Bukefalos 28 år!

Trött på kattuppfödare

Sv: Trött på kattuppfödare

Även om det är en katt på 17 år som sover större delen av dygnet (eller ja, det gör ju alla katter men gamla katter sover mer)?

Allt är inte svart eller vitt.

En sak människan är bra på är att hitta på ursäkter för sitt beteende. Vill du stänga in en ensam katt dygnet runt kan du alltid hitta skäl som berättigar det. Ungefär som när man talar om en död person. "Farfar hade velat att vi gjorde så här".

Någon frågade vad jag anser om andra husdjur:

Jag anser att man inte ska skaffa ett husdjur om man inte kan ge djuret möjlighet till ett naturligt beteende. Såvitt jag vet säger dessutom lagen så, men den tolkas ju rätt godtyckligt i de flesta fall.

Alltså: jag är helt emot djur i bur, som hamstrar och fåglar. Hundar ska naturligtvis ha möjlighet att springa löst och umgås med andra hundar, går det inte där man bor får man åka iväg någonstans och rasta hunden. Hästar ska ha så mycket utevistelse och sällskap som möjligt.

Det är hemskt med folk som skaffar djur enbart utifrån sina egna behov och inte låter djuret få vara det djur det är. Men nästan alla gör ju så. Jag har också gjort det tidigare.
 
Sv: Trött på kattuppfödare

Det är klart jag varit orolig när mina katter är ute, framför allt i början. Man kan inte skydda dem mot allt, och gör man det blir det som sagt på bekostnad av deras frihet och naturliga beteende. Mina katter har dock visar sig ha respekt både för trafik och människor, så de har klarat sig fint.
 
Sv: Trött på kattuppfödare

Det är klart jag varit orolig när mina katter är ute, framför allt i början. Man kan inte skydda dem mot allt, och gör man det blir det som sagt på bekostnad av deras frihet och naturliga beteende. Mina katter har dock visar sig ha respekt både för trafik och människor, så de har klarat sig fint.

Så man kan inte istället sätta på sin katt ett koppel om man måste ha dem ute i stockholms innerstad? Jag känner inte att det är en miljö som passar en katt, en storstadsmiljö är väl så onaturligt som man kan komma för de allra flesta djur?

Du skriver:
Hundar ska naturligtvis ha möjlighet att springa löst och umgås med andra hundar, går det inte där man bor får man åka iväg någonstans och rasta hunden.


Varför gäller inte det samma för katter? Att man ska anpassa kattens utevistelse till ställen där det är lämpligt att hålla katt lös?

Att man vill "värna om kattens naturliga instinkter och inte låsa in dem" är för mig en mycket dålig ursäkt för att hiva ut sin katt var som helst. Uppenbarligen klarar ju andra djurägare av att låta sina djur vistas ute under kontrollerade former så varför inte kattägare?
 
Sv: Trött på kattuppfödare

En sak människan är bra på är att hitta på ursäkter för sitt beteende. Vill du stänga in en ensam katt dygnet runt kan du alltid hitta skäl som berättigar det. Ungefär som när man talar om en död person. "Farfar hade velat att vi gjorde så här".

Någon frågade vad jag anser om andra husdjur:

Jag anser att man inte ska skaffa ett husdjur om man inte kan ge djuret möjlighet till ett naturligt beteende. Såvitt jag vet säger dessutom lagen så, men den tolkas ju rätt godtyckligt i de flesta fall.

Alltså: jag är helt emot djur i bur, som hamstrar och fåglar. Hundar ska naturligtvis ha möjlighet att springa löst och umgås med andra hundar, går det inte där man bor får man åka iväg någonstans och rasta hunden. Hästar ska ha så mycket utevistelse och sällskap som möjligt.

Det är hemskt med folk som skaffar djur enbart utifrån sina egna behov och inte låter djuret få vara det djur det är. Men nästan alla gör ju så. Jag har också gjort det tidigare.

Tja, ska det vara på den nivån så... folk kan hitta på vilka ursäkter som helst för att slippa ta ansvar över sin katt. Släpp ut den och skit i vad som händer katten eller omgivningen.:grin: Allt eventuellt lidande djuret utsätts för till följd av levernet kan ursäktas med "hellre ett kort och lyckligt liv än ett långt i fångenskap".

(OBS! Ironi.)

Allvarligt talat, sluta se världen i svart och vitt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 848
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 630
Senast: Tofs
·
Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 305
Senast: Liten
·
Juridik & Ekonomi Är jag korkad som går och suktar efter en jättefin motorcykel för 90.000:-? Ena sidan av mig tänker att det är alldeles för mycket...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 913
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp