Trött på att ha semester

Har egentligen massa saker jag vill göra nästa vecka, ska renovera en möbel bland annat, och vill sy massor.
Vet också att jag för min återhämtnings skull behöver vara ledig. Tror egentligen min längtan tillbaka till jobbet i detta läget egentligen är ett tecken på att det är bra att jag är ledig lite till 🙈
 
Jag tänker att det är mer folk som bor i hus som har det så? Bor själv i hyresrätt och har inga mängder med arbete 😁
jag med. Hade jag haft gård så. Nu bor jag i en villa som jag hyr. Har odlingar utomhus, en hund, 3 hästar (varav 1 är på kollo). Men det tar ju inte ens hälften av den vakna tiden. 16 timmar per dygn är jag vaken, vad tar hund och hästar, kanske max 6 timmar? Då har jag 10 timmar kvar per dygn.
 
Va skönt! Förstår precis vad du menar :) Är rätt nöjd med att vara själv överlag, men absolut ibland blir det lite för ensamt.

Jättebra tips :)

Sysselsättning har jag utan problem :) Inte så mycket som måste göras, men syr ju och har ett 20-tal projekt som bara väntar på att sättas igång.

Finns jättefina vandringsleder i ett lokalt naturreservat där jag går nästan varje vecka :) Min tanke var dels dock att se något mer nytt, plus att min kropp inte fixar att tälta, så hade velat bo på något trevligt bnb och gå dagsturer. Men tack för tipset!
Åh får man ge en rekommendation i så fall?

Jag har bara gjort det en gång, men Abiski fjällstation var så underbar att jag inte glömmer det trots att jag var typ 14. Tåg upp till Abisko med nattåg, så helt underbart att åka tåg så lång tid (antar att det beror på var man bodde tidigare :D och vet inte exakt hur man rastar hundar när man åker tåg men det borde ju stanna längre tid någonstans). Så bodde man på fjällstationen, fick frukost o middag och kunde betala för matsäckspacket. Så kunde man vandra egna dagsturer, dagstur med någon botanist, åka tåg till Narvik tror jag det var o spana. Det var vandrarhemskvalitet på allting o mat inte rida champagnetur mat :).
 
Åh får man ge en rekommendation i så fall?

Jag har bara gjort det en gång, men Abiski fjällstation var så underbar att jag inte glömmer det trots att jag var typ 14. Tåg upp till Abisko med nattåg, så helt underbart att åka tåg så lång tid (antar att det beror på var man bodde tidigare :D och vet inte exakt hur man rastar hundar när man åker tåg men det borde ju stanna längre tid någonstans). Så bodde man på fjällstationen, fick frukost o middag och kunde betala för matsäckspacket. Så kunde man vandra egna dagsturer, dagstur med någon botanist, åka tåg till Narvik tror jag det var o spana. Det var vandrarhemskvalitet på allting o mat inte rida champagnetur mat :).
Har faktiskt varit i Abisko en gång 😃 Vår klassresa i trean i gymnasiet gick dit och till Kiruna. Ska spara tipset för framtiden, tänker att min första egenresa nog blir lite kortare än så 😁
 
jag med. Hade jag haft gård så. Nu bor jag i en villa som jag hyr. Har odlingar utomhus, en hund, 3 hästar (varav 1 är på kollo). Men det tar ju inte ens hälften av den vakna tiden. 16 timmar per dygn är jag vaken, vad tar hund och hästar, kanske max 6 timmar? Då har jag 10 timmar kvar per dygn.
Åtminstone fyra timmar per dygn går åt till att äta och laga mat, sen vill man kanske ta det lugnt, läsa tidningen eller böcker, se på tv ett par timmar. Sen kan man ju ägna hur mycket tid som helst åt trädgård, tycker jag. Och sen de vanliga hushållssysslorna - diska, städa, tvätten, plocka undan… Och sen vill man kanske göra lite utflykter, gå och bada eller ta en cykeltur eller promenad, och så är där säkert en del ärenden som ska göras, man måste ju handla mat, och så behövs det andra grejor, eller en tur till tippen eller till posten.
 
Åtminstone fyra timmar per dygn går åt till att äta och laga mat, sen vill man kanske ta det lugnt, läsa tidningen eller böcker, se på tv ett par timmar. Sen kan man ju ägna hur mycket tid som helst åt trädgård, tycker jag. Och sen de vanliga hushållssysslorna - diska, städa, tvätten, plocka undan… Och sen vill man kanske göra lite utflykter, gå och bada eller ta en cykeltur eller promenad, och så är där säkert en del ärenden som ska göras, man måste ju handla mat, och så behövs det andra grejor, eller en tur till tippen eller till posten.
Tror vi lever i två olika världar :D Eller så fattar jag inte vad folk gör.

4 timmar att laga mat, nej, aldrig hänt. Kanske 1.5 timme max? Det varma målet om dagen tar runt 30 min att laga. Äta, 45 min kanske ,delat på 3 måltider.

Tv har jag inte sett på på 10 år. Aldrig streamat serier osv heller.

Handlat, ja två gånger i veckan, kanske borta 1 h per gång då. Hushållssysslor, inte ens 30 min om dagen? Städa en gång i veckan.
Förstår om man är hel familj att allt tar tid men jag inte massa barn eller sambo. Tippen åker jag till kanske 2 ggr om året.
 
Haft 2,5 vecka av 4 veckors semester, och saknar verkligen jobbet nu. Mina kollegor, att ha något att faktiskt åstadkomma och att känna mig behövd och kompetent.
Det var verkligen bra att få en paus, för våren var väldigt intensiv, men trots att jag jobbar gratis på stor hopptävling hela veckan börjar jag ledsna på att vara hemma.. Skulle väl i teorin kunna avbryta semestern och jobba lite i nästa vecka, men vet att jag inte borde. Och personen jag saknar mest på jobbet går ändå på semester nästa vecka…

Gissar att det är fler som känner som jag?

Japp. Jag hade 2,5v i början av sommaren. Då gjorde jag en massa saker och det kändes skönt. Nu har jag jobbat några riktiga hästveckor och skulle ha gått på semester igår men jag vill inte, så jag ska jobba nästa vecka med. Tar sedan ett par veckor, bara för att jag måste och för att jag bokat och betalt saker som inte är avbokningsbara, men har ingen lust alls.
Jag tycker det är ganska värdelöst att vara ledig, jag har inget liv... är bitter och less och mitt liv går i evig tristessrepris. Värst är det på sommaren, för då ska man vara så himla glad och positiv och älska värme. Jag har alltid bara ångest och känner mig ännu mera ensam och misslyckad på sommaren. Är så jävla trött på att göra det mesta ensam så jag har igen lust att göra nåt mer. Jag kan lika gärna var på jobbet så att jag har en funktion att fylla.
 
Jag är precis tillbakakommen till jobbet efter 4,5 veckas semester. Jag kände likadant faktiskt. Första semesterveckan åkte jag ned till mina föräldrar i Portugal så det var trevligt, men sen har jag bara varit hemma. Min sambo har dessutom inte haft semester denna sommaren så jag har varit själva hemma med hundarna alla arbetsdagar. Jag övervägde att avbryta semestern och åka tillbaka till jobbet men jag påminde mig själv om att jag faktiskt får betalt för att sitta hemma och glo, så jag fortsatte med det. Kan ju dock medge att det var skönt att få sova ut ordentligt.
 
Tror vi lever i två olika världar :D Eller så fattar jag inte vad folk gör.

4 timmar att laga mat, nej, aldrig hänt. Kanske 1.5 timme max? Det varma målet om dagen tar runt 30 min att laga. Äta, 45 min kanske ,delat på 3 måltider.

Tv har jag inte sett på på 10 år. Aldrig streamat serier osv heller.

Handlat, ja två gånger i veckan, kanske borta 1 h per gång då. Hushållssysslor, inte ens 30 min om dagen? Städa en gång i veckan.
Förstår om man är hel familj att allt tar tid men jag inte massa barn eller sambo. Tippen åker jag till kanske 2 ggr om året.
Nä, är man själv, så tar matlagning och disk förstås mindre tid. Fast brödbak och storkok tar ju tid även om man är själv. 4 timmar var inklusive allt: Hitta recept, laga mat, duka, äta mat, duka av, diska, och plocka undan disk. Räknat på att man äter tre gånger om dagen plus tar en kopp kaffe eller två så är det inte orimligt om man är fler än en. Alla människor lever ju inte ensamma.

Och om man aldrig läser tidningen eller böcker, och aldrig tittar på nyheter, filmer, TV-serier eller dokumentärer så går det ju ingen tid dit. Jag lägger lätt en timme om dagen bara på att läsa dagstidningar när jag är ledig, spritt över dagen. En stund när man vaknar, en stund vid frukosten, och en stund innan jag går och lägger mig. Och att aldrig läsa böcker, eller se film eller TV är nog ganska ovanligt?

Fattar jag det rätt att ditt liv när du är ledig består av att ta hand om djuren, lite snabbt fixa mat och hushållsarbete, och sedan göra ingenting resten av din vakna tid? Inte ens träffa folk? Och träffar man folk vill man kanske bjuda på något ibland, dvs behöver handla, laga mat eller baka, eller så behöver man lägga någon minut på att ta sig dit om man inte ska vara hemma, och så går det ju tid när man umgås.
 
Hög igenkänningsfaktor på några inlägg i den här tråden. Är inte så aktiv här men läste och vill kommentera för att ts och övriga ska veta att det finns fler i samma situation.

Jag blir också uttråkad och känner mig ofta mycket ensam under sommaren. Jag sköter visserligen stall och hästar men det gör jag resten av året också när jag jobbar heltid och på sommaren är det mer lättskött än annars så det fyller tyvärr inte mina dagar. I övrigt fixar jag lite mat och hushållssysslor vilket inte heller tar lång tid för en person och sedan promenerar jag en del men det blir oftast många timmar över varje dag där jag gör i stort sett inget.

Skulle gärna träffa folk och umgås mer men har inte så många vänner och min närmaste vän brukar dessutom alltid bo i sin stuga under sommaren vilket är för långt bort för att vi ska kunna umgås som vanligt då.

Singel, inga barn, boende i lägenhet och dessutom lärare till yrket så alltid minst 8 veckor ledigt utan möjlighet att gå in och jobba extra. Tränar på att bli bättre på att åka iväg och hitta på saker ensam men tycker fortfarande att det är roligare med sällskap.
 
Vad fint att läsa att det finns fler som har lite svårt med lång semester, jag kände mig lite ensam i det innan jag läste tråden. Jag har inga problem att vara ledig - om jag har planer för ledigheten. Men att vara långledig utan planer är inte lika kul och jag blir uttråkad och tröttnar efter några dagar. Jag brukar ta 3 veckors semester på sommaren och brukar i regel spara en veckas semester varje år (så jag skulle nu efter några år på samma jobb kunna vara ledig hyfsat länge :angel1:)

På jobbet undrar de ofta varför jag är ledig så lite och jag brukar svara något svävande. Det känns skämmigt att säga att främsta anledningen är att det blir ensamt. Jag hittar ju på saker själv såklart och hälsar på familjen, men lever själv och har inte så många vänner så skulle bli väldigt uttråkad om jag hade 5 veckors semester...
 
Jag brukar som max ta tre veckor. Jag måste ha en massa planerat, jag blir galet deprimerad och håglös av att "bara gå hemma" mer än 48 timmar. Men jag förstår inte heller hur andra orkar resten av året när de tar all semester på sommaren? Hösten är ju superlång om man inte har lite ledigt?
 
Jag brukar som max ta tre veckor. Jag måste ha en massa planerat, jag blir galet deprimerad och håglös av att "bara gå hemma" mer än 48 timmar. Men jag förstår inte heller hur andra orkar resten av året när de tar all semester på sommaren? Hösten är ju superlång om man inte har lite ledigt?
Oftast hinner jag jobba in lite komp men annars tar jag tjänstledigt. Har dock oftast inga problem med hösten.
 
Jag brukar som max ta tre veckor. Jag måste ha en massa planerat, jag blir galet deprimerad och håglös av att "bara gå hemma" mer än 48 timmar. Men jag förstår inte heller hur andra orkar resten av året när de tar all semester på sommaren? Hösten är ju superlång om man inte har lite ledigt?

Jag brukar också bara ta 3 v även om hag helst hade varit ledig längre. Men jag vill ha kvar dagar till jul/nyår plus till en vecka på hösten. Just för att hösten blir så lång och mörk annars. Men 3v på sommaren är lite lite tycker jag.
 
Jag brukar som max ta tre veckor. Jag måste ha en massa planerat, jag blir galet deprimerad och håglös av att "bara gå hemma" mer än 48 timmar. Men jag förstår inte heller hur andra orkar resten av året när de tar all semester på sommaren? Hösten är ju superlång om man inte har lite ledigt?
Alla har inte heller samma antal dagar att förfoga över. Det gör ganska stor skillnad om man får 25
eller 30 (eller till och med något fler inom staten) insatta på kontot när semesteråret startar. Då kan man ta 4 veckor på sommaren och ändå ha 10 dagar kvar att smeta ut över höst, julhelg och vår.

(Och sen tillkommer andra typer av ledighetsformer som används också.)
 
Jag kände alltid så när jag hade förmånen att kunna jobba. Jag hade aldrig mer än två veckor i stöten men ändå ringde jag ofta chefen efter några dagar och kollade om det fanns något jag kunde göra. Jag kände mig oerhört privilegierad som aldrig kände att jag behövde semester från mitt jobb. Det är så alla borde få känna. Visst att endel både trivs bra men behöver ombyte i livet ändå men så många jobbar hela året och lever bara på semestern. Det är sorgligt.
 
Alla har inte heller samma antal dagar att förfoga över. Det gör ganska stor skillnad om man får 25
eller 30 (eller till och med något fler inom staten) insatta på kontot när semesteråret startar. Då kan man ta 4 veckor på sommaren och ändå ha 10 dagar kvar att smeta ut över höst, julhelg och vår.

(Och sen tillkommer andra typer av ledighetsformer som används också.)
Jag har typ 45-50 lediga betalda dagar år. Kan bli mer beroende på hur mkt jag jobbar utöver standard 40 timmar/v. Denna sommar är jag ledig 7 veckor 😂 och kommer kunna va ledig i jul + har varit ströledig under våren. Älskar staten 😍
 
Hög igenkänningsfaktor på några inlägg i den här tråden. Är inte så aktiv här men läste och vill kommentera för att ts och övriga ska veta att det finns fler i samma situation.

Jag blir också uttråkad och känner mig ofta mycket ensam under sommaren. Jag sköter visserligen stall och hästar men det gör jag resten av året också när jag jobbar heltid och på sommaren är det mer lättskött än annars så det fyller tyvärr inte mina dagar. I övrigt fixar jag lite mat och hushållssysslor vilket inte heller tar lång tid för en person och sedan promenerar jag en del men det blir oftast många timmar över varje dag där jag gör i stort sett inget.

Skulle gärna träffa folk och umgås mer men har inte så många vänner och min närmaste vän brukar dessutom alltid bo i sin stuga under sommaren vilket är för långt bort för att vi ska kunna umgås som vanligt då.

Singel, inga barn, boende i lägenhet och dessutom lärare till yrket så alltid minst 8 veckor ledigt utan möjlighet att gå in och jobba extra. Tränar på att bli bättre på att åka iväg och hitta på saker ensam men tycker fortfarande att det är roligare med sällskap.
Men läsa böcker tar ju en massa underbar tid!? det går ju lätt att slösa bort en hel dag på det. Iofs kanske du räknar läsa böcker som att göra inget medan jag räknar det som att göra någonting :) Iofs är det kanske lite länge att ligga och läsa vecka efter vecka.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 811
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 017
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
499
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp