Trött på att ha semester

Ceta

Trådstartare
Haft 2,5 vecka av 4 veckors semester, och saknar verkligen jobbet nu. Mina kollegor, att ha något att faktiskt åstadkomma och att känna mig behövd och kompetent.
Det var verkligen bra att få en paus, för våren var väldigt intensiv, men trots att jag jobbar gratis på stor hopptävling hela veckan börjar jag ledsna på att vara hemma.. Skulle väl i teorin kunna avbryta semestern och jobba lite i nästa vecka, men vet att jag inte borde. Och personen jag saknar mest på jobbet går ändå på semester nästa vecka…

Gissar att det är fler som känner som jag?
 
Haft 2,5 vecka av 4 veckors semester, och saknar verkligen jobbet nu. Mina kollegor, att ha något att faktiskt åstadkomma och att känna mig behövd och kompetent.
Det var verkligen bra att få en paus, för våren var väldigt intensiv, men trots att jag jobbar gratis på stor hopptävling hela veckan börjar jag ledsna på att vara hemma.. Skulle väl i teorin kunna avbryta semestern och jobba lite i nästa vecka, men vet att jag inte borde. Och personen jag saknar mest på jobbet går ändå på semester nästa vecka…

Gissar att det är fler som känner som jag?
Min sambo är inte så bra på att ha semester. Han blir för rastlös. Hans lösning är att inte ha mer än 2 veckor åt gången, men det funkar ju inte alltid på alla arbetsplatser... I år hade han 2 veckor runt midsommar och ska ha 1 vecka i slutet av augusti och några dagar runt jul.
 
Jag funkar också dåligt med för mycket oplanerad tid. Tar därför enbart så mycket semester som jag har planer för. Snittar på ca 3 veckors sammanhängande sommarsemester, ibland något kortare. Har hittills aldrig kommit upp i fyra veckor. Sprider ut resterande dagar på klämdagar, jul och udda långhelger.
 
Min sambo är inte så bra på att ha semester. Han blir för rastlös. Hans lösning är att inte ha mer än 2 veckor åt gången, men det funkar ju inte alltid på alla arbetsplatser... I år hade han 2 veckor runt midsommar och ska ha 1 vecka i slutet av augusti och några dagar runt jul.

Jag funkar också dåligt med för mycket oplanerad tid. Tar därför enbart så mycket semester som jag har planer för. Snittar på ca 3 veckors sammanhängande sommarsemester, ibland något kortare. Har hittills aldrig kommit upp i fyra veckor. Sprider ut resterande dagar på klämdagar, jul och udda långhelger.
Ja, på ett sätt tror jag 3 veckor varit bättre, men samtidigt är jag rädd att jag tyckt det blivit för kort i slutänden ändå.. vill liksom tillbaka till jobbet genom att semestern tar slut, kanske inte genom att ha kortare semester 😅🙈om ni är med på hur jag menar…

Sen är det egentligen inte så konstigt i mitt fall. Jag bor ensam, och får så mycket socialt ut från att jobba. Var orolig förra sommaren att jag skulle känna mig ensam, och lite även denna sommaren. Dock blev det inte så förra sommaren och har varit helt ok även i år, vilket är skönt ändå.
 
Ja, på ett sätt tror jag 3 veckor varit bättre, men samtidigt är jag rädd att jag tyckt det blivit för kort i slutänden ändå.. vill liksom tillbaka till jobbet genom att semestern tar slut, kanske inte genom att ha kortare semester 😅🙈om ni är med på hur jag menar…

Sen är det egentligen inte så konstigt i mitt fall. Jag bor ensam, och får så mycket socialt ut från att jobba. Var orolig förra sommaren att jag skulle känna mig ensam, och lite även denna sommaren. Dock blev det inte så förra sommaren och har varit helt ok även i år, vilket är skönt ändå.
Har du ingen kompis som är ledig samtidigt?

Jag bor också ensam men började göra semestersaker med en kompis som är i samma situation.
 
Haft 2,5 vecka av 4 veckors semester, och saknar verkligen jobbet nu. Mina kollegor, att ha något att faktiskt åstadkomma och att känna mig behövd och kompetent.
Det var verkligen bra att få en paus, för våren var väldigt intensiv, men trots att jag jobbar gratis på stor hopptävling hela veckan börjar jag ledsna på att vara hemma.. Skulle väl i teorin kunna avbryta semestern och jobba lite i nästa vecka, men vet att jag inte borde. Och personen jag saknar mest på jobbet går ändå på semester nästa vecka…

Gissar att det är fler som känner som jag?
Jag är en av de som har svårt att förstå. Jag älskar min semester.
 
Jag skulle ha längtat tillbaka om jag hade haft semester, min "jag kan hjälpa till om det behövs, blev jag kan vara tillgänglig halvtid, till oj jag har visst jobbat en hel del mer"

(Note, det är inte synd om mig, jag kommer att få min del senare, hoppas jag, jag kan ju ändå styra själv som egen....fniss)
 
Här är en till med ofrivillig ledighet 🙋‍♀️
Eller ja, semester har jag ju tagit frivilligt men. Anyway. Förstår väl att det är bra på sitt sätt. Men jag behöver ha ett syfte. Har bara drygt en vecka kvar nu!
 
Haft 2,5 vecka av 4 veckors semester, och saknar verkligen jobbet nu. Mina kollegor, att ha något att faktiskt åstadkomma och att känna mig behövd och kompetent.
Det var verkligen bra att få en paus, för våren var väldigt intensiv, men trots att jag jobbar gratis på stor hopptävling hela veckan börjar jag ledsna på att vara hemma.. Skulle väl i teorin kunna avbryta semestern och jobba lite i nästa vecka, men vet att jag inte borde. Och personen jag saknar mest på jobbet går ändå på semester nästa vecka…

Gissar att det är fler som känner som jag?
Jag tar aldrig någon längre sammanhängande semester och får därmed fler pauser under hela året, vilket passar mig bättre. För att inte tala om fler härliga semesterstarter!

I år har jag som mest 4 dagars semester (och inser direkt att det inte är helt sant eftersom resan till Kroatien i början av juni slukade 5 semesterdagar).

Men friheten att ta semester när man vill och värdet för arbetsplatsen att ha några som går emot önska hela juli-strömmen , är väldigt olika beroende på verksamhet.

Det här är en av mina längre semesterperioder från igår onsdag till fredag.
 
Ja, på ett sätt tror jag 3 veckor varit bättre, men samtidigt är jag rädd att jag tyckt det blivit för kort i slutänden ändå.. vill liksom tillbaka till jobbet genom att semestern tar slut, kanske inte genom att ha kortare semester 😅🙈om ni är med på hur jag menar…

Sen är det egentligen inte så konstigt i mitt fall. Jag bor ensam, och får så mycket socialt ut från att jobba. Var orolig förra sommaren att jag skulle känna mig ensam, och lite även denna sommaren. Dock blev det inte så förra sommaren och har varit helt ok även i år, vilket är skönt ändå.

Varför tar du ut en lång ledighet? Du kan ju ta ut många korta istället. T.ex. fler långhelger, en vecka här och där om du trivs bättre med det. Och arbetsgivaren går med på det.
 
Kan inte heller vara ledig så länge. På jobbet säger de ”njut nu!” Men va? Semestern kan inte vara höjdpunkten i livet, det är ju tragiskt om man bara ska njuta/må bra 4 veckor om året? Snacka om att slösa bort sin tid.
Jag har funderat på att kanske nästa år lägga in 1-2 dagar vissa veckor istället så det blir långhelg. Jag är ju ensam med min arbetsuppgifter och kan styra själv.
Har varit ledig nu i en vecka, det är hemskt. Som tur är måste jag på möte imorgon kl 9 digitalt, och mitt jobb är ett jobb där man aldrig kan lära sig för mycket så jag kan ju ”kompetensutveckla” även på semestern. Skönt.
 
Ja, på ett sätt tror jag 3 veckor varit bättre, men samtidigt är jag rädd att jag tyckt det blivit för kort i slutänden ändå.. vill liksom tillbaka till jobbet genom att semestern tar slut, kanske inte genom att ha kortare semester 😅🙈om ni är med på hur jag menar…

Sen är det egentligen inte så konstigt i mitt fall. Jag bor ensam, och får så mycket socialt ut från att jobba. Var orolig förra sommaren att jag skulle känna mig ensam, och lite även denna sommaren. Dock blev det inte så förra sommaren och har varit helt ok även i år, vilket är skönt ändå.


Om du har något intresse som du annars inte har så mycket tid för att utöva åk på en kurs på semestern. Själv har jag en sambo sen många år tillbaka men har ändå varit iväg på en del sommarkurser till exempel danskurs och teaterkurs genom åren. Har då valt folkhögskolornas sommarkurser där både mat och boende ingår och man får trevligt sällskap även på kvällarna och träffar nya människor.
 
Skulle vara jätteskönt att känna så 😅 jag har alltid så mycket att hinna i kapp med hemma när jag har semester att jag absolut inte får tråkigt. Är det någon som är för uttråkad så har jag 50 kvm lösdriftshall som måste mockas ur, alltid kul att lägga en semestervecka på 😬
Alltså det hade jag kunnat göra :rofl: Var bor du?
 
För min del förstår jag det inte alls. Semestern är alltid för kort! Inte för att jag inte trivs med mitt jobb. Det är ett roligt jobb. Men jag har ett liv i övrigt som jag trivs med som inte får tillräckligt med tid för när jag jobbar. Men så jobbar jag för att leva. Jag lever inte för att jobba.
 
Jag gillar mitt sommarlov :) ! Men nu börjar jag ändå längta lite, lite tillbaka till jobbet. Jag och en kollega tänker väldigt lika kring barn och förskola, så vi har alltid en miljon projekt på gång :) ! Men jag trivs hemma också. Det känns härligt när man kan beta av sådant som behöver göras. Till exempel att måla. Idag ska jag ta mig an ytterdörren. Och sedan har jag ju alltid manuset jag skriver på, och det finns många spännande böcker att läsa. Eller någon släktforskningsgåta att lösa. Och så hinner man med att motionera och laga mat utan att stressa... :)
 
Skulle vara jätteskönt att känna så 😅 jag har alltid så mycket att hinna i kapp med hemma när jag har semester att jag absolut inte får tråkigt. Är det någon som är för uttråkad så har jag 50 kvm lösdriftshall som måste mockas ur, alltid kul att lägga en semestervecka på 😬
Lite samma här, inte lösdriftshallen alltså. Den är lite mindre än så och behöver bara tvättas.
Men jag kan bjuda på bland annat staketunderhåll, rensa upp i en (ny) hage, "skura" hästar som rullat sig stup i ett och allehanda gårdsuppgifter😅.

Men, det är ett val jag gjort som jag inte ångrar en sekund att ha gård. Det är mest det att på semestern vill mån både beta av sådana saker då det är mindre som ligger på OCH göra något semestrigt. Så den går alldeles för fort.

@Ceta Finns det något du skulle vilja göra som du aldrig kommer till med annars?
Jag skulle till exempel vilja pka ned och stålla lig vid Mälaren och fiska en kväll. Men set blir ständigt bortprioriterat av annat.
Ingen annan som är ledig samtidigt så ni kan iväg en sväng?

Och till nästa år, försök få dela upp semesterveckorna lite. Man är olika, en del mår bäst av att ha den i ett sträck. Andra klättrar på väggarna.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
När jag senast hade längre, sammanhängande semester så bestämde jag mig för att göra något lite speciellt varje dag - och såg till att skriva "semesterdagbok"!

Just att skriva ner vad jag gjorde blev väldigt stor skillnad för mig, för då kunde jag fokusera på vad jag faktiskt gjort under semestern istället för att känna att jag bara skrotade runt till ingen nytta.

Jag tog promenader på nya ställen, testade nya saker som att snorkla och vandra, umgicks med vänner då det var möjligt, låg på en filt utomhus en hel dag och kanske pysslade med något kreativt. Inga stora, avancerade saker egentligen, men ja, det kändes ändå som att jag verkligen gjorde något av min semester och då blev det också roligt. Annars gillar jag att jobba. Jag gillar rutiner i vardagen och att få hålla på med saker typ hela tiden.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 811
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 021
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
499
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp