Trött på att ha semester

Jag kan inte "bara vara" utan fyller semestern med en massa aktiviteter/resor. På resan blir det i sin tur max 3 nätter per ställe, sedan åker vi vidare. Jag känner aldrig att jag är "färdig" med att ha semester nu längre. Innan jag hade råd att resa så mycket åkte jag istället ut till en kompis bondgård och jobbade där istället. Men 4 v sammanhängande har jag inte haft, förstår inte poängen med att bränna nästa all semester på en gång.
 
För min del förstår jag det inte alls. Semestern är alltid för kort! Inte för att jag inte trivs med mitt jobb. Det är ett roligt jobb. Men jag har ett liv i övrigt som jag trivs med som inte får tillräckligt med tid för när jag jobbar. Men så jobbar jag för att leva. Jag lever inte för att jobba.
Jag tycker också att dagarna att planera ledigt för alltid tar slut för fort!

För mig är yrket en uppskattad och viktig del av livet som också innehåller mycket annat roligt och viktigt, så har lite svårt för det där svartvita uttrycket - alltså jag lever i högsta grad även när jag jobbar.
 
Jag tycker också att dagarna att planera ledigt för alltid tar slut för fort!

För mig är yrket en uppskattad och viktig del av livet som också innehåller mycket annat roligt och viktigt, så har lite svårt för det där svartvita uttrycket - alltså jag lever i högsta grad även när jag jobbar.

Alltså, jobbet är roligt. Men det hade varit mycket roligare om jag kunnat jobba mindre. Om jag sluppit gå upp tidigt och kommer hem sen eftermiddag. Det hade absolut varit roligare om jag inte behövt jobba heltid. Jag tror inte att det existerar ett jobb jag hade valt att jobba heltid om jag inte behövt pengarna. Halvtid hade varit mer lagom. Eller tre heldagar i veckan och resten ledigt för att göra vad jag vill.
 
Alltså, jobbet är roligt. Men det hade varit mycket roligare om jag kunnat jobba mindre. Om jag sluppit gå upp tidigt och kommer hem sen eftermiddag. Det hade absolut varit roligare om jag inte behövt jobba heltid. Jag tror inte att det existerar ett jobb jag hade valt att jobba heltid om jag inte behövt pengarna. Halvtid hade varit mer lagom. Eller tre heldagar i veckan och resten ledigt för att göra vad jag vill.
Det håller jag med om, även om jag också gillar mitt jobb mycket. Hade också gärna jobbat, säg, tre dagar i veckan istället för fem... :)
 
Har du ingen kompis som är ledig samtidigt?

Jag bor också ensam men började göra semestersaker med en kompis som är i samma situation.
Jag har inga vänner som vill hänga mer än strödagar tyvärr. Och svårt att få dem att vilja åka bort någonstans och vandra, vilket är det jag helst ville gjort.
Har en vän jag hängt mycket denna perioden dock och renoverat hennes lägenhet. Det har varit superkul!
Om du har något intresse som du annars inte har så mycket tid för att utöva åk på en kurs på semestern. Själv har jag en sambo sen många år tillbaka men har ändå varit iväg på en del sommarkurser till exempel danskurs och teaterkurs genom åren. Har då valt folkhögskolornas sommarkurser där både mat och boende ingår och man får trevligt sällskap även på kvällarna och träffar nya människor.
Tack för tipset :) Inte så aktuellt för min del då jag gärna vill hänga med hundarna så mycket som möjligt :) Men har två ridläger planerade i sommar i alla fall, men det ena låg före semesterveckorna och det andra efter 😅
Varför tar du ut en lång ledighet? Du kan ju ta ut många korta istället. T.ex. fler långhelger, en vecka här och där om du trivs bättre med det. Och arbetsgivaren går med på det.
Tror definitivt arbetsgivaren hade gått med på det :) Men samtidigt tror jag att jag rent psykiskt behöver stänga av jobbet en längre tid. Hade inte slappnat av tillräckligt om jag bara tog en vecka här eller där tror jag… Men ska överväga att bara köra 2,5-3 veckor nästa sommar!
@Ceta Finns det något du skulle vilja göra som du aldrig kommer till med annars?
Jag skulle till exempel vilja pka ned och stålla lig vid Mälaren och fiska en kväll. Men set blir ständigt bortprioriterat av annat.
Ingen annan som är ledig samtidigt så ni kan iväg en sväng?

Och till nästa år, försök få dela upp semesterveckorna lite. Man är olika, en del mår bäst av att ha den i ett sträck. Andra klättrar på väggarna.
ja, alltså, jag har ju flera år i rad tänkt att jag vill åka någonstans och vandra med hundarna, men jag kommer aldrig iväg :( Får se till att planera in det med bättre marginal nästa sommar! Får spara denna tråden och läsa igenom i mars, så jag kommer ihåg alla bra tankar 👍
 
Jag funderade lite till igår kväll och kom på att en av anledningarna att dess känslor kommer nu har nog att göra med att det organisatoriskt inte funkar så bra som jag hoppats på tävlingarna jag är funktionär.
Jag är van vid att vara gruppledare på tävlingar, och projektleder en hel del i mitt yrke, men här kan jag inte gå in och styra upp det som inte funkar och jag blir lite frustrerad av det och vill tillbaka till jobbet där jag i alla fall har lite kontroll på vad som sker 😅
 
Jag funderade lite till igår kväll och kom på att en av anledningarna att dess känslor kommer nu har nog att göra med att det organisatoriskt inte funkar så bra som jag hoppats på tävlingarna jag är funktionär.
Jag är van vid att vara gruppledare på tävlingar, och projektleder en hel del i mitt yrke, men här kan jag inte gå in och styra upp det som inte funkar och jag blir lite frustrerad av det och vill tillbaka till jobbet där jag i alla fall har lite kontroll på vad som sker 😅

Kan du inte ta en liten weekendresa? Det behöver inte vara långt bort eller dyrt. Ibland är det skönt att bara få se nåt nytt. Det kan vara till en stad man inte brukar vara i, ett trevligt naturområde eller ett evenemang man är intresserad av?
 
Kan du inte ta en liten weekendresa? Det behöver inte vara långt bort eller dyrt. Ibland är det skönt att bara få se nåt nytt. Det kan vara till en stad man inte brukar vara i, ett trevligt naturområde eller ett evenemang man är intresserad av?
Ja, kanske skulle kika på det till nästa vecka som är sista veckan på semestern :) Har nog tyvärr inte råd, men får se när räkningarna är betalda senare idag!
Har en agilitykurs att se fram emot i nästa vecka med 😃
 
Jag var som dig förut. Men dom senaste åren har jag börjat uppskatta semester! Tror det är för att jag trivs bättre med mitt eget sällskap.

Är också rätt ensam, men jag tar låånga promenader, har rensat garderober här hemma, tränar, kollar mycket serier (vädret har ju inte varit så bra 😂) och imorgon är planen att jag ska fara och ensamvandra, är så nervös att jag håller på skita ner mig, haha. Men ja, man får försöka göra det bästa av situationen!
 
Jag var som dig förut. Men dom senaste åren har jag börjat uppskatta semester! Tror det är för att jag trivs bättre med mitt eget sällskap.

Är också rätt ensam, men jag tar låånga promenader, har rensat garderober här hemma, tränar, kollar mycket serier (vädret har ju inte varit så bra 😂) och imorgon är planen att jag ska fara och ensamvandra, är så nervös att jag håller på skita ner mig, haha. Men ja, man får försöka göra det bästa av situationen!

Jag tror att du har en bra poäng!

Ju bättre man trivs med sig själv, inkl sina egna tankar och ju mindre stress man bär på desto lättare är det att "göra ingenting" eller att göra saker som inte är "produktiva".

När jag är stressad är det jättesvårt att stanna upp och ta det lugnt för då sätter hjärnan igång och tänker och det är jobbigt. När jag mår bra och hunnit stressa av är jag nöjd med att inte göra något.
 
Jag tror att du har en bra poäng!

Ju bättre man trivs med sig själv, inkl sina egna tankar och ju mindre stress man bär på desto lättare är det att "göra ingenting" eller att göra saker som inte är "produktiva".

När jag är stressad är det jättesvårt att stanna upp och ta det lugnt för då sätter hjärnan igång och tänker och det är jobbigt. När jag mår bra och hunnit stressa av är jag nöjd med att inte göra något.

Ja precis så! Tidigare hade jag ofta ångest innan semester, nu ser jag fram emot det på ett helt annat sätt 😊
 
Jag har inga vänner som vill hänga mer än strödagar tyvärr. Och svårt att få dem att vilja åka bort någonstans och vandra, vilket är det jag helst ville gjort.
Har en vän jag hängt mycket denna perioden dock och renoverat hennes lägenhet. Det har varit superkul!
Mitt tips är att börja prata om nästa sommar redan i vinter eller i vår, och se om någon vill haka på. Så har min kompis och jag gjort. Det började med att vi hängde strödagar, sen började vi prata om ställen vi ville resa till vilket ledde till att vi började resa någonstans några dagar varje sommar. Senast fyra nätter i Helsingfors, dit jag velat resa i många år.
 
Skulle vara jätteskönt att känna så 😅 jag har alltid så mycket att hinna i kapp med hemma när jag har semester att jag absolut inte får tråkigt. Är det någon som är för uttråkad så har jag 50 kvm lösdriftshall som måste mockas ur, alltid kul att lägga en semestervecka på 😬
Exakt, det är ju sjuka mängder arbete hemma som ska hinnas med. Inga sysselsättningsproblem!
 
Jag har tränat på att ha semester så numera älskar jag det och det är alltid för kort. Men jag har i början planerat in aktiviteter med jämna mellanrum för att inte bli rastlös, men lämnat dagar fria emellan för att öva på att göra mindre och bara vara på hemmaplan. Tog ett par år och att lära sig vad man behöver för stimulans för att känna sig nöjd. Men om det är möjligt på din arbetsplats - dela upp semestern lite så känns det kanske inte lika långt.
 
Jag har inga vänner som vill hänga mer än strödagar tyvärr. Och svårt att få dem att vilja åka bort någonstans och vandra, vilket är det jag helst ville gjort.
Har en vän jag hängt mycket denna perioden dock och renoverat hennes lägenhet. Det har varit superkul!

Tack för tipset :) Inte så aktuellt för min del då jag gärna vill hänga med hundarna så mycket som möjligt :) Men har två ridläger planerade i sommar i alla fall, men det ena låg före semesterveckorna och det andra efter 😅

Tror definitivt arbetsgivaren hade gått med på det :) Men samtidigt tror jag att jag rent psykiskt behöver stänga av jobbet en längre tid. Hade inte slappnat av tillräckligt om jag bara tog en vecka här eller där tror jag… Men ska överväga att bara köra 2,5-3 veckor nästa sommar!

ja, alltså, jag har ju flera år i rad tänkt att jag vill åka någonstans och vandra med hundarna, men jag kommer aldrig iväg :( Får se till att planera in det med bättre marginal nästa sommar! Får spara denna tråden och läsa igenom i mars, så jag kommer ihåg alla bra tankar 👍
Det finns lokala vandringsleder i nästan alla län. Flera av dem kan man åka kollektivtrafik till och de har campingplatser med tex ved och vissa rent av vindskydd. Så om du har sovsäck och tält så kan du ju avverka tex två dagar vandring med en natts tältning och så hem och vila ett par dagar och ta nästa bit av leden när du har lust. Eller om du inte har tält och sovsäck kan du gå en dag och ta bussen hem. Om du har sovsäck har säkert fler städer än min en eller två stugor som har vindskydd också där man kan bo i stugan om den är ledig eller trängas i vindskyddet om man vill.

Det kan du ju göra redan i morgon :)

Man kan ju cykla till grannstaden också, om hundarna orkar springa. Kanske dumt om det är hårt grus eller asfalt, lite osäker på hur det är med hundtassar.

https://www.svenskaturistforeningen.se/guider-tips/leder/
Man kan nog googla sin stad eller ort och -vandringsled så kommer säkert ngt upp.

Bra övning kanske så man sedan om man åker iväg och vandrar vet vad man behöver.
 
Senast ändrad:
En jag känner tycker inte alls om att ha semester utan bil tillbaka till jobbet, till mitten mot slutet av semestern iallafall för att sedan vända till att inte vill börja jobba igen.
Hon tycker inte om förändringar och det dröjer innan hon vant sig.

Jag är mest avundsjuk på folk som tycker om att jobba såpass mycket att dom längtar till jobbet.
 
För min del förstår jag det inte alls. Semestern är alltid för kort! Inte för att jag inte trivs med mitt jobb. Det är ett roligt jobb. Men jag har ett liv i övrigt som jag trivs med som inte får tillräckligt med tid för när jag jobbar. Men så jobbar jag för att leva. Jag lever inte för att jobba.
En plus på den!
 
Jag var som dig förut. Men dom senaste åren har jag börjat uppskatta semester! Tror det är för att jag trivs bättre med mitt eget sällskap.

Är också rätt ensam, men jag tar låånga promenader, har rensat garderober här hemma, tränar, kollar mycket serier (vädret har ju inte varit så bra 😂) och imorgon är planen att jag ska fara och ensamvandra, är så nervös att jag håller på skita ner mig, haha. Men ja, man får försöka göra det bästa av situationen!
Va skönt! Förstår precis vad du menar :) Är rätt nöjd med att vara själv överlag, men absolut ibland blir det lite för ensamt.
Mitt tips är att börja prata om nästa sommar redan i vinter eller i vår, och se om någon vill haka på. Så har min kompis och jag gjort. Det började med att vi hängde strödagar, sen började vi prata om ställen vi ville resa till vilket ledde till att vi började resa någonstans några dagar varje sommar. Senast fyra nätter i Helsingfors, dit jag velat resa i många år.
Jättebra tips :)
Exakt, det är ju sjuka mängder arbete hemma som ska hinnas med. Inga sysselsättningsproblem!
Sysselsättning har jag utan problem :) Inte så mycket som måste göras, men syr ju och har ett 20-tal projekt som bara väntar på att sättas igång.
Det finns lokala vandringsleder i nästan alla län. Flera av dem kan man åka kollektivtrafik till och de har campingplatser med tex ved och vissa rent av vindskydd. Så om du har sovsäck och tält så kan du ju avverka tex två dagar vandring med en natts tältning och så hem och vila ett par dagar och ta nästa bit av leden när du har lust. Eller om du inte har tält och sovsäck kan du gå en dag och ta bussen hem. Om du har sovsäck har säkert fler städer än min en eller två stugor som har vindskydd också där man kan bo i stugan om den är ledig eller trängas i vindskyddet om man vill.

Det kan du ju göra redan i morgon :)

Man kan ju cykla till grannstaden också, om hundarna orkar springa. Kanske dumt om det är hårt grus eller asfalt, lite osäker på hur det är med hundtassar.

https://www.svenskaturistforeningen.se/guider-tips/leder/
Man kan nog googla sin stad eller ort och -vandringsled så kommer säkert ngt upp.
Finns jättefina vandringsleder i ett lokalt naturreservat där jag går nästan varje vecka :) Min tanke var dels dock att se något mer nytt, plus att min kropp inte fixar att tälta, så hade velat bo på något trevligt bnb och gå dagsturer. Men tack för tipset!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 811
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 017
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
499
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp