du behöver förmodligen vila. :crazy:
 
Sv: Trött, arg och ledsen Corax

Jag vet faktiskt inte alls vad han kan ha gjort... Men jag tror inte att han har rullat fast eller så. Det är ju inte så att han en dag var jättehalt. Förutom när jag tog av skorna på honom förstås.. Det är det enda jag kan tänka mig har spelat in. Men varför då bara hälta på ett ben??

Ja jag ska faktiskt gå å lägga mig nu. Ta med kameran och fota vettja! :idea:
 
Sv: Trött, arg och ledsen Corax

Och igår konstaterade veterinären att han hade inflammationer i vf. I CARPUS, KOTLED OCH HOVLED (3 graders hälta)!!! Allt som allt fick han över 15 sprutor om man räknar med vaccinationerna och sederingen.

Min häst var också halt i tre leder i sitt hf (carpus, kota och hovled), han var också vid första besöket halt på de andra tre benen och vi räknade ut att de stack honom 36 ggr :eek: (inkl allt) vid första besöket. Efter 8 mån i sjukhage (som han också tog sig ur några gånger) och han bara haft en tillfällig förbättring upptäcktes en cysta i hf hov. :cry:

Lycka till med din häst och hoppas att han snart är frisk igen.
 
Sv: Trött, arg och ledsen Corax

Å fy då! :(

Ja jag hoppas också att han blir bra men jag har ärligt talat inte så mycket hopp kvar. :crazy:

Hur upptäcktes cystan?
 
Sv: Trött, arg och ledsen Corax

Ja det gör de kanske. Jag har ingen aning eftersom det enda hästen INTE haft är just en cysta. Typ. :smirk: Nu har han ju till och med haft en fraktur så nu fattas bara en senskada. Ja och så cysta.
 
Sv: Trött, arg och ledsen Corax

Kan trösta dig med att cystor syns på röntgen..det har jag bittert fått erfara.
Jag håller tummarna för er i alla fall!
 
Sv: Trött, arg och ledsen Corax

Tack! Det behövs!
Men nu verkar han i alla fall ha lugnat ner sig en aaaning. Eller så är han trött...
 
Sv: Trött, arg och ledsen Corax

Den syntes på röntgen. Han röntgades i stålbenet i nov-04 och då syntes ingeting och i juni-05 syntes den definitivt. Den hade växt lavinartat och luckrat upp både på själva skelettet och mjukdelarana. Jag personligen tror att han haft den i ca 2 års tid (då mycket liten), då jag inte tyckt att han känts ok (trots att en av Sveriges mest välkända veterinärer tyckte det), men byte av veterinär och många långa behandlingar i kota och hovled och i själva hoven (strålbensbursan) upptäcktes cystan. Under hans 8 mån konvalecens så var han under en period helt haltfri, men när han sattes igång kom hältan direkt och det var då han röntgades igen. Kan tillägga att han var svår att upptäcka hälta på, så inget agg till den första veterinären, bara lite besviken på att han inte lyssnade på mig.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
957
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 196
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 353
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 348
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp