Trött på att ha semester

Men jag förstår inte heller hur andra orkar resten av året när de tar all semester på sommaren? Hösten är ju superlång om man inte har lite ledigt?

Nu tar förvisso inte jag 4 v i semester sträck, men om jag gjorde det skulle jag ändå ha 12 semesterdagar kvar.
 
Jag har 25 dagar
Vi ska ta tre veckor på sommaren men jag brukar ta fyra
Det är heller inte alltid möjligt att faktiskt få ledigt de dagar man vill under resten av året

Om jag kände att jag hade för mycket ledig tid skulle jag nog fundera på ett sommarjobb eller volontärjobb
 
Jag hade gärna haft semester hela sommaren - älskar att vara ledig - men det finns ju så mycket annat kul att göra resten av året som också kräver semesterdagar :p
I sommar har jag haft två veckors semester, började jobba denna veckan.
 
Jag brukar som max ta tre veckor. Jag måste ha en massa planerat, jag blir galet deprimerad och håglös av att "bara gå hemma" mer än 48 timmar. Men jag förstår inte heller hur andra orkar resten av året när de tar all semester på sommaren? Hösten är ju superlång om man inte har lite ledigt?
Jag får alltid en hel del plus på flexen som går att ta ut i ledighet. Jag tycker att det är skönt att ha minst åtta timmar plus för att kunna känna mig lite fri.

Sen är jag i åldern att jag har 32 semesterdagar plus att jag växlar så jag har ytterligare sex dagar. Så jag skulle kunna ta fem veckor på sommaren, ha en vecka till våren och en till hösten samt ledigt vid jul.

Jag som är en sån som är bra på att sysselsätta mig själv känner mycket sällan sån rastlöshet numera, har skapat en mental lista över saker att göra som jag använder när jag känner att jag behövde sysselsättning.
 
Jag brukar bara ta 3v semester (15 dagar), så har jag 18 dagar kvar att sprida ut på året, tycker det är skönt med sparade dagar.

I år kommer jag att ha 4 veckor, har då 13 dagar kvar att sprida ut. Får hem en valp när semestern börjar, så då fick det bli 4 veckor. Annars kan jag tycka att det är för lång semester.
 
Nä, är man själv, så tar matlagning och disk förstås mindre tid. Fast brödbak och storkok tar ju tid även om man är själv. 4 timmar var inklusive allt: Hitta recept, laga mat, duka, äta mat, duka av, diska, och plocka undan disk. Räknat på att man äter tre gånger om dagen plus tar en kopp kaffe eller två så är det inte orimligt om man är fler än en. Alla människor lever ju inte ensamma.

Och om man aldrig läser tidningen eller böcker, och aldrig tittar på nyheter, filmer, TV-serier eller dokumentärer så går det ju ingen tid dit. Jag lägger lätt en timme om dagen bara på att läsa dagstidningar när jag är ledig, spritt över dagen. En stund när man vaknar, en stund vid frukosten, och en stund innan jag går och lägger mig. Och att aldrig läsa böcker, eller se film eller TV är nog ganska ovanligt?

Fattar jag det rätt att ditt liv när du är ledig består av att ta hand om djuren, lite snabbt fixa mat och hushållsarbete, och sedan göra ingenting resten av din vakna tid? Inte ens träffa folk? Och träffar man folk vill man kanske bjuda på något ibland, dvs behöver handla, laga mat eller baka, eller så behöver man lägga någon minut på att ta sig dit om man inte ska vara hemma, och så går det ju tid när man umgås.
Hur tolkar du mitt inlägg så? Jag skrev från MITT liv. Inte ditt eller stora familjers. Varför skulle jag aldrig läsa tidning? Vem har sagt det? Jag läser tidningar under frukosten. Jag läser bok när jag ska sova (riktigt bok, ej digitalt). Jag lyssnar på dokumentärer på podd när jag mockar. Alltså jag gör saker samtidigt. Mitt motto är att aldrig gå tomhänt till någon plats.
Ovanligt att inte se på tv tror jag inte, det är nog många som märkt hur många timmar på dag man ser på tv, i totalt slöseri.

Nej, jag träffar inte folk 10 timmar om dagen varje dag på min semester.
 
Skulle vara jätteskönt att känna så 😅 jag har alltid så mycket att hinna i kapp med hemma när jag har semester att jag absolut inte får tråkigt. Är det någon som är för uttråkad så har jag 50 kvm lösdriftshall som måste mockas ur, alltid kul att lägga en semestervecka på 😬
Exakt så här. Jag trivs jättebra på min jobb men jag lite av kronisk tidsbrist när det gäller underhåll och fix med hästar och gård.
 
Hur tolkar du mitt inlägg så? Jag skrev från MITT liv. Inte ditt eller stora familjers. Varför skulle jag aldrig läsa tidning? Vem har sagt det? Jag läser tidningar under frukosten. Jag läser bok när jag ska sova (riktigt bok, ej digitalt). Jag lyssnar på dokumentärer på podd när jag mockar. Alltså jag gör saker samtidigt. Mitt motto är att aldrig gå tomhänt till någon plats.
Ovanligt att inte se på tv tror jag inte, det är nog många som märkt hur många timmar på dag man ser på tv, i totalt slöseri.

Nej, jag träffar inte folk 10 timmar om dagen varje dag på min semester.
Anledningen varför jag antog att du aldrig läser var att du skrev att du är vaken 16 timmar per dygn, sex av dem går till djuren, och då återstår 10 timmar då du inte har något att göra. Om du läser, så tar väl det lite tid, och då är det inte 10 timmar då du inte har något att göra? Läser du en timme om dagen, t ex, så är det inte tio timmar längre.

Och varför skulle det vara totalt slöseri att se på rörliga bilder?

Jag fattar inte. Titta på bilder, läsa texter och lyssna på dokumentärer är bra, men om man tittar på en dokumentär, då är det totalt slöseri med tid? Varför är det bra att läsa en nyhetsartikel, men slöseri att titta på ett reportage om samma sak?

Sen fattar jag inte heller varför du stressar med att alltid göra flera saker samtidigt och aldrig gå tomhänt, om resultatet är att du har tio timmar varje dag då du inte har något att göra eller vet hur du ska fylla dem?

Gå tomhänt ibland, gör en sak i taget, så blir det enklare att fylla dagarna.
 
Jag får alltid en hel del plus på flexen som går att ta ut i ledighet. Jag tycker att det är skönt att ha minst åtta timmar plus för att kunna känna mig lite fri.

Sen är jag i åldern att jag har 32 semesterdagar plus att jag växlar så jag har ytterligare sex dagar. Så jag skulle kunna ta fem veckor på sommaren, ha en vecka till våren och en till hösten samt ledigt vid jul.

Jag som är en sån som är bra på att sysselsätta mig själv känner mycket sällan sån rastlöshet numera, har skapat en mental lista över saker att göra som jag använder när jag känner att jag behövde sysselsättning.
Avundsjuk på alla dina semesterdagar 🙈 själv kommer jag aldrig få er än 25 dagar på nuvarande jobb
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 811
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 018
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
499
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp